Ze života škol
Ve městě je pět mateřských škol z nichž
jedna je umístěna v Boršově, pátá mateřská škola Za stadionem má
přidruženu i jeselní třídu s 20 dětmi. Celkem mateřské školy navštěvuje
(nedopsáno) Po 4 třídách má I., IV. a V. mateřská škola a ostatní po 2
třídách. Jsou přijímány jen děti zaměstnaných matek a stále ještě jsou
čekatelé, kteří se nemohou umístit.
Pro vstup do ZDŠ byly děti zvlášť pečlivě připraveny a dokonce
na I. mateřské škole jim bylo na odchodnou sestaveno tablo. Každá škola má svůj
patronátní závod jako Šroubárny, ČSAD, Sklárny aj., kteří přispívají školám
příspěvky i prací, jako dělníci ze Šroubárny ve IV. mateřské zhotovili pro
zahradu průlezky, vahadlové houpačky, hrazdu i skluzavku. Totéž už má I.
mateřská, mimoto ještě koše na prohazování míčů, při bazénu koryto na
umývání, prostě pěkně zařízené školní zahrady jsou prací rodičů a patronů.
Děti se odměňují kulturními besídkami, účinkují při vítání
do života, i do Domu důchodců každoročně zavítají. Také při předávání
diplomů sestrám účinkovaly na zdravotní škole. Každým rokem patroni umožňují
dětem výlet buď do ZOO v Brně nebo Lešné u Gottwaldova, i na rekreaci ve
Smraďavce byli jako v rekreační středisku patronů ČSAD.
Také SRPŠ se o povyražení dětí přičiňuje různými slavnostmi
jako vánoční nadílkou a na konci školního roku zahradní slavností. Každý měsíc
navštěvují malí školáci filmové představení, zúčastňují se festivalu pro
mládež, občas divadelní představení, z pohybové výchovy konečné
představení ve formě baletní pohádky, maňáskové scény pořádané SZK i některé
výstavky. Pro rodiče byly pořádány přednášky z dětské psychologie i
zdravotnické, mnohé jsou spojeny s výstavkami prací dětí nebo prohlídkou
školy.
Při oslavě 1. máje bývají děti z mateřských škol vezeny
v průvodu autobusy ČSAD, pěkně vyzdobenými a sami mávají zúčastněným
praporky nebo květy. Mateřská škola je dobrou průpravou pro další etapu jejich
vzdělávání, I. stupeň ZDŠ a příprava na mnohých je více než patrna. Na praxi
bývají přiděleny žákyně pedagogických škol, které pod vedením zkušených
učitelek hodně získávají.
ZDŠ Komenského ulice
Základem plánu škol bylo usnesení ÚV KSČ
z května 1962 o zvýšení úrovně komunistické výchovy na školách a závěry
z jednání školní konference také o témž tématu. Odbor školství a kultury
při ONV v Hodoníně předal školám tyto hlavní úkoly: Zlepšit vyučování
v českém jazyku, v občanské výchově a pečovat o mimoškolní vyučování.
Stav žactva na ZDŠ v Komenského ulici byl 925 žáků,
z toho 474 chlapců a 451 děvčat, na I. stupni 366 žáků (189 chlapců a 177
děvčat), celkem 27 tříd. Počet žáků je ve třídách stále značný, od 30 do 38
žáků. Na směnách se střídají žáci 2. až 4. ročníku. Na škole jsou rovněž 2
třídy zvláštní školy, kam dojíždějí i slabí žáci z blízkého okolí.
V Pionýrské organizaci je zapsáno 70%, vedoucími oddílů
pionýrů jsou žáci vyšších tříd a SVVŠ. U jisker je procento organizovanosti
100%, nejméně je svazáků, kteří do organizace ČSM vstupují už uváženěji,
většina je budoucích studentů. Pionýrský dům podchycuje zájem pionýrů různými
zájmovými kroužky.
I na škole je dost zájmových kroužků, nejpopulárnější je
Vonička, pěvecký a taneční kroužek, který často vystupuje při oslavách. Také
včelařský kroužek je oblíbený. Všechny kroužky vedou učitelé. Hodně žáků
navštěvuje LŠU a kurs pohybové výchovy. A přece ještě velké procento mládeže,
zvláště dojíždějící, je nepodchyceno a do dalšího života si nenese zvyk
zvláštního zájmu a jeho rozvíjení a stává se mládeží indiferentní.
Nepovinné předměty navštěvují žáci se zájmem o cizí jazyky,
jako němčinu, angličtinu a francouzštinu. Již v 5. třídách je zavedeno
poloodborné vyučování, jako v ruštině, zpěvu a v pracovním vyučování.
