Vývoj školství
V úvodu této kapitoly se alespoň stručně
zmíním o některých údajích kyjovského školství, pokud jsou o nich historické
záznamy. V roce 1589 byla při farním kyjovském kostele zřízena “Farní
triviální škola”, která nečetným školáčkům dávala především poučení o
náboženských “pravdách” a triviu, tj. skromné základy o čtení, psaní a
počítání. Je pravděpodobné, že v Kyjově, tak jako v Žeravicích a
Ždánících u bratrských sborů (Českobratrské církve) byla “Bratrská škola”,
která po nešťastné Bílé hoře zanikla.
Kyjovská kronika uvádí, že v roce 1897 v našem městě
byla zřízena měšťanská škola dívčí, jejímž ředitelem byl Antonín Hromádka,
který byl též kronikářem našeho města. Chlapecká měšťanská škola byla
založena v roce 1901. Kyjovské gymnasium v roce 1968 slavilo své jubileum –
70. let od založení.
V době předmnichovské republiky školskou práci charakterizuje
především nejednotnost učitelstva v otázkách výchovy mládeže. I většina
učitelů inklinovala k vládnoucím stranám – lidovců a agrárníků, což
vyhovovalo zájmům buržoasie. Přestože v politických a ideologických názorech
nebylo mezi učitelstvem jednoty, neztratili učitelé národní cítění a vřelý vztah
k prostému lidu, což se plně projevilo v dobách ohrožení naší vlasti
fašismem. V době nacistické okupace kyjovští učitelé nezradili a neotravovali
žáky jedem hitlerovské propagandy, falšovaným dějepisem a zeměpisem, necpalo do
dětí háchovštinu. V boji za svobodu hrdinsky položili své životy kyjovští
učitelé Matěj Urban, Emil Cejp a František Hlaváč. V této době své
vlastenecké cítění projevil profesor Ludvík Kalus, který jako starosta Kyjova hájil
zájmy našich občanů a zájmy našeho města proti útokům nacistů, kteří byli
v obecním zastupitelstvu.
Osvobození naší vlasti Sovětskou armádou umožnilo rozvoj výchovy
a vzdělání naší mládeže v národním, socialistickém a pokrokovém duchu.
Válečné události sice způsobily škody na školních budovách, přesto se začalo
s vyučováním brzy po přejití fronty v květnu 1945. Kyjovu se podařilo
prosadit nákladem deseti milionů výstavbu nové školy ve čtvrti Újezd (třída
Pionýrů), která svojí výstavbou, zařízením a vybavením patří mezi
representační objekty našeho města. Rovněž novostavba školy ve čtvrti Boršov
patří mezi školy dobře vyhovující novodobým požadavkům.
V letech 1946-48 stál v čele školství
národně-socialistický ministr, který se všemožně snažil historickým změnám
v našem školství zabraňovat. Teprve únorové vítězství pracujícího lidu
v roce 1948 umožnilo uvést do funkce ministra školství soudruha Zdeňka
Nejedlého. Jeho zásluhou bylo umožněno přijetí školského zákona o základní
úpravě jednotného školství, ze dne 24.4.1948. Byl to první zákon v otázce
školství od roku 1869, který znamenal značné změny v našem školském
systému. Zákon o jednotném školství poprvé uskutečnil princip jednotné školy a
demokratizaci vzdělání jako základního rysu našeho nového školství. Tím byla
odstraněna diferenciace školního vzdělání dětí ve stáří od 6-10 roků a ve
stáří mezi 11-15 rokem.
Princip demokratizace vzdělání byl dále prohlouben školským
zákonem z roku 1953. Podle něj poskytuje dosud základní všeobecné vzdělání
národní a osmiletá střední škola nebo prvních 8 ročníků jedenáctileté
střední školy. Vyšší vzdělání poskytují poslední 3 ročníky jedenáctiletky,
které jsou výběrové. Odborné vzdělání pro jednotlivá odvětví poskytují
odborné výběrové školy navazující na osmiletky.
Vítězného Února zúčastnilo se poprvé v historii školství
naše učitelstvo a to jednohodinovou stávkou shodně s pracujícími na závodech.
Vítězný Únor otevřel cestu k vytvoření nového školského systému i nového
obsahu výchovy a vzdělání, za které bojovaly v minulosti celá desetiletí po
boku Komunistické strany Československa generace pokrokových učitelů a školských
pracovníků.
V politických názorech mnohých učitelů znamenal Vítězný
Únor základní zvrat. Vliv Komunistické strany Československa na učitelstvo
nesmírně vzrostl. Učitelstvo postupně poznávalo, že je nezbytné jednotné
politicko-výchovné působení na žáky i veřejnost. Důležitou úlohu při
ideově-politické výchově učitelstva v duchu marxismu-leninismu sehrávají
stranické a odborové organizace na školách. Nejvíce ovšem usměrňovala politické
smýšlení učitelů samotná naše socialistická přítomnost, bouřlivé tempo
socialistické výstavby a ekonomický efekt, který byl se vzrůstající tendencí
docilován.
V prvních poúnorových letech se rodila na našich školách
jednotná výchovná organizace školní mládeže – Pionýrská organizace Českého
svazu mládeže. Její počátky byly velmi skromné, pionýrů bylo tehdy jen několik
v každé třídě. Tak na osmileté střední škole v Kyjově bylo při
založení v roce 1950 jen 35 pionýrů. Málokdo tehdy věřil, že po čase vyroste
tak mohutná organizace mladých budovatelů. Dílo, které od doby založení Pionýrské
organizace bylo vybudováno pod vedením svých učitelů a svazáckých vedoucích, je
obdivuhodné. Představuje tisícovky brigádnických hodin, tuny odpadových surovin,
metráky léčivých bylin, množství kulturních vystoupení, účastí při aktu
“vítání do života” novorozených občánků, tisícovky kilometrů na
turistických výletech a putováních po naší krásné vlasti, je to řada soutěží a
sportovních utkání.
