Péče o obyvatelstvo
Postavením kamenného kostela v roce 1180 se
stal Kyjov nejen církevním, ale i obchodním střediskem. Svůj vliv postupem doby
neustále zvyšoval a po zavedení pravidelných trhů patřil mezi největší a
nejdůležitější trhová místa. Jeho obchodní význam neustále rostl a Kyjov se stal
městem obchodníků a obchodů.
Starší generace si ještě pamatuje a ráda připomíná, jak celé
město bylo čtyřikrát do roka ve znamení trhů, když v pondělí na místě
dnešního autobusového nádraží probíhal trh dobytčí a v úterý byl pak
pravý kyjovský jarmark na náměstí. Tam byly postaveny provizorní krámky někdy až
ve 4 řadách a doprava po náměstí byla toho dne prakticky vyloučena. Prodávalo se tu
vše, co bylo potřebné, ať to bylo oblečení, obuv, nádobí či potraviny. A to tehdy
bylo v Kyjově samém tolik obchodů a obchůdků a koupěschopnost či
koupěchtivost nebyla v důsledku hospodářských poměrů zdaleka taková, jako je
dnes.
Dnes je obchodní síť v Kyjově organizována jednotně a
rozdělena do sortimentních úseků. Ten nejdůležitější, bez nějž bychom se ani
den neobešli, představují potraviny. Podnik Potraviny, který tento sortiment řídí,
má v Kyjově 5 samoobslužných prodejen a kromě toho i dalších 5 prodejen
obslužných. Je zde rovněž 5 prodejen masa a uzenin, 1 cukrárna, mléčná jídelna,
prodejna ryb a drůbeže, 2 prodejny tabáku, novin a časopisů, 1 kantýna
v nemocnici a bufet v kině Panorama. Pro zásobování polotovary má i
vlastní výrobnu polotovarů.
O tom, že požadavky našich občanů neustále rostou, svědčí i
dosahované tržby. V roce 1980 bylo v těchto prodejnách dosaženo tržby
více než 71.000.000 Kčs, což je o plné 4 procenta více než v roce
předcházejícím a meziroční nárůst je v Kyjově daleko vyšší, než je
okresní nebo krajský průměr, které jsou ve srovnání s Kyjovem zhruba
poloviční. Svědčí to o vysoké úrovni zdejšího obyvatelstva, o jejich nárocích i
možnostech. A to ještě v mnoha případech nemohli být plně uspokojeni, neboť ne
vždycky našli v prodejně požadované zboží, hlavně dovozové či fondované a
mnohdy bylo nutno realizovat opatření k usměrnění a rozložení prodeje po celou
prodejní dobu podle vydaných zásad ministerstva obchodu.
Rovněž obchodní činnost ostatních složek v městě je
soustředěna podle prodávaného sortimentu. Podnik Domácí potřeby má prodejny skla a
porcelánu, radio-elektro-televize, železářského a kuchyňského zboží a prodejnu
kol a šicích strojů. V tomto oboru se projevuje úzký profil zejména
v porcelánu, kuchyňských potřebách, kolech a šicích strojích, kde poptávka
je daleko vyšší než jsou současné zdroje. Dochází proto doslova k sledování
dodávek, tvoření nežádoucích front před prodejnami, stížnostem a nespokojenostem.
Je to jev sice jen přechodný, ale rozhodně nežádoucí a určitě při dobrém
průzkumu trhu a vyhovujícím způsobu plánování i plnění dodávek snadno
odstranitelný.
Podnik Drobné zboží má prodejnu hraček a sportovních potřeb a
prodejnu papíru. Současná hospodářská situace umožnila i zvýšení poptávky
v tomto sortimentu a zejména před vánocemi je zájem tak vysoký, že prodejna
nestačí, jinak ale zásobování v tomto směru je dobré. Na druhé straně však
nelze jinak, než se podivit, když v prodejně papíru dosti často schází
obyčejný toaletní papír, když papírenská výroba plán plní.
Drogerie, ať samoobslužná nebo obslužná, jsou zásobovány dobře
a své zákazníky plně uspokojují.
