Základní devítiletá škola, ulice J. A. Komenského


    Na školách začíná rok jinak než v jiných organizacích a institucích. Začátek školního roku ovlivňuje tedy uvedená data v zápise. Týkají se totiž během roku 1977 druhé poloviny školního roku 1976-77 a prvé poloviny školního roku 1977-78.

Vedení školy

    Ve vedení školy není žádných podstatných změn. Ředitelem školy zůstává soudruh Florian Jakubíček. Zástupci ředitele jsou soudruh J. Cuták a soudružka Marie Jandová.
    Po prázdninách při zahájení školního roku je na škole 43 učitelek a učitelů spolu s vychovatelkami ve školní družině. Novými učiteli jsou ženy a jsou to: s. D. Palánová, H. Nováková, Zdena Vavřinová, Květoslava Němcová, M. Reisiglová, Eva Horehleďová.

Počet tříd a žáků

    Vyučování je zahájeno ve 27 třídách. Školu v tomto roce navštěvuje 904 žáků. Z toho je 438 dívek a 466 chlapců. Ve všech třídách je více než po třiceti žácích. Jen ve třech třídách prvního postupného ročníku je celkem 85 žáčků, v průměru tedy pod třicet v jedné.

Doučování

    Pokud jde o zvládnutí výuky, je slabší prospěch v matematice a ve výuce jazyka českého. Jde o jev, dá se říci obvyklý, to z důvodu, že se nevyskytuje jen u některých žáků, nýbrž je všeobecně hůře chápána. Je to poznatek zjištěný v průběhu předešlých učebních let. Proto je na škole zaveden systém doučování. Žáci si v doučovacích hodinách mohou látku zopakovat a osvojit.

Nepovinné předměty

    Z důvodu nerovnoměrného chápání učební látky všemi žáky, to znamená, že žáky nadanými i méně nadanými, je pro ty nadané zavedeno vyučování nepovinných předmětů. Z nich je na škole prováděna výuka jazyka německého, angličtina, jazyk český a matematika. Není ojedinělým případ, že i žák považovaný za průměrného i patřící mezi slaběji chápající v povinných předmětech se osvědčuje v doučovacích nebo nepovinných předmětech.

Kroužky

    Na škole jsou ustaveny zájmové kroužky: zdravotní, branný, ruského jazyka, pěvecko recitační, výtvarný a světonázorový. Na úseku ideově politické výchovy jsou dosaženy dobré výsledky. Je to možno doložit řadou úspěšných vystoupení žáků na různých soutěžích a jiných vystoupeních zvaných ve školských kruzích jako olympiády.

Religióznost

    Přesto však, že jsou dosaženy úspěchy jednotlivých žáků, respektive části žactva na úseku soutěže ve znalostech základů materialistického světového názoru, není důvodu k naprosté spokojenosti. Religióznost na škole není o nic menší než předešlá léta. Náboženskou výuku navštěvuje 47 žáků.
    Působení kroužků světonázorové výuky nemá mimo získávání prvenství na soutěžích velkého praktického významu. Během pololetí nedochází ani k jedinému odhlášení žáka z náboženské výuky. Je velmi prospěšná metoda soutěží, která pomáhá části žáků vniknout k podstatě světového názoru. Zdánlivě malý, okamžitě dosažený praktický výsledek se jistě v budoucnosti u mladých lidí rozroste ve všeobecné společenské poznání.

Soutěže

    Žáci školy se účastní různých soutěží, kde je možno ověřit znalosti a ovládnutí výuky v různých odvětvích. Jedním z významných úspěchů je účast na zeměpisné olympiádě. Žáci úspěšně zvládají okresní kolo, po němž jako nejlepší obhajují barvy okresu Hodonín na soutěži krajského kola. Zde dosahují úspěchu dosažením druhého a třetího místa.

