Různé
Technické služby města Kyjova je pojem, pod
nímž si představujeme řadu pracovníků, kteří v městě udržují pořádek a
zvyšují jeho krásu výsadbou a udržováním zeleně a květin. Ovšem náplň těchto
služeb je daleko větší a zasahuje i do jiných oborů, jak bude uvedeno dále.
Technické služby jsou samostatná organizace, řízená městským
národním výborem jak po stránce metodické, tak i rozpočtové. V obvodu města a
v některých případech i v jiných místech provádí veřejně prospěšné
placené i neplacené služby, jako odvoz odpadků, očistu města, údržbu veřejného
osvětlení, výsadbu a údržbu zeleně a okrasných květin, správu hřbitova a provoz
smuteční síně.
Práce a činnost těchto služeb je každodenní, pravidelně se
opakující a lze ji denně vidět. Je velmi potřebná a jako taková je také velmi
často, někdy i oprávněně, jindy zase neoprávněně kritizována, i když velká
většina jejich pracovníků přistupuje k plnění úkolů naprosto vážně a
odpovědně. Přes veškeré úsilí dochází však k případům, že veškerou
práci zvládnout nelze, protože často dochází ze strany neodpovědných lidí
k úmyslnému znečišťování a poškozování nejen udržovaných ploch,
okrasných keřů, zeleně, ale i dopravních značek a veřejného osvětlení.
Někteří lidé doslova vandalsky ničí a znehodnocují práci ostatních a zbytečně
zvyšují náklady a výdaje na odstraňování škod na socialistickém majetku.
V takových případech by rozhodně měla nastoupit cesta tvrdé ruky, která by
toto postihovala naprosto nemilosrdně.
Jaké prostředky a mechanismy mají naše služby pro plnění svých
úkolů prozradil mně jejich ředitel Jan Fojtík. Pro odvoz odpadků jsou
k dispozici 3 Kuka vozy, které provádějí svoz v městě a dalších 12
spádových obcích. Jelikož dosavadní skládka v Polámaných je již prakticky
naplněna a její další možnosti jsou už omezené a určené jen pro svoz pevných
odpadů z místních závodů, bylo upraveno k zahájení provozu nové
složiště v katastrálním území Nětčice. K očistě města jsou
k dispozici další mechanismy, a to 1 strojní zametač, 2 speciální cisternové
vozy, 1 traktor s přívěsem a ruční počišťovací mechanismus. Pracovníky
Technických služeb je prováděna údržba 34 hektarů zelených ploch, z toho na
24 hektarech údržba intenzivní. Údržba veřejného osvětlení je prováděna
v obvodě celého města a kromě toho ještě v dalších 13 obcích kyjovské
spádové oblasti.
Technické služby provádějí též údržbu a opravy 24 km vozovek
místního významu a starají se též o 28 km chodníků. Tyto údržbářské služby
dělají v současné době s velkými potížemi pro nedostatek pracovníků.
Také koupaliště je součástí provozu Technických služeb a jeho provoz je
zajišťován převážně brigádníky.
Velké společenské poslání má smuteční obřadní síň a toto
své poslání v plném rozsahu splňuje. Obřady jsou prováděny dvakrát
v týdnu, a to vždy v úterý a čtvrtek odpoledne. Problémem zatím
zůstává její vytápění a toto je nutno vyřešit s maximálně možným
urychlením.
Pracovní náplň Technických služeb je tedy rozsáhlá a
různorodá. Kromě vlastních služeb mají ještě zahradnictví, které produkuje
potřebné keře a sazenice, stará se o vysetí a údržbu zeleně či květin a
vytváří příjemnější prostředí pro celé město.
Hospodářské výsledky jsou v rámci plánu. Výnosy byly
splněny na 99,9 %, vyplacené mzdy na 99,3 % a materiálové náklady splněny z 98,6 %.
Počet pracovníků byl dodržen, plánovaný měsíční výdělek 2.130 Kčs, skutečný
pak 2.117 Kčs.
Přesčasové hodiny byly překročeny o plných 23,4 procent. Tak
velké překročení bylo způsobeno především u koupaliště a veřejného osvětlení
v souvislosti s prodloužením doby provozu v důsledku zavedení letního
času. U veřejného osvětlení byly čerpány přesčasové hodiny, neboť bylo nutno
provádět omezování elektrické energie jak ve vlastním městě, tak i
v okolních obcích převážně v odpoledních a nočních hodinách.
