Péče o obyvatelstvo


Obchod

    Kyjov se vždy vyznačoval značným obchodním ruchem a v tomto směru byl i střediskem širokého okolí. Kyjovské trhy měly svou pověst, byly hojně navštěvovány lidmi nejen z Moravy, ale i ze Slovenska. Dnes se doba v tomto směru změnila. Vybudování větší obchodní sítě, lepší nabídka různého sortimentu a možnost výběru ochromila staré trhovectví a tradiční jarmark uvidíme jen ojediněle při nějakých národopisných slavnostech nebo oslavách v tom či onom místě, a to ještě ve velmi omezeném rozsahu. Dnes jsou obchody specializovány a proto je zde i možnost nákupu různého zboží v odborném podání jak v městě, tak mnohdy i ve větších venkovských místech. Všechny druhy zboží jsou dnes důležité, ať už se jedná o zboží potravinářské nebo zboží spotřební. Dnes si nelze skoro představit život normálního občana třeba bez televizoru, rozhlasového přijímače nebo jiných spotřebních věcí, které před několika lety byly ještě výjimkou nebo určitou výsadou lépe situovaných jedinců. Máme proto v Kyjově řadu obchodů úzce specializovaných, např. na textilní zboží, na nábytek, železářství, papírnictví, obuv a další. Snad nejdůležitější a proto i nejvíce navštěvované jsou prodejny potravin, které jsou pro svou denní potřebu také nejčastějším zdrojem kritiky. Každá jiná prodejna, byť by i přechodně neplnila svůj účel, by nevyvolala takovou odezvu, jako špatně fungující prodejna potravin. Potravinářské zboží je denně potřebné a proto i potravinářské prodejny musí být na nejvyšší úrovni, připraveny sloužit prakticky každodenně.
    Potraviny, národní podnik, závod Hodonín, do jehož správy patří prodejny v našem městě, zásobují prostřednictvím řady svých obchodů spotřebitele a tím uspokojují jejich potřeby. V tomto roce měl tento podnik v Kyjově celkem 23 prodejen, z toho 5 samoobsluh, 5 prodejen pultového typu, 1 cukrárnu, 1 mlékárnu, 5 prodejen masa a uzenin, 1 nucený výsek, 1 prodejnu ryb a drůbeže, 2 prodejny tabáku, 1 bufet v kině Panorama a 1 kantýnu v areálu nemocnice. Výsledky, jichž bylo v těchto prodejnách dosaženo, nelze hodnotit záporně, i když řada prodejen svůj plán nesplnila, neboť příčiny nesplnění byly ve všech případech objektivní, a ani vedoucí, ani prodavači neměli na nesplnění svůj podíl, nebo dokonce vinu. U jednotlivých prodejen uvádím proto konkrétní důvody, jež byly při komplexním rozboru zjištěny a uznány orgány nadřízeného útvaru. V každém případě byla vyzvednuta kázeň a dobrý přístup všech zaměstnanců prodejen, jejich obětavost a pohotovost vypomoci v případech nemoci nebo jiné absence i zlepšení ochoty a dobrého přístupu k zákazníkům.
    Nejprve se zmíním o samoobsluhách, které svůj roční plán beze zbytku splnily. Z pěti prodejen jsou to tři, a to:

- P 015 Za stadionem, kde na plán 6.590.000 Kčs bylo dosaženo 6.733.000 Kčs. Zde nutno vyzvednout podstatný nárůst tržby oproti roku minulému (o 900.000 Kčs), což svědčí o kvalitní práci celého kolektivu, který se stará o denní zajišťování potřeb obyvatelstva na poměrně velkém sídlišti.

- P 011 Obránců míru. Předpoklad 2.140.000 Kčs, skutečnost 2.183.000 Kčs. Je to dobře vedená a organizovaná prodejna, která plní předpoklad pravidelného a postupného nárůstu tržeb a je proto také dobře hodnocena.

- P 032 – Jiráskova ulice byla převedena na samoobsluhu až v srpnu, tímto převodem došlo k zrychlení prodeje i nárůstu zákazníků. Na plán 2.035.000 Kčs bylo dosaženo 2.137.000 Kčs, přičemž předpoklad dalšího růstu umožňuje výhodná poloha u autobusového nádraží.

