Československé státní dráhy
Iniciály ČSD jsou naprosto vžitým symbolem. U nás se snad nenajde nikdo, kdo by při pohledu na ta tři písmena zaměnil jejich totožnost. Tak je tomu pochopitelně i na naší stanici železniční dopravy v Kyjově.
Vedení
Náčelníkem stanice ČSD Kyjov je soudruh Miroslav Volf. Jeho náměstkem je soudruh Jan Procházka. Dozorčím přepravy je soudruh Oldřich Veselý. Stanice je podle rozsahu přepravy a rozsahu práce stanicí II. třídy.
Složky
Práce se na stanici daří. K tomuto
konstatování možno přičíst skutečnost, že se daří spolupráce se závodní
organizací Komunistické strany Československa, jejímž předsedou je soudruh Vojtěch
Zeman. Stejně tak zdařilá je spolupráce se závodním výborem Revolučního
odborového hnutí, jehož předsedou je soudruh František Moric. Výborná je
spolupráce s organizací Svazu československo-sovětského přátelství a
Socialistickým svazem mládeže. Předsedy těchto organizací jsou soudruzi Josef
Sáček a s. Michalík.
Spolupráci těchto organizací nelze ani dobře připočíst ke
zdařilé činnosti na stanici, jako dřív přiznat této spolupráci složek
s vedením její podmiňující charakter. To je zřejmé i ze slov náčelníka
stanice soudruha Miroslava Volfa, když říká, že spolupráce spočívá
v účinné spolupráci a pomoci při zabezpečování úkolů v přepravě.
Politická angažovanost
Patnáctý sjezd Komunistické strany Československa stanovil ČSD velmi náročné úkoly. Za jejich plnění se staví všichni členové uvedených organizací. Takovou politickou angažovanost podle slov vedoucích pracovníků stanice je možno považovat za dobrou spolupráci v tom pravém slova smyslu.
Podíl žen
Na dobrých výsledcích stanice mají nemalý podíl zaměstnané ženy. Těch zde pracuje 35,8 % z celkového počtu pracovníků stanice.
Obnova stanice
Donedávna patřilo kyjovské nádraží, jeho
budovy, vzhledově k opomíjeným. Mimo samotnou staniční budovu podtrhovalo
nevzhlednost několik dřevěných bud, sloužících za sociální zařízení pro
zaměstnance. Dále byly v těchto dřevěných barácích umístěny některé
prostory sloužící provozu dráhy.
Pro zlepšení vzhledu a hlavně pro zlepšení pracovních podmínek
zaměstnanců byly dřevěné baráky zbourány. V tomto roce je postavena nová
moderní budova. Jsou v ní umístěny sociální zařízení pro zaměstnance i pro
cestující. Pro zaměstnance navíc šatny a podobná zařízení. To vše je zbudováno
jako přístavek k hlavní budově. Nově vystavěnou část od staniční budovy
odděluje pouze krytý podchod, určený jako východ ze stanice před nádražní budovu.
Celkové finanční náklady na zřízení tohoto komplexu jsou
vyjádřeny hodnotou 1.500.000 Kčs. tato částka obsahuje zavedení plynu a
ústředního topení v celé staniční budově, včetně zmíněného přístavku.
Na základě povolení MěNV Kyjov jsou dosavadní bytové jednotky ve
staniční budově uvolněny z bytového fondu. Jsou adaptovány pro účely
staničního provozu. Mimo těchto úprav je v letošním roce provedena brizolitová
omítka staniční budovy z čelní strany od města spolu s omítkami nové
přístavby. Druhá strana od nástupišť bude omítnuta toutéž trvanlivou omítkou
v příštím roce.
