Školy


I. mateřská škola

    I. mateřská škola má 4 třídy s počtem 107 dětí. Provoz školy je celodenní, strava se dováží třikrát denně ze IV. mateřské školy, kde je dobře vybavená kuchyně. Na škole mimo ředitelku je 6 učitelek a 2 provozní zaměstnankyně. Školní lékařka Dr. Libuše Něničková prohlíží všechny děti dvakrát do roka, očkuje a sleduje jídelníček, pro rodiče připravuje výchovné přednášky zdravotní s filmem. Zdravotní stav dětí, až na drobná nachlazení, byl dobrý, infekčních onemocnění nebylo.
    Děti účinkovaly na oslavách MDŽ v ČSAD a ÚNZ, na besídce v Domě důchodců a pravidelně přispívají svým programem při vítání dětí do života. Na slavnostní schůzi ZV v ČSAD také vystoupily a pak na MDD je tento patronátní závod zavezl na celodenní výlet na Kameňák. Na vánoční besídce zas účinkovala hudební škola. Každý měsíc bývá pro děti filmové představení, dvakrát byly na divadle.

II. mateřská škola

    V II. mateřské škole jsou 2 třídy pro děti od 3 do 6 let. Bylo zapsáno v nich 55 dětí zaměstnaných matek. Provoz školy je od 7 do 17 hodin, ovšem i někdy déle, když si matka dítě včas nevyzvedne. Mimo ředitelku působí na škole 3 učitelky, jedna je od 1. září na mateřské dovolené. Pro rodiče uspořádaly děti dvě besídky a to k MDŽ a na ukončení školního roku. Na výletě byly děti v Brně v zoologické zahradě.
    Patronátní závod Sklárny Moravia se o ně dobře stará. Zhotovil jim houpačku, skluzavku a hrazdu na cvičení. Pomohl i při úpravě zahrady a přemisťování kolotočů. SRPŠ koupilo pro školu magnetofon a diaprojektor. Rodiče vypomohli i při úpravě zahrady a chodníku, zničeného při vykopávkách. Dr. Ivan Záhořík se stará o děti pečlivě po stránce zdraví.

III. mateřská škola

    III. mateřská škola má jednu třídu umístěnou v Boršově. Děti se tam nestravují. Budova slouží ještě ústavu pro nedoslýchavé a je v ní také jedna třída ZDŠ v Kyjově a ještě jedna, celkem s 57 žáky.

IV. mateřská škola

    Ve IV. mateřské škole jsou 4 třídy s celodenním provozem, v nichž je umístěno 105 dětí. Na škole působí 6 učitelek mimo ředitelku. Do kulturního působení školy patří pravidelné vítání dětí do života na MNV. V únoru děti měly vystoupení se zpěvy a recitacemi na výroční členské schůzi JZD Kyjov a k MDŽ pro ženy zaměstnané v Komunálních službách.
    V létě byl s dětmi podniknut výlet do zoologické zahrady v Lešné u Gottwaldova. Na ukončení školního roku byla pěkná zahradní slavnost pro rodiče.

V. mateřská škola

    V. mateřská škola byla teprve slavnostně otevřena 15. října Za stadionem. Je dvoutřídní a chodí do ní 60 dětí. O děti se stará 10 zaměstnanců. Je společná s jeslemi, což je zařízení první na okrese. Ovšem do jeslí je vstup z druhé strany a jsou zařízeny pro 20 dětí. Starají se o ně 2 zdravotní sestry, ostatní zaměstnanci jsou společní. Obě křídla budovy jsou moderně vybaveny a vstup nezaměstnaným není dovolen. Patronát má důl Dukla v Šardicích.