    Ostatní samoobsluhy se s předpokladem nevyrovnaly. Tak samoobsluha P – 027 U sklepů se ještě plně nevžila do vědomí spotřebitelů, je zatím takřka na okraji města a teprve dokončená výstavba v jejím okolí může kladně přispět k jejímu dalšímu rozvoji. Letos na plán 2.960.000 Kčs dosáhla 2.921.000 Kčs, nesplnila tedy částku poměrně zanedbatelnou. Největší problém ovšem vyvstává na samoobsluze P 001 v třídě Rudé armády, kde plán maloobchodního obratu, stanovený na 11.020.000 Kčs byl splněn ve výši 10.548.000 Kčs. Plán tedy je daleko nejvyšší v celém městě, ovšem letošní tržba v porovnání s rokem minulým poklesla o dalších 100.000 Kčs. Přesto tuto tržbu lze považovat v nynější situaci za maximum, neboť prodejna pracuje ve stísněných prostorech a proto i za velmi těžkých podmínek. Srovnáme-li tuto největší prodejnu ve městě se samoobsluhami v okolí, musíme konstatovat podstatný rozdíl jen v její neprospěch, nikoliv však vinou zaměstnanců, kteří se o tuto prodejnu i vlastní prodej skutečně starají. Dá se předpokládat, že po vybudování nové samoobsluhy vedle kina Panorama bude tato sloužit daleko lépe, a že se to projeví i v plnění plánu tržeb.
    Také u pultových prodejen je situace obdobná. Některé prodejny svůj plán splnily, jiné zůstaly pod plánem. Prodejna na náměstí a prodejna na Lidické ulici své plány splnily, zatímco prodejny v Komenského ulici, Bezručově ulici a v Nětčicích své plány nesplnily. Ovšem tyto prodejny jsou doslova okrajové, s malým spádem kupujících a pro splnění plánu mají daleko ztíženější podmínky hlavně proto, že řada zaměstnaných žen, i když bydlejí blízko prodejny, přece jen raději nakupují v centru města nebo blízkosti svého zaměstnání. Plán tržeb nesplnila ani cukrárna na náměstí, jediná v Kyjově, která na plán 3.100.000 Kčs prodala jen za 3.039.000 Kčs. Zde je to způsobeno nedostatkem atraktivnějšího zboží, které se projevilo v důsledku omezení dovozu. Mléčná jídelna na náměstí se jak obvykle s plánem vyrovnala a překročila jej o 71.000 Kčs. Zde je nutno stále se zvyšující úroveň i organizaci práce zkušeného vedoucího Františka Spurného. Bylo dosaženo i velmi dobrých výsledků ve výrobě. Práce tohoto kolektivu byla dobře hodnocena nejen spotřebitelskou veřejností, ale i veřejnými orgány.
    Velmi nesnadno se hodnotily výsledky prodejen masa. Výsledky těchto šesti prodejen podle vyjádření vedení podniku nebylo možno vyhodnotit ani co do plnění plánu, ani ve srovnání s rokem 1978 vzhledem k nastalé fondové situaci v zásobování masem a masnými výrobky a tak mi konkrétnější údaje nebyly ani poskytnuty.
    Žádoucí nárůst v prodeji drůbeže a ryb, kde na plán 2.180.000 Kčs bylo dosaženo tržby 2.273.000 Kčs, byl zaručen menší možností nákupu masa a masných výrobků v některých ročních obdobích i tím, že vedoucí této prodejny skutečně vhodně své zboží propagovala a zajistila si častější dodávku ryb i drůbeže.
    Zajímavé je, že svůj plán nesplnily obě prodejny tabákových výrobků a přitom, což je zajímavé, je to zdůvodňováno situací v zásobování cigaretami a kuřáckými potřebami. A tak vyvstává myšlenka, zda toto omezení není úmyslné, protože v zájmu zdraví kuřáků i těch ostatních, kteří mezi nimi musí žít a v zájmu životního prostředí, by plnění v tomto směru určitě nebylo žádoucí.
    Kromě prodejen, o nichž je zde zmínka, nelze zapomenout na lahůdkářskou výrobnu v Jungmannově ulici. Jejich výrobní náplň je sice různorodá, ale jejich kvalita je ve všech směrech uznávaná, ať už se jedná o masné výrobky, různé saláty, chlebíčky, pomazánky i jiné. Jsou dodávány nejen do vlastní sítě prodejen, ale i do kantýn, závodních jídelen i vybraných provozoven Jednoty. Plánovaná tržba 10.450.000 Kčs není nijak malá a představuje skutečně hodně práce, ale skutečnost 10.780.000 Kčs, tedy překročení o 330.000 Kčs, jehož v tomto roce dosáhli, naznačuje a dokazuje, že při dobré organizaci práce a snaze zaměstnanců není třeba spoléhat na náhodu nebo šťastnou shodu okolností.
    Celkový předpoklad maloobchodního obratu 69.940.000 Kčs nebyl v kyjovských závodech splněn o 577.000 Kčs, přesto však celkový výsledek je oproti roku minulému o 1.609.000 Kčs vyšší a představuje 102,37 % loňské tržby. Důvody nesplnění vysokého plánu, jak je uvedeno již dříve, jsou objektivní a uznané. Byly to nedostačující fondy masa, masných výrobků a dalších druhů zboží, především z dovozu a dále pak vliv neúrody některých druhů ovoce a zeleniny.
    Prodejny jsou dnes sférou žen a také naše prodejny nejsou v tomto směru výjimkou. Z celkového počtu všech zaměstnanců pracuje v prodejnách více než 85 procent žen. Bereme-li v úvahu s tím související další problémy, hlavně pak starost o děti a rodinu, musíme se v mnoha případech sklonit před jejich obětavostí a snahou, s níž přistupují k své práci, která není tak lehká, jak se mnozí spotřebitelé domnívají.
    V roce 1980 se připravuje otevření prodejny Panorama a v souvislosti s tím i k změně rozložení obchodní sítě v Kyjově. Věřme a přejme si, aby se podmínky pro ty, kteří v obchodě pracují i kulturnost prodeje postupně zlepšovaly, aby byla stále větší možnost širšího výběru zboží, zkrátka aby prodejny odpovídaly velikosti a požadavku města, které je stále centrem širokého okolí.

