Školy
Mateřské školy
I. mateřská škola
I. mateřská škola má 4 třídy s počtem
107 dětí, všechny zaměstnaných matek. Provoz školy je celodenní, strava se
dováží třikrát denně z kuchyně 4. mateřské školy. Mimo ředitelku Věru
Šmídovou jsou zde umístěny 3 učitelky a 2 nekvalifikované a 2 zaměstnankyně.
Školní lékařka Dr. Libuše Něničková dvakrát děti prohlédla, provedla jejich
očkování a pro rodiče připravila dvě přednášky s filmem. Sleduje pravidelně
jídelníček. Celkový zdravotní stav dětí je dobrý, až na přechodná nachlazení,
záněty horních cest dýchacích a záněty středoušní. Infekčních onemocnění
nebylo.
Děti se zúčastňují programů při vítání dětí do života na
MNV. K MDŽ provedly kulturní vložku v ČSAD a OÚNZ a dvakrát měly program
v Domě důchodců a v patronátním závodě ČSAD měly kulturní vložku při
jejich slavnostní schůzi. Patroni je zavezli v MDD na výlet na Kameňák. Rodiče
přivítali na své zahradní slavnosti a vánoční slavnost byla uspořádána
s hudební školou. Děti pravidelně jednou za měsíc navštěvují filmová
představení a dvakrát byly hromadně v divadle.
II. mateřská škola
II. mateřská škola má 2 oddělení. V roce 1963 bylo zapsáno 60 dětí zaměstnaných rodičů. Na škole mimo ředitelku jsou 3 učitelky. Děti se zúčastňují pravidelně programu při vítání dětí do života. MDŽ oslavily menší slavností pro rodiče. Na ukončení školního roku byla uspořádána školní besídka v zahradě. Také patronátní závody Sklárny Moravia a Pramen navštívila skupina dětí s programem k MDŽ. Autobus ze Skláren zase děti zavezl na výlet na přehradu u Brna a do tamější zoologické zahrady. Ředitelkou je Marie Kouřilová.
III. mateřská škola má jednu třídu v Boršově.
IV. mateřská škola
IV. mateřská škola má 4 třídy, v nichž je zapsáno 120 dětí. Mimo ředitelku Františku Frýbortovou je zaměstnáno 7 učitelek. Během celého roku se děti zúčastňovaly programu vítání dětí do života na MNV. V JZD na výroční schůzi předvedly kulturní vložku a k MDŽ KS zpestřily jejich program svým vystoupením. Také přišly blahopřát do Domova důchodců jedné babičce k 90. narozeninám.
ZDŠ na Komenského ulici
Na škole je ve 24 třídách 838 žáků. V I.
až V. postupném ročníku je 338 žáků, ostatních 500 na II. stupni. 67% žáků má
zaměstnané oba rodiče. Dojíždějících žáků na II. stupni je 54% a to
z obcí Bohuslavice, Bukovany, Ostrovánky a Sobůlky. Na škole působí 32
učitelů, z toho 24 žen. Prospělo celkem 97,5% žáků, ale také dostatečných
je 25%, zvláště v jazyku českém. Směnnost vyučování je v šesti
třídách I. stupně.
Také chování žáků se proti minulému školnímu roku poněkud
zlepšilo. Dva žáci byli předáni do výchovných zařízení. Výchovné práci byla
věnována značná pozornost. Učitelský sbor na několika poradách se zabýval
usnesením XII. sjezdu KSČ o výchově ke komunismu a prováděl je v praxi.
Vyučování podle nových osnov s krásnými učebnicemi je snazší. Pracovní
výchova se provádí úspěšně v dílnách a na školním pozemku. Další dvě
pracovny pro dílenské práce přibyly. Žáci pracují také na úpravě školního
hřiště, na úpravě v okolí školy a brigádnicky v JZD a při výsadbě
stromků.
V ateistické výchově se jeví úspěch, že se počet
nepřihlášených dětí zvýšil o 2%. Také všichni učitelé jsou bez vyznání.
Pionýrská organizace má 18 oddílů a je v nich zařazeno všechno žactvo.
Oddíly vede 38 vedoucích z vyšších kyjovských škol. Pionýrská organizace je
zapojena do celostátní hry Buď připraven. Práce v Pionýrské organizaci je
řízena kolektivně i za pomoci učitelů. V oddílech Jisker je organizováno 98%
žáků a velmi se jim tam líbí, ač je vedou jen žáci 7.-9. tříd. Tělovýchovná
činnost se také zvýšila.
V ČSM je 96% žáků. Svazáci si organizují hrátky, besedy, na
něž jsou zváni pracovníci ze závodů a MNV. Také pracují brigádnicky. Pionýrský
dům vypomáhá metodicky. Každý měsíc navštěvují žáci společně filmová
představení, často se pro ně pořádají výchovné koncerty, exkurse do muzea a
lidové knihovny a zúčastňují se všech veřejných akcí. Taneční a pěvecký
kroužek vystoupil častěji na schůzích a slavnostech. Soubor žáků připravuje vždy
kulturní program při vítání dětí do života na MNV.
