Doprava –
důležitý článek národního hospodářství

    Vítězným Únorem je započata etapa velmi prudce rozvíjejícího se průmyslu v našem městě. Modernizováním starých závodů roste jejich výrobní kapacita, rok od roku narůstá výroba v nově vybudovaných závodech, do kterých je třeba dopravovat výrobní suroviny, výrobky je třeba expedovat. Zvyšuje se počet obyvatelstva, nastává příliv průmyslového dělnictva z venkova, Kyjov se stává spádovým městem.
    Těmito skutečnostmi jsou motivovány zvyšující se nároky na dopravu jak osob, tak zboží. Doprava se stává důležitým článkem naší socialistické společnosti, důležitým článkem národního hospodářství. V našem městě dopravu osob a zboží zastávají především Československé státní dráhy (ČSD) a Československá automobilní doprava (ČSAD).

    Železniční stanice ČSD Kyjov leží na důležité dopravní tepně, dvoukolejné trati Brno – Trenčianská Teplá a je výchozí stanicí železniční jednokolejové tratě Kyjov – Mutěnice. Na stanici Kyjov jsou napojeny tovární železniční vlečky do mlýna, sklárny, šroubárny, cihelny a nákupního podniku. Frekvence na uvedených tratích a továrních železničních vlečkách je nemalá. Na železniční stanici Kyjov je neustálý ruch, ať už se jedná o průjezdy vlaků, příjezdy a odjezdy vlaků, nebo posunování železničních vagónů.
    Obraz o frekvenci na železniční stanici Kyjov nám podávají údaje získané z posledních dvou let 1971-1972. Jedná se o roční průměry:

 

Osobní doprava a doprava osobních zavazadel

Počet vydaných jízdenek

490000 ks

Počet naložených osobních zavazadel

3527 ks

Celková váha naložených osobních zavazadel

77 tun

Počet vyložených osobních zavazadel

3000 ks

Váha vyložených osobních zavazadel

13 tun


Nákladní doprava

Počet expedovaných vagónů

12270 ks

Váha expedovaných vagónů

147000 tun

Počet vykládaných vagónů

12417 ks

Váha vykládaných vagónů

313500 tun

 

    Kyjovskou železniční stanicí projíždí, či přijíždí a odjíždí denně 212 vlaků (osobních a nákladních). Železniční stanice Kyjov má 109 zaměstnanců. O dobré práci kyjovských železničářů svědčí tato ocenění nadřízenými složkami: Titul “Brigáda socialistické práce”získaly dva pracovní kolektivy. Do “Soutěže o rozposunování vagónů (30.000 vagónů) bez nehod” jsou zapojeny čtyři pracovní kolektivy. Předseda Základní organizace KSČ s. František Marie byl vyznamenán “Pamětní medailí k 50. výročí založení KSČ”.
    Velmi kladné výsledky zaznamenali kyjovští železničáři v akci “Z”, kdy v roce 1971 provedli zastřešení nástupiště, vydláždění nástupiště, zabudování zábradlí a položení obrubníků u kolejišť na nástupních můstcích.

Československá automobilová doprava (ČSAD)

