Péče o obyvatelstvo


Obchodní síť

    Postavením kamenného kostela v roce 1180 se stal Kyjov nejen církevním, ale i obchodním střediskem. Svůj vliv postupem doby neustále zvyšoval a po zavedení pravidelných trhů patřil mezi největší a nejdůležitější trhová místa. Jeho obchodní význam neustále rostl a Kyjov se stal městem obchodníků a obchodů.
    Starší generace si ještě pamatuje a ráda připomíná, jak celé město bylo čtyřikrát do roka ve znamení trhů, když v pondělí na místě dnešního autobusového nádraží probíhal trh dobytčí a v úterý byl pak pravý kyjovský jarmark na náměstí. Tam byly postaveny provizorní krámky někdy až ve 4 řadách a doprava po náměstí byla toho dne prakticky vyloučena. Prodávalo se tu vše, co bylo potřebné, ať to bylo oblečení, obuv, nádobí či potraviny. A to tehdy bylo v Kyjově samém tolik obchodů a obchůdků a koupěschopnost či koupěchtivost nebyla v důsledku hospodářských poměrů zdaleka taková, jako je dnes.
    Dnes je obchodní síť v Kyjově organizována jednotně a rozdělena do sortimentních úseků. Ten nejdůležitější, bez nějž bychom se ani den neobešli, představují potraviny. Podnik Potraviny, který tento sortiment řídí, má v Kyjově 5 samoobslužných prodejen a kromě toho i dalších 5 prodejen obslužných. Je zde rovněž 5 prodejen masa a uzenin, 1 cukrárna, mléčná jídelna, prodejna ryb a drůbeže, 2 prodejny tabáku, novin a časopisů, 1 kantýna v nemocnici a bufet v kině Panorama. Pro zásobování polotovary má i vlastní výrobnu polotovarů.
    O tom, že požadavky našich občanů neustále rostou, svědčí i dosahované tržby. V roce 1980 bylo v těchto prodejnách dosaženo tržby více než 71.000.000 Kčs, což je o plné 4 procenta více než v roce předcházejícím a meziroční nárůst je v Kyjově daleko vyšší, než je okresní nebo krajský průměr, které jsou ve srovnání s Kyjovem zhruba poloviční. Svědčí to o vysoké úrovni zdejšího obyvatelstva, o jejich nárocích i možnostech. A to ještě v mnoha případech nemohli být plně uspokojeni, neboť ne vždycky našli v prodejně požadované zboží, hlavně dovozové či fondované a mnohdy bylo nutno realizovat opatření k usměrnění a rozložení prodeje po celou prodejní dobu podle vydaných zásad ministerstva obchodu.
    Rovněž obchodní činnost ostatních složek v městě je soustředěna podle prodávaného sortimentu. Podnik Domácí potřeby má prodejny skla a porcelánu, radio-elektro-televize, železářského a kuchyňského zboží a prodejnu kol a šicích strojů. V tomto oboru se projevuje úzký profil zejména v porcelánu, kuchyňských potřebách, kolech a šicích strojích, kde poptávka je daleko vyšší než jsou současné zdroje. Dochází proto doslova k sledování dodávek, tvoření nežádoucích front před prodejnami, stížnostem a nespokojenostem. Je to jev sice jen přechodný, ale rozhodně nežádoucí a určitě při dobrém průzkumu trhu a vyhovujícím způsobu plánování i plnění dodávek snadno odstranitelný.
    Podnik Drobné zboží má prodejnu hraček a sportovních potřeb a prodejnu papíru. Současná hospodářská situace umožnila i zvýšení poptávky v tomto sortimentu a zejména před vánocemi je zájem tak vysoký, že prodejna nestačí, jinak ale zásobování v tomto směru je dobré. Na druhé straně však nelze jinak, než se podivit, když v prodejně papíru dosti často schází obyčejný toaletní papír, když papírenská výroba plán plní.
    Drogerie, ať samoobslužná nebo obslužná, jsou zásobovány dobře a své zákazníky plně uspokojují.
    Oděvy, podnik, který ve svých 4 prodejnách dobře plní své poslání, je zásobován pravidelně a dobře a všem, kteří jeho služby potřebují, téměř vždy může vyjít vstříc. Ovšem podnik Textil, který zde má celkem 5 prodejen, a to bytový textil, kojenecké zboží, látky a hedvábí, prádlo a pletené zboží a konečně textilní galanterii má pro dnešní Kyjov celkem malé prodejní prostory a také jeho zásobování zřejmě není na takové úrovni, aby stačilo dnešní poptávce. Tím se stává, že dochází k hlídání dodávek a tvoření zbytečných front, které by jistě při lepší organizaci práce na vedení tohoto podniku odpadly a nemusely by být středem často oprávněné kritiky.
    Kromě těchto prodejen je zde i řada prodejen jiného zboží, jako prodej knih, hodinářství a klenotnictví, prodejna náhradních dílů pro motorová vozidla, optika a další.
    Všechny prodejny plán prodeje plní, ve všech případech nemohou vždy uspokojit zákazníky požadovaným zbožím. To svědčí o rostoucí úrovni, jíž by se ale měla přizpůsobit výroba i obchod. Město se rozrůstá a sortiment, který zde je, není mnohdy srovnatelný s městy stejné velikosti. A tak se zdá, že se na Kyjov v tomto směru poněkud zapomíná ať už v sortimentu či budování nových prodejních prostorů. Kyjov je dobrým prodejním střediskem, je třeba jej však patřičně vybavit zbožím i prodejními prostorami. Město dnes nutně potřebuje lepší obchodní síť, protože se rozrůstá a požadavky občanů se neustále rozrůstají jak na sortiment, tak i na kulturnost prodeje samého.
    A tak před našimi zástupci vyvstává úkol, aby tuto situaci zlepšili. My věříme, že po realizaci výstavby Kyjov – střed toto bude k plné spokojenosti všech brzy vyřešeno.

