Zvláštní škola


    Okolí domu Husovy ulice, na rohu ulice Nádražní, ani moc nepřipomíná, že v domě je umístěna škola. Je to Zvláštní škola pro retardované děti. Ředitelkou školy je soudružka Aloisie Luklová. Sbor pedagogických pracovníků je osmičlenný. Vyučuje se v šesti třídách. Školu navštěvuje 91 žáků, z toho 51 dívek a 40 chlapců. Vzhledem k některým mentálním vadám dětí jsou podmínky jak pro výuku, tak i pro školské soužití velmi složité. Výchovně vzdělávací proces vyžaduje daleko větší vypětí a péči ze strany učitelského sboru než je tomu na ostatních základních devítiletých školách.
    Vyučované předměty je nutno nějakým dostupně možným způsobem aktualizovat. Například výuku dějepisu je nutno spojit s významnými výročími, případně přizváním pamětníků některých událostí z nedávných pohnutých událostí našeho národa a podobně. Žactvo velmi dobře vzpomíná na besedu se soudruhem Šplouchalem Janem, učitelem a školským inspektorem ve výslužbě.

Výsledky výuky

    Koncem školního roku 1975/76 je úsilím učitelů s použitím podobných metod dosaženo průměrné známky ve výuce dějepisu v osmém postupném ročníku 1,6. V devátém ročníku dokonce 1,1. Ve výuce českého jazyka v 6. až 8. ročníku je průměrná známka 2 až 2,6. Až v devátém ročníku je dosaženo průměru 1,1.
    Rovněž ve výuce občanské výchovy, která je prováděna odborníky, se osvědčila metoda aktualizace. Občas jsou na besedy zváni někteří politicky angažovaní soudruzi.
    Zaostávajícím žákům je věnována péče formou doučovacích kroužků. Koncem školního roku nikdo z žáků 5. až 9. postupného ročníku nepropadl. Jen šest žáků končí školní docházku v nižší než 9. třídě. Z modernějších metod výuky se používá promítací přístroj 16 mm a magnetofony.

Polytechnická výchova

    Pracovní a polytechnická výchova se provádí jen sporadicky. Není ani dílna, není na škole ani odborný učitel. Ze sportovních disciplin je uplatněn pouze stolní tenis. Koncem roku 1976 je dokončena černá komora pro fotokroužek.
    Mimořádná obětavost učitelů je v souladu s péčí věnovanou mladé generaci naší socialistickou společností. Škoda, že jsou v některých směrech proti jiným ZDŠ ochuzeni. Vždyť tito žáci odchází s vysvědčením jako z řádné Základní devítileté školy. Jsou zařazováni do aktivní výrobní činnosti. Jsou nebo se stávají součástí výrobních sil. Bylo by škoda, aby rychlý rozvoj je natolik zaskočil, že by se stali jeho brzdou. Snad by pomohlo zaměřit se právě u těchto dětí na polytechnickou výchovu. Zdařilé výrobky pomáhají mladému tvůrci, autoru, získávat sebedůvěru jako prostředek k dosažení rovnováhy ve vývoji mladého člověka.


pokračuj