Péče o obyvatelstvo
Kyjov se vždy vyznačoval značným obchodním
ruchem a v tomto směru byl i střediskem širokého okolí. Kyjovské trhy měly
svou pověst, byly hojně navštěvovány lidmi nejen z Moravy, ale i ze Slovenska.
Dnes se doba v tomto směru změnila. Vybudování větší obchodní sítě, lepší
nabídka různého sortimentu a možnost výběru ochromila staré trhovectví a
tradiční jarmark uvidíme jen ojediněle při nějakých národopisných slavnostech
nebo oslavách v tom či onom místě, a to ještě ve velmi omezeném rozsahu. Dnes
jsou obchody specializovány a proto je zde i možnost nákupu různého zboží
v odborném podání jak v městě, tak mnohdy i ve větších venkovských
místech. Všechny druhy zboží jsou dnes důležité, ať už se jedná o zboží
potravinářské nebo zboží spotřební. Dnes si nelze skoro představit život
normálního občana třeba bez televizoru, rozhlasového přijímače nebo jiných
spotřebních věcí, které před několika lety byly ještě výjimkou nebo určitou
výsadou lépe situovaných jedinců. Máme proto v Kyjově řadu obchodů úzce
specializovaných, např. na textilní zboží, na nábytek, železářství,
papírnictví, obuv a další. Snad nejdůležitější a proto i nejvíce navštěvované
jsou prodejny potravin, které jsou pro svou denní potřebu také nejčastějším
zdrojem kritiky. Každá jiná prodejna, byť by i přechodně neplnila svůj účel, by
nevyvolala takovou odezvu, jako špatně fungující prodejna potravin. Potravinářské
zboží je denně potřebné a proto i potravinářské prodejny musí být na nejvyšší
úrovni, připraveny sloužit prakticky každodenně.
Potraviny, národní podnik, závod Hodonín, do jehož správy patří
prodejny v našem městě, zásobují prostřednictvím řady svých obchodů
spotřebitele a tím uspokojují jejich potřeby. V tomto roce měl tento podnik
v Kyjově celkem 23 prodejen, z toho 5 samoobsluh, 5 prodejen pultového typu, 1
cukrárnu, 1 mlékárnu, 5 prodejen masa a uzenin, 1 nucený výsek, 1 prodejnu ryb a
drůbeže, 2 prodejny tabáku, 1 bufet v kině Panorama a 1 kantýnu v areálu
nemocnice. Výsledky, jichž bylo v těchto prodejnách dosaženo, nelze hodnotit
záporně, i když řada prodejen svůj plán nesplnila, neboť příčiny nesplnění
byly ve všech případech objektivní, a ani vedoucí, ani prodavači neměli na
nesplnění svůj podíl, nebo dokonce vinu. U jednotlivých prodejen uvádím proto
konkrétní důvody, jež byly při komplexním rozboru zjištěny a uznány orgány
nadřízeného útvaru. V každém případě byla vyzvednuta kázeň a dobrý
přístup všech zaměstnanců prodejen, jejich obětavost a pohotovost vypomoci
v případech nemoci nebo jiné absence i zlepšení ochoty a dobrého přístupu
k zákazníkům.
Nejprve se zmíním o samoobsluhách, které svůj roční plán beze
zbytku splnily. Z pěti prodejen jsou to tři, a to:
- P 015 Za stadionem, kde na plán 6.590.000 Kčs bylo dosaženo 6.733.000 Kčs. Zde nutno vyzvednout podstatný nárůst tržby oproti roku minulému (o 900.000 Kčs), což svědčí o kvalitní práci celého kolektivu, který se stará o denní zajišťování potřeb obyvatelstva na poměrně velkém sídlišti.
- P 011 Obránců míru. Předpoklad 2.140.000 Kčs, skutečnost 2.183.000 Kčs. Je to dobře vedená a organizovaná prodejna, která plní předpoklad pravidelného a postupného nárůstu tržeb a je proto také dobře hodnocena.
- P 032 – Jiráskova ulice byla převedena na samoobsluhu až v srpnu, tímto převodem došlo k zrychlení prodeje i nárůstu zákazníků. Na plán 2.035.000 Kčs bylo dosaženo 2.137.000 Kčs, přičemž předpoklad dalšího růstu umožňuje výhodná poloha u autobusového nádraží.