Technické služby vykonávají pro nás všechny činnost velmi
potřebnou a prospěšnou. Strojní vybavení je velmi drahé a vyžaduje odbornou
obsluhu. A většina jejich zaměstnanců takovými odborníky jsou, ať už se jedná o
řidiče či údržbáře nebo zahradníky. Všichni se starají o pěkný vzhled našeho
města.
Řekne-li se slovo železnice, pak si
nepředstavujeme jen stanici, vozy či koleje, ale především všechny ty lidi za tím.
Všechny pracovníky, kteří proto, aby se cestující nebo náklady dostali tam, kam
chtějí nebo kde je potřebují. Důležitost dopravy je nesporná a neoddiskutovatelná,
nesmí se zastavit či přerušit za žádných okolností a každá porucha, každý
výpadek se odráží nepříznivě na všech úsecích. Chceme, aby jezdila na čas
v každém období, ve všední den i ve svátek, ve dne i v noci,
v parném létě i kruté zimě a často si neuvědomujeme, jak velké potíže musí
proto zaměstnanci dráhy překonávat.
Železniční stanice Kyjov patří se svými 76 zaměstnanci mezi ty
středně velké a zastavují zde i rychlíky. Náčelníkem je již řadu let Miroslav
Wolf, dopravním náměstkem Jan Procházka a dozorčím přepravy Oldřich Veselý.
V tomto roce bylo naloženo celkem 17.168 vozů a 207.251 tun zboží, vyloženo bylo
21.776 vozů. Největším přepravcem jsou zdejší Sklárny, potom Mlýny a Šroubárna.
Všichni přepravci projevili velké pochopení pro potřeby dráhy a vykládka i
nakládka byla prováděna organizovaně a nedocházelo k zdržování a placení
penále. Velkým kladem byla práce bez nehod a úrazů ať po stránce dopravní či
práce ostatní. Určité potíže se vyskytly v druhém pololetí, kdy docházely
ucelené soupravy po 40 vozech kukuřice z ciziny a v cizích vozech, které
musely být z důvodů možného placení nájemného v devizách urychleně
vykládány a vraceny. Díky velké iniciativě skladmistra Vojtěcha Zemánka byl tento
úkol zvládnut v termínu na stanovišti soustředěné nakládky a vykládky.
Po stránce bezpečnosti práce a úrazovosti není ve stanici již 7
let žádný úraz a stanice proto obdržela od Správy střední dráhy v Olomouci
standartu, čestné uznání a titul “Jednotka pracující dlouhodobě bez nehod a
pracovních úrazů”.
Budova nádraží dostala jiný vzhled i interiér. Byla dokončena
fasáda na staniční budově a na bývalém domě komerčního obvodu. Do této akce se
zapojili i zaměstnanci stanice, kteří bezplatně odpracovali 630 brigádnických hodin.
Stanice je vyzdobena slováckým sgrafitem a ve směru od města emblémem okřídleného
kola a všude jsou instalovány světelné piktogramy.
Pro zlepšení prostředí bylo rozhodnuto adaptovat čekárenskou
místnost v prostoru dosavadní restaurace a dosavadní její uživatel podnik
Restaurace začal proto s výstavbou nové restaurace v prostoru nádraží,
takže v nejbližší době bude jak vyhovující čekárna, tak i nová restaurace a
oboje přispěje k zvýšení úrovně služeb pro cestující.
V tomto roce bylo započato s přestavbou kolejiště, byly
zrušeny 3 koleje, nově se již vybudovaly 2 a ve výstavbě jsou další 3 koleje,
takže touto stavbou se získá jak nakládkový, tak i vykládkový prostor a prostory
pro posun, aniž bude rušena normální vlaková doprava. Postupně se uvolňuje i
přejezd do Boršova a veškerý posun se přesune na vlkošské záhlaví, takže fronty
aut a nebezpečí úrazu na boršovském přejezdu pomine. Výstavba kolejiště je první
etapou, aby bylo možno zahájit co nejdříve budování nového zabezpečovacího
zařízení.
Nemalý podíl na osobní i nákladní dopravě
připadá kyjovské provozovně ČSAD. Už počet pracovníků 383, z toho pak 51
žen (13,3 %) naznačuje, že se nejedná o malý, či dokonce zanedbatelný rozsah práce
a služeb v dopravě. Vedoucím provozovny je Jakub Vašíček, dlouholetý
pracovník v tomto oboru.