Na škole je zřízena školní družina, v níž je zapsáno 78
žáků ve 2 odděleních. Nábor žáků do zemědělství měl největší potíže
v připojených obcích.
ZDŠ třída Pionýrů
Na této škole bylo celkem 1.191 žáků. Na I.
stupni 386 žáků, na II. stupni 583 žáků v 27 třídách. Směnné vyučování
je v osmi třídách. Tím je také ztížena výuka i výchova, ač na základě
zkušeností z brněnských škol byla zavedena směnnost po 3 dnech. Žáci mají na
I. stupni prospěch i chování lepší – prospěch 1,58%-2,16%, chování 2. stupně
0,78%-2,59%. Náboženství navštěvuje 14%, většinou z přilehlých obcí,
většinou na nátlak rodiny.
Zvýšená pozornost byla věnována polytechnické výchově i práci
na pozemku. Materiál pro dílny se těžko opatřoval a tak bylo opravdu těžko dodržet
plynulost práce. V mimoškolní práci žáci pracují v některém
z četných zájmových kroužků, zejména pionýrský dechový hudební kroužek
má skvělou tradici a má vynikající úrovně. V Pionýrské organizaci byla
zavedena pionýrská odpoledne a tím schůzky pionýrů nenavazují na vyučování. Mezi
jednotlivými oddíly se navazuje družba s brigádami socialistické práce na
závodech. I když se někde projeví formálnost, získávají vždy jednotlivci, kteří
projeví hlubší zájem. 9. třídy už se zapojují do svazácké práce i zábavy. Jako
každým rokem jsou na besedy se svazáky zváni význační činitelé veřejného
života. Než žáci vyjdou ze školy, není úseku, s nímž by nebyli aspoň
povšechně seznámeni – tak si představujeme spojení školy se životem. To my
staří jsme měli školu jen skleníkovou, zavítal do ní jen inspektor nebo děkan.
Práce SRPŠ se také pěkně podílela na organizaci výchovné práce (pomoc při
zanedbané rodinné výchově), při volbě povolání např. do zemědělství i na
organizaci zábavy.
Děti obou zaměstnaných rodičů jsou zapsáni v družině,
která má dvě oddělení. V prvním oddělení s menšími dětmi se práce
ještě daří, ve vyšším už je potřebí hodně zkušeností a snahy, aby toto
významné hlavně výchovné zařízení nebylo jen “úschovnou dětí” a to ještě
mnohdy ani ne, když se žáci snaží jít za svými vlastními zájmy a umístění
družiny v budově možnost “zmizení z dohledu” hodně podporuje.
Střední všeobecně vzdělávací škola
Střední všeobecně vzdělávací škola je
rovněž umístěna v téže budově a má 8 tříd. Průměrný prospěch se
pohybuje kolem 2,0, chování druhého stupně měli dva žáci, třetí nikdo. Celkem
bylo zapsáno 222 žáků. Polytechnická výchova probíhala na závodech ve
Šroubárnách, Sklárnách Moravia, Elektrosvitu a Slezanu ve Svatobořicích,
v Pozemních stavbách a zemědělská na školním statku v Miloticích a
v JZD v Kyjově, kde to bylo nejslabší.
Na této škole se už rozvíjela bohatá svazácká činnost, která
se projevovala aktivní účastí i v životě města, ať už šlo o činnost
brigádnickou nebo kulturní. Soustavně se sleduje politické dění doma i za hranicemi,
žáci na ně reagují v zahraničním dopisováním, navazováním družby jako se
školou ve Vietnamu a se Slovenskem a SSSR.
V rámci estetické výchovy se pořádají každoročně
taneční hodiny, které mívají pěkný průběh a jejich zakončení bývá
společenskou událostí. Také tradiční ples SRPŠ mívá vysokou úroveň a bývá
zpestřen zajímavou kulturní vložkou před půlnocí. Též sportovní výchova se
pěkně rozvíjí a žáci se podílejí skoro na všech sportech. Mají i četné
zájmové kroužky, takže mimoškolní život mládeže je bohatý, jen přespolní
žáci ho méně využívají ke své škodě.
Při volbě povolání se přihlíží k jednotlivým důležitým
úsekům našeho hospodářství a žáci si volí správně své povolání, největší
zájem bývá o technické obory, u děvčat pedagogické odvětví. Se zemědělským
odborem už je to horší, to už se spoléhá při náboru více na školu zemědělskou.
Střední zemědělská technická škola (odbor pěstitel – chovatel)
Střední zemědělská technická škola
v Kyjově má 3 ročníky a 6 tříd se 178 žáky, z toho 86 dívek. Prospěch
žáků je dobrý, 2,11 v průměru, chování též dobré. Kromě vlastní výuky
byla věnována vlastní pozornost výchově žáků a jejich zapojení do odborné a
osvětové práce. Byl pro žáky uspořádán i kurs “Svět v pohybu”, který
vedla společnost pro šíření politických a vědeckých znalostí. Také se škola
zúčastnila všech akcí SČSP. Žáci odebírají i školní tisk a denní a škola vše
doplňuje. Všichni učitelé jsou zapojeni jako členové ve Společnosti pro šíření
politických a vědeckých znalostí. Také škola uzavřela k XII. sjezdu
kolektivní závazky.
