Vývoj školství

    V úvodu této kapitoly se alespoň stručně zmíním o některých údajích kyjovského školství, pokud jsou o nich historické záznamy. V roce 1589 byla při farním kyjovském kostele zřízena “Farní triviální škola”, která nečetným školáčkům dávala především poučení o náboženských “pravdách” a triviu, tj. skromné základy o čtení, psaní a počítání. Je pravděpodobné, že v Kyjově, tak jako v Žeravicích a Ždánících u bratrských sborů (Českobratrské církve) byla “Bratrská škola”, která po nešťastné Bílé hoře zanikla.
    Kyjovská kronika uvádí, že v roce 1897 v našem městě byla zřízena měšťanská škola dívčí, jejímž ředitelem byl Antonín Hromádka, který byl též kronikářem našeho města. Chlapecká měšťanská škola byla založena v roce 1901. Kyjovské gymnasium v roce 1968 slavilo své jubileum – 70. let od založení.
    V době předmnichovské republiky školskou práci charakterizuje především nejednotnost učitelstva v otázkách výchovy mládeže. I většina učitelů inklinovala k vládnoucím stranám – lidovců a agrárníků, což vyhovovalo zájmům buržoasie. Přestože v politických a ideologických názorech nebylo mezi učitelstvem jednoty, neztratili učitelé národní cítění a vřelý vztah k prostému lidu, což se plně projevilo v dobách ohrožení naší vlasti fašismem. V době nacistické okupace kyjovští učitelé nezradili a neotravovali žáky jedem hitlerovské propagandy, falšovaným dějepisem a zeměpisem, necpalo do dětí háchovštinu. V boji za svobodu hrdinsky položili své životy kyjovští učitelé Matěj Urban, Emil Cejp a František Hlaváč. V této době své vlastenecké cítění projevil profesor Ludvík Kalus, který jako starosta Kyjova hájil zájmy našich občanů a zájmy našeho města proti útokům nacistů, kteří byli v obecním zastupitelstvu.
    Osvobození naší vlasti Sovětskou armádou umožnilo rozvoj výchovy a vzdělání naší mládeže v národním, socialistickém a pokrokovém duchu. Válečné události sice způsobily škody na školních budovách, přesto se začalo s vyučováním brzy po přejití fronty v květnu 1945. Kyjovu se podařilo prosadit nákladem deseti milionů výstavbu nové školy ve čtvrti Újezd (třída Pionýrů), která svojí výstavbou, zařízením a vybavením patří mezi representační objekty našeho města. Rovněž novostavba školy ve čtvrti Boršov patří mezi školy dobře vyhovující novodobým požadavkům.
    V letech 1946-48 stál v čele školství národně-socialistický ministr, který se všemožně snažil historickým změnám v našem školství zabraňovat. Teprve únorové vítězství pracujícího lidu v roce 1948 umožnilo uvést do funkce ministra školství soudruha Zdeňka Nejedlého. Jeho zásluhou bylo umožněno přijetí školského zákona o základní úpravě jednotného školství, ze dne 24.4.1948. Byl to první zákon v otázce školství od roku 1869, který znamenal značné změny v našem školském systému. Zákon o jednotném školství poprvé uskutečnil princip jednotné školy a demokratizaci vzdělání jako základního rysu našeho nového školství. Tím byla odstraněna diferenciace školního vzdělání dětí ve stáří od 6-10 roků a ve stáří mezi 11-15 rokem.
    Princip demokratizace vzdělání byl dále prohlouben školským zákonem z roku 1953. Podle něj poskytuje dosud základní všeobecné vzdělání národní a osmiletá střední škola nebo prvních 8 ročníků jedenáctileté střední školy. Vyšší vzdělání poskytují poslední 3 ročníky jedenáctiletky, které jsou výběrové. Odborné vzdělání pro jednotlivá odvětví poskytují odborné výběrové školy navazující na osmiletky.
    Vítězného Února zúčastnilo se poprvé v historii školství naše učitelstvo a to jednohodinovou stávkou shodně s pracujícími na závodech. Vítězný Únor otevřel cestu k vytvoření nového školského systému i nového obsahu výchovy a vzdělání, za které bojovaly v minulosti celá desetiletí po boku Komunistické strany Československa generace pokrokových učitelů a školských pracovníků.
    V politických názorech mnohých učitelů znamenal Vítězný Únor základní zvrat. Vliv Komunistické strany Československa na učitelstvo nesmírně vzrostl. Učitelstvo postupně poznávalo, že je nezbytné jednotné politicko-výchovné působení na žáky i veřejnost. Důležitou úlohu při ideově-politické výchově učitelstva v duchu marxismu-leninismu sehrávají stranické a odborové organizace na školách. Nejvíce ovšem usměrňovala politické smýšlení učitelů samotná naše socialistická přítomnost, bouřlivé tempo socialistické výstavby a ekonomický efekt, který byl se vzrůstající tendencí docilován.
    V prvních poúnorových letech se rodila na našich školách jednotná výchovná organizace školní mládeže – Pionýrská organizace Českého svazu mládeže. Její počátky byly velmi skromné, pionýrů bylo tehdy jen několik v každé třídě. Tak na osmileté střední škole v Kyjově bylo při založení v roce 1950 jen 35 pionýrů. Málokdo tehdy věřil, že po čase vyroste tak mohutná organizace mladých budovatelů. Dílo, které od doby založení Pionýrské organizace bylo vybudováno pod vedením svých učitelů a svazáckých vedoucích, je obdivuhodné. Představuje tisícovky brigádnických hodin, tuny odpadových surovin, metráky léčivých bylin, množství kulturních vystoupení, účastí při aktu “vítání do života” novorozených občánků, tisícovky kilometrů na turistických výletech a putováních po naší krásné vlasti, je to řada soutěží a sportovních utkání.
    Zvláštní pozornost a zmínku zaslouží si Pionýrský dechový soubor, řízený obětavým učitelem a zaníceným hudebníkem s. Frýbortem. Tato dechovka mladých Kyjováků má za sebou záslužnou práci propagační nejen v celé naší vlasti, ale i v zahraničí. Mimo území naší vlasti účinkoval soubor v Německé demokratické republice, v Maďarsku, Bulharsku, Sovětském svazu. Úspěšné byly i zájezdy do Francie, Holandska a Švýcarska. A všude s velkým úspěchem. Jejich zásluhou jsme si mohli na našem přírodním hledišti poslechnout krásný koncert pěveckého pionýrského souboru z Burgasu a koncert pionýrského souboru z Nordhausenu v NDR.
    Z toulek Pionýrského dechového souboru vraťme se však zpět do našich kyjovských škol. Vnitřní učebně-výchovná práce ve školách je neustále usměrňována požadavkem co nejtěsněji spojovat školu se životem. Ještě v nedaleké minulosti byla vnitřní náplň školy dosti jednostranně zaměřena na rozumovou výchovu žáků a nedoceňovala výchovu pracovní, polytechnickou, tělesnou, estetickou a mravní. V posledních letech se ve školách podstatně posiluje pracovní výchova, polytechnické vyučování a přímé spojení školy s výrobou. Větší důraz se klade na přírodovědné vyučování a jeho těsnější sepětí s praxí průmyslové a zemědělské výroby, na laboratorní práce, pokusy, pozorování, na ruční práce a praktické cvičení v dílnách a na školních pozemcích. Žáci chodí častěji na exkurze do závodů a družstev, na přírodovědné vycházky, do muzea, na výstavy, kde se seznamují se skutečným životem. Také zájmových kroužků polytechnického charakteru přibývá.
    Nový, našemu životu bližší obsah škol si vyžaduje také potřebného materiálního vybavení. I na tomto úseku bylo zejména v posledních letech vykonáno záslužné dílo trvalé hodnoty. Na školách jsou vybudovány a vybaveny školní dílny. Žáci zde mají k dispozici všechno základní vybavení – nářadí a nástroje. Hodiny dílenských prací jsou na školách jedny z nejoblíbenějších.
    Chloubou fyziků, chemiků a biologů se stávají přírodovědné pracovny. Zde je domov zkumavek, kahanů, vah, elektřiny, mikroskopů a nejrůznějších aparatur potřebných k výuce přírodních věd. A přimyslíme-li si k tomu nadšeného učitele, pak musíme konstatovat, že naše školy jsou v duchu požadavků Komenského radostné i činorodé. Mnohé jednoduché pomůcky si vyrábějí učitelé s žáky přímo na školách. Škola vychovává pro budoucnost, pro život, musí v mnohém kráčet i před ním.

