Doprava –
důležitý článek národního hospodářství
Vítězným Únorem je započata etapa velmi prudce
rozvíjejícího se průmyslu v našem městě. Modernizováním starých závodů
roste jejich výrobní kapacita, rok od roku narůstá výroba v nově vybudovaných
závodech, do kterých je třeba dopravovat výrobní suroviny, výrobky je třeba
expedovat. Zvyšuje se počet obyvatelstva, nastává příliv průmyslového dělnictva
z venkova, Kyjov se stává spádovým městem.
Těmito skutečnostmi jsou motivovány zvyšující se nároky na
dopravu jak osob, tak zboží. Doprava se stává důležitým článkem naší
socialistické společnosti, důležitým článkem národního hospodářství.
V našem městě dopravu osob a zboží zastávají především Československé
státní dráhy (ČSD) a Československá automobilní doprava (ČSAD).
Osobní doprava a doprava osobních zavazadel
Počet vydaných jízdenek |
490000 ks |
Počet naložených osobních zavazadel |
3527 ks |
Celková váha naložených osobních zavazadel |
77 tun |
Počet vyložených osobních zavazadel |
3000 ks |
Váha vyložených osobních zavazadel |
13 tun |
Nákladní doprava
Počet expedovaných vagónů |
12270 ks |
Váha expedovaných vagónů |
147000 tun |
Počet vykládaných vagónů |
12417 ks |
Váha vykládaných vagónů |
313500 tun |
Kyjovskou železniční stanicí projíždí, či
přijíždí a odjíždí denně 212 vlaků (osobních a nákladních). Železniční
stanice Kyjov má 109 zaměstnanců. O dobré práci kyjovských železničářů
svědčí tato ocenění nadřízenými složkami: Titul “Brigáda socialistické
práce”získaly dva pracovní kolektivy. Do “Soutěže o rozposunování vagónů
(30.000 vagónů) bez nehod” jsou zapojeny čtyři pracovní kolektivy. Předseda
Základní organizace KSČ s. František Marie byl vyznamenán “Pamětní medailí k 50.
výročí založení KSČ”.
Velmi kladné výsledky zaznamenali kyjovští železničáři
v akci “Z”, kdy v roce 1971 provedli zastřešení nástupiště,
vydláždění nástupiště, zabudování zábradlí a položení obrubníků u
kolejišť na nástupních můstcích.
Dopravní závod ČSAD Kyjov řídí kromě
provozovny v našem městě další dvě provozovny a to ve Veselí nad Moravou a ve
Strážnici. V uplynulém pětadvacetiletém údobí zaznamenal závod neobyčejně
velký rozvoj.
Dřívější nepříznivá situace, která po léta trvala tím, že
závod byl umístěn v nedostačujících objektech, dá se říci i v objektech
provizorních (dřevěný barák z trofejního materiálu), byla vyřešena
výstavbou nových objektů ve čtvrti Boršov. Tato výstavba “na zelené louce” byla
započata v roce 1965.
Dnes již má závod vybudované moderní objekty – dvouposchoďovou
administrativní budovu se sociálním zařízením pro všechny zaměstnance,
jednoposchoďovou budovu s moderními ubytovnami jízdních pracovníků, je
provedeno zpevnění a betonáž nádvoří celého objektu o celkové ploše 18.000 m2,
překladiště zboží s celkovou skladovou plochou 1.000 m2, automatická
umývárna autobusů, je zřízeno zdravotnické středisko a v roce 1969 bylo
vybudováno středisko servisu pro vozidla značky “Škoda”.
Kyjovský závod v současné době patří mezi nejlepší
závody ČSAD v celém Jihomoravském kraji. Závod provozuje takzvanou smíšenou
dopravu, to znamená přepravu osob i zboží. Od roku 1967 byla jeho činnost
rozšířena ještě o zahraniční kamionovou nákladní dopravu. Kyjovské nákladní
automobily s objemnými vlečnými vozy s označením TIR (transit international
route) můžeme spatřit na dálnicích ve všech evropských státech.
