Školy


Mateřské školy

I. mateřská škola

    I. mateřská škola má 4 třídy s počtem 107 dětí, všechny zaměstnaných matek. Provoz školy je celodenní, strava se dováží třikrát denně z kuchyně 4. mateřské školy. Mimo ředitelku Věru Šmídovou jsou zde umístěny 3 učitelky a 2 nekvalifikované a 2 zaměstnankyně. Školní lékařka Dr. Libuše Něničková dvakrát děti prohlédla, provedla jejich očkování a pro rodiče připravila dvě přednášky s filmem. Sleduje pravidelně jídelníček. Celkový zdravotní stav dětí je dobrý, až na přechodná nachlazení, záněty horních cest dýchacích a záněty středoušní. Infekčních onemocnění nebylo.
    Děti se zúčastňují programů při vítání dětí do života na MNV. K MDŽ provedly kulturní vložku v ČSAD a OÚNZ a dvakrát měly program v Domě důchodců a v patronátním závodě ČSAD měly kulturní vložku při jejich slavnostní schůzi. Patroni je zavezli v MDD na výlet na Kameňák. Rodiče přivítali na své zahradní slavnosti a vánoční slavnost byla uspořádána s hudební školou. Děti pravidelně jednou za měsíc navštěvují filmová představení a dvakrát byly hromadně v divadle.

II. mateřská škola

    II. mateřská škola má 2 oddělení. V roce 1963 bylo zapsáno 60 dětí zaměstnaných rodičů. Na škole mimo ředitelku jsou 3 učitelky. Děti se zúčastňují pravidelně programu při vítání dětí do života. MDŽ oslavily menší slavností pro rodiče. Na ukončení školního roku byla uspořádána školní besídka v zahradě. Také patronátní závody Sklárny Moravia a Pramen navštívila skupina dětí s programem k MDŽ. Autobus ze Skláren zase děti zavezl na výlet na přehradu u Brna a do tamější zoologické zahrady. Ředitelkou je Marie Kouřilová.

III. mateřská škola má jednu třídu v Boršově.

IV. mateřská škola

    IV. mateřská škola má 4 třídy, v nichž je zapsáno 120 dětí. Mimo ředitelku Františku Frýbortovou je zaměstnáno 7 učitelek. Během celého roku se děti zúčastňovaly programu vítání dětí do života na MNV. V JZD na výroční schůzi předvedly kulturní vložku a k MDŽ KS zpestřily jejich program svým vystoupením. Také přišly blahopřát do Domova důchodců jedné babičce k 90. narozeninám.

ZDŠ na Komenského ulici

    Na škole je ve 24 třídách 838 žáků. V I. až V. postupném ročníku je 338 žáků, ostatních 500 na II. stupni. 67% žáků má zaměstnané oba rodiče. Dojíždějících žáků na II. stupni je 54% a to z obcí Bohuslavice, Bukovany, Ostrovánky a Sobůlky. Na škole působí 32 učitelů, z toho 24 žen. Prospělo celkem 97,5% žáků, ale také dostatečných je 25%, zvláště v jazyku českém. Směnnost vyučování je v šesti třídách I. stupně.
    Také chování žáků se proti minulému školnímu roku poněkud zlepšilo. Dva žáci byli předáni do výchovných zařízení. Výchovné práci byla věnována značná pozornost. Učitelský sbor na několika poradách se zabýval usnesením XII. sjezdu KSČ o výchově ke komunismu a prováděl je v praxi. Vyučování podle nových osnov s krásnými učebnicemi je snazší. Pracovní výchova se provádí úspěšně v dílnách a na školním pozemku. Další dvě pracovny pro dílenské práce přibyly. Žáci pracují také na úpravě školního hřiště, na úpravě v okolí školy a brigádnicky v JZD a při výsadbě stromků.
    V ateistické výchově se jeví úspěch, že se počet nepřihlášených dětí zvýšil o 2%. Také všichni učitelé jsou bez vyznání. Pionýrská organizace má 18 oddílů a je v nich zařazeno všechno žactvo. Oddíly vede 38 vedoucích z vyšších kyjovských škol. Pionýrská organizace je zapojena do celostátní hry Buď připraven. Práce v Pionýrské organizaci je řízena kolektivně i za pomoci učitelů. V oddílech Jisker je organizováno 98% žáků a velmi se jim tam líbí, ač je vedou jen žáci 7.-9. tříd. Tělovýchovná činnost se také zvýšila.
    V ČSM je 96% žáků. Svazáci si organizují hrátky, besedy, na něž jsou zváni pracovníci ze závodů a MNV. Také pracují brigádnicky. Pionýrský dům vypomáhá metodicky. Každý měsíc navštěvují žáci společně filmová představení, často se pro ně pořádají výchovné koncerty, exkurse do muzea a lidové knihovny a zúčastňují se všech veřejných akcí. Taneční a pěvecký kroužek vystoupil častěji na schůzích a slavnostech. Soubor žáků připravuje vždy kulturní program při vítání dětí do života na MNV.
    Na škole je zřízena školní družina, v níž je zapsáno 78 žáků ve 2 odděleních. Nábor žáků do zemědělství měl největší potíže v připojených obcích.