Okresní podnik služeb – úsek Kyjov

    Dům služeb na náměstí se stal pro naše občany velmi důležitým, pro některé dokonce nepostradatelným, neboť za ně převzal práci, na kterou by mnohdy ani sami nestačili. Poskytuje služby obyvatelstvu mnohdy zdánlivě nepatrné, jindy zase větší a důležitější, ale vždy jsou to většinou ty nejběžnější a nejpotřebnější služby pro každodenní život. A není jich málo. Pro muže je to holičství, pro ženy zase kadeřnictví, je tam také kosmetika i pedikúra. Důležitou je i cestovní a informační služba, která zajišťuje příležitostné zájezdy i dovolenou a poskytuje informace o cestovních možnostech a určité formality sama vyřizuje. Květinová síň nemá význam jen při určitých slavnostech a jubileích, ale je i vizitkou a potřebou kulturního města. Zanedbatelné nejsou ani ostatní služby, ať jsou to kominíci či služba zasklívací, služba zprostředkování prodeje či výměny, živá a pohotová inzerce, půjčovna průmyslového zboží, oděvnictví, kožešnictví, praní a žehlení prádla a nakonec i služba pohřební, která ve smutných chvílích přebírá starosti pozůstalých a zajišťuje i důstojné poslední rozloučení.
    Na tyto služby navazuje činnost přidružené pobočky ve Vracově, která kromě dalších služeb zajišťuje rozvoz propanbutanu do míst, kde ještě není zaveden zemní plyn a kromě toho má také kamenosochařství. Je také jedinou službou na okrese, která provádí instalaci a údržbu vodovodů a topení.
    Každodenní služby jsou zejména v městě nutné a využívá jich jak jednotlivec, tak i celé domácnosti. Bylo proto dobrým nápadem soustředit tyto služby do jednoho místa a pod jedno vedení, aby při dobré organizaci práce bylo dosaženo i patřičného efektu. Služby jsou poměrně laciné a jejich cena ostře kontrastuje s cenami ve státech, kde tyto jsou v rukou soukromníků a staly se prostředkem co největšího výdělku, takže jejich cena je v porovnání s cenou za naše služby nepoměrně vysoká. Snad někteří občané mají i tak k našim službám menší či větší výhrady, ovšem tyto služby poskytují zas jenom lidé a ty nedostatky nejsou nijak velké a rozhodující. Vše se zlepšuje, zlepšují se postupně i naše služby a určitě i za nynějšího stavu při oboustranně dobré vůli můžeme s nimi být spokojeni.