Bezpečnost práce
Pro zvýšení bezpečnosti při posunu vlakových souprav v noční době jsou postaveny na nádraží tři ocelové konstrukce stožárů, na nichž je umístěno výbojkové osvětlovací zařízení. Stožáry jsou umístěny tak, že po celé délce staničního kolejového prostoru je i v noci světlo jako ve dne. Je to v souladu s potřebami a úkoly přepravy, která je tu prováděna jak za denního světla, tak v neztenčené míře i za noci.
Spolupráce s vlečkaři
Na stanici je napojeno sedm vleček. Jsou to:
Sklárna Moravia, Šroubárna Kyjov, Mlýny a těstárny, Chema, Cihelna, Sdružený
nákupní a zemědělský podnik a Velkoobchodní sklady. Největšími z nich jsou
Sklárna Moravia a Šroubárna s potřebou 38 a deseti vagóny za den.
Všichni vlečkaři napojení na stanici Kyjov, přijímají a
vypravují velký počet vozů. Je pochopitelné, že vykládání i nakládka vagónů je
prováděna s nezmenšenou intenzitou ve dne jako v noci. Ve stejné míře je
prováděna ve dnech pracovního klidu. Vlečkaři přepravci pracovali v tomto
směru bez ohledu na dny pracovního klidu nebo ve dnech pracovních velmi odpovědně.
Zvlášť vykládka i nakládka vagónů o nedělích a dnech
pracovního klidu jsou měřítkem pro hodnocení jednotlivých přepravců –
vlečkařů. V tomto roce je naloženo celkem 19.460 vozových jednotek a zboží o
váze 216.586 tun.
Jako nejlepší přepravce z hlediska podpory oběhu vagónů se
osvědčuje závod Šroubárna Kyjov. Dík dobré činnosti odpovědného pracovníka
Šroubárny za tento úsek dopravy je závod uznán za nejlepšího vlečkaře nejen
v okruhu Kyjova, ale v rámci úseku Brno.
Problémy
Sklárny Moravia jsou nuceny vzhledem ke křehkosti svých výrobků ložit svoje výrobky do krytých železničních vozů. Těch však se jeví nedostatek v podzimních měsících, kdy jsou používány přednostně k přepravě cukru, chmelu a brambor. V důsledku toho vzniká vůči Sklárně Moravia skluz cca 700 vagónů. Ani do konce roku se tuto ztrátu nedaří vyrovnat.
Socialistická soutěž
Všechny složky na stanici ČSD, všichni pracovníci se po celý rok zaměřují na nejdůležitější úsek, na přistavování zátěže pro jednotlivé vlečky. Zpětně zase o rychlý posun naložených vagónů pro manipulační vlaky. Na podporu splnění tohoto záměru je rozvinuta socialistická soutěž mezi směnami. Kritéria soutěže jsou:
a) nejvyšší počet rozposunovaných vagónů
b) nejnižší počet poškozených vagónů
Soutěží čtyři kolektivy s celkovým
počtem 54 zaměstnanců na úseku posunu. Vedoucím každého z těchto kolektivů
jsou vždy soudruzi výpravčí vlaků.
Tento způsob je potvrzením pochopení proklamované myšlenky tiskem,
rozhlasem i televizí, že výrobní, pracovní úspěchy jsou zaručeny, jsou-li
podmíněny spoluprací dělníků s mistry.
Uznání
V tomto roce je stanici ČSD Kyjov uděleno
čestné uznání za dobrou práci. Mimo jiné také za to, že v předešlých pěti
letech nebylo na stanici nehody ani zmetku, zaviněného některým zaměstnancem stanice.
Čestné uznání je stanici ČSD Kyjov uděleno na počest Dne železničářů.
Péče o pracovníky stanice je vyjádřena mimo jiné řadou zájezdů
po naší vlasti. Na zájezdy jsou zváni a také se jich účastní ti, kteří jsou na
zaslouženém odpočinku – důchodci.
Další nové objekty
Na protější straně od staniční budovy vlevo, za sedmou kolejí, je v tomto roce dobudována a zkolaudována nová budova. Je součástí železniční distance ČSD Kyjov.