Plán roku 1979 byl splněn ve všech ukazatelích. Nákladní doprava
překročila plán o 0,4 %, pravidelná osobní doprava o 1,9 % a nepravidelná dokonce o
3,1 %. Nezapomíná se ani na hospodárnost a tak materiálové náklady vykazují úsporu
654.000 Kčs.
Úspora pohonných hmot na provozovně není jen záležitostí
odpovědných hospodářských pracovníků, ale i řidičů samotných. V rámci
závazků jednotlivců i kolektivů uspořili za tento rok 127.800 litrů motorové nafty.
Je správné, že na zajištění takového úkolu byl vydán podnikovým ředitelstvím
v Brně pobídkový prémiový řád a na úspoře pohonných hmot jsou
zainteresováni nejen samotní řidiči, ale i vybraní technickohospodářští
pracovníci.
Socialistická soutěž na provozovně není věcí formální, do ní
je zapojeno 96,4 procent všech pracovníků. Na počest 35. výročí osvobození naší
vlasti uzavřeli pracovníci provozovny celozávodní socialistický závazek na rok 1980
a tento je zaměřen výhradně na dosahování úspor v energetické oblasti.
V rámci socialistického závazku bylo v roce 1979 dosaženo
těchto výsledků:
- našemu zdravotnictví darovalo krev bezplatně 45 zaměstnanců
- při úpravě závodu a v rámci akce “Z” bylo odpracováno 6.184
brigádnických hodin
- na jednu nehodu z vlastní viny ujeli řidiči 3.414.163 km
- v soutěži “Jezdím bez nehody” překročilo do konce roku 1979 hranici
1.250.000 km 8 řidičů, 1.000.000 km 39 řidičů, 750.000 km 43 řidičů a 500.000 km
36 řidičů
Práce zaměstnanců byla také veřejně uznána.
Státní vyznamenání obdrželo zatím 5 zaměstnanců, rezortní pak 83 zaměstnanců.
Ženy pracují na zdejší provozovně převážně jako průvodčí autobusů nebo jako
technickohospodářské pracovnice.
Také bezpečnost práce není zanedbávána, tento úkol patří mezi
ty prvořadé. Bezpečnostní prohlídky a pravidelná školení OBP všech zaměstnanců
jsou zajišťovány odpovědnými pracovníky v Hodoníně. Na provozovně
v této oblasti je pouze preventista požární ochrany.
Nákladní doprava kyjovské provozovny obstarává svými vozidly
přepravu i v mezinárodním měřítku. Jezdí nejen do evropských států, ale i
do Turecka, Sýrie, Iráku a Iránu a její řidiči, jak po stránce řidičského
umění, tak i bezpečnosti provozu patří mezi nejlepší.
V současné době se v Kyjově buduje velké učňovské
středisko, které bude připravovat kvalifikované pracovníky, tedy opraváře a
automechaniky pro ČSAD celého Jihomoravského kraje. Připravuje se i výstavba velkých
moderních opraven a tak kyjovská provozovna ČSAD má před sebou perspektivu dalšího
růstu.
Když se díváme na dominantu našeho kyjovského
náměstí, starobylou radnici, nemůžeme si nevšimnout vedle stojící, vždy pěkně
upravené budovy České státní spořitelny, které stejně odjakživa říkáme pouze
“spořitelna”. A stejně pěkným dojmem, jako působí navenek, působí i uvnitř.
To není už ten starý, ponurý interiér s pevně zamřížovanými okénky, dnes
je to světlé, přehledné pracoviště, kde jsou zaměstnány pouze ženy. Částečnou
automatizací prací se získal dobrý přehled a práce se oproti dřívějšímu
způsobu podstatně zrychlila a hlavně zpřesnila. Toto ostatně bylo naprosto nutné,
neboť agenda se proti tomu, co zde bylo ještě před několika lety, neúměrně
zvýšila a kolektiv 11 pracovnic zůstává beze změny. Vedoucí tohoto zařízení je
Anna Bystřická, která na tomto úseku pracuje již řadu let a má dostatečné
zkušenosti.
Náš člověk je sice šetrný, dovede však i správně investovat a
tak se i služby spořitelny tomuto podřizují. Posuďme skutečnost a porovnejme situaci
na začátku 6. pětiletky se skutečností na konci jejího 4. roku, tedy letos
v roce 1979: bylo-li k 1.1.1976 evidováno ve spořitelně 20.415 vkladních knížek
s vkladem přes 185.000.000 Kčs, pak na konci tohoto roku je jich již 25.915 a je
na nich uloženo přes 241.000.000 Kčs. Průměrný vklad na jednu knížku vzrostl z
9.084 Kčs na 9.322 Kčs. Tento stav signalizuje, že dnes šetří daleko více lidí,
hlavně mladých na podniková spoření a spoření mládeže. Nic tedy nenasvědčuje
tomu, že by lidé méně nevěřili a tak ve šlépějích našich předků, kteří
nikdy zbytečně neutráceli, pokračuje i generace dnešní.