Údaje o kyjovských školách (k 1.1.1973) uvádím v tabulkách:

Mateřské školy

Název

Ředitel

Počet učitelů

Počet tříd

Počet žáků

Mateřská škola I.

Dobešová Emilie

bez provozu - generální oprava budovy

Mateřská škola II.

Kouřilová Marie

3

3

42

Mateřská škola III.

Michalčíková Marie

2

1

30

Mateřská škola IV.

Frýbortová Františka

3

2

52

Mateřská škola V.

Cichrová Dana

6

3

87

Mateřská škola při nemocnici

Kudrová

3

3

36

celkem

.

17

12

247

 

Školy I. cyklu

Název

Ředitel

Počet učitelů

Počet tříd

Počet žáků

ZDŠ Komenského

Jakubíček Florian

38

30

888

ZDŠ třída Pionýrů

Ovčačíková Zdena

34

26

767

ZDŠ Boršov

Petříková Marcela

2

2

40

ZDŠ pro nedoslýchavé

Radiměř Zdeněk

8

6

50

ZDŠ při nemocnici

Kudrová Ludmila

3

3

54

Zvláštní škola

Luklová Aloisie

7

6

78

celkem

.

92

73

1 877

 

Školy II. cyklu

Název

Ředitel

Počet učitelů

Počet tříd

Počet žáků

Gymnasium

Kuba Mirko

22

12

375

Střední zdravotní škola

Popelka Květoslav

19

8

227

Střední zemědělská tech. škola

ing. Vorel Osvald

39

19

370

. .

80

39

972

 

Odborné učiliště

Název

Ředitel

Počet učitelů

Počet tříd

Počet žáků

Odborné učliště n.p. Sklárna Moravia

Dufek František

3

2

220

 

    Za dobu pětadvaceti let, které uplynuly od Vítězného Února, dosáhlo školství v našem městě výrazných úspěchů ve zkvalitnění učebně výchovné práce, v péči o žactvo i v kulturně osvětové a politické činnosti. Z našich škol vyšli nově připravení lidé na nejrůznější úseky socialistického budování a dobře se zde osvědčují.

 

pokračuj