Oděvy, podnik, který ve svých 4 prodejnách dobře plní své
poslání, je zásobován pravidelně a dobře a všem, kteří jeho služby potřebují,
téměř vždy může vyjít vstříc. Ovšem podnik Textil, který zde má celkem 5
prodejen, a to bytový textil, kojenecké zboží, látky a hedvábí, prádlo a pletené
zboží a konečně textilní galanterii má pro dnešní Kyjov celkem malé prodejní
prostory a také jeho zásobování zřejmě není na takové úrovni, aby stačilo
dnešní poptávce. Tím se stává, že dochází k hlídání dodávek a tvoření
zbytečných front, které by jistě při lepší organizaci práce na vedení tohoto
podniku odpadly a nemusely by být středem často oprávněné kritiky.
Kromě těchto prodejen je zde i řada prodejen jiného zboží, jako
prodej knih, hodinářství a klenotnictví, prodejna náhradních dílů pro motorová
vozidla, optika a další.
Všechny prodejny plán prodeje plní, ve všech případech nemohou
vždy uspokojit zákazníky požadovaným zbožím. To svědčí o rostoucí úrovni,
jíž by se ale měla přizpůsobit výroba i obchod. Město se rozrůstá a sortiment,
který zde je, není mnohdy srovnatelný s městy stejné velikosti. A tak se zdá,
že se na Kyjov v tomto směru poněkud zapomíná ať už v sortimentu či
budování nových prodejních prostorů. Kyjov je dobrým prodejním střediskem, je
třeba jej však patřičně vybavit zbožím i prodejními prostorami. Město dnes nutně
potřebuje lepší obchodní síť, protože se rozrůstá a požadavky občanů se
neustále rozrůstají jak na sortiment, tak i na kulturnost prodeje samého.
A tak před našimi zástupci vyvstává úkol, aby tuto situaci
zlepšili. My věříme, že po realizaci výstavby Kyjov – střed toto bude
k plné spokojenosti všech brzy vyřešeno.
Dům služeb na náměstí se stal pro naše občany
velmi důležitým, pro některé dokonce nepostradatelným, neboť za ně převzal
práci, na kterou by mnohdy ani sami nestačili. Poskytuje služby obyvatelstvu mnohdy
zdánlivě nepatrné, jindy zase větší a důležitější, ale vždy jsou to většinou
ty nejběžnější a nejpotřebnější služby pro každodenní život. A není jich
málo. Pro muže je to holičství, pro ženy zase kadeřnictví, je tam také kosmetika i
pedikúra. Důležitou je i cestovní a informační služba, která zajišťuje
příležitostné zájezdy i dovolenou a poskytuje informace o cestovních možnostech a
určité formality sama vyřizuje. Květinová síň nemá význam jen při určitých
slavnostech a jubileích, ale je i vizitkou a potřebou kulturního města. Zanedbatelné
nejsou ani ostatní služby, ať jsou to kominíci či služba zasklívací, služba
zprostředkování prodeje či výměny, živá a pohotová inzerce, půjčovna
průmyslového zboží, oděvnictví, kožešnictví, praní a žehlení prádla a nakonec
i služba pohřební, která ve smutných chvílích přebírá starosti pozůstalých a
zajišťuje i důstojné poslední rozloučení.
Na tyto služby navazuje činnost přidružené pobočky ve Vracově,
která kromě dalších služeb zajišťuje rozvoz propanbutanu do míst, kde ještě
není zaveden zemní plyn a kromě toho má také kamenosochařství. Je také jedinou
službou na okrese, která provádí instalaci a údržbu vodovodů a topení.
Každodenní služby jsou zejména v městě nutné a využívá
jich jak jednotlivec, tak i celé domácnosti. Bylo proto dobrým nápadem soustředit
tyto služby do jednoho místa a pod jedno vedení, aby při dobré organizaci práce bylo
dosaženo i patřičného efektu. Služby jsou poměrně laciné a jejich cena ostře
kontrastuje s cenami ve státech, kde tyto jsou v rukou soukromníků a staly se
prostředkem co největšího výdělku, takže jejich cena je v porovnání
s cenou za naše služby nepoměrně vysoká. Snad někteří občané mají i tak
k našim službám menší či větší výhrady, ovšem tyto služby poskytují zas
jenom lidé a ty nedostatky nejsou nijak velké a rozhodující. Vše se zlepšuje,
zlepšují se postupně i naše služby a určitě i za nynějšího stavu při
oboustranně dobré vůli můžeme s nimi být spokojeni.