ZDŠ třída Pionýrů

    Na této škole bylo celkem 1.191 žáků. Na I. stupni 386 žáků, na II. stupni 583 žáků v 27 třídách. Směnné vyučování je v osmi třídách. Tím je také ztížena výuka i výchova, ač na základě zkušeností z brněnských škol byla zavedena směnnost po 3 dnech. Žáci mají na I. stupni prospěch i chování lepší – prospěch 1,58%-2,16%, chování 2. stupně 0,78%-2,59%. Náboženství navštěvuje 14%, většinou z přilehlých obcí, většinou na nátlak rodiny.
    Zvýšená pozornost byla věnována polytechnické výchově i práci na pozemku. Materiál pro dílny se těžko opatřoval a tak bylo opravdu těžko dodržet plynulost práce. V mimoškolní práci žáci pracují v některém z četných zájmových kroužků, zejména pionýrský dechový hudební kroužek má skvělou tradici a má vynikající úrovně. V Pionýrské organizaci byla zavedena pionýrská odpoledne a tím schůzky pionýrů nenavazují na vyučování. Mezi jednotlivými oddíly se navazuje družba s brigádami socialistické práce na závodech. I když se někde projeví formálnost, získávají vždy jednotlivci, kteří projeví hlubší zájem. 9. třídy už se zapojují do svazácké práce i zábavy. Jako každým rokem jsou na besedy se svazáky zváni význační činitelé veřejného života. Než žáci vyjdou ze školy, není úseku, s nímž by nebyli aspoň povšechně seznámeni – tak si představujeme spojení školy se životem. To my staří jsme měli školu jen skleníkovou, zavítal do ní jen inspektor nebo děkan. Práce SRPŠ se také pěkně podílela na organizaci výchovné práce (pomoc při zanedbané rodinné výchově), při volbě povolání např. do zemědělství i na organizaci zábavy.
    Děti obou zaměstnaných rodičů jsou zapsáni v družině, která má dvě oddělení. V prvním oddělení s menšími dětmi se práce ještě daří, ve vyšším už je potřebí hodně zkušeností a snahy, aby toto významné hlavně výchovné zařízení nebylo jen “úschovnou dětí” a to ještě mnohdy ani ne, když se žáci snaží jít za svými vlastními zájmy a umístění družiny v budově možnost “zmizení z dohledu” hodně podporuje.

Střední všeobecně vzdělávací škola

    Střední všeobecně vzdělávací škola je rovněž umístěna v téže budově a má 8 tříd. Průměrný prospěch se pohybuje kolem 2,0, chování druhého stupně měli dva žáci, třetí nikdo. Celkem bylo zapsáno 222 žáků. Polytechnická výchova probíhala na závodech ve Šroubárnách, Sklárnách Moravia, Elektrosvitu a Slezanu ve Svatobořicích, v Pozemních stavbách a zemědělská na školním statku v Miloticích a v JZD v Kyjově, kde to bylo nejslabší.
    Na této škole se už rozvíjela bohatá svazácká činnost, která se projevovala aktivní účastí i v životě města, ať už šlo o činnost brigádnickou nebo kulturní. Soustavně se sleduje politické dění doma i za hranicemi, žáci na ně reagují v zahraničním dopisováním, navazováním družby jako se školou ve Vietnamu a se Slovenskem a SSSR.
    V rámci estetické výchovy se pořádají každoročně taneční hodiny, které mívají pěkný průběh a jejich zakončení bývá společenskou událostí. Také tradiční ples SRPŠ mívá vysokou úroveň a bývá zpestřen zajímavou kulturní vložkou před půlnocí. Též sportovní výchova se pěkně rozvíjí a žáci se podílejí skoro na všech sportech. Mají i četné zájmové kroužky, takže mimoškolní život mládeže je bohatý, jen přespolní žáci ho méně využívají ke své škodě.
    Při volbě povolání se přihlíží k jednotlivým důležitým úsekům našeho hospodářství a žáci si volí správně své povolání, největší zájem bývá o technické obory, u děvčat pedagogické odvětví. Se zemědělským odborem už je to horší, to už se spoléhá při náboru více na školu zemědělskou.