Diferencované vyučování bylo zavedeno v 8. a 9. třídách v češtině a
matematice, takže žáci např. pro studium jsou lépe připraveni. Odborné pracovny se
pomocí SRPŠ stále rozšiřují.
Na škole vyučuje 38 učitelů, z toho 11 na I. stupni.
V družině mládeže jsou 2 vychovatelky. Žáci mají možnost se na škole
stravovat, na přesnídávku se podává mléko v lahvích, které pro ně zhotovili
místní skláři. Ve školní jídelně se stravuje přes 300 žáků. Jídelníček
sleduje školní lékařka, ovšem vždycky všem chuťově nevyhovuje. Žáci se
zúčastňují kulturního a veřejného života města a sami přispívají různými
vystoupeními, vždy se najde dost k tomu nadaných jedinců.
SRPŠ je dnes už nedílnou složkou školy, přispívá nejen
finančně (za buržoazní republiky to byla vlastně jeho jediná činnost, pomoci
sociálně slabým jídlem a ošacením), ale pomáhá i při výchově žáků, i
rodičů – různé komise nasvědčují tomu, jak je tato činnost rozvětvená. Jsou to
komise pedagogicko-kulturní, výchovná, hospodářská, technická, tělovýchovná a
stravovací. Učitelé se s rodiči scházejí na třídních schůzkách.
Z okolních obcí jsou voleni důvěrníci, kteří připravují rodičovská
sdružení v obci, nebo výchovně zasahují. Letos v zimě SRPŠ pořádal i
ples, výtěžek byl věnován škole.
Do náboženství chodí nyní více dětí, až 17%, jak se nevede
ateistická propaganda, hned je to poznat. Nadaní žáci se zúčastňují STM ve zpěvu
a recitaci. Pěkná bývá slavnost předávání občanských průkazů patnáctiletým.
Přes všechna preventivní výchovná opatření dost žáků se dopouští kázeňských
přestupků.
ZDŠ třída Pionýrů
ZDŠ na třídě Pionýrů má tento rok 26 tříd s
829 žáky, na I. stupni je 11 tříd s 350 žáky. Nižší třídy směnují. Školní
družina má 3 oddělení s 94 žáky, o něž pečují 3 vychovatelky. Prospěch žáků
se na konci školního roku zlepšil, protože v I. pololetí byla i přísnější
klasifikace. Chování žáků, zvláště mimo školu, nebylo nejlepší, i zde často
zasahovalo SNB.
Žáci pracovali v různých kroužcích, nejvýznamnější je
Pionýrský dechový soubor, vedený učitelem Josefem Frýbortem, který však
přechází na LŠU. Jako na předcházející škole i zde se žáci zúčastňovali
kulturního a veřejného života, zúčastnili se soutěže STM, soutěže v ruské
konverzaci, recitaci a zpěvu. Tělovýchovné akce podchytily hodně žáků, ovšem pro
nedostatek cvičitelů nebylo jich ještě tolik, kolik by mělo být.
Při jarním úklidu města žáci vypomáhali brigádnicky, jakož i
při sběru železa po městě. Velká pozornost, stejně jako na všech ZDŠ byla
věnována rozmisťování žáků, ovšem nábor do zemědělství neměl velký
úspěch. Na hornictví se však jich přihlásilo nad plán. Hodně žáků
navštěvovalo nepovinné jazykové vyučování, jen němčiny bylo 5 skupin. Biologická
a fyzikální praktika jsou vedena dobře na obou školách. Na obou školách je zavedena
zvláštní tělesná výchova, jinak se jí říká nápravný tělocvik, který vedou
odborníci a děti jsou doporučeny lékařem.
ZDŠ v Boršově
V Boršově – části Kyjova, je také ZDŠ
se 2 třídami, v první je 1. a 2. ročník s 22 žáky, ve druhé třídě je 3. a
4. postupný ročník s 24 žáky. Celkem je na škole zapsáno 46 žáků. Pro oživení
vyučování se používá diafilmu, rozhlasu i televize. Škola se dělí o místo
s mateřskou školou a internátní školou pro nedoslýchavé a vznikají tím i
těžkosti na obou stranách.
Družina mládeže má 3 oddělení a pracuje s dětmi ve volném
čase, když rodiče jsou v zaměstnání. Každoročně pořádá výstavku svých
drobných a vkusných prací, které děti tvoří za vedení ředitelky a vychovatelek.
Hodně také děti chodí na vycházky nebo sportují. Kdyby bylo dost místa, družina by
se rozšířila a mnoha rodičům by ubyla o děti starost. Patronát nad školou má
Šroubárna. Zástupce ředitele Svatopluk Zlámal byl ke Dni učitelů vyznamenán
krajským vyznamenáním.
