Kyjov v době předhistorické a historické
Pravěk
Tato kronika je historií nového Kyjova, Kyjova
z údobí socialismu. Neuškodí, zopakujeme-li si i jeho minulost.
Kyjovsko bylo osídleno již v pravěku, jak o tom svědčí
různé nálezy, zachráněné prvními sběrateli, jako byl ředitel gymnasia Josef
Klvaňa. Letopočet ohromující – starší doba kamenná (paleolit 600.000 až 10.000
let př. n. letopočtem). Z nejstarší kultury, volutové (podle ozdob na keramice)
jsou nálezy z Bohuslavic. Zvoncovitá kultura (podle zvoncovitých pohárů) se
nalézá u Svatobořic i ojediněle v Kyjově.
V Kyjově byl unikátní nález (z r. 1946) při kopání
základů pro komín kyjovských skláren a to džbán tzv. baalbergského typu, se
zajímavým obsahem, stroužkami česneku. To se ještě nikde neobjevilo!
Hroby se šňůrovou keramikou byly v Kyjově také nalezeny.
Únětické pohřebiště (keramika má hladký povrch a ucha co nejníže) bylo odkryto
již roku 1886 při stavbě dráhy u Kyjova a bylo bohaté obsahem jako bronzovými
náušnicemi a jehlicemi, koflíčky a hrnky i džbánky. V městské cihelně bylo
nalezeno roku 1926 Josefem Šínem 16 hrobů této únětické kultury (2000-1000 l.).
Z lužické kultury, jejímž znakem je spalování mrtvých a
ukládání popele v nádobách (popelnicích) do země, byla v Kyjově nalezena
sekyrka. Z kultury keltské, ze 4. století – to doba železná zatlačuje
bronzovou, jež se projevuje ještě v ozdobách a mincích, kdežto železná
v nástrojích a zbraních – nemáme větších zatím nálezů, osídlení bylo
více k jihu, Svatobořice, Mistřín.
Z doby římských bojů s Germány, již pronikali do
našeho kraje, se nacházely ojediněle mince. Ze slovanského osídlení, jež vynikalo
již vysokou řemeslnou výrobou, se zachovaly památky z okolí Kyjova, nejvíce od
Strážovic. Až z doby Cyrilo-metodějské bylo v Kyjově odkryto menší
pohřebiště. Byly tam nalezeny mimo zbraní i skleněné perle a bronzové náušnice a
prsten. Společenské zřízení u nejstarších Slovanů bylo rodové, v čele se
stařešinou. Výrobní prostředky byly společné. Rodové zřízení vlivem vývoje se
rozkládá, rody se slučují v kmeny a vůdci kmenů se obklopují vojenskou
družinou, která má stále větší soukromé vlastnictví a tak na jeho základě
vzniká v dalším vývoji feudální šlechta.
První státní útvar na našem uzemí – říše Velkomoravská.
Sjednocení kmenů znamená upevnění feudalismu v ní a vstup naší země do
historie. První písemné zprávy o nás (fuldské anály) znamenají konec pravěku u
nás. Všechny památky z pravěku jsou uloženy v kyjovském městském museu.
Historický rozvoj Kyjova
V době říše Velkomoravské bylo sídliště
v místě dnešního hřbitova nad zámečkem. Co se událo po zániku Velkomoravské
říše v 10. století, kdy o moc nad naší zemí zápasili Uhři s Poláky,
zatím nevíme. Až v 11. století je Kyjovsko připojeno k říši
Přemyslovců. Zpustošený kraj byl znovu osidlován a to ze Znojemska (podle názvů
Kyjovice-Kyjov, Vracovice-Vracov) a z Valašska (Kelč-Kelčany). Tehdy Kyjov byl
trhovou vsí.
