Základní devítiletá škola na třídě Pionýrů
Vedení školy
Od předešlých let, v porovnání s dneškem, není ve vedení školy žádných změn. Ředitelkou školy zůstává soudružka Zdena Ovčáčíková, zástupkyní soudružka Marie Leciánová spolu se soudružkou Štanglerovou. V učitelském sboru je změna jen ve dvou případech. Nastupují nové učitelky soudružky Drahomíra Staňková a Zdeňka Tománková.
Počty žactva
Celkový počet žáků na škole je 826, z toho dívek 398. V prvním stupni školní výchovy navštěvuje školu 383 žáků, z nichž je 183 dívek. Ve druhém stupni je 443 žáků, z nichž je 215 dívek. Na škole je celkem o 30 chlapců víc než dívek.
Pedagogické výsledky
Při dokončení školního roku 1976-77 je 189
žáků končících s vyznamenáním. S neuspokojivým výsledkem
v prospěchu končí školní rok pouze 8 žáků. Ovšem slovo pouze má kladný
význam jen z hlediska procent. Skutečnost, že osm žáků nebude moci zaujmout
rovnocenné postavení ve společnosti, kterou pro mladou generaci připravujeme, je pro
pedagogické pracovníky tíživá.
I pro učitelský sbor je každý den a každé školní pololetí či
školní rok ustavičným nekončícím hledáním těch nejoptimálnějších cest a
metod, jak se k žákům přiblížit, jakou formou jim co nejvíc dát. Hlavně jak
roznítit touhu po vědění, jak docílit spolupráci celého kolektivu třídy
k úsilí za věděním.
Názorné pomůcky
K zlepšení nabídky výuky, k lepšímu chápání a zvládnutí učiva používají pedagogičtí pracovníci při výuce názorných pomůcek. Žáci je velmi rádi používají. Výuku usnadňují audiovizuální pomůcky, které se stávají docela běžnými. Diafilm, diaprojektor, magnetofon a gramofon jsou nepostradatelnými pomocníky ve školním vyučování.
Individuální přístup
Už běžným se stává individuální přístup
učitele k žákům. Projevuje se už při zadávání úkolů, ale zároveň
usnadňuje situaci při jejich hodnocení. Zadání úkolů co do složitosti a pracnosti
podle úrovně nadání jednotlivých žáků zajišťuje poměrně stejné nároky na
všechny žáky. Zdánlivě “práce navíc” se ve svém výsledku jeví jako
ulehčení pro učitele. Pro každého žáka dobrý pocit z dobře vykonané práce.
Vede tedy tento způsob žáky k pracovitosti. Je to také základ k budoucí
pracovitosti občanské.
Takový přístup umožňuje získat přehled o jednotlivcích i o
síle celého kolektivu. Umožňuje stále více uplatňovat vychovatelské prvky. Nutí
také ke stálému zkvalitňování vlastní přípravy učitele.
Světonázorová výuka
Výchovní pracovníci mají v učebních
plánech zakotveny principy materialistického světového názoru. Nejvíce je možno
v hodinách výuky dějepisu, občanské výchovy, českého jazyka, ruského jazyka,
vlastivědy a branné výchovy. Podle hodnocení vedení školy si nejlépe v tomto
směru vedou učitelky soudružky vyučující v 1. až 5. postupném ročníku
Zavadilová, Turečková, Meislová, Tománková a Šťastná. V 6. až 9. ročníku jsou
to učitelé soudruzi Smejkal, Šnajdr, Koudelová, Sovadinová, Kolajová, Kršková a
Bohatová.
Kladný vliv v tomto úsilí má základní organizace
Komunistické strany Československa při učitelském sboru i letos utvořená stejná
organizace při Sdružení rodičů a přátel školy. Obě organizace se otázkou výuky
soustavně zabývají.
Písemný průzkum
Vedení školy spolu s učiteli mají zájem,
aby výchovné výsledky byly co nejlepší. Aby se částečně přesvědčili o úrovni
žáků, kteří končí školní docházku v ZDŠ, provedli u žáků průzkum.
