Gymnázium
Proti předešlým letům nedošlo na gymnáziu k významnějším změnám. Ředitelem gymnázia zůstává i v tomto roce soudruh profesor Mirko Kuba. Jedinou zvláštností je, že v letošním školním roce 1976/77 nastupují do prvního ročníku někteří žáci ne jako dosud po absolvování devátého, ale už z osmého ročníku Základní devítileté školy.
Výsledky výuky
Pokud jde o ukončený školní rok 1975/76,
měřeno výsledky přijímacího řízení na další, vysoké školy, je pro
pedagogické pracovníky i pro absolventy výsledek lichotivý. Přijetí na vysoké
školy se uskutečňuje ze 68 %. Nástavby odborné střední školy 14,3 %, do
školských služeb 7,7 % a 10 % do zaměstnání.
Profesorský sbor si stanoví pro školní rok 1976/77 úkol
zkvalitnění výuky. Znamená to individuelní přístup s použitím formy
doučování. Již první pololetí přináší své výsledky. Z 19,4 % žáků
s dostatečnou v loňském roce se procento snižuje na 13,7 %.
Experimentální výuka
Ředitelství a pedagogický sbor se věnují
experimentálním třídám a mimořádně těm, ve kterých jsou žáci přijatí
z osmých tříd základních škol. Výsledky jsou uspokojivé. Jedna z nich se
s průměrným prospěchem řadí na druhé místo mezi ostatní prvé ročníky včetně
těch, kteří přišli z 9. tříd a na čtvrté místo v rámci celé školy.
Druhá třída téhož složení je v prospěchu jako první na
celém gymnáziu. Profesorský sbor si tak vysokou úroveň v prospěchu vysvětluje
tím, že ve třídě je vyšší počet dívek. V ostatních třídách je složení
buď opačného rázu nebo procentuelně v neprospěch dívek.
U dívek se projevuje větší pečlivost, se kterou se staví
k přípravě a osvojování si probírané látky. Tento všeobecně známý
poznatek se nejlépe potvrdil na výše uvedené třídě. Také vyspělost dívek
v tomto věku je na mentálně vyšší úrovni.
Důležitým faktem je, že žáci, absolventi pouze osmi ročníků
základních škol, obsazují v pololetí školního roku první a čtvrté místo na
gymnáziu co do průměru prospěchu. Ukazuje se, že tito žáci nemají
v jednotlivých předmětech horší výsledky než ti, kteří absolvovali úplnou
základní devítiletou školu.
Tyto výsledky a poznatky je nutno brát s rezervou. Jde o
hodnocení prvého pololetí. Druhé pololetí může ještě mnohé zkomplikovat a
přivodit nové poznatky. Jsou to zatím tedy dílčí úspěchy, byť by na první pohled
vypadaly sebeuspokojivěji.
Těmto náladám spokojenosti nepodléhají ani soudruzi profesoři,
ani žáci. Zda se prospěšnost zkrácení výuky z devíti ročníků na pouhých
osm před vstupem do gymnázia projeví nebo ne, to potvrdí teprve výsledky na konci
školního roku 1976/77.
Zůstává totiž skutečností, že u žáků, absolventů pouze osmi
postupných ročníků základní školy projevují se některé nižší znalosti
v biologii, v geologii, v chemii. Jako nedostatek se u těchto žáků
projevuje nižší schopnost využití vědomostí, získaných při laboratorních
pokusech.
Soudruzi profesoři si též ověřují, že tito žáci nemají
v dostatečné míře osvojen návyk zaznamenat si přednášenou látku do svých
poznámek. Právě některé z těchto jmenovaných nedostatků nebo i některé
další mohou mít vliv na výsledky, na jejichž kladné ovlivnění vynakládá kolektiv
pedagogických pracovníků na gymnáziu velké úsilí.
Účast na pracovní praxi
Žáci gymnázia se účastní podzimních sklizňových prací. Na každého z žáků připadají v průměru tři odpracované dny na sklizňových pracích. Gymnázium má také závazky vůči Městskému národnímu výboru v Kyjově. Avšak tyto brigádnické hodiny jsou odpracovávány jen v době mimo vyučovací dobu. I zde tedy, aby nebyly dotčeny plány výuky, dostala se brigádnická práce na vyšší úroveň.
Nové metody výuky
Ještě je nutno připomenout, že v souladu s budoucími požadavky na příští technicky vyspělé pracovníky pro posílení polytechnické výchovy je již v prvním pololetí založen kroužek výpočetní techniky.
Veřejné dění
Možno též zaznamenat příslovečnou studentskou aktivitu. Žáci se zúčastňují různých kulturních olympiád v počtu 109. Pracují ve dvanácti zájmových kroužcích v počtu 208 žáků. Při všech akcích kulturního, politického a společenského života jsou studenti díky vedení soudruhů, členů profesorského sboru, velmi agilní. Velmi účinně se podíleli na slavnostech k 850 letům města Kyjova. Tím účinnější se pak ukázala pomoc studentů a profesorů při přípravě a průběhu voleb do národních výborů a nejvyšších orgánů lidové moci.