Akce “Z”


    Hodnota díla v investiční části akce “Z” pro rok 1976 schválená odborem výstavby a plánování Okresního výboru v Hodoníně představuje částku 4.030.000 Kčs. Schválená výše finančních nákladů podle Okresního národního výboru má činit celkem 2.884.000 Kčs.

Akce “Z” jmenovitě

    Rozpracovaná investiční část je v osmi akcích. Jsou to: smuteční síň, místní komunikace, Mateřská škola VI., sklad nábytku, sociální zařízení Technických služeb a Zemědělského stavebního podniku, autobusové nádraží a cukrárna u kina Panorama. Plnění těchto osmi akcí je nerovnoměrné. Nejvyšší nesplnění plánované hodnoty díla je u akce smuteční síň, v celkové výši nesplnění 466.000 Kčs. Vinu na nesplnění možno přičíst na vrub neplnění odběratelsko dodavatelských vztahů. Rozpracované dílo přechází do dalšího období, ve kterém bude dokončeno.
    U dalších akcí je rovněž malé nesplnění nebo naopak překročení, takže celková plánovaná hodnota díla akce “Z” města Kyjova je nesplněna o 440.000 Kčs. Nicméně je nutno konstatovat, že na shora uvedených osmi akcích je za rok odpracováno celkem 69.058 brigádnických hodin. Za pozornost stojí, jakou péči věnuje organizace Svazu mládeže akci mateřská škola VI. Z celkem 8.322 brigádnických hodin odpracovaných v roce 1976, odpracovali členové Socialistického svazu mládeže plných 6.320 hodin.

Samoobsluha Brandlova ul.

    Zvláštní zmínku zasluhuje akce výstavby samoobsluhy na Brandlově ulici v prostoru zvaném Šištód. Akce byla zahájena asanací v roce 1973. S vlastní stavbou bylo započato v listopadu v roce 1974. Už začátkem roku 1976 dochází k předání díla do užívání. Za pochvalu stojí skutečnost, že zde bylo odpracováno 24.660 brigádnických hodin. Hodnota vytvořeného díla činí 1.520.000 Kčs. Těch 24 a půl tisíce brigádnických hodin je záležitostí občanského výboru číslo 8. Nejúspěšnějším organizátorem a pozývatelem občanů z obvodu byl předseda občanského výboru, soudruh František Beno.

Autobusové nádraží

    Druhou pozoruhodnou akcí je výstavba autobusového nádraží na Nerudově ulici v prostoru kdysi zvaném “prasečí plácek”. Akce byla projekčně rozpracována v roce 1973. Ve stejnou dobu bylo započato s asanacemi. Od počátku roku se na díle pracuje velice usilovně. Pracovníci odpovědní radě MěNV a plénu za výstavbu díla soustředili sem veškerou svoji pozornost. Soudruh Vojtěch Lebeda, který řídí akce “Z”, mohl spolu se závěrem prací připravovat slavnostní předání nádraží do veřejného užívání. Dne 19. července 1976 po slavnostním přestřižení pásky slouží autobusové nádraží na Nerudově ulici svému účelu.

Spojení z Kyjova

    Je tu v pěti řadách, vždy po třech za sebou, tedy celkem patnáct nástupišť. Autobusové nádraží má devatenáct linek vypravovaných autobusů z Kyjova a v Kyjově končících. Na těchto 19 hlavních směrech je možno obsáhnout 366 stanic, tedy autobusových zastávek. Vzhledem k umístění města v celkovém teritoriu nekončí linky jen v rámci okresu, ale zasahují i mimo hranice okresu Hodonín. Na zmíněných devatenácti autobusových linkách lze ujet celkem 491 km.
    Mimoto naše autobusové nádraží slouží jako průjezdní stanice pro dalších pět dálkových linek. To znamená, že je zde možno nasednout do autobusů jedoucích do deseti směrů. Dává to možnost spojení se stem stanic. Ujet je možno více než 1.200 km směry, kterými se průjezdní trasy ubírají.
    Dokončením výstavby autobusového nádraží a předáním do užívání veřejnosti, tedy i národnímu podniku Československá autobusová doprava, je po zásluze skončeno po mnohaletém provisoriu umístění nádraží na náměstí Klementa Gottwalda až do dne 18.7.1976.
    Otevření nádraží v této oblasti města je výhodné především pro zaměstnance Skláren a Šroubáren, dojíždějící z okolí Kyjova. Rovněž pro ty, kdo jedou na směnu do zmíněných závodů, není problémem. Ty všechny může svézt autobus linky městské dopravy, který projíždí městem z Bohuslavic přes autobusové nádraží až k nemocnici. Méně výhodné je posunutí autobusového nádraží dále mimo střed pro ty, kdož bydlí na opačném konci města, směrem k Nětčicím a Boršovu nebo přijeli vlakem nebo po vysednutí z autobusu chtějí pokračovat vlakem na další cestě. Ti všichni musí nyní cestovat, často zatíženi zavazadly, o několik set metrů dále. Ředitelství Československé autodopravy nezvýšilo, vzhledem ke změněné situaci, ani o jedinou jízdu dosavadní počet místní autobusové dopravy. Nejhorší jsou počáteční týdny a měsíce, kdy je nutno obcházet celý blok domů z náměstí Klementa Gottwalda buďto kolem podnikového ředitelství Zemědělských staveb, ulicí Jungmanovou nebo druhou stranou, třídou Rudé armády kolem kina panorama a Nerudovou.

