Základní devítiletá škola na třídě Pionýrů


Vedení školy

    Od předešlých let, v porovnání s dneškem, není ve vedení školy žádných změn. Ředitelkou školy zůstává soudružka Zdena Ovčáčíková, zástupkyní soudružka Marie Leciánová spolu se soudružkou Štanglerovou. V učitelském sboru je změna jen ve dvou případech. Nastupují nové učitelky soudružky Drahomíra Staňková a Zdeňka Tománková.

Počty žactva

    Celkový počet žáků na škole je 826, z toho dívek 398. V prvním stupni školní výchovy navštěvuje školu 383 žáků, z nichž je 183 dívek. Ve druhém stupni je 443 žáků, z nichž je 215 dívek. Na škole je celkem o 30 chlapců víc než dívek.

Pedagogické výsledky

    Při dokončení školního roku 1976-77 je 189 žáků končících s vyznamenáním. S neuspokojivým výsledkem v prospěchu končí školní rok pouze 8 žáků. Ovšem slovo pouze má kladný význam jen z hlediska procent. Skutečnost, že osm žáků nebude moci zaujmout rovnocenné postavení ve společnosti, kterou pro mladou generaci připravujeme, je pro pedagogické pracovníky tíživá.
    I pro učitelský sbor je každý den a každé školní pololetí či školní rok ustavičným nekončícím hledáním těch nejoptimálnějších cest a metod, jak se k žákům přiblížit, jakou formou jim co nejvíc dát. Hlavně jak roznítit touhu po vědění, jak docílit spolupráci celého kolektivu třídy k úsilí za věděním.

Názorné pomůcky

    K zlepšení nabídky výuky, k lepšímu chápání a zvládnutí učiva používají pedagogičtí pracovníci při výuce názorných pomůcek. Žáci je velmi rádi používají. Výuku usnadňují audiovizuální pomůcky, které se stávají docela běžnými. Diafilm, diaprojektor, magnetofon a gramofon jsou nepostradatelnými pomocníky ve školním vyučování.

Individuální přístup

    Už běžným se stává individuální přístup učitele k žákům. Projevuje se už při zadávání úkolů, ale zároveň usnadňuje situaci při jejich hodnocení. Zadání úkolů co do složitosti a pracnosti podle úrovně nadání jednotlivých žáků zajišťuje poměrně stejné nároky na všechny žáky. Zdánlivě “práce navíc” se ve svém výsledku jeví jako ulehčení pro učitele. Pro každého žáka dobrý pocit z dobře vykonané práce. Vede tedy tento způsob žáky k pracovitosti. Je to také základ k budoucí pracovitosti občanské.
    Takový přístup umožňuje získat přehled o jednotlivcích i o síle celého kolektivu. Umožňuje stále více uplatňovat vychovatelské prvky. Nutí také ke stálému zkvalitňování vlastní přípravy učitele.

Světonázorová výuka

    Výchovní pracovníci mají v učebních plánech zakotveny principy materialistického světového názoru. Nejvíce je možno v hodinách výuky dějepisu, občanské výchovy, českého jazyka, ruského jazyka, vlastivědy a branné výchovy. Podle hodnocení vedení školy si nejlépe v tomto směru vedou učitelky soudružky vyučující v 1. až 5. postupném ročníku Zavadilová, Turečková, Meislová, Tománková a Šťastná. V 6. až 9. ročníku jsou to učitelé soudruzi Smejkal, Šnajdr, Koudelová, Sovadinová, Kolajová, Kršková a Bohatová.
    Kladný vliv v tomto úsilí má základní organizace Komunistické strany Československa při učitelském sboru i letos utvořená stejná organizace při Sdružení rodičů a přátel školy. Obě organizace se otázkou výuky soustavně zabývají.