ZDŠ třída Pionýrů

    Základní devítiletá škola na třídě Pionýrů má 12 tříd 1.-5. postupného ročníku a 14 tříd 6.-9. postupného ročníku, celkem 26 tříd. Žáků na I. stupni je zapsáno 403, na II. 450, celkem 853 žáků. Směnuje 6 tříd, druhá, třetí a čtvrtá. Počet učitelů je 38, z toho je jeden učitel na vojně. V družině mládeže jsou zaměstnány 3 vychovatelky. V prospěchu jsou žáci dobří, s vyznamenáním bylo asi 3% žáků, neprospělo 6%. Z chování jsou lepší žáci prvního stupně, na II. je už chování horší, i 3. stupně se známka vyskytuje. Jeden žák navržen do výchovného ústavu.
    Práce Pionýrské organizace byla dobrá, ČSM v 9. třídách už vázla, protože žáci nejsou ještě zvyklí větší samostatnosti. I vychovatelky v družině více spolupracují s rodiči a tak se práce v ní zlepšuje. Zvýšil se počet náboženství navštěvujících žáků, celkově je jich 15%, většinou z venkova. Na přihlášky má vliv větší trestnost mládeže, kterou se domnívají, náboženskou výchovou snížit, ovšem i to je problematické, i mezi žáky nábožensky vedenými se vyskytují morální kazy.
    Vyučování se stále více modernizuje, zavádějí se nové formy práce a pomůcky jako magnetofonové nahrávky, magnetické tabule, používání gramofonu, ale i vnitřně se žáci ve třídách diferencují podle schopností a to vše přispívá k lepší úrovni vyučování. Po stránce finanční vypomáhá škole SRPŠ. Stav budovy je dobrý, ale závadou jsou vypovídající kotly ústředního topení, které se budou muset nahradit novými, aby vytápění bylo normální. Žáci se zúčastnili všech kulturních vložek při veřejných slavností, sami uspořádali tělovýchovnou akademii.
    Při konečném hodnocení práce byla vybrána ze sboru jako nejlepší učitelka a za vzornou práci odměněna ZV ROH s. Marie Gábová. Ke konci školního roku konal pionýrský dechový soubor intenzivní nácvik pro svůj zájezd do Bulharska pod vedením s. učitele Josefa Frýborta. Rovněž se soubor zúčastnil soutěže hudeb v Budapešti. Pro ochranu žní byly vytvořeny pionýrské požární hlídky.

ZDŠ Komenského

    Základní devítiletá škola na Komenského ulici má 26 tříd a 910 žáků, na I. stupni 342, na II. 568 žáků. Příliv z venkovských obcí je větší, dojíždějících žáků je 204 (22%). Na škole je zaměstnáno 36 učitelů a 3 vychovatelky. Prospěch žáků byl celkem dobrý, s vyznamenáním bylo 162 žáků a neprospělo 6,5% žáků. Na I. stupni je prospěch a chování žáků lepší. Žáci se špatným chováním bývají voláni i se svými rodiči před výchovnou komisi SRPŠ. Také na této škole počet přihlášek do náboženství stoupl.
    Předmětové komise učitelů dbají o metodické zlepšení vyučování, což ovšem neznamená, že žáci se nemusí učit, jde o lepší vysvětlování a podání učiva. Komise českého jazyka si zavedla jednotnou úpravu sešitů, což při dostávání sešitů jednotného formátu zdarma, je zcela dobře možné. Věnuje se i větší pozornost písmu žáků, které na II. stupni se už stává nedbalé a málo čitelné.
    Pionýrská organizace pracuje v 16 oddílech a má 40 vedoucích ze středních škol, zemědělské i zdravotní a nejvíce ze SVZŠ. Skupinová vedoucí mimo vedení Pionýrské organizace se stará i o pionýrský tisk, zdravotnické hlídky a různé soutěže. Pionýři pomáhají při všech oslavách a účastní se STM v recitaci a zpěvu. Na Okresním domě pionýrů navštěvují různé kroužky, jež mají i na škole, nejproslulejší je kroužek Vonička, který udržuje i moderně rozvíjí naši slováckou tradici, vedený s. učitelkou Ludmilou Urbanovou i za pomoci s. Oldřicha Máčela vystupuje úspěšně při různých oslavách a pestrostí krojů podtrhuje krásu našich písní a tanců. Ještě jiné kroužky žáci navštěvují, užitečný je kroužek včelařský a kroužek šití je zajímavý tím, že ho vedou matky žáků.
    Horší je to se stavem budov této školy. I přes veškeré opravy není jejich stav stále na výši. Opraví se jedna část a další už musí počkat, až je stav zase kritický. Stropy praskají, neboť venku je silný provoz i těžkotonážních aut, i dlažba na chodbách je nevyrovnaná. Budova bývalé měšťanské školy je zvláště ve zchátralém stavu. Místo nákladných oprav bylo by lépe postavit novou moderní budovu, jak byla původně plánována v sídlišti Za stadionem.