Zřízení průchodu k autobusovému nádraží

    Těsně před koncem roku se zřizuje průchod domem, kde jsou umístěny “Klenoty” přímo dvorem do ulice Jungmanovy. Cesta se tím podstatně zkracuje.

    Ještě jedna záležitost, jeden nedostatek snižuje uznání autorům tohoto záslužného díla. Autobusové nádraží projektoval národní podnik Československá automobilová doprava a spolu s ním družstevní podnik Jednota. V průběhu příprav, asanačních a jiných prací však byly oběma škrtnuty investice. Za věc se však postavil MěNV. Akce byla pojata do akce “Z” spolu s použitím finanční pomoci z prostředků rezerv ČSAD. Ať už průběh prošel jakýmikoliv jednáními, procedurami a škrty, jedno je jisté, že z projektu vymizelo a nezbudovalo se nanejvýš potřebné sociální zařízení. Nedopatření, které možno nazvat oprávněně budovatelskou raritou, ke které se však bude velmi těžko hlásit některý z odpovědných činitelů. Nedopatření, které natropí ještě nemálo starostí zodpovědným pracovníkům a bude ještě dlouho předmětem narážek na město Kyjov jak přespolních, tak i domácích občanů.

    Další, neinvestiční část akcí “Z” měla dobré výsledky. Údržba a úklid veřejných prostranství, které do akce spadají, představují 71.126 odpracovaných brigádnických hodin. Dílo představuje hodnotu 889.075 Kčs. Z těch více než 70ti tisíc odpracovala mládež 49.050 brigádnických hodin.

Městská zeleň

    Údržba městské zeleně si vyžaduje odpracování 248.293 brigádnických hodin. Osmdesáti pěti tisíci 485 hodinami, odpracovanými na údržbě zeleně, dosahuje mládež téměř třetinový podíl. Celkový výsledek hodnoty díla činí 3.103.662 Kčs.

Bytový fond

    Z dalších významnějších akcí je údržba bytového fondu. Na všech dílech neinvestiční části akce “Z” je odpracováno 351.244 brigádnických hodin. Z nich odpracovala mládež 154.255 hodin. Celková hodnota díla neinvestičního charakteru akce “Z” činí bez sedmi tisíc čtyři miliony Kčs. jestliže dosažené hodnoty jsou potěšující, pak účast mládeže na tomto úspěchu tím víc vyniká.

Přírůstek bytů

    I když nespadá situace bytového fondu do této kapitoly přímo, je možno o ní psát pro přímou souvislost, se kterou se dotýká života našich občanů. Přírůstek bytů ve městě činí v tomto roce 215 bytů. Vzhledem k tomu, že úbytek (asanace) je 53 bytových jednotek v průběhu roku, je skutečným přírůstkem jen 162. Ke dni 31.12.1976 je celkový stav bytů ve městě 3.665. Výhodné pro město i pro bydlící ve městě je to, že těch 215 bytů jsou byty I. kategorie, zatímco úbytek 53 bytových jednotek se řadí do nižších jakostních tříd.
    Pokud jde o rozdělení přírůstku bytů na druhy, jde 24 bytových jednotek ze státní výstavby, 40 družstevních, 132 podnikových a 19 rodinných domků. Přes tento zdánlivý úspěch v bytové výstavbě je nutno konstatovat, že na bytovém odboru MěNV Kyjov je evidováno 305 žadatelů o byty.


pokračuj