Střední všeobecně vzdělávací škola
Tato škola se řídila jako ostatní svým plánem
a zařadila do něho i zkušenosti z družební školy SVVŠ v Brně. I závěr
z hloubkové inspekce z ledna t.r. byl podnětem k nové realizaci úkolů.
Jen neformální inspekce může být podnětná.
Škola je rozdělena na větev přírodovědnou (I. ročník) a
matematicko-fyzickou (2. a 3. ročník). Základní typ má 2. a třída 3. ročníku.
Toto rozdělení pomáhá žákům k lepšímu a pevnějšímu získání
vědomostí, např. znalosti žáků v přírodovědné třídě jsou už podstatně
lepší, tak jako v humanistické třídě, kde je většina dívek, které se tak
vyhnuly hlubším vědomostem z matematiky. Škoda, že se musí dohánět značné
nedostatky ze ZDŠ, kde se nediferencovalo a tak i lepší žáci zaostávali kvůli
průměru a slabším žákům. Nedostatek učebnic, které přišly až koncem roku,
také způsobil zdržení.
Laboratorní práce žáci mají rádi a tak zvyšují své znalosti
prakticky, zvláště když jsou kabinety dobře vybaveny pro pokusy, až na chemicky, kde
někdy nejsou k dostání základní chemikálie. I nedostatek mikroskopů, které
pořád nemohou být dodány, způsobuje slabší laboratorní práci. Jaký je to už
pokrok proti dřívějšku, kdy na demonstrace se žáci mohli jen dívat.
Žáci se zúčastňují matematických a fyzických olympiád a žák
Jiří Šmerk se dostal v matematické olympiádě až do ústředního kola, což
znamenalo dostat se až na mezinárodní olympiádu do Sofie. I ve fyzické olympiádě
skončil v ústředním kole na 3. místě!
Přírodovědný obor dává možnost poslat žáky na studie dál na
techniku, v kteréžtom oboru byl v posledních letech malý přírůstek.
V humanitním oboru se také dohání gramatika i na úkor literatury. I mimo
povinnou četbu je u žáků málo dobrovolných čtenářů, buď z nezájmu nebo
z nedostatku času. Věnují se skoro všichni hodně sportu a to soutěžně, ať
už je to hokej, odbíjená, kopaná, stolní tenis nebo gymnastika. V soutěži o
nejzdatnějšího sportovce zvítězili dva žáci, Ivan Moudrý a Štěpán Koudela.
Hybnou silou v tomto oboru jsou výborní učitelé tělesné výchovy.
Učitelský sbor má 18 členů, převládá střední věk, také se
už sbory omlazují. Škole vydatně pomáhá SRPŠ, po stránce společenské bývají
školní plesy opravdu reprezentační, ovšem nějaké závady se vždy vyskytnou. Žáci
chodí na praxi do Skláren, do Šroubárny a jinde. Velká pozornost se věnuje branné
výchově a plavání, což umožňuje nové koupaliště.
Zdravotní škola
Zdravotní škola má 9 tříd a to 2 třídy
zdravotních sester a 5 tříd dětských sester. K tomu se připojují 2 třídy
večerního studia s 25 žákyněmi, aby se doplnil stále nedostačující zdravotní
personál. Na škole učí 8 profesorů, 6 odborných učitelek a 3 vychovatelky jsou
v přidruženém internátě. Správních zaměstnanců je 9, je zajímavé, že
topičkou v internátě je žena. 19 externích učitelů je lékařů a jeden
externí učitel vyučuje psaní strojem, při značné administrativě aby je sestry
také ovládaly. Po maturitě byly sestry umístěny v blízkém okolí, jen
některé na vlastní žádost dále, 3 až v Praze. Praxi žákyně mívají
v jeslích MěstNV, které však vzorně vybavené nejsou. V nemocnici je praxe
dokonalá, však také vedoucí praxe na škole externě vyučuje.
Žákyně jsou dobrovolnými dárkyněmi krve a tak jsou příkladem
ostatním. Spolupracují s tiskem zúčastňují se všech kulturních podniků,
zajišťují besídky pro děti i pro důchodce. Jsou v tomto směru aktivnější
než z SVVŠ, snad proto, že se soustřeďují v internátě. Učí se cizím
jazykům, pěstují sport i tělesnou výchovu, pro niž mají podmínky ve vlastní
tělocvičně. Jsou pro svou náročnou práci opravdu dobře připraveny.