Střední zemědělská technická škola (odbor pěstitel – chovatel)

    Střední zemědělská technická škola v Kyjově má 3 ročníky a 6 tříd se 178 žáky, z toho 86 dívek. Prospěch žáků je dobrý, 2,11 v průměru, chování též dobré. Kromě vlastní výuky byla věnována vlastní pozornost výchově žáků a jejich zapojení do odborné a osvětové práce. Byl pro žáky uspořádán i kurs “Svět v pohybu”, který vedla společnost pro šíření politických a vědeckých znalostí. Také se škola zúčastnila všech akcí SČSP. Žáci odebírají i školní tisk a denní a škola vše doplňuje. Všichni učitelé jsou zapojeni jako členové ve Společnosti pro šíření politických a vědeckých znalostí. Také škola uzavřela k XII. sjezdu kolektivní závazky.
    Pro žáky 3. i 2. ročníku byly uspořádány taneční hodiny a v zimě společenský ples. Jinak žáci navštěvují filmové a televizní pořady a mají předplatné na Slovácké divadlo v Kyjově i do Státního divadla v Brně. Také na podzim byly uspořádány dvě výstavy, jedna u příležitosti návštěvy vietnamského velvyslance, druhá ovocnářská. Dobře se rozvíjí i sportovní výchova.
    Žáci jsou ubytováni v internátě a soutěží na ubytovnách v pořádku a čistotě, upravují okolí školy a pracují na školním statku v Miloticích. Také se mnozí vyškolili v první pomoci. Individuální výchova se projevuje v různých zájmových kroužcích jako v hudebním, divadelním, pěveckém, mysliveckém, anatomickém a fotografickém.

Střední zdravotnická škola

    Střední zdravotnická škola má čtyřletý obor dětských sester se 124 zapsanými žákyněmi na začátku a 119 na konci školního roku, pak studium pro abiturientky obor zdravotních sester, II. ročník 12 žák. večerní školu pro pracující (čtyřletou) II. ročník žák. a pětileté studium II. ročník 14 žákyň.
    Učitelský sbor je devítičlenný, 3 učitelky odborné, 6 učitelů pro všeobecně vzdělávací předměty, externí jsou 3 učitelé a 16 lékařů. Prospěch žákyň během celého roku byl dobrý, ještě lepší byl v abiturientském kurzu, kde žákyně studovaly s velkým zájmem.
    Žákyně se zúčastňovaly veřejně prospěšných prací jako sběru (3.279 kg), spoření (5.525 Kčs) a brigád (2.713 hodin), které v akci Z na koupališti konaly zdarma. Velký počet hodin odpracovaly na úpravě okolí školy a žákovského domova. Na externím studiu je patrný rozdíl v přípravě i ve svědomitosti, jež je zde větší a proto je studium úspěšné. Zaměstnanci školy také získávají potřebnou kvalifikaci dálkovým studiem.
    Spolupráce školy se SRPŠ byla dobrá. Činnost se letos převáděla na třídní kolektivy a na třídních schůzkách se řešily naléhavé problémy, případně se využívalo písemného styku školy s rodinou.

Lidová škola umění

    Na začátku školního roku byla škola přestěhována do vlastní budovy, starého zámečku v Jungmanově ulici, z roku 1740, sloužícím jako chudobinec. Po velikých úpravách, zavedeno plynové vytápění, staleté kobky přizpůsobené menším i větším třídám a ještě žáci i učitelé na konečné úpravě odpracovali 200 hodin a byly to práce i zednické a natěračské. Dosud schází velká místnost pro školní koncerty a besídky, případně schůze SRPŠ. Tomuto účelu měla sloužit kaple, ale ta je chráněna památkovým úřadem, až v květnu bylo povoleno oltář odstranit a tak získán žádoucí prostor.
    Na škole vyučuje 6 učitelů a ředitelem je František Kudela. Počet žactva je celkem 174 žáků. Pohybová hudební výchova má 21, na klavír se učí 76, na housle 47, na akordeon 25 a na dechové nástroje 7 žáků. Houslový soubor má 30 žáků, akordeonový 18. Prospěch žáků je celkem dobrý. Soutěže STM se zúčastnilo na klavír 7, akordeon 3 a na klarinet 2 žáci. Houslový a akordeonový soubor má 40 žáků. Mimo besídky bylo uskutečněno natáčení do československého rozhlasu Brno. Na konci roku byl uspořádán na Záložně první absolventský koncert žáků.

Jiné školy

    V Kyjově ve čtvrti Boršov je umístěna ZDŠ pro nedoslýchavé spojená s internátem, která má dvě třídy logopedie. O děti pečují mimo vyučování 4 vychovatelky a 1 zdravotní sestra. Na škole je zavedena Pionýrská organizace se 100% účastí. Mimoto mají žáci i několik zájmových kroužků. Jsou zde umístěny děti i z jiných krajů. V nemocnici jsou rovněž dvě třídy logopedické, jedna pro děti předškolní.
    Sklářská škola má třídy v budově ZDŠ na třídě Pionýrů a mimo odborné učitele působí na ní učitelé externí. Žákovský internát je na Lidického ulici. Večerní strojnická Uherský Brod má rovněž třídy v budově ZDŠ na třídě Pionýrů. Každým rokem zde studium ukončuje přes 20 pracujících.
    Zvláštní škola má jednu třídu v ZDŠ na Komenského ulici. O tuto místnost se už delší dobu vede spor, protože devítiletka potřebuje každou místnost, má směnné vyučování a také přítomnost dětí ze zvláštní školy často narušuje normální kázeň.
    Celkově se může hodnotit kyjovské školství na dobré úrovni, až na ten nedostatek materiálního vybavení škol II. stupně.


pokračuj