ZDŠ Boršov

    ZDŠ Boršov má 2 třídy a 57 žáků. Stav budovy je dobrý, je to budova zánovní. ZDŠ pro nedoslýchavé, která je umístěna v téže budově, má 3 třídy s 41 žáky a 2 třídy jsou v nemocnici, kde je počet žáků pohyblivý. Při škole v Boršově je pro žáky i internát, s celodenním provozem. I zde se učitelé snaží zkvalitnit vyučování, aby se děti naučily nejen přesně mluvit, ale měly i dobré vědomosti. Internátní zařízení umožňuje rozvoj komunistické výchovy.

    Školní jídelny mají nyní samostatnou správu a od 1.10.1964 nepodléhají vedení škol. Z mateřských škol je zařazena jen jídelna IV. Také jídelna jeslí je samostatná. Pro zajímavost uvádím, že spotřeba jídelen u mateřských škol byla za 284.656 Kčs, u ostatních jídelen za 542.240 Kčs, což bylo až na nepatrné rozdíly podle norem. Školní lékařka dává občas prozkoumat kalorickou hodnotu jídla a při závadách žádá nápravu, jež až na vitaminy se dá zlepšit, v létě i po této stránce.

Střední všeobecně vzdělávací škola (SVVŠ)

    Střední všeobecně vzdělávací škola se letošním rokem oddělila od ZDŠ a každá má vlastní správu. Letošní rok pro školu je hledání nových cest a neprobíhá ve vyježděných kolejích. Také přestala izolovanost pod okresním zřízením a zkušenosti se mohou šířeji vyměňovat v rámci kraje. Náročnost na vědomosti žáků se mohou zvyšovat, protože škola se stává výběrovou.
    Učební plán byl splněn ve všech předmětech, větší potíže byly ve vyučování cizích jazyků v prvních třídách pro zvýšenou náročnost učitelů. Také v matematicko-fyzikální větvi byly nesnáze ve vyučování deskriptivní geometrie, průměr prospěchu byl 2,9, jedna žákyně měla opravnou zkoušku. Jinak celkový prospěch i při větší náročnosti se zlepšil: z 249 žáků je 57 s vyznamenáním. Zlepšení se projevilo i ve vyučování ruštině a francouzštině. Maturitní zkoušky byly také úspěšné. Z 39 žáků III.A třídy bylo 11 s vyznamenáním, z 37 žáků III.B třídy bylo 7 s vyznamenáním. Na chování žáků nebylo podstatných stížností, jen jeden žák z I. ročníku měl 2. stupeň z chování.
    Vyučující češtině používali gramofonových nahrávek při recitaci a diafilmů o životě spisovatelů, což je jistě dobrá novinka a biflování životopisů odpadne, žáci se mohou více soustředit na vlastní četbu. K 20. výročí našeho osvobození byla vyhlášena literární soutěž.
    V dějepise a zeměpise bylo používáno exkursí (Mikulčice, Lužice, Chřiby) a doporučená cestopisná a historická literatura se ukázkově četla. V cizích jazycích bylo používáno cizojazyčných časopisů, dále používáno magnetofonu a gramofonu. Rozvíjela se i cizojazyčná korespondence. Ve fyzice a chemii byly zpestřením laboratorní práce. Také žáci se zúčastnili olympiády z chemie, fyziky, biologie a matematiky a nejvíce se uplatnili v chemii (I. místo v kraji). Tělesná výchova byla rovněž na výši. Organizovaly se sportovní soutěže v košíkové, odbíjené, ve stolním tenisu i v lehké atletice.
    V učitelském sboru nebylo rozporů, což jistě dobře působilo i na výchovu žáků. Sbližovali se mladí i staří k výměně zkušeností. Třídní schůzky s rodiči byly častější, což si vyžádalo zrušení žákovských knížek. Žáci organizovaní v ČSM se řídili podle plánu Mladé generace. Byly slabiny ve vedení, ale pomáhala ZO KSČ. Jinak brigádnicky i sportovně pracovali dobře, také v politickém školení se osvědčili. Mnozí svazáci jsou skupinovými vedoucími pionýrů.
    Výrobní práce se osvědčuje v místních závodech i v Elektrosvitu ve Svatobořicích, na školním statku v Miloticích už to bylo horší. Žáci se podíleli na veškerém kulturním životě města, sami konali zájezdy na divadla do Brna a pořádali vlastní svazácké besídky, v zimě reprezentační ples, nejlepší z městských plesů. Také pracovali brigádnicky v JZD, ale tak, aby to nebylo na újmu vyučování. 2 absolventi z 38 se přihlásili na vysokou školu, 17 na techniku, 3 na vojenské učiliště, 2 na ekonomickou.