Pro žáky 3. i 2. ročníku byly uspořádány taneční hodiny a
v zimě společenský ples. Jinak žáci navštěvují filmové a televizní pořady
a mají předplatné na Slovácké divadlo v Kyjově i do Státního divadla
v Brně. Také na podzim byly uspořádány dvě výstavy, jedna u příležitosti
návštěvy vietnamského velvyslance, druhá ovocnářská. Dobře se rozvíjí i
sportovní výchova.
Žáci jsou ubytováni v internátě a soutěží na ubytovnách
v pořádku a čistotě, upravují okolí školy a pracují na školním statku
v Miloticích. Také se mnozí vyškolili v první pomoci. Individuální
výchova se projevuje v různých zájmových kroužcích jako v hudebním,
divadelním, pěveckém, mysliveckém, anatomickém a fotografickém.
Střední zdravotnická škola
Střední zdravotnická škola má čtyřletý obor
dětských sester se 124 zapsanými žákyněmi na začátku a 119 na konci školního
roku, pak studium pro abiturientky obor zdravotních sester, II. ročník 12 žák.
večerní školu pro pracující (čtyřletou) II. ročník žák. a pětileté studium
II. ročník 14 žákyň.
Učitelský sbor je devítičlenný, 3 učitelky odborné, 6 učitelů
pro všeobecně vzdělávací předměty, externí jsou 3 učitelé a 16 lékařů.
Prospěch žákyň během celého roku byl dobrý, ještě lepší byl
v abiturientském kurzu, kde žákyně studovaly s velkým zájmem.
Žákyně se zúčastňovaly veřejně prospěšných prací jako
sběru (3.279 kg), spoření (5.525 Kčs) a brigád (2.713 hodin), které v akci
Z na koupališti konaly zdarma. Velký počet hodin odpracovaly na úpravě okolí
školy a žákovského domova. Na externím studiu je patrný rozdíl v přípravě i
ve svědomitosti, jež je zde větší a proto je studium úspěšné. Zaměstnanci školy
také získávají potřebnou kvalifikaci dálkovým studiem.
Spolupráce školy se SRPŠ byla dobrá. Činnost se letos převáděla
na třídní kolektivy a na třídních schůzkách se řešily naléhavé problémy,
případně se využívalo písemného styku školy s rodinou.
Lidová škola umění
Na začátku školního roku byla škola
přestěhována do vlastní budovy, starého zámečku v Jungmanově ulici,
z roku 1740, sloužícím jako chudobinec. Po velikých úpravách, zavedeno plynové
vytápění, staleté kobky přizpůsobené menším i větším třídám a ještě
žáci i učitelé na konečné úpravě odpracovali 200 hodin a byly to práce i
zednické a natěračské. Dosud schází velká místnost pro školní koncerty a
besídky, případně schůze SRPŠ. Tomuto účelu měla sloužit kaple, ale ta je
chráněna památkovým úřadem, až v květnu bylo povoleno oltář odstranit a tak
získán žádoucí prostor.
Na škole vyučuje 6 učitelů a ředitelem je František Kudela.
Počet žactva je celkem 174 žáků. Pohybová hudební výchova má 21, na klavír se
učí 76, na housle 47, na akordeon 25 a na dechové nástroje 7 žáků. Houslový soubor
má 30 žáků, akordeonový 18. Prospěch žáků je celkem dobrý. Soutěže STM se
zúčastnilo na klavír 7, akordeon 3 a na klarinet 2 žáci. Houslový a akordeonový
soubor má 40 žáků. Mimo besídky bylo uskutečněno natáčení do československého
rozhlasu Brno. Na konci roku byl uspořádán na Záložně první absolventský koncert
žáků.
Jiné školy
V Kyjově ve čtvrti Boršov je umístěna ZDŠ
pro nedoslýchavé spojená s internátem, která má dvě třídy logopedie. O děti
pečují mimo vyučování 4 vychovatelky a 1 zdravotní sestra. Na škole je zavedena
Pionýrská organizace se 100% účastí. Mimoto mají žáci i několik zájmových
kroužků. Jsou zde umístěny děti i z jiných krajů. V nemocnici jsou
rovněž dvě třídy logopedické, jedna pro děti předškolní.
Sklářská škola má třídy v budově ZDŠ na třídě
Pionýrů a mimo odborné učitele působí na ní učitelé externí. Žákovský
internát je na Lidického ulici. Večerní strojnická Uherský Brod má rovněž třídy
v budově ZDŠ na třídě Pionýrů. Každým rokem zde studium ukončuje přes 20
pracujících.
Zvláštní škola má jednu třídu v ZDŠ na Komenského ulici.
O tuto místnost se už delší dobu vede spor, protože devítiletka potřebuje každou
místnost, má směnné vyučování a také přítomnost dětí ze zvláštní školy
často narušuje normální kázeň.
Celkově se může hodnotit kyjovské školství na dobré úrovni, až
na ten nedostatek materiálního vybavení škol II. stupně.