Týká se hlavně názoru na materialistický světový názor, vztah k životu a
společnosti, názor na socialistické zřízení, vliv školy a vlastní rodiny na
myšlení žáků, případný vliv dalších osob a okolností. Průzkumu se účastní
celkem 116 žáků všech čtyř osmých ročníků.
Průzkum přináší tyto poznatky: 15 žáků se staví absolutně pro
idealistický světový názor. 17 žáků otázkám neporozumělo a to v celém
rozsahu devíti položených otázek průzkumu. Drtivá většina žáků se cítí lépe
pod vlivem rodičů než školy. 20 žáků uznává vliv učitelů na první místo. Asi
jedna třetina žáků se vyslovuje jednoznačně pro materialistický světový názor,
má naprosto vyhraněný, uvědomělý vztah k socialistickému zřízení. U celé
této třetiny je uvědomělý přístup k celospolečenskému prospěchu. 12 žáků
zastává negativní, nedůvěřivý postoj ke všemu dění. U této skupiny žáků a
ještě u malé části dalších je možno pozorovat perspektivu vývoje směrem
k myšlení konzumního charakteru.
Průzkum není oficielní. Přesto může být prospěšný těm, kdož
mají zájem, aby do života posílali mladé lidi co nejlépe vyzbrojené. Průzkum
nemůže býti ani výstrahou či obavou, že určitá část dnešních žáků školy,
zakrátko občanů naší země, je nebo bude pod úrovní občanské zdatnosti.
Naštěstí je tu celé výrobní a společenské zřízení a myšlení pracujících,
které má tu moc přivést tyto jedince ve svém středu na stranu socialismu.
Vlastenectví, internacionalismus
Výchova k socialistickému vlastenectví a
proletářskému internacionalismu probíhá téměř ve všech vyučovacích hodinách,
je součástí učebních osnov. Každý učitel si dané zásady vmontuje do osnov podle
svých nejlepších schopností. Mimoto, nebo právě proto mohou být organizovány
soutěže v projevu na nástěnkách nebo žáci soutěží o vyšší znalosti
zaměřených na toto téma.
Ze soutěží jsou to branný závod městem na počest výročí
Velké říjnové socialistické revoluce, soutěž O partyzánský samopal, branný
závod ke Dni armády, besedy s vojáky o životě v armádě a besedy o
Klementu Gottwaldovi.
Dále jsou to společné akce s družebními školami Slovenské
socialistické republiky a různé formy styku s družebními školami
v Sovětském svazu, případně v jiných socialistických zemích. Nemalým
přínosem pro rozšíření citu k vlasti a proletářskému internacionalismu je
organizovaná návštěva vhodných filmů.
Charakterová výchova
Na úseku mravní a charakterové výchovy je mnohé co žádá nápravu. Je to v otázce vzájemných vztahů mezi žáky, na úseku morálky a dodržování školního řádu. Nedochází snad k případům kriminality. Záškoláctví se však projevuje u čtyř žáků. U jednoho dokonce s 19 hodinami absence ve vyučování.
V branné výchově v soutěži O pohár československého rozhlasu v Hodoníně je z nejvýznamnějších umístění družstva kopané na druhém místě a žáka Tomáše Bartoše na prvním místě v lyžování.
Tělovýchova
V tělovýchovné činnosti je zapojeno 249
žáků. V tomto roce se účastní běhu kyjovským parkem. Je to akce oslav
Měsíce československo-sovětského přátelství. Dále soutěž mezi školami
v atletických disciplinách, která přinesla vítězství chlapců ZDŠ na třídě
Pionýrů nad chlapci ZDŠ ulice Komenského. U dívek vyšlo vítězství naopak ve
prospěch žaček ZDŠ ulice Komenského nad žačkami ZDŠ třídy Pionýrů.
Mimořádných výsledků dosahují žákyně Jana Jandorová VII.
postupného ročníku v košíkové, Martina Šantalová VI. postupného ročníku v
košíkové. Marie Buštíková VIII. postupného ročníku a Blanka Kudláčová IX.
postupného ročníku, obě v gymnastice.