Střední zemědělská technická škola (SZTŠ)

    Zemědělská technická škola má 278 žáků. Na zemědělské škole mistrovské byl školní rok ukončen již v březnu a závěrečné zkoušky byly v dubnu. Ze 16 posluchačů 5 prospělo s vyznamenáním. Úroveň vědomostí byla doplněna zkušenostmi z praxe. Mimo běžné studium probíhalo na škole ještě studium dálkové, v němž bylo zapsáno 11 posluchačů, z nichž 3 byli s vyznamenáním, u jednoletého studia ze 24 bylo s vyznamenáním 8.
    Žáci byli vedeni v duchu komunistické výchovy k poctivé a svědomité práci, slušnému chování a kolektivnímu myšlení a jednání. Nutno překonávat u nich hodně předsudků, jež si přinášejí z rodiny. Pomocí SRPŠ se podařilo mnohé potíže vyřešit. Pro rodiče se pořádají pedagogické přednášky a jejich pomoc při budování školy je značná.
    Žáci mají možnost kulturně se vyžívat návštěvou knihoven, divadel (na brněnské mají stálé předplatné), kina, výstav a ve škole mají rozhlas i televizi. Sportují, v zimě mívají lyžařské zájezdy, své taneční večírky i ples. Vznikly tři hudební soubory, cimbálový, dechový i džezový, které vystupují na svazáckých besídkách i veřejně na slavnostech. Fotografický kroužek si pořizuje pěkné záběry z praxe. Ve sportu měli žáci úspěchy v lehké atletice, v hokeji i kopané. V i v šachu a stolním tenisu se dobře uplatňují. Na internátě mívají ranní rozcvičky.
    Začátkem června byly III. ročníky na zájezdu v Maďarsku na 4 dny. Ze zájezdu si odnesli velmi cenné poznatky hospodářské i kulturní. Byl to první zahraniční zájezd v historii školy. Jaké mají dnes i tito žáci možnosti. Výstavy ovoce a zeleniny za pomoci zahrádkářů byly uspořádány dvě, také výstava vína a dvakrát výstavka zemědělské literatury.
    Brigádami, mimo stálou praxi na školním statku v Miloticích, se podíleli na sklizni cukrovky, hroznů i kukuřice v JZD Bohuslavice, na ČSS v Jestřabicích, vypomáhali ve velkovýkrmně ve Veselí a v drůbežářských závodech ve Velkých Pavlovicích. Okolí školy si žáci uspořádali sami a květinový kroužek je vyzdobil květinami. Škola pod dobrým vedením splňuje své poslání.

Střední zdravotní škola (SZŠ)

