Restaurace Hodonín se sídlem v Kyjově
Jsme při posezení v restauračním
zařízení; to je dnes už požadavek denního běhu života. Je to předmětem přání
nejen hostů. O splnění přání hostů pečuje zde v Kyjově celý štáb
pracovníků restaurací. Ve městě je umístěno ředitelství podniku s názvem
Restaurace Hodonín. Už název dává tušit, že jde o zařízení, podnik
s celookresní působností. Ředitelem podniku je soudruh Karel Hrabal.
Právě v roce 1975, tedy ve slavný rok výročí osvobození
naší vlasti, slaví podnik Restaurace Hodonín se sídlem v Kyjově své dvacáté
výročí založení. Za těch dvacet roků existence prodělal podnik Restaurace značný
organizační a funkční vývoj. Rozvíjel se také po stránce rozšiřování své
materiální základny. V Kyjově nebyl sice vybudován za poslední léta nový,
moderní podnik. Ale zaměřil se na obnovu převzatých restauračních zařízení.
Do roku 1965 byl opraven hotel Slavia nákladem 622 tisíc Kčs. Bufet
na náměstí v hodnotě 217 tisíc korun, vinárna Radniční sklep nákladem 222
tisíc Kčs. V letech 1965-70 bylo vynaloženo na opravy 1.783 tisíc korun na
Lidovou restauraci, pivnici Budvarka a Nový svět. Poslední akcí byla oprava restaurace
U zámečku, nákladem milion čtyři sta devadesát šest tisíc Kčs. Celkově
vynaložené finanční náklady podniku Restaurace Hodonín na renovace restauračních
zařízení ve městě Kyjov činí 4.340 tisíc Kčs. Je to téměř celá třetina
finančních nákladů, kterými podnik Restaurace disponoval v rámci celookresní
působnosti.
Dnes je síť podniku Restaurace Hodonín se sídlem v kyjově ve
městě situován v následujících zařízeních:
restaurace Hotel Slavia, náměstí Klementa Gottwalda
restaurace U Zámečku, náměstí Klementa Gottwalda
restaurace Lidová restaurace
hostinec Nový svět
hostinec Záložna, Komenského ulice
výčep Nětčice
pivnice Budvarka
bufet Bufet, náměstí Klementa Gottwalda
bufet Bufet, nádraží ČSD
polotovary prodejna, náměstí Klementa Gottwalda
vinárna Radniční sklep, náměstí Klementa Gottwalda
Podnik Restaurace zlepšoval nejen materiálně
technickou základnu. Spolu s tím pečoval o růst odborné úrovně svých
pracovníků: zatímco v létech padesátých, při vzniku podniku, bylo vyučených
v oboru pouze 11-13 % zaměstnanců, dosáhl tento počet v roce 1975 už 35,6
%. Práce v oboru je všestranně náročná. Zvlášť nepříjemně na zaměstnance
doléhá skutečnost, že svoje zaměstnání absolvují v době, kdy jiní mají
volno. Nejen po této stránce je zaměstnání v tomto oboru náročné. Proto si
zaslouží pozornosti vytrvalost, která vedla některé zaměstnance k tomu, aby
zůstali věrni svému zaměstnání.
Z kyjovských zaměstnanců, kteří při oslavách dvacetiletého
trvání podniku Restaurace Hodonín oslavili dvacetileté jubileum své práce
v podniku, jsou to soudruzi a soudružky: Jaroslav Fiala, Jaromír Fiala, Houšťová
Aloisie, Houšť Martin, Karel Houšť, Karel Hrabal, Josef Chytil, František Mrkvica,
Milan Sudický, Alois Vavřina, J. Zálešák, Marta Žvanutová.
Přes všechna uznání, která si zaměstnanci restaurací zaslouží,
hosté těchto zařízení ne vždy rádi přiznávají. Nároky stále narůstají,
takže předběžná jídla jsou “slabá”, než aby je hosté chválili. Když pak je
na poliklinice při vážení patrna obezita, to už není důvod, aby byly restaurace
chváleny. Tím méně je host restaurací schopen chválit, když ztrácí při chůzi
stabilitu a je na rozpacích, která jsou to vrata, od nichž ztratil klíč.
Nicméně, vztahy mezi hosty a lidem číšnickým jsou neporušené.
Vždyť ještě dnes, 20 let po zřízení podniku Restaurace, je spropitné docela
běžným jevem. Nikomu, ani z řad hostů, ani z řad lidu číšnického
nenapadne, že někdejší “dýškerece” byly dávány do posměšné souvislosti se
zánikem c.k. monarchie. Spropitné přežívající nejenom v tomto oboru, je
neklamným důkazem, že je ještě hodně toho, co brání, aby se v naší
společnosti vzájemné vztahy daly nazvat vztahy socialistickými.
S potěšením je však možno konstatovat, že i na tomto úseku
může dojít v tomto směru ke změnám. Kolektiv zaměstnanců restaurace U
zámečku pod vedením soudruha Gottwalda se rozhodl soutěžit o hrdý titul Brigáda
socialistické práce. V tomto úsilí prostřednictvím soutěže býti lepší,
v práci dokonalejší, vedou, jak je zvykem, zaměstnané ženy. Celý kolektiv
v Bufetě na náměstí je zapojen do soutěže o získání titulu Brigáda
socialistické práce. Důsledek ušlechtilého úsilí ženského personálu
v Bufetě je, že se tu dobře a s potěšením nakupuje. Převládá rychlost
v obsluze doplněná značnou dávkou úsměvnosti a dobré pohody.
Součástí Bufetu je krámek, kde se prodávají polotovary. Jestliže
je těžké z kolektivu žen některou pochválit, aniž by se ostatní opomíjely,
pak prodejna polotovarů umožňuje takový krok. Obsluhuje tu soudružka, členka
kolektivu, Marta Žvanutová. Zákazník ani nemá čas, aby si proces nákupu srovnal
s pohádkovým “stolečku prostři se!” Tak rychle a s úsměvem obsluhuje
s. Žvanutová. Potvrzuje jen, že celý kolektiv žen právem obdrží už začátkem
roku 1976 stříbrné odznaky BSP.