První písemná zpráva o Kyjově je v listině z roku 1131
biskupa olomouckého Zdíka, obsahující soupis církevního majetku a hradní obvod
(břeclavský a spytihněvský). Přímo o Kyjově jedná listina z roku 1126, kdy
kníže olomoucký Václav dává trhovou ves Kyjov benediktinskému klášteru Hradisko u
Olomouce. Za opata Michala byl v Kyjově vystavěn románský kostel (na dnešním
starém hřbitově), přestavěna stará dřevěná tvrz a založeno náměstí. I mlýn
byl na nově zřízené strouze (zasypané roku 1942) postaven jako dobrý zdroj příjmů
pro pány (feudály). Roku 1248 byl Kyjov opevněn. Byl to jen příkop a vnitřní val
s palisádovou ohradou. Národnostně byl v této době Kyjov český. Jako
městečko měl právo na nižší soudnictví. Často byl také svými majiteli zastaven
různým světským pánům jako Ctiboru Pluhu z Rabštejna aj.
Města se začínají stávat mocnou společenskou silou rozvojem
řemesel a obchodu. Ovšem i ve městech jsou společenské rozdíly mezi měšťanstvem a
chudinou a často dochází mezi nimi ke třídním rozporům. Chudina žije
v nelidských poměrech, v brlozích, živoří a je stále všemi utiskována.
Není divu, že se spojuje s venkovskou chudinou a dává se do boje
s utiskovateli v husitské revoluci. Husitská revoluce má více kořeny
sociální než náboženské.
Ohlas na smrt Mistra Jana Husa byl i v Kyjově velký, protože
zástavním pánem Kyjova byl v té době pan Oldřich Skála z Lulče, který
byl mezi pány, doprovázejícími M.J. Husa do Kostnice. Od roku 1416 se již přijímá
mezi stoupenci podobojí. Pevnou oporou husitství byla ves Milotice, jejíž pánové
z Moravan se přidali na stranu Husitů. Husitské boje se odehrály i
v Kyjově, když byl Kyjov obléhán roku 1424 vojskem biskupa olomouckého Jana
Železného. Další plenění postihlo Kyjov od vojska rakouského vévody Albrechta.
Tehdy 50 měšťanů kyjovských bylo utraceno. Po válkách husitských vznikala velká
panství, protože šlechta se zmocnila církevní půdy a opuštěných gruntů.
Venkovskému obyvatelstvu bylo zakázáno stěhovati se do města. Kyjov znovu trpěl za
válek českouherských – mezi Jiřím z Poděbrad a uherským králem Matyášem.
Teprve v 16. století za období poměrného klidu nastává
Kyjovu doba rozvoje. Roku 1539 přestává být Kyjov církevním majetkem kláštera
Hradisko u Olomouce a stává se majetkem Jana Kuny z Kunštátu, potom roku 1544
neblaze proslulého Jana Kropáče z Nevědomí. Z jeho poddanství hodně
utiskovatelského se město vykoupilo roku 1548 za 900 zlatých. Král Ferdinand je
přijímá mezi města komorní – královská. Město splatilo rozšířenými trhy dluh
a začalo stavět radnici a zlepšovat opevnění novými branami, Svatoborskou a
Podkostelní. Roku 1567 obdrželo město právo posílat posla na stavovský sněm jako
město královské. Kupuje poddanské vsi Vřesovice a Bukovany. Město bohatne
z trhů a pěstování vinic. Největší rozkvět Kyjova byl za purkmistra Václava
st. Bzeneckého.
Na Kyjovsku bylo tehdy rozšířeno hodně luterství a
českobratrství. První bratrská obec v Kyjově byla v roce 1535, ale už 1576
byl bratrský sbor uzavřen a bohoslužby se konaly v Nětčicích až do roku 1579,
kdy byl bratrský správce vypovězen. Bratří trpěli velkým pronásledováním,
rovněž i luteráni kteří měli také faru v Kyjově. Náboženský komunismus byl
zaveden u novokřtěnců – habánů, kteří přišli z Německa po potlačení
selské vzpoury. Žili více v okolí Kyjova a jejich morálka byla vysoká a
příkladná.
V Kyjově bydleli také židé, kterých roku 1584 se čítalo na
60. Bydleli v oddělené čtvrti, v ghetu a museli na šatech nosit jako
označení žluté kolečko. Zaměstnávali se obchodem a tak úspěšně, že často
vzbudili nepřízeň městských pánů, kteří usilovali o jejich vystěhování. Židé
se vykupovali penězi, neboť mnozí mezi nimi byli věřiteli okolní šlechtě, peněz
měli mnozí dost a platili pak za celou náboženskou obec.