Hlavním úkolem desetičlenného kolektivu žen,
zapojeného do socialistické soutěže ve stříbrné brigádě socialistické práce a
držitelek čestného titulu “Kolektiv 50. výročí vzniku KSČ” bylo v roce
1980 čestně se vypořádat s úkoly posledního roku šesté pětiletky.
Základním úkolem bylo zajišťovat spolehlivou a bezpečnou správu úsporných vkladů
obyvatelstva, jeho výchovu k hospodárnosti a šetrnosti i spořivosti a rozšířit
spolupráci s místními podniky a organizacemi v městě.
V místní pobočce Kyjov bylo ke konci roku na 26.444 vkladních
knížkách uloženo téměř 256.000.000 Kčs a v průběhu pětiletky činil
nárůst vkladů přes 70.000.000 Kčs. Čtvrtmiliardová částka není tedy nijak malá
a svědčí o tom, že naši lidé i dnes dovedou šetřit a jak se lidově říká,
pamatovat na zadní kolečka. O tom, že Kyjov je středem širokého okolí a lidé mají
dnes více možností navštěvovat město častěji, svědčí i to, že z důvodu
neefektivnosti bylo možno a nutno zrušit dosavadní jednatelství ve Věteřově a
Čeložnicích a vklady převést do Kyjova.
Neustálý rozvoj peněžních služeb, zejména zvýšení počtu
operací, si vyžádal novou techniku zpracování. Proto jsou dnes převedeny na
samočinný počítač půjčky, vklady, sporožirové a běžné účty. K 17. říjnu
1980 byla zahájena státní bankou automatizace bankovních operací (ABO), na niž jsou
celostátně zapojeny všechny podniky a organizace. V současné době se tato
automatizace ještě zvlášť příznivě neprojevuje a zatím noha účastníkům
evidenci ještě ztěžuje, ovšem každý začátek je těžký a proto věřme, že se
tento systém postupně zavede, že se zrychlí i zpřesní.
Významnou činností místní pobočky jsou půjčky. Téměř
třetina vkladů je rozpůjčena, průměrná zadluženost každého občana činí 2.850
Kčs a rozsahem rozpůjčenosti se naše spořitelna řadí na přední místo
v českých zemích. Více než polovinu rozpůjčených prostředků tvoří
půjčky na bytovou výstavbu, což je v souladu s velkým rozsahem
individuální bytové výstavby u nás. Značnou část prostředků váží i půjčky
mladým manželům se státním příspěvkem. Tímto se výrazně zabezpečuje plnění
úkolů na úseku sociálního programu strany a státu mladým manželstvím. Jen
v tomto roce bylo v rámci okresu přiznáno 1.503 příspěvků v celkové
částce 4.707.000 Kčs.
Kromě vkladové a úvěrové činnosti zajišťuje pobočka i pasivní
směnárenskou činnost do socialistických států, prodej devizových prostředků,
zajišťuje prodej losů Československé státní loterie, provádí sběr tržeb
z obchodních organizací a pronajímá bezpečnostní schránky.
V poslední době roste zájem o sporožirové účty jako
bezhotovostní formu placení, která jednak šetří čas účastníků, jednak
přispívá k zrychlení bankovních operací.
Pracovnice spořitelny se zapojily aktivně do politického i
veřejného života v městě či místě svého bydliště, pomáhají při plnění
volebních programů Národní fronty a aktivně se zúčastňují politických i
kulturních akcí. A co je hlavní a nejdůležitější: svou práci dělají
s radostí a se vším pochopením pro nás všechny, kteří občas tu naši
spořitelnu navštívíme.
Historie počátků pojišťovnictví v našich
zemích sahá až do poloviny 18. století, kdy na našem území vznikly první
instituce, zastávající úlohu pojistného fondu, ovšem náhrady představovaly pouhou
jednu desetinu skutečně utrpěné škody a jednalo se jen o škody živelní. Skutečná
pojišťovna vznikla u nás na Moravě až v roce 1830, tedy právě před 150 lety.
Postupem doby vznikla pak řada společností, z nichž jen málo přetrvalo až do
roku 1945, kdy došlo k zestátnění pojišťovnictví a v roce 1948 byla
sloučením dřívějších pěti národních podniků vytvořena dnešní Česká
státní pojišťovna.