Sporožirové účty, k nimž se ještě před lety přistupovalo
s malou důvěrou, se zřejmě osvědčily a během 4 let vzrostly z 339 na 1.412
účtů a z 1.412.000 Kčs na 3.049.000 Kčs a čeká se jejich další rozšíření,
neboť z tohoto účtu lze platit zejména pravidelně se opakující platby, jako
inkaso apod.
Naši lidé dovedou nejen šetřit, ale chtějí i účelně investovat
a u nás jsou takovými investicemi především vlastní domky. K tomu většinou
nestačí jen našetřené peníze a tak se občané, hlavně ale ti mladí, obracejí na
spořitelnu o půjčku. A tak kyjovská spořitelna má rozpůjčeno téměř 30 procent
vkladů, zatímco republikový průměr dosahuje jen 18,5 %. Toto potvrzuje, že naši
lidé, a to je chvályhodné, chtějí mít především nad hlavou vlastní střechu a
více než 54 % všech půjček je poskytováno právě na tento účel. Dalších 28 %
půjček je na zařízení domácností, zbytek jsou půjčky ostatní, jako jsou půjčky
osobní, půjčky na nemovitý majetek apod.
Domnívám se jistě plným právem, že služby spořitelny jsou
užitečné všem. Těm, kteří peníze ukládají i těm, kteří si je na účelné
věci vypůjčují a investují je účelně a tím pomáhají sobě i nakonec celé
společnosti.
Pojištění je forma vytváření a používání
peněžních rezervních fondů výrobní a spotřební povahy z příspěvků
fyzických nebo právnických osob na základě dobrovolnosti anebo povinnosti na úhradu
škod na majetku, zdraví či životě apod. v důsledku životních pohrom a jiných
náhodných událostí. Taková je asi definice, ovšem dnešní formy jsou tak rozmanité
a různorodé, že se jedinou definicí nedají ani vyjádřit. V dnešní době se u
pojišťovny dá pojistit téměř vše, pojišťují se věci movité i nemovité,
existují různé životní pojistky, pojistky úrazové i důchodové. Služeb
pojišťovny využívají i motoristé, kteří podle zákona musí být pojištěni na
povinné ručení a mohou se pojistit i na provoz vozidla a všechny důsledky z toho
plynoucí, tedy nejen nehody, ale i zranění, požár apod. Na pojištění
nezapomínají ani zemědělci, ti pojišťují pravidelně hlavně ty produkty, které
mohou být poškozeny pozdními mrazy, krupobitím nebo jinou nepohodou. Každá činnost
pojišťovny nemusí být a také není jen výnosová, a to platí o pojištění
motoristů i zemědělců, ale to už je služba i riziko pojišťovny.
Sdružené pojištění domácnosti je dnes nejvyužívanější formou
převážné části uživatelů bytů a svou rozsáhlostí a výhodností se řadí mezi
nejlepší formy a je skutečnou službou pojištěncům, neboť se vztahuje prakticky na
celou jejich domácnost se vším zařízením, spotřebiči i cennostmi. Nelze opomenout
ani možnost důchodového připojištění či životních pojistek.
Jako každý podnik, má i tato pobočka svůj plán. A tak plánované
přijaté pojistné za tento rok bylo splněno na 100,2 % a je zajímavé, jak se zvýšil
v průběhu tohoto roku zájem o pojišťovací služby, vždyť přijaté
pojištění se v tomto roce zvýšilo dokonce o 12,2 %. Také počet pojistných
událostí se proti plánu zvýšil o 15,2 % a dosažený zisk se oproti roku minulému
také zvýšil, a to o 5,8 %.
Kolektiv pojišťovny se zapojil do socialistické soutěže,
vyhlášené generálním ředitelstvím a umístil se na předním místě. Pracovníci
pobočky odpracovali bezplatně 1.210 hodin na úpravě okolí budovy i svého
prostředí. I letos byla pobočka organizátorem sportovních her ČSP v rámci
generálního ředitelství.
Pobočka České státní spořitelny je jednou z mála
institucí, která dosud nebyla přemístěna do okresního města, ba je reálný
předpoklad, že v Kyjově zůstane i v příštích letech, neboť se zvažuje
o podstatném rozšíření dosavadních prostor, aby její práce mohla být ještě
lepší.