    Dopravní závod ČSAD Kyjov řídí kromě provozovny v našem městě další dvě provozovny a to ve Veselí nad Moravou a ve Strážnici. V uplynulém pětadvacetiletém údobí zaznamenal závod neobyčejně velký rozvoj.
    Dřívější nepříznivá situace, která po léta trvala tím, že závod byl umístěn v nedostačujících objektech, dá se říci i v objektech provizorních (dřevěný barák z trofejního materiálu), byla vyřešena výstavbou nových objektů ve čtvrti Boršov. Tato výstavba “na zelené louce” byla započata v roce 1965.
    Dnes již má závod vybudované moderní objekty – dvouposchoďovou administrativní budovu se sociálním zařízením pro všechny zaměstnance, jednoposchoďovou budovu s moderními ubytovnami jízdních pracovníků, je provedeno zpevnění a betonáž nádvoří celého objektu o celkové ploše 18.000 m2, překladiště zboží s celkovou skladovou plochou 1.000 m2, automatická umývárna autobusů, je zřízeno zdravotnické středisko a v roce 1969 bylo vybudováno středisko servisu pro vozidla značky “Škoda”.
    Kyjovský závod v současné době patří mezi nejlepší závody ČSAD v celém Jihomoravském kraji. Závod provozuje takzvanou smíšenou dopravu, to znamená přepravu osob i zboží. Od roku 1967 byla jeho činnost rozšířena ještě o zahraniční kamionovou nákladní dopravu. Kyjovské nákladní automobily s objemnými vlečnými vozy s označením TIR (transit international route) můžeme spatřit na dálnicích ve všech evropských státech.
    Nákladní doprava je rozhodující činností kyjovského závodu a její objem tvoří 61% všech dopravních činností. V současné době je pro ní hlavní náplní přeprava sypkých stavebních hmot ze zdrojů v Ostrožské Nové Vsi a ve Strážnici-Přívozu a přeprava lignitu z dolů v Šardicích a Dubňanech a konečně přeprava kusových zásilek sběrné služby ČSAD spolu s mezinárodní kamionovou dopravou, tvoří 13% objemu. Zásluhou kyjovských řidičů, závozníků, dispečerů a mistrů mohla být uskutečněna výstavba tažíren trub ve Veselí nad Moravou, nových dolů, škol, závodů aj. Závod plně zajišťuje dopravu výrobků a materiálu pro čtyři provozovny podniku “Prefa”, který spolu s Pozemními stavbami Gottwaldov, Lacrumem Brno, Vinařskými závody ve Bzenci a Uhelnými sklady v Hodoníně patří mezi největší partnery závodu.
    Dnes závod přepravuje zboží na pravidelných linkách krajských i mimo rámec kraje. Jedná se o zásilky výrobků závodů Chema, Elektrosvitu Svatobořice, Šroubáren Kyjov a Ždánice a Sklárny Moravia Kyjov. Intenzivní provoz má závod v období sklizně zeleniny a ovoce a v době řepné kampaně, kdy nákladní auta ČSAD přepravují cukrovou řepu ze skládek do cukrovaru Hodonín.
    Za období posledních pěti let, od r. 1968-1973, je průměrně ročně přepraveno nákladní dopravou ČSAD cca 1.220.000 tun zboží a je ujeto téměř 7.000.000 km.

Autobusová doprava

    V současné době závod ČSAD zajišťuje dopravu cestujících na 47 autobusových linkách, převážně okresního významu. V roce 1973 byla zahájena dálková přeprava na trati Kyjov – Praha, resp. Gottwaldov – Praha. Je to vlastně první dálková autobusová linka, která zajišťuje autobusové spojení Kyjovska s našim hlavním městem.
    V zájezdové dopravě snaží se kyjovský závod ČSAD sloužit k maximální spokojenosti objednatelů. Požadavky na tuto přepravu jsou největší v letním období. Snahou závodu je tuto zájezdovou přepravu zkvalitňovat. Kromě dobře technicky připravených autobusů je dbáno na jejich údržbu a čistotu. Velkou roli hraje zde výkon, vystupování a samotná osobnost řidiče a jeho jednání s cestujícími. Pochvalné dopisy, které často na závod dochází jsou svědectvím toho, že závod autobusovým zájezdům věnuje patřičnou pozornost.
    Přehled o počtech přepravovaných osob autobusovou dopravou. Jedná se o počty v jednotlivých letech 1964-1972:

1964

9 072 000

1965

9 283 000

1966

10 641 000

1967

10 697 279

1968

10 142 000

1969

10 121 000

1970

10 458 800

1972

10 500 000

    Nemalou péči věnuje závod svým zaměstnancům. Tak bylo v Buchlovicích – Smraďavce vybudováno v hodnotě 1.000.000 Kčs rekreační středisko, které slouží rekreaci všech zaměstnanců závodu a jejich dětem zejména v době školních prázdnin. Závodní výbor ROH zabezpečuje zde dětskou rekreaci dětí zaměstnanců závodu a výměnou i rekreaci dětí Německé demokratické republiky.
    V roce 1967 bylo založeno učňovské středisko ČSAD Kyjov, jehož posláním je vychovávat mladé kádry v oboru automechanik. Učňové pracují převážně na vozidlech nebo agregátech z vozidel. Chlapci, kteří vycházejí z učňovského střediska jsou dobře připraveni na každodenní činnost a v případě potřeby jsou použiti jako řidiči v nákladní dopravě.
    V kolektivu řidičů je 6 “milionářů”, to jest těch, kteří ujeli bez nehody 1.000.000 km. Tito řidiči jsou nositeli státního vyznamenání “Za vynikající práci” a odznaku “Nejlepší pracovník ministerstva dopravy” a odznaku “Nejlepší pracovník podniku”.

    Na závěr této kapitoly poznamenávám, že kromě kyjovských složek ČSD a ČSAD podílejí se na dopravě zboží i osob také kyjovské průmyslové závody, které mají svůj automobilní park, dále dopravní složka Komunálních služeb města Kyjova, dopravní složka Jezdeckého oddílu Slavia Kyjov a v neposlední řadě i samostatný Městský národní výbor Kyjov.

 

pokračuj