Ostatní samoobsluhy se s předpokladem
nevyrovnaly. Tak samoobsluha P – 027 U sklepů se ještě plně nevžila do vědomí
spotřebitelů, je zatím takřka na okraji města a teprve dokončená výstavba
v jejím okolí může kladně přispět k jejímu dalšímu rozvoji. Letos na
plán 2.960.000 Kčs dosáhla 2.921.000 Kčs, nesplnila tedy částku poměrně
zanedbatelnou. Největší problém ovšem vyvstává na samoobsluze P 001 v třídě
Rudé armády, kde plán maloobchodního obratu, stanovený na 11.020.000 Kčs byl splněn
ve výši 10.548.000 Kčs. Plán tedy je daleko nejvyšší v celém městě, ovšem
letošní tržba v porovnání s rokem minulým poklesla o dalších 100.000
Kčs. Přesto tuto tržbu lze považovat v nynější situaci za maximum, neboť
prodejna pracuje ve stísněných prostorech a proto i za velmi těžkých podmínek.
Srovnáme-li tuto největší prodejnu ve městě se samoobsluhami v okolí, musíme
konstatovat podstatný rozdíl jen v její neprospěch, nikoliv však vinou
zaměstnanců, kteří se o tuto prodejnu i vlastní prodej skutečně starají. Dá se
předpokládat, že po vybudování nové samoobsluhy vedle kina Panorama bude tato
sloužit daleko lépe, a že se to projeví i v plnění plánu tržeb.
Také u pultových prodejen je situace obdobná. Některé prodejny
svůj plán splnily, jiné zůstaly pod plánem. Prodejna na náměstí a prodejna na
Lidické ulici své plány splnily, zatímco prodejny v Komenského ulici,
Bezručově ulici a v Nětčicích své plány nesplnily. Ovšem tyto prodejny jsou
doslova okrajové, s malým spádem kupujících a pro splnění plánu mají daleko
ztíženější podmínky hlavně proto, že řada zaměstnaných žen, i když bydlejí
blízko prodejny, přece jen raději nakupují v centru města nebo blízkosti svého
zaměstnání. Plán tržeb nesplnila ani cukrárna na náměstí, jediná v Kyjově,
která na plán 3.100.000 Kčs prodala jen za 3.039.000 Kčs. Zde je to způsobeno
nedostatkem atraktivnějšího zboží, které se projevilo v důsledku omezení
dovozu. Mléčná jídelna na náměstí se jak obvykle s plánem vyrovnala a
překročila jej o 71.000 Kčs. Zde je nutno stále se zvyšující úroveň i organizaci
práce zkušeného vedoucího Františka Spurného. Bylo dosaženo i velmi dobrých
výsledků ve výrobě. Práce tohoto kolektivu byla dobře hodnocena nejen
spotřebitelskou veřejností, ale i veřejnými orgány.
Velmi nesnadno se hodnotily výsledky prodejen masa. Výsledky těchto
šesti prodejen podle vyjádření vedení podniku nebylo možno vyhodnotit ani co do
plnění plánu, ani ve srovnání s rokem 1978 vzhledem k nastalé fondové
situaci v zásobování masem a masnými výrobky a tak mi konkrétnější údaje
nebyly ani poskytnuty.
Žádoucí nárůst v prodeji drůbeže a ryb, kde na plán
2.180.000 Kčs bylo dosaženo tržby 2.273.000 Kčs, byl zaručen menší možností
nákupu masa a masných výrobků v některých ročních obdobích i tím, že
vedoucí této prodejny skutečně vhodně své zboží propagovala a zajistila si
častější dodávku ryb i drůbeže.
Zajímavé je, že svůj plán nesplnily obě prodejny tabákových
výrobků a přitom, což je zajímavé, je to zdůvodňováno situací
v zásobování cigaretami a kuřáckými potřebami. A tak vyvstává myšlenka, zda
toto omezení není úmyslné, protože v zájmu zdraví kuřáků i těch
ostatních, kteří mezi nimi musí žít a v zájmu životního prostředí, by
plnění v tomto směru určitě nebylo žádoucí.
Kromě prodejen, o nichž je zde zmínka, nelze zapomenout na
lahůdkářskou výrobnu v Jungmannově ulici. Jejich výrobní náplň je sice
různorodá, ale jejich kvalita je ve všech směrech uznávaná, ať už se jedná o
masné výrobky, různé saláty, chlebíčky, pomazánky i jiné. Jsou dodávány nejen
do vlastní sítě prodejen, ale i do kantýn, závodních jídelen i vybraných
provozoven Jednoty. Plánovaná tržba 10.450.000 Kčs není nijak malá a představuje
skutečně hodně práce, ale skutečnost 10.780.000 Kčs, tedy překročení o 330.000
Kčs, jehož v tomto roce dosáhli, naznačuje a dokazuje, že při dobré organizaci
práce a snaze zaměstnanců není třeba spoléhat na náhodu nebo šťastnou shodu
okolností.
Celkový předpoklad maloobchodního obratu 69.940.000 Kčs nebyl
v kyjovských závodech splněn o 577.000 Kčs, přesto však celkový výsledek je
oproti roku minulému o 1.609.000 Kčs vyšší a představuje 102,37 % loňské tržby.