    Čtyřletá střední zdravotní škola má 5 tříd a 150 žákyň, večerní škola pro pracující 48. Učitelský sbor interní má 10 členů, externí 24, z toho 19 lékařů. Všeobecná úroveň vyučování byla dobrá, odborná velmi dobrá. Praktický výcvik probíhal v kyjovské nemocnici a na poliklinice i v jeslích. Lékaři projevili velký zájem o praktický výcvik žákyň. Velká pozornost byla věnována zdravotnické osvětě, žákyně si samy připravovaly přednášky. V prázdniny se některé jako zdravotnice zúčastnily letních táborů. Žákyně měly mnohé zájmové kroužky a také se učily cizím jazykům jako angličtině a francouzštině. Kroužek sportovních her měl také velký úspěch. Jako praktický výcvik pracovaly žákyně v mlékárně, která jim také poskytla ochranné vybavení. 4. ročník měl v prázdniny již povinnou nemocniční praxi. Škola je málo vybavená názornými pomůckami, které se jen postupně doplňují.
    Maturitním zkouškám se podrobilo 33 žákyň a průměr prospěchu byl 1,75. Diplomy byly žákyním slavnostně předány, už absolventkám. Exkurse do léčebných ústavů byly četné, v zimě byl uspořádán lyžařský zájezd, v létě turistické.
    Ze zájmové činnosti vynikal maňáskový kroužek, který se zúčastnil festivalu v Hodoníně a přivezl si čestné uznání. Vystupoval také na dětském festivalu v Kyjově. Jinak žákyně, zvláště z Domova mládeže (internátu), se podílejí na všech dobrých kulturních akcích, pořádaných v Kyjově a kolikrát tvoří podstatnou část obecenstva.
    Brigádnicky pracovaly na koupališti a v ovocnářské školce. Také sběr byl značný – 6.571 kg. Ve školním spoření si žákyně uspořily 10.973 Kčs a odpracovaly 2.654 hodin na brigádách. Domov mládeže bude rozšířen o objekt přepuštěný Pozemními stavbami, kde bude umístěna jídelna a kancelář, protože zájem o místo v Domově stoupá.
    Ve sportu se žákyně vyznamenaly ve střelbě a v lehké atletice. Jedna žákyně hraje košíkovou v prvoligovém družstvu a jiná se zúčastnila mezinárodních vodáckých závodů. Ve společenské výchově byly organizovány taneční hodiny společně s hornickými učni a pěknou společenskou událostí byl zdravotnický ples. Při rozmísťování sester bylo jen 11 přiděleno okresu, ostatní do vzdálenějších okresů, i na Ostravsko.

Lidová škola umění (LŠU)

    Lidová škola umění je umístěna ve staré budově “zámečku” v Jungmanově ulici a má k dispozici 10 místností. Z toho je samostatná třída HN a výtvarné výchovy, malý sál pro interní besedy a soubory. Jedna místnost je zřízena jako šatna. Všechny místnosti až na hudební sál mají plynové vytápění. Místnosti jsou dobře izolovány silnými zdmi. Všichni učitelé odpracovali mnoho hodin pro estetický vzhled školy. Z prostředků SRPŠ bylo zakoupeno jedno křídlo, od ONV přibylo pianino Petrof a od MNV knihovna pro výtvarnou výchovu. Mimo ředitele školy působí zde 6 učitelů, jeden pro výtvarnou výchovu. Žáků je zapsáno 210, z toho 27 pro výtvarnou výchovu. Nejvíce se jich učí na klavír (77), pak na housle (55).
    Byly uskutečněny dva výchovné koncerty pro ZDŠ a jinak příležitostná vystoupení k MDŽ, VŘSR a Leninově večeru, k výročním schůzím ROH a KSČ. Dobře byl přijat večer Čajkovského. Na konci školního roku bývá absolventní koncert. Také HŠ vystupuje při občanských obřadech. Houslový soubor postoupil v soutěži do krajského kola.

    Odborné učiliště sklářských učňů má letos už svůj internát a třídy. V roce 1960, kdy začínalo, mělo 41 žáků, v letošním roce je stav 212 hochů a 4 dívky.

Zemědělské odborné učiliště

    Zemědělské odborné učiliště je umístěno v bývalé hospodářské škole a je to studium dvouleté. Má 5 tříd, celkem 116 žáků, z toho 68 chlapců a 48 dívek. Z JZD je 112 učňů a učnic, ze školního statku 3, 1 ze ZVS (zemědělské výrobní správy). Odborný výcvik se prováděl v šesti skupinách a vedli jej mistři odborného výcviku za vedení mistra Františka Balaštíka. Pracoviště byla zajištěna v JZD Svatobořice, Mistřín, Kyjov a Vracov.
    Učni byli vybaveni pracovními oděvy, prádlem i botami a po práci mají možnost se řádně umýt v teplé vodě nebo osprchovat a převléci. Stravování je zajištěno v budově školy, vydatné pětkrát denně a umístění je v internátě na třídě Rudé armády pod vedením vychovatelů. Kulturní program je doplňován i náročnými zájezdy, např. do Prahy a Maďarska. Co ještě schází?


pokračuj