Česká státní spořitelna

    Hlavním úkolem desetičlenného kolektivu žen, zapojeného do socialistické soutěže ve stříbrné brigádě socialistické práce a držitelek čestného titulu “Kolektiv 50. výročí vzniku KSČ” bylo v roce 1980 čestně se vypořádat s úkoly posledního roku šesté pětiletky. Základním úkolem bylo zajišťovat spolehlivou a bezpečnou správu úsporných vkladů obyvatelstva, jeho výchovu k hospodárnosti a šetrnosti i spořivosti a rozšířit spolupráci s místními podniky a organizacemi v městě.
    V místní pobočce Kyjov bylo ke konci roku na 26.444 vkladních knížkách uloženo téměř 256.000.000 Kčs a v průběhu pětiletky činil nárůst vkladů přes 70.000.000 Kčs. Čtvrtmiliardová částka není tedy nijak malá a svědčí o tom, že naši lidé i dnes dovedou šetřit a jak se lidově říká, pamatovat na zadní kolečka. O tom, že Kyjov je středem širokého okolí a lidé mají dnes více možností navštěvovat město častěji, svědčí i to, že z důvodu neefektivnosti bylo možno a nutno zrušit dosavadní jednatelství ve Věteřově a Čeložnicích a vklady převést do Kyjova.
    Neustálý rozvoj peněžních služeb, zejména zvýšení počtu operací, si vyžádal novou techniku zpracování. Proto jsou dnes převedeny na samočinný počítač půjčky, vklady, sporožirové a běžné účty. K 17. říjnu 1980 byla zahájena státní bankou automatizace bankovních operací (ABO), na niž jsou celostátně zapojeny všechny podniky a organizace. V současné době se tato automatizace ještě zvlášť příznivě neprojevuje a zatím noha účastníkům evidenci ještě ztěžuje, ovšem každý začátek je těžký a proto věřme, že se tento systém postupně zavede, že se zrychlí i zpřesní.
    Významnou činností místní pobočky jsou půjčky. Téměř třetina vkladů je rozpůjčena, průměrná zadluženost každého občana činí 2.850 Kčs a rozsahem rozpůjčenosti se naše spořitelna řadí na přední místo v českých zemích. Více než polovinu rozpůjčených prostředků tvoří půjčky na bytovou výstavbu, což je v souladu s velkým rozsahem individuální bytové výstavby u nás. Značnou část prostředků váží i půjčky mladým manželům se státním příspěvkem. Tímto se výrazně zabezpečuje plnění úkolů na úseku sociálního programu strany a státu mladým manželstvím. Jen v tomto roce bylo v rámci okresu přiznáno 1.503 příspěvků v celkové částce 4.707.000 Kčs.
    Kromě vkladové a úvěrové činnosti zajišťuje pobočka i pasivní směnárenskou činnost do socialistických států, prodej devizových prostředků, zajišťuje prodej losů Československé státní loterie, provádí sběr tržeb z obchodních organizací a pronajímá bezpečnostní schránky.
    V poslední době roste zájem o sporožirové účty jako bezhotovostní formu placení, která jednak šetří čas účastníků, jednak přispívá k zrychlení bankovních operací.
    Pracovnice spořitelny se zapojily aktivně do politického i veřejného života v městě či místě svého bydliště, pomáhají při plnění volebních programů Národní fronty a aktivně se zúčastňují politických i kulturních akcí. A co je hlavní a nejdůležitější: svou práci dělají s radostí a se vším pochopením pro nás všechny, kteří občas tu naši spořitelnu navštívíme.

Česká státní pojišťovna

    Historie počátků pojišťovnictví v našich zemích sahá až do poloviny 18. století, kdy na našem území vznikly první instituce, zastávající úlohu pojistného fondu, ovšem náhrady představovaly pouhou jednu desetinu skutečně utrpěné škody a jednalo se jen o škody živelní. Skutečná pojišťovna vznikla u nás na Moravě až v roce 1830, tedy právě před 150 lety. Postupem doby vznikla pak řada společností, z nichž jen málo přetrvalo až do roku 1945, kdy došlo k zestátnění pojišťovnictví a v roce 1948 byla sloučením dřívějších pěti národních podniků vytvořena dnešní Česká státní pojišťovna.
    Dnešní druhy pojištění jsou oproti dřívější praxi velmi rozsáhlé a zahrnují v sobě téměř všechny možné druhy. Jsou to:

- životní pojištění
- sdružené pojištění domácnosti
- rodinné pojištění
- sdružené pojištění staveb
- sdružené pojištění pracujících
- sdružené pojištění mládeže
- sdružené pojištění rekreačních budov a domácností
- sdružené pojištění pro cesty a pobyt
- havarijní pojištění
- důchodové pojištění pracujících
- jubilejní pojištění

    Není tedy těch pojišťovacích možností málo a je hodně lidí, kteří toho využívají a tak pojišťovací agenda se rozrůstá. Je to vidět i na tom, že přijaté pojistné činí 103,4 % předpokladu a na jednoho obyvatele představuje částku 472,40 Kčs, což je o 7 % více než v roce 1979. Za rok 1980 bylo vyřízeno 29.909 pojistných událostí a plán byl splněn na 109,5 %. Nejvíce bylo vyřízeno v majetkovém pojištění, plných 20.388 případů. Plánované úkoly produkce obchodní služby byly překročeny na 118,9 % a výkony na jednoho pracovníka v dlouhodobém pojištění na 110,5 %, v krátkodobém dokonce na 139,1 % plánu.
    Pojišťovna se účastní aktivně i prevence možných škod a dotuje ji i potřebnými prostředky. Tak na úseku silničního provozu se aktivně podílí spoluprací se Svazarmem, odborem dopravy ONV, okresní správou VB a okresní správou silnic na zajišťování úkolů, spojených s bezpečností dopravy.
    S okresní inspekcí požární ochrany a okresním výborem ČSPO má pojišťovna již řadu let společný socialistický závazek a podílí se spolu na různých akcích, jako “Ochrana úrody před požáry” či “Topné období”. Společně také vyhlásili soutěž pro žáky ZDŠ “Plamen 80”.
    V oboru živočišné výroby byla prováděna přednostně prevence pro omezování ztrát na hospodářském zvířectvu a tato akce se setkala s velkým úspěchem. Rovněž na ni pojišťovna finančně přispěla.
    Zaměstnanci pobočky se přihlásili do celokrajské socialistické soutěže, kde se jako celek umístili mezi nejlepšími. Na pobočce jsou ustaveny 3 kolektivy, které soutěží o titul “brigáda socialistické práce” a je v nich zapojeno 58 pracovníků všech oborů.
    Nezapomínalo se ani na brigádnickou činnost a v této akci bylo letos odpracováno 2.130 hodin. V současné době se provádí přístavba nových objektů v dosavadním areálu pojišťovny, takže zaměstnanci i návštěvníci se mohou těšit, že dostanou nové a vyhovující prostory, které jim jejich práci i vyřizování usnadní a zpříjemní.

Restaurace Hodonín se sídlem v Kyjově

    Jeden z podniků, který slouží denně široké veřejnosti a je proto středem pozornosti i kritiky, má dosud v Kyjově své podnikové ředitelství a odtud řídí činnost svých závodů v celém okrese. Podnik Restaurace má své závody a provozovny jen ve větších místech a jeho služby spočívají v jeho restauračním zařízení a v ubytovacích službách v hotelích. Podnik je po stránce vlastního řízení značně rozsáhlý, neboť v 8 místech okresu má celkem 66 závodů a provozoven a kromě toho zajišťuje během roku řadu pravidelných či mimořádných akcí. V samotném Kyjově jsou do tohoto podniku začleněny tyto závody a provozovny:

.