Důvody nesplnění vysokého plánu, jak je uvedeno již dříve, jsou objektivní a
uznané. Byly to nedostačující fondy masa, masných výrobků a dalších druhů
zboží, především z dovozu a dále pak vliv neúrody některých druhů ovoce a
zeleniny.
Prodejny jsou dnes sférou žen a také naše prodejny nejsou
v tomto směru výjimkou. Z celkového počtu všech zaměstnanců pracuje
v prodejnách více než 85 procent žen. Bereme-li v úvahu s tím
související další problémy, hlavně pak starost o děti a rodinu, musíme se
v mnoha případech sklonit před jejich obětavostí a snahou, s níž
přistupují k své práci, která není tak lehká, jak se mnozí spotřebitelé
domnívají.
V roce 1980 se připravuje otevření prodejny Panorama a
v souvislosti s tím i k změně rozložení obchodní sítě v Kyjově.
Věřme a přejme si, aby se podmínky pro ty, kteří v obchodě pracují i
kulturnost prodeje postupně zlepšovaly, aby byla stále větší možnost širšího
výběru zboží, zkrátka aby prodejny odpovídaly velikosti a požadavku města, které
je stále centrem širokého okolí.
Je to jeden z mála podniků, který po
reorganizaci okresů se zatím do okresního města nepřestěhoval a jeho ředitelství
zůstalo v Kyjově. Do náplně tohoto podniku spadají hotely, kavárny, restaurace,
vinárny a bufety, tedy podniky, poskytující veřejnosti stravovací a ubytovací
služby. A že to nejsou služby zrovna malé, o tom svědčí stále se zvyšující
finanční obrat. Lze konstatovat, že i úroveň služeb se zvyšuje, o čemž svědčí
i názory zákazníků. Služby, které tento podnik široké veřejnosti poskytuje,
zajišťují stovky pracovníků, z nichž převážná část jsou skuteční
odborníci, ba i mistři svého oboru. A jejich zásluhy ještě zvyšuje nerovnoměrná
pracovní doba. Zatímco většina z nás odpočívá, mnoho pracovníků tohoto
podniku je v práci a snaží se dobře obsloužit a vyhovět přáním zákazníků,
i když mnohdy se jim práce i zanedbatelnými maličkostmi ztěžuje či ztrpčuje.
Ředitelem podniku je Vladimír Hrabal, ředitelství je umístěno
v místnostech bývalého hotelu Kotek v třídě Rudé armády 468.
V městě samém má podnik tyto provozovny:
. |
1978 |
1979 |
nárůst v % |
Hotel Slavia |
1 843 700 |
1 958 600 |
106,2 |
Vinárna Radniční sklep |
556 500 |
629 700 |
113,2 |
Restaurace |
|||
U zámečku | 1 720 700 |
1 929 700 |
112,1 |
Lidová | 1 347 200 |
1 402 100 |
104,1 |
Budvarka | 1 975 800 |
2 027 000 |
102,6 |
Nový svět | 1 306 700 |
1 466 900 |
112,3 |
Nětčice | 583 600 |
583 000 |
99,9 |
Bufet náměstí | 4 650 200 |
4 778 400 |
102,8 |
Bufet nádraží | 1 939 700 |
1 974 000 |
101,8 |
Uvedený přehled dokazuje, že plán, který byl
jednotlivým provozovnám stanoven, byl splněn, a že tedy stále více lidí používá
služeb, jež jim tento podnik poskytuje. Svědčí to i o tom, že v dnešní době
si stále více lidí může dovolit určitý oddech jak pro sebe, tak i celou svou rodinu
a proto není výjimkou, že v neděli nebo i jiné dny používají hlavně
restauračních služeb i celé rodiny. To platí i o různých slavnostních
příležitostech, zejména pak o svatbách, které se už z větší části
oslavují právě v podnicích.