Dnešní druhy pojištění jsou oproti dřívější praxi velmi
rozsáhlé a zahrnují v sobě téměř všechny možné druhy. Jsou to:
- životní pojištění
- sdružené pojištění domácnosti
- rodinné pojištění
- sdružené pojištění staveb
- sdružené pojištění pracujících
- sdružené pojištění mládeže
- sdružené pojištění rekreačních budov a domácností
- sdružené pojištění pro cesty a pobyt
- havarijní pojištění
- důchodové pojištění pracujících
- jubilejní pojištění
Není tedy těch pojišťovacích možností málo a
je hodně lidí, kteří toho využívají a tak pojišťovací agenda se rozrůstá. Je
to vidět i na tom, že přijaté pojistné činí 103,4 % předpokladu a na jednoho
obyvatele představuje částku 472,40 Kčs, což je o 7 % více než v roce 1979. Za
rok 1980 bylo vyřízeno 29.909 pojistných událostí a plán byl splněn na 109,5 %.
Nejvíce bylo vyřízeno v majetkovém pojištění, plných 20.388 případů.
Plánované úkoly produkce obchodní služby byly překročeny na 118,9 % a výkony na
jednoho pracovníka v dlouhodobém pojištění na 110,5 %, v krátkodobém
dokonce na 139,1 % plánu.
Pojišťovna se účastní aktivně i prevence možných škod a dotuje
ji i potřebnými prostředky. Tak na úseku silničního provozu se aktivně podílí
spoluprací se Svazarmem, odborem dopravy ONV, okresní správou VB a okresní správou
silnic na zajišťování úkolů, spojených s bezpečností dopravy.
S okresní inspekcí požární ochrany a okresním výborem ČSPO
má pojišťovna již řadu let společný socialistický závazek a podílí se spolu na
různých akcích, jako “Ochrana úrody před požáry” či “Topné období”.
Společně také vyhlásili soutěž pro žáky ZDŠ “Plamen 80”.
V oboru živočišné výroby byla prováděna přednostně
prevence pro omezování ztrát na hospodářském zvířectvu a tato akce se setkala
s velkým úspěchem. Rovněž na ni pojišťovna finančně přispěla.
Zaměstnanci pobočky se přihlásili do celokrajské socialistické
soutěže, kde se jako celek umístili mezi nejlepšími. Na pobočce jsou ustaveny 3
kolektivy, které soutěží o titul “brigáda socialistické práce” a je v nich
zapojeno 58 pracovníků všech oborů.
Nezapomínalo se ani na brigádnickou činnost a v této akci bylo
letos odpracováno 2.130 hodin. V současné době se provádí přístavba nových
objektů v dosavadním areálu pojišťovny, takže zaměstnanci i návštěvníci se
mohou těšit, že dostanou nové a vyhovující prostory, které jim jejich práci i
vyřizování usnadní a zpříjemní.
Jeden z podniků, který slouží denně široké veřejnosti a je proto středem pozornosti i kritiky, má dosud v Kyjově své podnikové ředitelství a odtud řídí činnost svých závodů v celém okrese. Podnik Restaurace má své závody a provozovny jen ve větších místech a jeho služby spočívají v jeho restauračním zařízení a v ubytovacích službách v hotelích. Podnik je po stránce vlastního řízení značně rozsáhlý, neboť v 8 místech okresu má celkem 66 závodů a provozoven a kromě toho zajišťuje během roku řadu pravidelných či mimořádných akcí. V samotném Kyjově jsou do tohoto podniku začleněny tyto závody a provozovny:
. |
roční tržba |
Slavia Kyjov |
1 949 400 |
vinárna Radniční sklep |
710 100 |
restaurace U zámečku |
2 192 000 |
Lidová restaurace |
1 474 100 |
Budvarka Kyjov |
1 944 700 |
Nový svět |
1 517 000 |
výčep Nětčice |
658 700 |
bufet Náměstí |
5 176 900 |
bufet Nádraží |
1 923 800 |
Celkem se tedy v Kyjově utržilo v roce
1980 za restaurační služby 17.546.700 Kčs, což ve srovnání s tržbou roku
předcházejícího je o 797.300 Kčs více a představuje zvýšení v procentech o
4,76. Je to zvýšení vysoké, neboť okresní průměr dosahuje pouze půlprocentní
zvýšení, což znamená, že kyjovští občané mají v tomto směru daleko
vyšší nároky, než jinde. Kromě toho tržba za ubytování v hotelu Slavia
představuje dalších 582.000 Kčs a využití kapacity lůžek na 108,6 % převyšuje
rovněž okresní průměr 87,9 %.