roční tržba

Slavia Kyjov

1 949 400

vinárna Radniční sklep

710 100

restaurace U zámečku

2 192 000

Lidová restaurace

1 474 100

Budvarka Kyjov

1 944 700

Nový svět

1 517 000

výčep Nětčice

658 700

bufet Náměstí

5 176 900

bufet Nádraží

1 923 800

    Celkem se tedy v Kyjově utržilo v roce 1980 za restaurační služby 17.546.700 Kčs, což ve srovnání s tržbou roku předcházejícího je o 797.300 Kčs více a představuje zvýšení v procentech o 4,76. Je to zvýšení vysoké, neboť okresní průměr dosahuje pouze půlprocentní zvýšení, což znamená, že kyjovští občané mají v tomto směru daleko vyšší nároky, než jinde. Kromě toho tržba za ubytování v hotelu Slavia představuje dalších 582.000 Kčs a využití kapacity lůžek na 108,6 % převyšuje rovněž okresní průměr 87,9 %.
    Těchto výsledků je dosahováno dobrou obchodně provozní činností, která se projevila nejen v běžné práci, ale i v zajišťování akcí ostatních, jako je 1. máj, který byl zajišťován v 6 místech okresu, okresní a okrskové spartakiády, FF ve Strážnici, Den horníků a řada ostatních.
    Při rozboru tržeb je zarážející vysoký nárůst spotřeby alkoholických nápojů a vína, který přesahuje celkové překročení i celkový nárůst maloobchodního obratu. A stejně jako v letech předcházejících projevil se i letos nedostatek nealkoholických nápojů, ba dokonce i ty poměrně drahé byly po celý rok zbožím nedostatkovým. V letním období se projevoval i nedostatek piva a zlepšení nastalo prakticky až koncem roku, tedy v době, kdy poptávka už tradičně není tak vysoká.
    Trval i nedostatek cukrovinek, rybích výrobků a některých suchých plodů, hlavně mandlí, v některých případech docházelo k výkyvu v plánech rozvozu zboží, takže ve všech případech nemohli být zákazníci plně uspokojeni.
    Pro zajištění tak velkého provozu je třeba nakoupit i poměrně velké množství zboží různého druhu. Pro zajímavost uvádím nákup a hodnotu nejdůležitějších nakupovaných produktů v roce 1980:

.

množství

jednotka

Kčs

výrobky z masa

3 219

q

9 076 000

drůbež

578

q

1 534 000

sýry

221

q

469 000

čokoládové výrobky

.

.

1 706 000

nečokoládové cukrovinky

.

.

1 027 000

jižní ovoce

.

.

176 000

nealkoholické nápoje

.

.

3 403 000

pivo

51 564

hl

19 838 000

víno

1 123

hl

3 129 000

lihoviny

943

hl

8 610 000

káva

.

.

1 579 000

cigarety

25 006

ks

7 833 000

    Je snadnější komentovat zvýšený nárůst spotřeby masa, drůbeže i sýrů, než zdůvodňovat neustálý nárůst spotřeby alkoholických nápojů (víno o 16,9 a lihoviny o 10,4 %) i značně vysokou spotřebu cigaret. Je jasné, že snaha o dosažení či překročení tržby není vždy na místě a jsou oprávněné pochyby o tom, že zisk z takové činnosti nemusí a ani vždy není pro společnost užitečný. Hlasy, aby z plánu tržeb byl vyjmut zatím aspoň prodej cigaret, jsou rozhodně oprávněné a měly by se také ve větší míře, či vlastně začít budovat podniky výlučně nekuřácké s maximálním omezením prodeje alkoholu, které by umožnily konzumaci jídel ve zdravém ovzduší. A rozhodně není radostným zjištěním skutečnost, že spotřeba nealkoholických nápojů v roce 1980 podstatně klesla a dosáhla jen 93,9 procent spotřeby roku předcházejícího.
    Dosavadní výsledky dokazují, že podnik je po organizační stránce na výši, že věnuje pozornost všem úkolům provozním i mimoprovozním v takové míře, aby zajišťoval plnění stanovených úkolů. Proto se věnoval i splnění úkolu ve větším šetření energií, paliv, cestovních nákladů i nákladů na propagaci.
    Zvláštní pozornost věnoval ochraně socialistického vlastnictví. Na plán 196 inventarizací bylo jich provedeno 272, čímž bylo zajištěno sledování hospodaření na všech provozech a úsecích. Počet mank mírně poklesl a ke konci roku činí 62.000 Kčs.
    Kontrolní činnost se zaměřila i na ochranu spotřebitele předražováním a na tomto úseku nebylo zjištěno podstatnějších závad. Pochvaly na služby převýšily značně počet stížností. Za rok 1980 bylo zaznamenáno 107 pochval oproti 27 stížnostem na obsluhu a 11 na kvalitu jídel. Vyřizování stížností byla věnována velká pozornost a jejich oprávněnost znamenala značný postih pro ty zaměstnance, kteří svou prací dali k stížnostem podnět.
    Určitým nedostatkem je značná fluktuace pracovníků. Pracovní poměr byl v průběhu roku z různých důvodů rozvázán u 257 pracovníků, do pracovního poměru pak v téže době nastoupilo 256 nových zaměstnanců, a to se fluktuace ještě oproti roku předcházejícímu podstatně snížila. Absence u 30 pracovníků v tomto roce představuje 110 dnů práce. Pracovní úrazy, a těch bylo v tomto roce 22, znamenaly 312 dnů pracovní neschopnosti, 57 úrazů mimopracovních pak ještě dalších 1.651 dní.
    Bilance není tedy ve všech bodech jednoznačně radostná a příznivá. Před podnikem stojí i nadále těžký úkol, jak zlepšit ještě více to dobré, ale i to méně dobré a dosáhnout ještě lepších výsledků nejen v tržbě, ale i ostatních kritériích. Podnik je však na takové výši, aby jeho pracující v čele s podnikovým ředitelem Vladimírem Hrabalem tento úkol s úspěchem zvládli a pokračovali v dobrých výsledcích z minulých let.