Podnik se stará neustále o další růst úrovně vlastních služeb
a z vlastní iniciativy provádí ve svých závodech řadu prověrek, jejichž
výsledky jsou podkladem pro další práci. Prověrky jsou zaměřeny především na
tyto problémy:
- kvalita jídel, dodržování norem a technologické kázně
- kontrola sortimentu se zaměřením na zvyšování spotřeby zeleniny
- dodržování hygienických předpisů
- kontrola kuchyně a manipulace se surovinami
- kvalita hotových výrobků
Výsledky těchto kontrol jsou zveřejňovány a slouží k vyhodnocení vedoucích i kolektivů. O tom, kolik surovin nakupuje a spotřebuje podnik Restaurace v rámci celého okresu, svědčí tato přehledná tabulka:
druh výrobku |
jednotka |
množství |
Kčs |
nárůst v % (1978/79) |
Výrobky z masa |
q |
3 180 |
8 694 000 |
102,9 |
Drůbež |
q |
575 |
1 526 000 |
104,6 |
Sýry |
q |
204 |
434 000 |
102,4 |
Čokoládové cukrovinky |
. |
. |
1 660 000 |
101,6 |
Nečokoládové cukrovinky |
. |
. |
1 109 000 |
93,9 |
Jižní ovoce |
. |
. |
180 000 |
72,0 |
Nealkoholické nápoje |
. |
. |
3 662 000 |
104,2 |
Pivo celkem |
hl |
53 230 |
20 133 000 |
108,2 |
Víno |
hl |
960 |
2 521 000 |
92,6 |
Lihoviny |
hl |
854 |
8 000 000 |
113,3 |
Káva |
. |
. |
1 529 000 |
99,8 |
Cigarety |
. |
. |
7 697 000 |
93,9 |
Uvedený přehled signalizuje snížení u
některých položek, hlavně u jižního ovoce, kde dodavatel tohoto sortimentu, n.p.
Zelenina, přes řadu jednání přiděluje podniku Restaurace stále nižší fondy, než
je skutečnost minulých let. Rovněž dodávka nečokoládových cukrovinek byla nižší
vinou dodavatele.
Nárůst ve spotřebě piva se projevoval po celý rok 1979, a to
jednak z důvodu parného léta, ale i proto, že v důsledku úpravy cen vína
a lihovin v listopadu 1978 je tento nápoj nejlacinější.
Pokles spotřeby vína se projevoval po celý rok 1979 a i přes
zvýšení jeho ceny je i index podstatně nižší oproti roku 1978. Kromě cenové
okolnosti se pokles zdůvodňuje i nedostatkem červených vín, které se v této
době dostaly do velké obliby.
Ve spotřebě lihovin dochází k určitému paradoxu, neboť
v množství se vyčerpalo oproti minulému roku jen 90,6 procent, ovšem
v důsledku úpravy cen je tržba vyšší a v porovnání s rokem 1978
představuje zvýšení o 13,3 procent.
Spotřeba cigaret soustavně klesá a oproti roku 1978 je nižší o
496.000 Kčs. Vzhledem k průzkumům, které prokázaly v cigaretách existenci
karcinogenních látek, je třeba si přát, aby takový pokles byl trvalý, čímž by si
řada lidí ochránila lépe své zdraví i životní prostředí.
Restaurace tedy své plánované úkoly splnily, ale nedovedou
odhadnout, oč by byly ještě tyto tržby překročeny, kdyby byly splněny všechny
investiční práce, přislíbené na tento rok. Jedná se především o provozovnu u
kina Panorama, která měla být hotova do konce dubna 1979, pak do konce listopadu,
nakonec ale skluzuje až do roku 1980.
Podnik věnuje zvýšenou pozornost i řešení aktuálního problému,
šetření energií. Vedle úspory elektřiny a zemního plynu, čemuž je věnována
každodenní pozornost na všech pracovištích, je sledována i spotřeba tekutých
paliv. V roce 1979 bylo ušetřeno 3.807 litrů benzínu, zatímco nafta byla
překročena jen o 620 litrů, přičemž zabezpečení přepravních úkolů u cizích
bylo jen ojedinělé.
Vyskytly se i stížnosti na služby. Bylo jich sice jen 11,
z toho pak 6 zcela a jedna zčásti neoprávněná. Podnik tyto stížnosti
přešetřil a v termínu vyřídil. Jednalo se o nevhodné jednání obsluhujícího
personálu, ubytování a nedodržování uzavírací doby. Závěry, které z toho
byly vyvozeny, jistě přispěly k zlepšení práce všech zaměstnanců, neboť
byly projednány se všemi pracujícími podniku.
Nahlédl jsem i do knih přání a stížností a setkal jsem se
s těmito zápisy:
- 216 pochval za vzorné služby (a to vesměs těší)
- 26 špatných obsluh (těch by mělo být a určitě bude méně)
- 8 špatná kvalita jídel (to by nemělo být vůbec)
- 1 výběr jídla (ne vždy jsou všechny suroviny)
- 1 případ hluku v pokojích (zaviněno hosty jiného pokoje)
- 2 případy zásobování (kdo by si někdy nemohl postesknout?)
- 4 zcela neoprávněné (ne vždycky máme pravdu)
Všechny stížnosti byly projednány a v případě skutečného zavinění byla provedena patřičná kárná opatření od výtky přes krácení prémií až po veřejnou důtku, která byla vyslovena ve dvou případech. V každém případě však vysoko převažující pochvaly svědčí o tom, že podnik Restaurace nastoupil skutečně správnou cestu a dobře slouží naší veřejnosti.