Družební styky

    V písemném styku s dětmi v Sovětském svazu je přes 200 žáků. Děti naší školy mají písemný styk také s dětmi Slovenské socialistické republiky. Jsou jimi děti ve Zvolenu a Myjavě. Nyní se rozšiřuje styk i na školu jako celek. Uskutečňují se vzájemné schůzky předmětových komisí. Dále jsou to výměnné výstavy prací žáků školy naší a školy v Myjavě. Při vernisážích i jiných příležitostech se uskutečňují různá kulturní vystoupení žactva a podobně.
    Pro zdokonalení vzájemného poznání a poznání kraje, ve kterém žijí naše děti, je uspořádán třídenní společný zájezd našeho žactva se žáky ze Zvolena po Jihomoravském kraji. Akce je sice náročná na obsah pokladny organizace Sdružení rodičů a přátel školy. Avšak radost dětí a prospěch akce na prohloubení družebního poznání a sounáležitosti posouvá otázku finančních nákladů docela do pozadí.

    Je však nutno se poohlédnout na průběh druhé půle minulého školního roku, probíhajícího před prázdninami roku 1977. V tom pololetí a na konci školního roku je úsilí žáků i pedagogických pracovníků zaměřeno na dosažení co nejlepších výsledků na společně obdělávaném poli vědění. Předprázdninové několikatýdenní hemžení na škole je docela odlišné od toho celoročního.
    Otázka vědění a znalostí se v naší společnosti dostává zcela do popředí lidských vlastností. Vždyť nejvíc nesnází v životě člověka i společnosti může způsobit neznalost a nevědomost. Když už měla naše společnost to štěstí vstoupit na cestu socialismu, může po ní úspěšně kráčet jen tehdy, bude-li den ze dne bohatší ve svém vědění, ve svých znalostech.
    Strůjci vyšších znalostí naší mládeže, tedy naší společnosti, jsou právě učitelé, pedagogičtí pracovníci. Proto jsou v takové vážnosti. Zvláště ti, kteří do svého poslání vkládají onu jiskru, vzněcující u mládeže touhu po vědění, touhu po stále širším okruhu znalostí, touhu po dalším učení.

Prospěch

    Na konci školního roku bilancují učitelé školy se zadostiučiněním. V prospěchu a chování žáků není mimořádných výkyvů. Přesto je pět žáků, kterým musí býti snížena známka z chování. Důvodem je záškoláctví. U jednoho dokonce stupněm třetím. Škoda, že není možno udělit hodnocení rodičům, kteří záškoláctví svého dítěte kryjí. Místo nižší známky z chování je jim odejmut příspěvek na dítě, zvaný rodinný přídavek. Trest má svůj výchovný výsledek. Nutnost trestu však zároveň svědčí o tom, že mezi úsilím učitelů a podporou některých rodičů je rozpor. To platí ve všech směrech.
    Po stránce pedagogických výsledků je bilance následující: z 904 žáků prospělo s vyznamenáním 213 žáků, z toho 113 dívek. Ostatní žáci prospěli. 10 žáků neprospělo. Jednak jde o opožděný vývoj některých z nich nebo o nezájem rodičů u druhých.

Umístění

    Umístění žáků je následující: z 36 přihlášených na střední školu přijato 32. Do učebního poměru ukončeného maturitou 5 žáků, zemědělství 8, stavebnictví 9.

Vybavenost

    Pro materiální zlepšení školy je zakoupen nábytek pro jednu třídu. V deseti třídách jsou nové katedry. Je zakoupen jeden gramofon k účelům výuky. V rámci generální opravy školy je provedena výměna krovů a krytiny. Výměna oken zatím v počtu třiceti. Jsou zahájeny opravy sklepů, ve dvoře započata výstavba školní jídelny zabudováním základů.
    Ve spolupráci školy s organizací Sdružení rodičů a přátel školy je ve školním dvoře zahájena výstavba skleníku. Stavba je prováděna formou svépomoci. Veškeré stavební práce jsou prováděny Okresním stavebním podnikem.


pokračuj