Restaurace Hodonín se sídlem v Kyjově

    Je to jeden z mála podniků, který po reorganizaci okresů se zatím do okresního města nepřestěhoval a jeho ředitelství zůstalo v Kyjově. Do náplně tohoto podniku spadají hotely, kavárny, restaurace, vinárny a bufety, tedy podniky, poskytující veřejnosti stravovací a ubytovací služby. A že to nejsou služby zrovna malé, o tom svědčí stále se zvyšující finanční obrat. Lze konstatovat, že i úroveň služeb se zvyšuje, o čemž svědčí i názory zákazníků. Služby, které tento podnik široké veřejnosti poskytuje, zajišťují stovky pracovníků, z nichž převážná část jsou skuteční odborníci, ba i mistři svého oboru. A jejich zásluhy ještě zvyšuje nerovnoměrná pracovní doba. Zatímco většina z nás odpočívá, mnoho pracovníků tohoto podniku je v práci a snaží se dobře obsloužit a vyhovět přáním zákazníků, i když mnohdy se jim práce i zanedbatelnými maličkostmi ztěžuje či ztrpčuje.
    Ředitelem podniku je Vladimír Hrabal, ředitelství je umístěno v místnostech bývalého hotelu Kotek v třídě Rudé armády 468. V městě samém má podnik tyto provozovny:

.

1978

1979

nárůst v %

Hotel Slavia

1 843 700

1 958 600

106,2

Vinárna Radniční sklep

556 500

629 700

113,2

Restaurace

  U zámečku

1 720 700

1 929 700

112,1

  Lidová

1 347 200

1 402 100

104,1

  Budvarka

1 975 800

2 027 000

102,6

  Nový svět

1 306 700

1 466 900

112,3

  Nětčice

583 600

583 000

99,9

  Bufet náměstí

4 650 200

4 778 400

102,8

  Bufet nádraží

1 939 700

1 974 000

101,8

    Uvedený přehled dokazuje, že plán, který byl jednotlivým provozovnám stanoven, byl splněn, a že tedy stále více lidí používá služeb, jež jim tento podnik poskytuje. Svědčí to i o tom, že v dnešní době si stále více lidí může dovolit určitý oddech jak pro sebe, tak i celou svou rodinu a proto není výjimkou, že v neděli nebo i jiné dny používají hlavně restauračních služeb i celé rodiny. To platí i o různých slavnostních příležitostech, zejména pak o svatbách, které se už z větší části oslavují právě v podnicích.
    Podnik se stará neustále o další růst úrovně vlastních služeb a z vlastní iniciativy provádí ve svých závodech řadu prověrek, jejichž výsledky jsou podkladem pro další práci. Prověrky jsou zaměřeny především na tyto problémy:

- kvalita jídel, dodržování norem a technologické kázně
- kontrola sortimentu se zaměřením na zvyšování spotřeby zeleniny
- dodržování hygienických předpisů
- kontrola kuchyně a manipulace se surovinami
- kvalita hotových výrobků

    Výsledky těchto kontrol jsou zveřejňovány a slouží k vyhodnocení vedoucích i kolektivů. O tom, kolik surovin nakupuje a spotřebuje podnik Restaurace v rámci celého okresu, svědčí tato přehledná tabulka:

druh výrobku

jednotka

množství

Kčs

nárůst v % (1978/79)

Výrobky z masa

q

3 180

8 694 000

102,9

Drůbež

q

575

1 526 000

104,6

Sýry

q

204

434 000

102,4

Čokoládové cukrovinky

.