Nákladní doprava je rozhodující činností kyjovského závodu a
její objem tvoří 61% všech dopravních činností. V současné době je pro ní
hlavní náplní přeprava sypkých stavebních hmot ze zdrojů v Ostrožské Nové
Vsi a ve Strážnici-Přívozu a přeprava lignitu z dolů v Šardicích a
Dubňanech a konečně přeprava kusových zásilek sběrné služby ČSAD spolu
s mezinárodní kamionovou dopravou, tvoří 13% objemu. Zásluhou kyjovských
řidičů, závozníků, dispečerů a mistrů mohla být uskutečněna výstavba
tažíren trub ve Veselí nad Moravou, nových dolů, škol, závodů aj. Závod plně
zajišťuje dopravu výrobků a materiálu pro čtyři provozovny podniku “Prefa”,
který spolu s Pozemními stavbami Gottwaldov, Lacrumem Brno, Vinařskými závody ve
Bzenci a Uhelnými sklady v Hodoníně patří mezi největší partnery závodu.
Dnes závod přepravuje zboží na pravidelných linkách krajských i
mimo rámec kraje. Jedná se o zásilky výrobků závodů Chema, Elektrosvitu
Svatobořice, Šroubáren Kyjov a Ždánice a Sklárny Moravia Kyjov. Intenzivní provoz
má závod v období sklizně zeleniny a ovoce a v době řepné kampaně, kdy
nákladní auta ČSAD přepravují cukrovou řepu ze skládek do cukrovaru Hodonín.
Za období posledních pěti let, od r. 1968-1973, je průměrně
ročně přepraveno nákladní dopravou ČSAD cca 1.220.000 tun zboží a je ujeto
téměř 7.000.000 km.
Autobusová doprava
V současné době závod ČSAD zajišťuje
dopravu cestujících na 47 autobusových linkách, převážně okresního významu.
V roce 1973 byla zahájena dálková přeprava na trati Kyjov – Praha, resp.
Gottwaldov – Praha. Je to vlastně první dálková autobusová linka, která
zajišťuje autobusové spojení Kyjovska s našim hlavním městem.
V zájezdové dopravě snaží se kyjovský závod ČSAD sloužit
k maximální spokojenosti objednatelů. Požadavky na tuto přepravu jsou
největší v letním období. Snahou závodu je tuto zájezdovou přepravu
zkvalitňovat. Kromě dobře technicky připravených autobusů je dbáno na jejich
údržbu a čistotu. Velkou roli hraje zde výkon, vystupování a samotná osobnost
řidiče a jeho jednání s cestujícími. Pochvalné dopisy, které často na závod
dochází jsou svědectvím toho, že závod autobusovým zájezdům věnuje patřičnou
pozornost.
Přehled o počtech přepravovaných osob autobusovou dopravou. Jedná
se o počty v jednotlivých letech 1964-1972:
1964 |
9 072 000 |
1965 |
9 283 000 |
1966 |
10 641 000 |
1967 |
10 697 279 |
1968 |
10 142 000 |
1969 |
10 121 000 |
1970 |
10 458 800 |
1972 |
10 500 000 |
Nemalou péči věnuje závod svým zaměstnancům.
Tak bylo v Buchlovicích – Smraďavce vybudováno v hodnotě 1.000.000 Kčs
rekreační středisko, které slouží rekreaci všech zaměstnanců závodu a jejich
dětem zejména v době školních prázdnin. Závodní výbor ROH zabezpečuje zde
dětskou rekreaci dětí zaměstnanců závodu a výměnou i rekreaci dětí Německé
demokratické republiky.
V roce 1967 bylo založeno učňovské středisko ČSAD Kyjov,
jehož posláním je vychovávat mladé kádry v oboru automechanik. Učňové
pracují převážně na vozidlech nebo agregátech z vozidel. Chlapci, kteří
vycházejí z učňovského střediska jsou dobře připraveni na každodenní
činnost a v případě potřeby jsou použiti jako řidiči v nákladní
dopravě.
V kolektivu řidičů je 6 “milionářů”, to jest těch,
kteří ujeli bez nehody 1.000.000 km. Tito řidiči jsou nositeli státního
vyznamenání “Za vynikající práci” a odznaku “Nejlepší pracovník ministerstva
dopravy” a odznaku “Nejlepší pracovník podniku”.
Na závěr této kapitoly poznamenávám, že kromě kyjovských složek ČSD a ČSAD podílejí se na dopravě zboží i osob také kyjovské průmyslové závody, které mají svůj automobilní park, dále dopravní složka Komunálních služeb města Kyjova, dopravní složka Jezdeckého oddílu Slavia Kyjov a v neposlední řadě i samostatný Městský národní výbor Kyjov.