Kyjov byl znovu zpustošen roku 1605 hordami Bočkajovců. Jejich
vůdce, uherský velmož Štěpán Bočkaj bojoval proti Habsburkům a zpustošil i celou
jižní Moravu. Válka třicetiletá poznamenala i Kyjov skoro smrtelně. Od roku 1619 až
do roku 1645, kdy bylo město vypleněno naposled Švédy, byly doby nebezpečí a
neklidu. Roku 1680 za války kuruců (uherských povstalců, vedených Emerichem Tökölym
a podporovaným Turky), vypukl mor. Po této strašné epidemii byla na paměť postavena
kaple sv. Rocha, směrem k Vlkoši za městem. Ještě roku 1705 se kurucové
pokoušeli pokořiti si město, ale to se jim uhájilo. Po dlouhé a kruté zimě, po
neúrodě vypukl zase mor. Zdálo se, že strastem nebude konec.
Rekatolisace se v Kyjově projevila zesílením moci katolických
kněží. Byly postaveny dva kláštery – kapucínský s kostelem 1719-1721 a
piaristický 1756. Reformou Josefa II. byl v Kyjově kapucínský klášter zrušen roku
1784 a kostel se stal farním. Piaristé zřídili ve svém klášteře gymnasium a tak
byl jejich klášter zachován.
Napoleonské války se také dotkly Kyjovska, města samého jen
průchodem císařských vojsk. Ideje francouzské revoluce přes všechnu snahu reakční
vlády, potlačující vše pokrokové, se prostřednictvím vojáků dostaly přece mezi
lid, tehdy ještě robotující a vzbuzovaly velké naděje. Loupení a pustošení kraje
kolem Žarošic a Ždánic francouzskou armádou, sice tyto naděje značně oslabilo –
a už lid nevěřil v osvobození francouzskou armádou od vrchnosti, ale jiskra
touhy po svobodě neuhasla. Rozklad feudalismu postupoval nezadržitelně průmyslovou
revolucí, změnou pracovních prostředků a vytvořením nové společenské síly,
dělnictva jako třídy.
Bída vyháněla lidi za prací i hodně daleko, do Vídně, do Uher i
do Německa. Formanská živnost, pěstovaná v Kyjově, byla oslabena stavbou
železnic, ale přece ještě kvetla na kratší vzdálenosti, například k vlaku do
Písku, jímž vedla trať do Vídně. Ostatní dopravu obstarávala pošta, která měla
sběrnu dopisů v Kyjově. Do Bojkovic se vozila od Strážovic železná ruda, když
tam hrabě Larisch-Mönich postavil železárnu s vysokou pecí. Lignitové doly byly
otevřeny roku 1844 a první horníci přišli ze Slezska, aby zdejší zaučili.
Po revoluci 1848, kdy byl rolnický stav zbaven roboty, ovšem za
výkupné, nastaly i změny správní. Kyjov se stal od roku 1848 sídlem okresního
hejtmanství a soudu. Toho roku skončily staleté spory mezi měšťany a
předměšťany, sídlícími za hradbami, kteří byli považováni od měšťanů za
jejich poddané a nutili je i k robotám. Zrušením magistrátu vymizel rozdíl mezi
obyvateli města a byl i posílen český živel ve městě, protože předměšťané
pocházeli z vesnic a proto byli českým živlem, proti měšťanům, kteří byli
Němci nebo poněmčení. Boj o český Kyjov je zaznamenán v I. dílu kyjovské
kroniky.