.

1 660 000

101,6

Nečokoládové cukrovinky

.

.

1 109 000

93,9

Jižní ovoce

.

.

180 000

72,0

Nealkoholické nápoje

.

.

3 662 000

104,2

Pivo celkem

hl

53 230

20 133 000

108,2

Víno

hl

960

2 521 000

92,6

Lihoviny

hl

854

8 000 000

113,3

Káva

.

.

1 529 000

99,8

Cigarety

.

.

7 697 000

93,9

    Uvedený přehled signalizuje snížení u některých položek, hlavně u jižního ovoce, kde dodavatel tohoto sortimentu, n.p. Zelenina, přes řadu jednání přiděluje podniku Restaurace stále nižší fondy, než je skutečnost minulých let. Rovněž dodávka nečokoládových cukrovinek byla nižší vinou dodavatele.
    Nárůst ve spotřebě piva se projevoval po celý rok 1979, a to jednak z důvodu parného léta, ale i proto, že v důsledku úpravy cen vína a lihovin v listopadu 1978 je tento nápoj nejlacinější.
    Pokles spotřeby vína se projevoval po celý rok 1979 a i přes zvýšení jeho ceny je i index podstatně nižší oproti roku 1978. Kromě cenové okolnosti se pokles zdůvodňuje i nedostatkem červených vín, které se v této době dostaly do velké obliby.
    Ve spotřebě lihovin dochází k určitému paradoxu, neboť v množství se vyčerpalo oproti minulému roku jen 90,6 procent, ovšem v důsledku úpravy cen je tržba vyšší a v porovnání s rokem 1978 představuje zvýšení o 13,3 procent.
    Spotřeba cigaret soustavně klesá a oproti roku 1978 je nižší o 496.000 Kčs. Vzhledem k průzkumům, které prokázaly v cigaretách existenci karcinogenních látek, je třeba si přát, aby takový pokles byl trvalý, čímž by si řada lidí ochránila lépe své zdraví i životní prostředí.
    Restaurace tedy své plánované úkoly splnily, ale nedovedou odhadnout, oč by byly ještě tyto tržby překročeny, kdyby byly splněny všechny investiční práce, přislíbené na tento rok. Jedná se především o provozovnu u kina Panorama, která měla být hotova do konce dubna 1979, pak do konce listopadu, nakonec ale skluzuje až do roku 1980.
    Podnik věnuje zvýšenou pozornost i řešení aktuálního problému, šetření energií. Vedle úspory elektřiny a zemního plynu, čemuž je věnována každodenní pozornost na všech pracovištích, je sledována i spotřeba tekutých paliv. V roce 1979 bylo ušetřeno 3.807 litrů benzínu, zatímco nafta byla překročena jen o 620 litrů, přičemž zabezpečení přepravních úkolů u cizích bylo jen ojedinělé.
    Vyskytly se i stížnosti na služby. Bylo jich sice jen 11, z toho pak 6 zcela a jedna zčásti neoprávněná. Podnik tyto stížnosti přešetřil a v termínu vyřídil. Jednalo se o nevhodné jednání obsluhujícího personálu, ubytování a nedodržování uzavírací doby. Závěry, které z toho byly vyvozeny, jistě přispěly k zlepšení práce všech zaměstnanců, neboť byly projednány se všemi pracujícími podniku.
    Nahlédl jsem i do knih přání a stížností a setkal jsem se s těmito zápisy:

- 216 pochval za vzorné služby (a to vesměs těší)
- 26 špatných obsluh (těch by mělo být a určitě bude méně)
- 8 špatná kvalita jídel (to by nemělo být vůbec)
- 1 výběr jídla (ne vždy jsou všechny suroviny)
- 1 případ hluku v pokojích (zaviněno hosty jiného pokoje)
- 2 případy zásobování (kdo by si někdy nemohl postesknout?)
- 4 zcela neoprávněné (ne vždycky máme pravdu)

    Všechny stížnosti byly projednány a v případě skutečného zavinění byla provedena patřičná kárná opatření od výtky přes krácení prémií až po veřejnou důtku, která byla vyslovena ve dvou případech. V každém případě však vysoko převažující pochvaly svědčí o tom, že podnik Restaurace nastoupil skutečně správnou cestu a dobře slouží naší veřejnosti.


pokračuj