Z našich škol
Mateřská škola I. byla vzorně vedena a
zasloužila si veřejné pochvaly, jíž se její ředitelce, Filomeně Sychrové, dostalo
k MDŽ. MNV se o vybavení školy rovněž vzorně staral. V zahradě dal
opravit besídku, do jedné třídy byl opatřen nový nábytek, mimo to dostala škola
pračku, ledničku, vyssavač prachu a gramoradio.
Škola měla 5 tříd a jedna třída byla umístěna na osmiletce.
Počet dětí byl celkem 170. Celodenní provoz ve 4 třídách umožňoval zaměstnaným
matkám klidně pracovat. O stravu dětí se staraly 3 kuchařky a jídelníček
kontrolovala školní lékařka. II. mateřská škola rovněž prospívala.
Ve školním roce 1955/56 bylo na škole 721 žáků
v 19 třídách. Už také místo téměř nestačilo, zvláště když budova už
ukazovala známky staroby přes všechny opravy. Z 28 učitelů bylo 10 bez vyznání a
stali se propagátory ateistické výchovy. V novém duchu může dobře vychovávat
jen ten učitel, který není zatížen idealistickými předsudky.
Velká pozornost byla věnována polytechnické výchově. Byly
zřízeny zájmové kroužky, také mičurinský a včelařský. Žáci tohoto kroužku
pekli před vánoci perníkové pečivo z vlastního medu a uspořádali výstavku
tohoto pečiva pro veřejnost. Patrony školy byla STS v Kyjově a OÚNZ. Jeho
členové uspořádali pro žáky i rodiče lékařské přednášky.
Na brigádách v rámci oslav 10. výročí naší republiky
odpracovali žáci 3.750 hodin, a to v JZD, na úpravě stadionu a města. MNV vůbec
ocenil tuto snahu na slavnostní veřejné schůzi, neboť žáci z celkového počtu
hodin odpracovali i s jinými školami celou 1/3 hodin věnovaných úpravě města!
Před spartakiádou uspořádala škola propagační besídku
s ukázkami spartakiádních cviků. Na spartakiádě cvičilo z osmiletky 583
žáků. Měli dobré vedoucí v s. Janu Něničkovi, Petru Chromému a Růženě
Kostelecké, která byla také krajskou instruktorkou. Za peníze, vytěžené
z besídek, jeli žáci na spartakiádu do Prahy.
Učitelský sbor se také připojil k resoluci francouzských
učitelů o zachování míru. V prosinci sehrála škola divadelní hru Jak Mráz
čaroval s překrásnou výpravou ředitele Miroslava Čančíka. Dědu Mráze žáci
slavili společně s vojáky svatoborské posádky. Ve sběru získali žáci I.
místo v okrese.
Pionýrský dům podchycoval pionýry ve volném čase. Ač místa v něm moc nebylo, měl svou knihovnu, čítárnu, hernu a místnost pro různé zájmové kroužky. 2. ledna měli pionýři velkou slavnost, sešli se z celého okresu a i s vojáky oslavili Nový rok. K různým zábavám sloužily i různé koutky, jako síň moudrosti, síň pohádek a rybárna. Získané výhry (poukázky), mohly si děti vyměnit za praktické zboží. Jinak se PD zúčastnil všech slavností a přispěl k poučení a rozptýlení dětí.
Družina mládežeV družině mládeže bylo zapsáno 86 dětí. Budova, která byla dříve soukromou vilou, pak stanicí SNB, potřebovala důkladné opravy a lepší vybavení učebny a herny.
Vyšší zdravotní školaNa této škole byly 3 ročníky s 73 žákyněmi. Mimo s. ředitelku působili zde 3 profesoři, 2 instruktorky a 2 vychovatelky. Žákyně podílely se na kulturních podnicích, i brigádnicky hodně pracovaly.
Hudební školaHudební škola měla celkem 272 žáků. Klavírní oddělení (s. učitel Antonín Kavka 26 žáků, ředitel Milan Luzar 21 žáků), houslové (s. učitel Jan Novák 25 žáků) a harmoniky (učitelka Dagmar Mlýnková 26 žáků). Přípravná hudební výchova (učitelka Marie Petrášová 30 žáků) a rytmika 142 žáků. Škola byla umístěna v budově osmiletky a trpěla nedostatkem místností.
Zemědělská školaTato škola měla školu mistrovskou a učňovskou, která byla umístěna internátně v Miloticích v zámku.
Jedenáctiletá střední škola Tohoto roku měla jedenáctiletá střední škola
již 25 tříd. Prospívá PO a ČSM a žáci se zapojují do kulturní a všeobecně
prospěšné práce. Brigádám bylo věnováno mnoho volného času. Svazáci odpracovali
11.426 hodin a pionýři 8.622 hodin. Odpadových hmot sebrali průměrně 136 kg na
žáka.
Žáci si dopisují se školami z lidově demokratických zemí,
nejvíce z Polska a dopisování s SSSR se zúčastní žáci ze všech tříd.
Družbu navázal sbor a svazáci s 23. školou v Lipsku. Novou náplň škole dalo
zavedení polytechnické výchovy. Již v dřívějších letech byla polytechnická
výchova pěstována v kroužcích a jeden zájmový kroužek z vyšších
tříd pracoval 2 hodiny týdně ve sklárně Moravia, veden s. Antonínem Hudcem. Náplň
kroužku tvořilo kovoobrábění ruční i strojové. V kroužku bývali žáci,
chtějící studovat na technice. Také laboratorní práce a práce na pozemcích
můžeme zahrnout do polytechnické výchovy.
Mimo tuto činnost se žactvo vyžívalo i v kulturních
zábavách, byly pořádány svazácké besedy s kulturním programem, každým rokem
školní mládež sehrála divadla, jedno III. stupeň a jedno I. stupeň. Kulturní
pořady veřejných oslav vždy absolvovaly čísla jedenáctiletky, zvláště
vystoupení hudebního a tanečního souboru, který sklízel úspěchy i za hranicemi (v
NDR 1954).