Zemědělská technická škola
ZTŠ má dosud své umístění na Fučíkově
náměstí a je vybavena internátem. Prostředí je to klidné a krásné, i když
vlastní budova má mnohé nedostatky, např. v internátě není ústřední
topení. Menší hříště za školou je vybudované žáky, tělocvična také není.
Žáci si v internátě sami pokoje uklízejí, jen chodby a koupelnu se šatnami má
na starosti uklizečka. Je to systém dobrý, dívky i chlapci se naučí držet pořádek
a čistotu a to i v budoucím pracovním prostředí může být jen k užitku.
Hospodářsko-administrativní záležitosti vedou administrativní pracovníci. Ke škole
patří vlastní kuchyně s jídelnou, kde se žáci z internátu stravují za
poplatek podle příjmu rodičů pětkrát denně, ostatní chodí jen na oběd.
Škola má 7 tříd s počtem 201 žáků. Tříleté studium
dálkové navštěvuje 50 posluchačů. Počet učitelů je 24 a mají vysokoškolské
nebo středoškolské vzdělání odborné. V internátu jsou 2 vychovatelé. Ke
škole je přidruženo odborné zemědělské učiliště. Žáci se vyžívají kulturně
v rámci města s občasnými zájezdy do Brna na divadlo, v zimě jezdí
lyžovat na hory, pěstují všechny druhy sportu i jezdectví a také v atletice
mají jedinci vynikající úspěchy. Různé zájmové kroužky vyplňují volný čas
žáků.
Praxi provádějí žáci na školním statku v Miloticích u
Kyjova, který má 240 ha půdy a dosahuje výborných výsledků. Např. chov prasat
cornwalského plemene je na nejvyšší úrovni a chovatel L. Něnička dosáhl
nejvyššího vyznamenání. I na jiná zemědělská pracoviště zajíždějí.
Vyučovací výsledky byly také dobré, protože žáci ze ZDŠ si přinášejí už
lepší průpravu. Jejich profesoři mají nejlepší kvalifikaci. Tak “zasloužilým
učitelem” byl jmenován Dr. Ing. Jakub Vysloužil, zástupce ředitele školy Ing.
Josefa Zabloudila, “vzorný školský pracovník” zaslouženě získal František
Něnička, zootechnik školního statku.
Škoda, že jednání o zrušení školy je pořád ještě hrozbou a
příští školní rok se už nebudou přijímat žáci do I. ročníků, to znamená,
že škola bude už jen dožívat. I přes všechny protesty veřejnosti se škola nedá
v Kyjově udržet nastálo a tak bude zas o jednu odbornou školu méně.
Lidová škola umění
LŠU má 4 obory: hudební, výtvarný, taneční a
literárně dramatický. Učeben je dost, ale 2 jsou nevyhovující. Učitelů je 7,
z toho 2 externí a žáků 248. Budova je v dobrém stavu, ještě omítnout a
nahradit těžké starobylé dveře, které dobře nedoléhají, novými a zřídit
z kaple hudební síň, je úkolem dalšího plánování.
Ke konci školního roku bývá tradiční hudební besídka, na níž
vystupují žáci se svým získaným uměním, provázení svými učiteli, kteří pro
změnu mívají také své číslo vynikající úrovně. Během roku se škola podílí
na všech veřejných oslavách a to i v blízkém okolí. Také při občanských
sňatcích působí svou vyspělou hrou ředitel školy František Kudela na
elektrofonické varhany.
Ke škole je přičleněn Pionýrský dechový soubor řízený
odborným učitelem Josefem Frýbortem.
Mateřská a ZDŠ pro nedoslýchavé
Mateřská a základní devítiletá škola pro
nedoslýchavé má 45 dětí z celé Moravy, protože je to jediná škola toho typu.
Je organizována od mateřské školy až do 6. postupného ročníku. Do školy jsou
zařazeny děti s normálním rozumovým vývojem, u kterých po lékařském
vyšetření i delším pedagogickým pozorováním byly zjištěny takové nedostatky
sluchu, že nelze rozvíjet jejich řeč v normální škole. Jejich řeč se
rozvíjí speciálními metodami, jsou zde i děti později ohluchlé.
Za poměrně krátkou dobu trvání dosáhla škola pěkných
výsledků. Nejstarší absolventi mají přes 20 let, někteří se vyučili řemeslu,
jiní vystudovali střední školu a studují na vysoké. Další rozvoj školy vyžaduje
vhodné umístění školní budovy. Z místa se škole nedostává podpory a její
rozvoj je brzděn požadavkem kyjovských škol, které se tam snaží umístit své
žáky.
Dvacet dětí nemůže být umístěno, protože škola nemá místo
v internátě. Některé děti musí předčasně odcházet jinam, aby mohly
dokončit své základní vzdělání.