Zvláštní pozornost a zmínku zaslouží si Pionýrský dechový
soubor, řízený obětavým učitelem a zaníceným hudebníkem s. Frýbortem. Tato
dechovka mladých Kyjováků má za sebou záslužnou práci propagační nejen
v celé naší vlasti, ale i v zahraničí. Mimo území naší vlasti
účinkoval soubor v Německé demokratické republice, v Maďarsku, Bulharsku,
Sovětském svazu. Úspěšné byly i zájezdy do Francie, Holandska a Švýcarska. A
všude s velkým úspěchem. Jejich zásluhou jsme si mohli na našem přírodním
hledišti poslechnout krásný koncert pěveckého pionýrského souboru z Burgasu a
koncert pionýrského souboru z Nordhausenu v NDR.
Z toulek Pionýrského dechového souboru vraťme se však zpět
do našich kyjovských škol. Vnitřní učebně-výchovná práce ve školách je
neustále usměrňována požadavkem co nejtěsněji spojovat školu se životem. Ještě
v nedaleké minulosti byla vnitřní náplň školy dosti jednostranně zaměřena na
rozumovou výchovu žáků a nedoceňovala výchovu pracovní, polytechnickou, tělesnou,
estetickou a mravní. V posledních letech se ve školách podstatně posiluje
pracovní výchova, polytechnické vyučování a přímé spojení školy
s výrobou. Větší důraz se klade na přírodovědné vyučování a jeho
těsnější sepětí s praxí průmyslové a zemědělské výroby, na laboratorní
práce, pokusy, pozorování, na ruční práce a praktické cvičení v dílnách a
na školních pozemcích. Žáci chodí častěji na exkurze do závodů a družstev, na
přírodovědné vycházky, do muzea, na výstavy, kde se seznamují se skutečným
životem. Také zájmových kroužků polytechnického charakteru přibývá.
Nový, našemu životu bližší obsah škol si vyžaduje také
potřebného materiálního vybavení. I na tomto úseku bylo zejména v posledních
letech vykonáno záslužné dílo trvalé hodnoty. Na školách jsou vybudovány a
vybaveny školní dílny. Žáci zde mají k dispozici všechno základní vybavení
– nářadí a nástroje. Hodiny dílenských prací jsou na školách jedny
z nejoblíbenějších.
Chloubou fyziků, chemiků a biologů se stávají přírodovědné
pracovny. Zde je domov zkumavek, kahanů, vah, elektřiny, mikroskopů a nejrůznějších
aparatur potřebných k výuce přírodních věd. A přimyslíme-li si k tomu
nadšeného učitele, pak musíme konstatovat, že naše školy jsou v duchu
požadavků Komenského radostné i činorodé. Mnohé jednoduché pomůcky si vyrábějí
učitelé s žáky přímo na školách. Škola vychovává pro budoucnost, pro
život, musí v mnohém kráčet i před ním.
Údaje o kyjovských školách (k 1.1.1973) uvádím v tabulkách:
Mateřské školy
Název |
Ředitel |
Počet učitelů |
Počet tříd |
Počet žáků |
Mateřská škola I. |
Dobešová Emilie |
bez provozu - generální oprava budovy |
||
Mateřská škola II. |
Kouřilová Marie |
3 |
3 |
42 |
Mateřská škola III. |
Michalčíková Marie |
2 |
1 |
30 |
Mateřská škola IV. |
Frýbortová Františka |
3 |
2 |
52 |
Mateřská škola V. |
Cichrová Dana |
6 |
3 |
87 |
Mateřská škola při nemocnici |
Kudrová |
3 |
3 |
36 |
celkem |
. | 17 |
12 |
247 |
Školy I. cyklu
Název |
Ředitel |
Počet učitelů |
Počet tříd |
Počet žáků |
ZDŠ Komenského |
Jakubíček Florian |
38 |
30 |
888 |
ZDŠ třída Pionýrů |
Ovčačíková Zdena |
34 |
26 |
767 |
ZDŠ Boršov |
Petříková Marcela |
2 |
2 |
40 |
ZDŠ pro nedoslýchavé |
Radiměř Zdeněk |
8 |
6 |
50 |
ZDŠ při nemocnici |
Kudrová Ludmila |
3 |
3 |
54 |
Zvláštní škola |
Luklová Aloisie |
7 |
6 |
78 |
celkem |
. | 92 |
73 |
1 877 |
Školy II. cyklu
Název |
Ředitel |
Počet učitelů |
Počet tříd |
Počet žáků |
Gymnasium |
Kuba Mirko |
22 |
12 |
375 |
Střední zdravotní škola |
Popelka Květoslav |
19 |
8 |
227 |
Střední zemědělská tech. škola |
ing. Vorel Osvald |
39 |
19 |
370 |
. | . | 80 |
39 |
972 |
Odborné učiliště
Název |
Ředitel |
Počet učitelů |
Počet tříd |
Počet žáků |
Odborné učliště n.p. Sklárna Moravia |
Dufek František |
3 |
2 |
220 |
Za dobu pětadvaceti let, které uplynuly od Vítězného Února, dosáhlo školství v našem městě výrazných úspěchů ve zkvalitnění učebně výchovné práce, v péči o žactvo i v kulturně osvětové a politické činnosti. Z našich škol vyšli nově připravení lidé na nejrůznější úseky socialistického budování a dobře se zde osvědčují.