Průmysl


Sklárny Moravia

    Roku 1950 bylo v závodě zřízeno oddělení technické kontroly. A nyní o životě mladých v závodě. Ve sklárně bylo zaměstnáno mnoho mladých lidí. Z iniciativy ZO KSČ byla založena organisace ČSM, která měla 90 členů a vedl ji Ladislav Měsíček. Její činnost se zvolna rozvíjela a organisace se upevňovala a získávala nové členy. Vedení převzal ing. Jaroslav Horák a ve funkci předsedy setrval jen do roku 1950. V té době se začaly organisovat různé zájmové kroužky jako technický, pěvecký a hádankářský. Jejich činnost se uplatňovala jen v závodě, ale pěkně podchytila mladé lidi.

Šroubárna

    Velmi významným rokem pro město i celý kyjovský okres byl tento rok, rok 1950, kdy v Kyjově se začal budovat nový moderní podnik ministerstva hutního průmyslu, kyjovská Šroubárna. Výstavba šroubárny původně nebyla do Kyjova určena. ONV však usiloval o zřízení dalšího průmyslu, aby vzrostl počet průmyslového dělnictva a pracující se nemuseli za prací rozjíždět do jiných okresů i krajů. Největší zásluhu o vybudování tohoto podniku v Kyjově měl předseda ONV Josef Zabloudil. Používám jeho vzpomínek:
    “Bylo nutné dbát dalšího budování průmyslu v okresním městě, protože se říkalo, že okresní město musí počtem obyvatel vzrůst nejméně dvakrát. Doly již neměly velkou budoucnost, neboť průzkum dalších reserv byl negativní a důl František za pár roků dodělá. Sklárny a mlýny již počet obyvatel nezvýší. Proto do Kyjova musí přijít nový průmysl!
    A tu nově se tvořící gottwaldovský kraj, jeho představitelé udělali gesto a jeden z hangárů, které byly určeny pro Malenovice, kde se budoval další průmysl, byl určen pro Kyjov. Tyto hangáry byly zakoupeny národním podnikem Svit v Medlingu v Rakousku.
    O přesunu hangáru do Kyjova bylo rozhodnuto v Praze, když do předsíně Španělského sálu byli vyvoláni členové ústředního výboru strany, poslanec Lédl a Burda, Dr. Holý a vedoucí tajemník KV Gottwaldov s. Mir. Pastyřík – delegací kyjovského okresu. Hangár měl sloužiti k výrobě nástrojů pro národní podnik Svit jako pobočný závod.
    Ihned se začalo s odvozem hangáru rozloženým na dílce a z nádraží byly odváženy na místo vyhlédnuté pro stavbu, v blízkosti cihelny za dráhou, kde Šroubárny dnes stojí. V prosinci, pokud počasí dovolovalo, začalo se se stavbou. Pak přišli zástupci z ministerstva těžkého průmyslu a po dlouhém uvažování převzali dokončující se halu. Pracovníci z Gottwaldova, kteří sem přišli vést výrobu nástrojů a vyměnili si i byty, byli nemile překvapeni, ale někteří zde trvale zůstali.”
    V zápětí se stavěla druhá hala, která měla všechny předpoklady pro těžkou výrobu a první hala slouží jako přípravna. Městská elektrárna, zakoupená Svitem, sloužila jako kotelna novému podniku. Tak se začaly v Kyjově budovat šroubárny a od nástrojárny Svit bylo upuštěno. Nový průmysl posílil příliv obyvatelstva do města a kolik jich dojíždělo z okolních obcí!

Moštárna

    Kyjovsko je bohatá ovocnářská oblast a samo okolí města ovocem oplývá. Kolik ho, zvláště padaného, přijde ročně nazmar! Vedoucí činitelé uvažovali o tom, aby byla zřízena moštárna, neboť v Kyjově bylo dokonce ředitelství Moštáren a podniku na zpracování ovoce, ač nejbližší byl v Dubňanech a Bzenci. Ředitel s. Hos se snažil podobný podnik zřídit i v Kyjově, což se podařilo až jeho nástupci s. Vrbíkovi v Čelakovského ulici.
    Moštárna zpracovávala taková kvanta ovoce, která se předpokládala na zpracování až za 5 let. Bylo sem posíláno ovoce i ze Slovenska. Lidé si přinášeli ovoce s trochou cukru na zpracování, i děti je vozily a odnášely si láhve výborného moštu. Nejlepší byl z rybízu a hroznů.


pokračuj