Písemný průzkum

    Vedení školy spolu s učiteli mají zájem, aby výchovné výsledky byly co nejlepší. Aby se částečně přesvědčili o úrovni žáků, kteří končí školní docházku v ZDŠ, provedli u žáků průzkum. Týká se hlavně názoru na materialistický světový názor, vztah k životu a společnosti, názor na socialistické zřízení, vliv školy a vlastní rodiny na myšlení žáků, případný vliv dalších osob a okolností. Průzkumu se účastní celkem 116 žáků všech čtyř osmých ročníků.
    Průzkum přináší tyto poznatky: 15 žáků se staví absolutně pro idealistický světový názor. 17 žáků otázkám neporozumělo a to v celém rozsahu devíti položených otázek průzkumu. Drtivá většina žáků se cítí lépe pod vlivem rodičů než školy. 20 žáků uznává vliv učitelů na první místo. Asi jedna třetina žáků se vyslovuje jednoznačně pro materialistický světový názor, má naprosto vyhraněný, uvědomělý vztah k socialistickému zřízení. U celé této třetiny je uvědomělý přístup k celospolečenskému prospěchu. 12 žáků zastává negativní, nedůvěřivý postoj ke všemu dění. U této skupiny žáků a ještě u malé části dalších je možno pozorovat perspektivu vývoje směrem k myšlení konzumního charakteru.
    Průzkum není oficielní. Přesto může být prospěšný těm, kdož mají zájem, aby do života posílali mladé lidi co nejlépe vyzbrojené. Průzkum nemůže býti ani výstrahou či obavou, že určitá část dnešních žáků školy, zakrátko občanů naší země, je nebo bude pod úrovní občanské zdatnosti. Naštěstí je tu celé výrobní a společenské zřízení a myšlení pracujících, které má tu moc přivést tyto jedince ve svém středu na stranu socialismu.

Vlastenectví, internacionalismus

    Výchova k socialistickému vlastenectví a proletářskému internacionalismu probíhá téměř ve všech vyučovacích hodinách, je součástí učebních osnov. Každý učitel si dané zásady vmontuje do osnov podle svých nejlepších schopností. Mimoto, nebo právě proto mohou být organizovány soutěže v projevu na nástěnkách nebo žáci soutěží o vyšší znalosti zaměřených na toto téma.
    Ze soutěží jsou to branný závod městem na počest výročí Velké říjnové socialistické revoluce, soutěž O partyzánský samopal, branný závod ke Dni armády, besedy s vojáky o životě v armádě a besedy o Klementu Gottwaldovi.
    Dále jsou to společné akce s družebními školami Slovenské socialistické republiky a různé formy styku s družebními školami v Sovětském svazu, případně v jiných socialistických zemích. Nemalým přínosem pro rozšíření citu k vlasti a proletářskému internacionalismu je organizovaná návštěva vhodných filmů.

Charakterová výchova

    Na úseku mravní a charakterové výchovy je mnohé co žádá nápravu. Je to v otázce vzájemných vztahů mezi žáky, na úseku morálky a dodržování školního řádu. Nedochází snad k případům kriminality. Záškoláctví se však projevuje u čtyř žáků. U jednoho dokonce s 19 hodinami absence ve vyučování.

    V branné výchově v soutěži O pohár československého rozhlasu v Hodoníně je z nejvýznamnějších umístění družstva kopané na druhém místě a žáka Tomáše Bartoše na prvním místě v lyžování.

Tělovýchova

    V tělovýchovné činnosti je zapojeno 249 žáků. V tomto roce se účastní běhu kyjovským parkem. Je to akce oslav Měsíce československo-sovětského přátelství. Dále soutěž mezi školami v atletických disciplinách, která přinesla vítězství chlapců ZDŠ na třídě Pionýrů nad chlapci ZDŠ ulice Komenského. U dívek vyšlo vítězství naopak ve prospěch žaček ZDŠ ulice Komenského nad žačkami ZDŠ třídy Pionýrů.
    Mimořádných výsledků dosahují žákyně Jana Jandorová VII. postupného ročníku v košíkové, Martina Šantalová VI. postupného ročníku v košíkové. Marie Buštíková VIII. postupného ročníku a Blanka Kudláčová IX. postupného ročníku, obě v gymnastice.


pokračuj