Zdravotnictví

    Velmi těžko se hovoří o odborné práci těch, kteří se starají či pečují o naše zdraví. Je to práce vysoce odpovědná, kladoucí velké nároky jak na vědění, tak i osobní vlastnosti. A ty musí být u zdravotnického personálu na všech stupních v nejvyšší míře. Zde se musí prolínat pochopení pro člověka s hlubokými znalostmi a ušlechtilostí tak, aby si získal plnou důvěru svého pacienta. Naše zřízení věnuje péči o zdraví každého občana velké prostředky a bezplatná lékařská péče je toho nejlepším a největším důkazem.
    Péče o zdraví v našem městě je na dobré úrovni. Hlavní nosné programy se ve zdravotnictví díky obětavé práci většiny pracovníků podařilo splnit. V léčebně preventivní péči bylo úsilí zaměřeno na další rozvíjení a zkvalitnění ambulantních služeb, kde došlo k zlepšení péče o staré a dlouhodobě nemocné občany. Postupně byl uskutečňován kardiovaskulární program, na jehož realizaci byli vyškoleni všichni obvodní lékaři a zřízen ordinariát pro choroby srdce a cév. Rovněž přípravy na realizaci onkologického programu na zdravotnických obvodech doznaly dalšího zlepšení onkologickými prohlídkami. Na obvodech byla učiněna řada opatření na snížení pracovní i nepracovní úrazovosti. I při nedostatku řady léků lékaři zajistili pacienty základními léky. Zlepšilo se vybavení ordinací v ambulantní části, došlo k obsazení všech obvodních a závodních středisek lékaři. Bylo otevřeno obvodní zdravotní středisko Kyjov V a závodní středisko Ždánice II. Zdravotníci pokračovali v důsledném plnění hlavních směrů zdravotnické politiky. Byl položen důraz na kvalitativní stránky léčebné a preventivní péče s důsledným prohlubováním zdravotnické etiky. V rámci obvodních a závodních lékařů jsou dosud rozdíly jak v kvantitě, tak i kvalitě vykonané práce, u jednotlivých lékařů jsou pak rozdíly v počtu ošetření v ordinaci i v počtu vykonaných návštěv v bytech pacientů. Tak na jednom obvodě je 2.116, na jiném pak jen 1.465 návštěv.
    Odborné ambulantní služby jsou zajišťovány na poliklinice a částečně i ambulancemi při odborných odděleních nemocnice. V lůžkové části se podařilo překonat generační problém nástupem nových přednostů, čímž činnost všech oddělení v nemocnici doznala podstatného zkvalitnění.
    Tímto však všechny dosavadní potíže nejsou odstraněny, bude i nadále nutno řešit řadu běžných nedostatků. Bude nutno zaměřit se ve zvýšené míře na úsporu energie i na soustavnou údržbu budov a zařízení. Jeví se nutná potřeba zřízení nového roentgenového pracoviště, nového ušního a onkologického oddělení a rozšíření sociálního vybavení.


pokračuj