Zmíním se ještě o hospodářských poměrech města. Kyjov byl
městem zemědělským a méně se, mimo židy, provozoval i transitní obchod. Rolníci
sami vozili své produkty na trhy až do Brna a Prostějova, kyjovští řemeslníci
jezdili také na jarmarky do dalekého okolí. Rozvoj hospodářský nastal až po roce
1850, kdy byly zakládány lihovary, pivovary a cukrovary, ale kyjovský cukrovar trval
jen od roku 1846 do 1863, kdy byl zřízen nový cukrovar v Kelčanech. Přímo
v Kyjově byly otevřeny roku 1844 hrabětem Salmem doly. Řemeslná výroba se
rozvíjela lépe po zrušení cechů roku 1859 a místo nich až roku 1884 byla zřízena
řemeslná společenstva. Sklárna, založená nejprve 1856 u dnešního vodojemu, byla
přemístěna do Kyjova a stala se dobrým odběratelem místních pískovišť a
lignitového uhlí.
Vývoj dělnického hnutí
Průmysl v Kyjově byl zastoupen sklárnou,
která patřila bratřím Reichům a ti měli sklárny i v Polsku, takže
v Kyjově byli zastoupeni jen správci. Sklářští dělníci byli hlavními
nositeli probouzejícího se dělnického uvědomění a také na ně prostřednictvím
polských sklářů, po neúspěšné stávce uprchlých až do Kyjova (s. Gajdušek),
zapůsobil ohlas ruské revoluce z roku 1905. Nejvíce utiskovaní učni a pomocníci
ve sklárně se zvedli k revolučnímu protestu a stávkovalo se. K nim se
přidali i skláři, takže ve stávce už bylo 600 dělníků. Stávka byla potlačena
četnictvem, ale revoluční duch nebyl zničen, skláři se začali organisovat a
založili si odborovou organisaci a sociálně demokratickou stranu.
Poměry v Salmových dolech nebyly pro dělníky také
příznivé, pracovali jen ručně a často ve vodě, takže i u nich měly ohlas
revoluční myšlenky a na základě jich se organisovali. Děti a mládež proletářů
se seznamovali s otázkami dělnické třídy ve vlastní tělovýchovné organisaci.
Světová válka přiostřila rozpory mezi kapitalismem a dělnickou
třídou. Pracovalo se, mimo doly, omezeně, za mzdu nebylo možno koupit ani
nejnutnější a tehdy ženy jako matky nejvíce postižené, se bouřily a dožadovaly se
spravedlivých přídělů. Při jedné takové manifestaci zalezl i hejtman před nimi do
skříně, byl však objeven a pořádně zcepován, až slíbil nápravu.
V rozdělovně na lístky potravinové vládl všemocně podúředník Henčl, který
mnoho přiděleného zboží keťasky zašantročil. I jeho dělnické ženy často
bojkotovaly.
Začátek republiky byl nadějí dělnické třídy, která si chtěla
vládnout po vzoru ruských dělníků, ale byla buržoasií zklamána. Klíčový
průmysl nebyl znárodněn a pozemková reforma dopadla bledě. Dělnictvo stávkovalo a
jen tak dosáhlo aspoň minima svých požadavků. Horníci stávkují v roce 1920
až 1922 a přesto, že poslední stávka trvá tři měsíce, dosahují ze snížené
mzdy 20%, jen na 15%. Tak těžce se každá koruna vymáhala z kapitalistických
zisků!
Roku 1921 se na dole zakládá první buňka levice sociálně
demokratické strany, strana KSČ a prvními členy jsou bratři Cahlíkové, František
Šušák, Štěpán Zbořil a bratři Doležalové. Stávají se terčem bojkotu od pánů
a zakoušejí často i nepochopení spoludělníků, za jejichž zájmy bojují. Strana
KSČ byla založena i ve Sklárně.
FDTJ – Federovaná dělnická tělocvičná jednota byla založena i
v Kyjově a ideovým vedoucím byl s. Matěj Hofr, krejčí. Zároveň byl založen
Svaz proletářských bezvěrců. Roku 1925 byla v Kyjově založena Společnost pro
kulturní a hospodářské sblížení s Novým Ruskem, jejímž ústředním
předsedou byl Dr. Zdeněk Nejedlý.
Řádné ustavení Svazu přátel SSSR bylo až v roce 1930 a
obětaví pracovníci jako manželé Vymlátilovi, s. Aloisie Vavříková, s. Antonín
Hudec a jiní byli nadšenými propagátory a kolportéry tisku Světa sovětů. Schůze a
besedy Svazu byly hojně navštěvováni zájemci, ač na každé byl přítomen
politický komisař, který si zaznamenával každou jen trochu podezřelou větu a často
řečníka napomínal nebo hrozil schůzi rozpustit. Přednášky s. Hudce byly zvláště
zajímavé, protože pobyl v Rusku nějakou dobu po revoluci.
