Zvláštní škola
Okolí domu Husovy ulice, na rohu ulice Nádražní,
ani moc nepřipomíná, že v domě je umístěna škola. Je to Zvláštní škola
pro retardované děti. Ředitelkou školy je soudružka Aloisie Luklová. Sbor
pedagogických pracovníků je osmičlenný. Vyučuje se v šesti třídách. Školu
navštěvuje 91 žáků, z toho 51 dívek a 40 chlapců. Vzhledem k některým
mentálním vadám dětí jsou podmínky jak pro výuku, tak i pro školské soužití
velmi složité. Výchovně vzdělávací proces vyžaduje daleko větší vypětí a
péči ze strany učitelského sboru než je tomu na ostatních základních
devítiletých školách.
Vyučované předměty je nutno nějakým dostupně možným způsobem
aktualizovat. Například výuku dějepisu je nutno spojit s významnými
výročími, případně přizváním pamětníků některých událostí
z nedávných pohnutých událostí našeho národa a podobně. Žactvo velmi dobře
vzpomíná na besedu se soudruhem Šplouchalem Janem, učitelem a školským inspektorem
ve výslužbě.
Výsledky výuky
Koncem školního roku 1975/76 je úsilím učitelů
s použitím podobných metod dosaženo průměrné známky ve výuce dějepisu
v osmém postupném ročníku 1,6. V devátém ročníku dokonce 1,1. Ve výuce
českého jazyka v 6. až 8. ročníku je průměrná známka 2 až 2,6. Až
v devátém ročníku je dosaženo průměru 1,1.
Rovněž ve výuce občanské výchovy, která je prováděna
odborníky, se osvědčila metoda aktualizace. Občas jsou na besedy zváni někteří
politicky angažovaní soudruzi.
Zaostávajícím žákům je věnována péče formou doučovacích
kroužků. Koncem školního roku nikdo z žáků 5. až 9. postupného ročníku
nepropadl. Jen šest žáků končí školní docházku v nižší než 9. třídě.
Z modernějších metod výuky se používá promítací přístroj 16 mm a
magnetofony.
Polytechnická výchova
Pracovní a polytechnická výchova se provádí jen
sporadicky. Není ani dílna, není na škole ani odborný učitel. Ze sportovních
disciplin je uplatněn pouze stolní tenis. Koncem roku 1976 je dokončena černá komora
pro fotokroužek.
Mimořádná obětavost učitelů je v souladu s péčí
věnovanou mladé generaci naší socialistickou společností. Škoda, že jsou v
některých směrech proti jiným ZDŠ ochuzeni. Vždyť tito žáci odchází
s vysvědčením jako z řádné Základní devítileté školy. Jsou
zařazováni do aktivní výrobní činnosti. Jsou nebo se stávají součástí
výrobních sil. Bylo by škoda, aby rychlý rozvoj je natolik zaskočil, že by se stali
jeho brzdou. Snad by pomohlo zaměřit se právě u těchto dětí na polytechnickou
výchovu. Zdařilé výrobky pomáhají mladému tvůrci, autoru, získávat sebedůvěru
jako prostředek k dosažení rovnováhy ve vývoji mladého člověka.