Těchto výsledků je dosahováno dobrou obchodně provozní
činností, která se projevila nejen v běžné práci, ale i v zajišťování
akcí ostatních, jako je 1. máj, který byl zajišťován v 6 místech okresu, okresní
a okrskové spartakiády, FF ve Strážnici, Den horníků a řada ostatních.
Při rozboru tržeb je zarážející vysoký nárůst spotřeby
alkoholických nápojů a vína, který přesahuje celkové překročení i celkový
nárůst maloobchodního obratu. A stejně jako v letech předcházejících projevil
se i letos nedostatek nealkoholických nápojů, ba dokonce i ty poměrně drahé byly po
celý rok zbožím nedostatkovým. V letním období se projevoval i nedostatek piva
a zlepšení nastalo prakticky až koncem roku, tedy v době, kdy poptávka už
tradičně není tak vysoká.
Trval i nedostatek cukrovinek, rybích výrobků a některých suchých
plodů, hlavně mandlí, v některých případech docházelo k výkyvu
v plánech rozvozu zboží, takže ve všech případech nemohli být zákazníci
plně uspokojeni.
Pro zajištění tak velkého provozu je třeba nakoupit i poměrně
velké množství zboží různého druhu. Pro zajímavost uvádím nákup a hodnotu
nejdůležitějších nakupovaných produktů v roce 1980:
. |
množství |
jednotka |
Kčs |
výrobky z masa |
3 219 |
q |
9 076 000 |
drůbež |
578 |
q |
1 534 000 |
sýry |
221 |
q |
469 000 |
čokoládové výrobky |
. |
. |
1 706 000 |
nečokoládové cukrovinky |
. |
. |
1 027 000 |
jižní ovoce |
. |
. |
176 000 |
nealkoholické nápoje |
. |
. |
3 403 000 |
pivo |
51 564 |
hl |
19 838 000 |
víno |
1 123 |
hl |
3 129 000 |
lihoviny |
943 |
hl |
8 610 000 |
káva |
. |
. |
1 579 000 |
cigarety |
25 006 |
ks |
7 833 000 |
Je snadnější komentovat zvýšený nárůst
spotřeby masa, drůbeže i sýrů, než zdůvodňovat neustálý nárůst spotřeby
alkoholických nápojů (víno o 16,9 a lihoviny o 10,4 %) i značně vysokou spotřebu
cigaret. Je jasné, že snaha o dosažení či překročení tržby není vždy na místě
a jsou oprávněné pochyby o tom, že zisk z takové činnosti nemusí a ani vždy
není pro společnost užitečný. Hlasy, aby z plánu tržeb byl vyjmut zatím
aspoň prodej cigaret, jsou rozhodně oprávněné a měly by se také ve větší míře,
či vlastně začít budovat podniky výlučně nekuřácké s maximálním omezením
prodeje alkoholu, které by umožnily konzumaci jídel ve zdravém ovzduší. A rozhodně
není radostným zjištěním skutečnost, že spotřeba nealkoholických nápojů
v roce 1980 podstatně klesla a dosáhla jen 93,9 procent spotřeby roku
předcházejícího.
Dosavadní výsledky dokazují, že podnik je po organizační stránce
na výši, že věnuje pozornost všem úkolům provozním i mimoprovozním v takové
míře, aby zajišťoval plnění stanovených úkolů. Proto se věnoval i splnění
úkolu ve větším šetření energií, paliv, cestovních nákladů i nákladů na
propagaci.
Zvláštní pozornost věnoval ochraně socialistického vlastnictví.
Na plán 196 inventarizací bylo jich provedeno 272, čímž bylo zajištěno sledování
hospodaření na všech provozech a úsecích. Počet mank mírně poklesl a ke konci roku
činí 62.000 Kčs.
Kontrolní činnost se zaměřila i na ochranu spotřebitele
předražováním a na tomto úseku nebylo zjištěno podstatnějších závad. Pochvaly
na služby převýšily značně počet stížností. Za rok 1980 bylo zaznamenáno 107
pochval oproti 27 stížnostem na obsluhu a 11 na kvalitu jídel. Vyřizování
stížností byla věnována velká pozornost a jejich oprávněnost znamenala značný
postih pro ty zaměstnance, kteří svou prací dali k stížnostem podnět.