Krise se stupňovala a trvala přes čtyři léta. Sklárna pracovala
omezeně, i doly a dělníci byli propouštěni. Pobírali podporu “žebračenky” –
10 Kč pro svobodné a 20 Kč pro ženaté týdně. Tábory a pochody hladu se množily,
ale situace se nelepšila. Krisí byl zachvácen i střední stav, obchodníci a
živnostníci, i rolnictvo. Živnostníci pracovali pod cenu, nabízeli své služby
známým, získávali odběratele dlouhými a malými splátkami a těžce zápasili
s konfekcí a hlavně s Baťou, který na úkor dělníků stále snižoval ceny
zboží. Rolníci se vraceli z trhů s plnými náklady a už ani židé za
směšně nízké ceny nenakupovali! A do Mlýnů se přiváželo obilí až
z Kanady. Dluhy a exekuce byly černým průvodcem těchto vrstev. Zatím velkým
kapitalistům se odpisovaly milionové daně.
Od roku 1929 se vyplácely starobní důchody, ač zákon o starobním
a invalidním pojištění byl odhlasován už v roce 1924 a v platnost vešel
1926. Jaké byly? Nejvyšší důchod byl 142 Kč měsíčně a dělníci starší 60 let
nebyli do pojištění pojati a po dovršení 65 let brali 50 Kč měsíčně.
Pojištění rolníků bylo sice uzákoněno, ale zůstalo na papíře.
KSČ se snažila vytvořit jednotnou frontu proti fašismu, který své
drápy rozpínal i u nás. Jeho předsedou byl kyjovský rodák, bývalý generál
československých legií v Rusku R. Gajda (Rudolf Geidl) a v Kyjově byla také
založena menší fašistická organisace, jejímž účelem bylo rozbíjet komunistické
akce a jiné schůze, kde se mluvilo proti fašismu. Boj španělských demokratů měl
ohlas i v Kyjově, kde se na ně konaly sbírky a kolportoval se časopis (s.
Vavříková) “Španělsko”, vydávaný Světem Sovětů. Za podezření verbování
mladých do španělské interbrigády byl s. Antonín Popelka odsouzen na 14 dní
vězení v Uherském Hradišti.
V květnu 1938 byly vypsány obecní volby a v nich se
projevil velký přesun do leva. V obecním zastupitelstvu měla strana KSČ čtyři
mandáty. Česká buržoasie však ze strachu před komunisty paktovala se i
s Hitlerem, přivedla to k Mnichovu a na čas, rozpuštěním KSČ, zachránila
i sebe. “Lepší Hitler nežli Stalin”, bylo její heslo. Komunističtí zástupci
byli ze všech volených orgánů propuštěni. Strana KSČ přešla do ilegality. Strana
v Kyjově navázala styky s vedoucími krajskými funkcionáři až v srpnu
1939. Schůzky bývaly v bytě s. A. Šmída v Kollárově ulici a tam byl také
ustanoven ilegální výbor strany se šesti členy. Předsedou byl s. Antonín Popelka,
členové Josef Navrátil, Oldřich Vrbík, František Strýček, Slezák a Jaromír
Pavláček. Schůze se konávaly i u s. Konečného v Nětčicích, kde se soudruzi
od s. z krajského výboru v Hodoníně dovídali o plánu práce, jako
rozmnožování a rozšiřování letáků, které dostali od brněnských studentů,
rozprodej brožur dodaných z krajského výboru a vybírání příspěvků pro
podporu ilegální činnosti strany a k podpoře rodin uvězněných soudruhů. Byla to
činnost, která ohrožovala život těchto pracovníků na každém kroku. Již
v listopadu bylo přerušeno spojení s krajským výborem, když byl zatčen s.
