Lidé už nemusejí se vším na úřad. Město Kyjov spustilo Portál občana
Po modernizaci internetových stránek spouští město Kyjoví další projekt, který rozšíří a zjednoduší možnosti komunikace na ose občan-úřad. Díky Portálu občana mohou lidé některé úkony vyřídit elektronicky z pohodlí domova.
Portál umožní třeba elektronicky podávat formuláře anebo platit poplatky online. Uživatelé díky tomu získají kontrolu nad svými závazky vůči úřadu v oblasti místních poplatků, ale taky třeba pokut.
Portál občana je dostupný na internetové adrese portal.mukyjov.cz a je možno využívat jeho funkcí ve 2 režimech – bez identifikace občana a po jednoznačné identifikaci.
V částech bez nutnosti identifikace má občan nově přístup zejména k platebnímu portálu, prostřednictvím kterého může zaplatit místní poplatky za svoz komunálního odpadu nebo ze psů zadáním variabilního symbolu nebo rodného čísla plátce. Prostřednictvím této platební brány, která je obdobou platebních systémů různých e-shopů, může občan uhradit i pokutu za správní nebo dopravní přestupek zadáním variabilního symbolu, který je např. u přestupku za překročení rychlosti uveden na výzvě, kterou obdržel.
V rámci Portálu občana jsou pro neidentifikované osoby přístupné i odkazy na:
- formuláře pro řešení životních situací, včetně detailního popisu, jak postupovat,
- online rezervační systém úřadu,
- online úřední desku,
- klikací rozpočet umožňující online sledování čerpání jednotlivých částí rozpočtu města.
V částech, do kterých je přístup chráněn identifikací občana, je uživatel vyzván k ověření své totožnosti prostřednictvím zabezpečené Identity občana (https://identitaobcana.cz/). Ta umožňuje hned několik možností, jak se identifikovat. Dle dosavadních zkušeností se občané nejčastěji ztotožňují prostřednictvím bankovní identity, nebo elektronického občanského průkazu. Po ztotožnění může občan zjistit, zda má uhrazeny místní poplatky za svoz komunálního odpadu anebo ze psů, případně pokuty za přestupky, s možností okamžitého zaplacení neuhrazených částek. Portál navíc obsahuje historii uskutečněných plateb.
Prostřednictvím webových formulářů, do kterých se automaticky doplní údaje identifikovaného občana, lze jednoduše přihlásit nebo odhlásit poplatníka za svoz komunálního odpadu, nebo psa. Tyto formuláře je možno potvrzením jednoho tlačítka rovnou odeslat na úřad bez nutnosti opatření elektronickým podpisem.
Portál obsahuje taktéž odkaz na online rezervační systém, v rámci něhož si mohou zájemci vyhradit čas úředníka na vybraných pracovištích. Portál občana totiž není všespásný a v řadě případů se lidé bez osobní návštěvy úřadu prostě neobejdou. Současná legislativa například neumožňuje žádat o občanské průkazy či cestovní pasy online. Co naopak na dálku už nyní lze, je třeba výměna řidičského průkazu anebo výpis z rejstříku trestů.
Vyladění portálu občana jsme věnovali hodně času. Nejlepším testem ale zpravidla bývá ostrý provoz. Může se tedy stát, že některá z funkcionalit nezafunguje, jak má, a bude ji třeba upravit. Pro hlášení podnětů, požadavků na upřesnění postupu, případně nedostatků je určen mailový kontakt portal@mukyjov.cz. Na základě i těchto postřehů budeme ve spolupráci s dodavatelem řešení Portálu občana dále modernizovat a rozšiřovat o nové funkce a další online formuláře.
Portál občana je spolufinancován z Integrovaného regionálního operačního programu v rámci realizace projektu „Rozvoj elektronických služeb města Kyjov“ (registrační číslo CZ.06.01.01/00/22_009/0002604). Celkové náklady na spuštění portálu dosahují k milionu korun, z 85% je pokryjí evropské dotace.
Nejde o žádnou novinku, své portály občana má řada měst. Kyjovská radnice se dlouhodobě snaží zvyšovat komfort občanů při jednání s úřadem a zároveň snižovat zbytečnou administrativní zátěž. Jak jsem uvedl výše, ne vždy je to možné. Za realizační tým ale věříme, že portál občana naplní očekávání klientů i zaměstnanců městského úřadu a oběma bude k užitku.