Určitým nedostatkem je značná fluktuace pracovníků. Pracovní
poměr byl v průběhu roku z různých důvodů rozvázán u 257 pracovníků,
do pracovního poměru pak v téže době nastoupilo 256 nových zaměstnanců, a to
se fluktuace ještě oproti roku předcházejícímu podstatně snížila. Absence u 30
pracovníků v tomto roce představuje 110 dnů práce. Pracovní úrazy, a těch
bylo v tomto roce 22, znamenaly 312 dnů pracovní neschopnosti, 57 úrazů
mimopracovních pak ještě dalších 1.651 dní.
Bilance není tedy ve všech bodech jednoznačně radostná a
příznivá. Před podnikem stojí i nadále těžký úkol, jak zlepšit ještě více to
dobré, ale i to méně dobré a dosáhnout ještě lepších výsledků nejen
v tržbě, ale i ostatních kritériích. Podnik je však na takové výši, aby jeho
pracující v čele s podnikovým ředitelem Vladimírem Hrabalem tento úkol
s úspěchem zvládli a pokračovali v dobrých výsledcích z minulých
let.
Velmi těžko se hovoří o odborné práci těch,
kteří se starají či pečují o naše zdraví. Je to práce vysoce odpovědná,
kladoucí velké nároky jak na vědění, tak i osobní vlastnosti. A ty musí být u
zdravotnického personálu na všech stupních v nejvyšší míře. Zde se musí
prolínat pochopení pro člověka s hlubokými znalostmi a ušlechtilostí tak, aby
si získal plnou důvěru svého pacienta. Naše zřízení věnuje péči o zdraví
každého občana velké prostředky a bezplatná lékařská péče je toho nejlepším a
největším důkazem.
Péče o zdraví v našem městě je na dobré úrovni. Hlavní
nosné programy se ve zdravotnictví díky obětavé práci většiny pracovníků
podařilo splnit. V léčebně preventivní péči bylo úsilí zaměřeno na další
rozvíjení a zkvalitnění ambulantních služeb, kde došlo k zlepšení péče o
staré a dlouhodobě nemocné občany. Postupně byl uskutečňován kardiovaskulární
program, na jehož realizaci byli vyškoleni všichni obvodní lékaři a zřízen
ordinariát pro choroby srdce a cév. Rovněž přípravy na realizaci onkologického
programu na zdravotnických obvodech doznaly dalšího zlepšení onkologickými
prohlídkami. Na obvodech byla učiněna řada opatření na snížení pracovní i
nepracovní úrazovosti. I při nedostatku řady léků lékaři zajistili pacienty
základními léky. Zlepšilo se vybavení ordinací v ambulantní části, došlo
k obsazení všech obvodních a závodních středisek lékaři. Bylo otevřeno
obvodní zdravotní středisko Kyjov V a závodní středisko Ždánice II.
Zdravotníci pokračovali v důsledném plnění hlavních směrů zdravotnické
politiky. Byl položen důraz na kvalitativní stránky léčebné a preventivní péče
s důsledným prohlubováním zdravotnické etiky. V rámci obvodních a
závodních lékařů jsou dosud rozdíly jak v kvantitě, tak i kvalitě vykonané
práce, u jednotlivých lékařů jsou pak rozdíly v počtu ošetření
v ordinaci i v počtu vykonaných návštěv v bytech pacientů. Tak na
jednom obvodě je 2.116, na jiném pak jen 1.465 návštěv.
Odborné ambulantní služby jsou zajišťovány na poliklinice a
částečně i ambulancemi při odborných odděleních nemocnice. V lůžkové
části se podařilo překonat generační problém nástupem nových přednostů, čímž
činnost všech oddělení v nemocnici doznala podstatného zkvalitnění.
Tímto však všechny dosavadní potíže nejsou odstraněny, bude i
nadále nutno řešit řadu běžných nedostatků. Bude nutno zaměřit se ve zvýšené
míře na úsporu energie i na soustavnou údržbu budov a zařízení. Jeví se nutná
potřeba zřízení nového roentgenového pracoviště, nového ušního a onkologického
oddělení a rozšíření sociálního vybavení.