Seiler jako spojka a v prosinci s. Antonín popelka a 1. února 1940 byli zatčeni
ostatní členové výboru. Dva měsíce byli vyslýcháni nelidsky v Kaunicových
kolejích, pak byli odvezeni k soudu do Vratislavi a odsouzeni na 2 až 6 let
káznice.
Ostatní soudruzi se nedali zastrašit a sestavili si druhý ilegální
výbor strany, jehož předsedou byl Valentin Rudický a členové Šušák František,
Strmiska Rudolf, Hofer Matěj a Josef Urbánek. Činnost se opakovala a byla podporována
i nestraníky. Pokračovalo se v ní i po zatčení předsedy s. Rudického a jeho
manželky. V červenci 1943 byli zatčeni v chatě sklářů u Kameňáku dva
tam se skrývající soudruzi, kteří byli ve spojení s krajským výborem
v Brně a odtud přiváželi ilegální tiskoviny.
V roku 1944 byli zatčeni další ilegální pracovníci strany s.
Strmiska, Hofer, Doležalové, Šušák, Strýček Jindřich, Josef Urbánek, Strýček,
Havliš Jindřich, Krmenec a jiní z okolí. S. Josef Navrátil byl zatčen roku
1940, propuštěn a znovu zatčen roku 1941 a držen ve věznici Breslau. Poslední
ilegální výbor byl utvořen v červnu 1944 a tvořili jej zkušení soudruzi,
prošlí káznicemi a koncentračními tábory a proto pracovali velmi obezřetně,
odhodláni raději zemřít, než prozradit další soudruhy. Obětí do této doby již
bylo nesmírně mnoho. V té době se získávala k ilegální práci i
spolehlivá inteligence jako prof. Jaromír Bělič, Karel Kabrhel, technický úředník
ze Skláren, Melich Jaroslav, rovněž ze Skláren a JUC S. Skřivánek. Spojkou
s krajským výborem strany tentokrát v Gottwaldově (Zlíně) byl s.
Mečl-Matěj z Mistřína, týdně odtud z práce dojíždějící a dobře
soudruhy o úkolech informující. Byl v prosinci umučen v plynové komoře,
ale nikoho neprozradil, tak byl pevný. V té době bylo navázáno spojení
s ilegální důstojnickou organisací prostřednictvím s. Běliče a byl vytvořen
ilegální ONV se členy Vrbíkem Oldřichem, Strýčkem Františkem, Běličem
Jaroslavem, Kabrhelem Karlem a Marečkem Františkem. Byla připravena místnost
v domě obchodníka Procházky (sekretariát národního souručenství) a dva
totálně nasazení studenti ve Sklárnách měli tam zatím pracovat (Jaroslav Hofer a M.
Strýček). To se již bojovalo o Kyjov, takže po jeho obsazení, byl ONV již
v budově okresu při práci.
S Rudou armádou přišel i delegát vlády NF s. Otta Šling
který s komunisty zvlášť projednal, jak dále postupovat při ustanovování NV a
organisací KSČ. Seznámil soudruhy s Košickým vládním programem a s tím,
že budou ještě další tři politické strany. První stranická schůze KSČ byla
první neděli, na ní se sešli komunisté z okolí a informační přednášku měl
s. Ing. Konečný. Potom byly ustaveny stranické organisace i na vesnicích a ve
Sklárnách první závodní organisace. Na podzim byla svolána první okresní
konference KSČ, na které byl zvolen první okresní výbor a první tajemník s.
Oldřich Trunec, organisační s. Miloslav Strýček na dobu jednoho roku. Komunisté po
trnité cestě přišli už skoro k svému cíli, že mohli svobodně jednat a vést
otevřený boj za socialistický stát.
Těžký boj na Kyjovsku neskončil, venkov byl po smazání agrární
stopy většinou lidovecký, město se svou inteligencí národně socialistické a
k této straně se přidávaly i střední vrstvy. Sociální demokraté se
projevovali protikomunisticky a spojovali se s ostatními stranami. Průmyslu bylo
málo a proto bylo i málo uvědomělého dělnictva, které se spojovalo s drobnými
rolníky a tak posilovalo svou posici až ke konečnému vítězství – Vítěznému
Únoru 1948.