Zemědělství a doprava


Jednotné zemědělské družstvo Družba Kyjov

    Letošní vrtkavé počasí ovlivnilo v mnoha případech i úrodu a výsledky zemědělské produkce někde příznivě, jinde zase nepříznivě. Podle hospodaření a jejich výsledků v posledním roce šesté pětiletky je možno JZD Družba Kyjov hodnotit kladně, protože zde dokázali, že dobrá organizace práce a obětavost pracovníků dokáže úspěšně bojovat proti každodenním těžkostem, jichž bylo právě v roce 1980 velmi mnoho. Dobrým splněním plánovaných úkolů vytvořilo si družstvo příznivý základ pro vstup do nové pětiletky a posílilo sebevědomí pro přijetí ještě náročnějších úkolů v příštím období. I když v důsledku abnormálního počasí nebyla zcela splněna hrubá zemědělská produkce (jen 98 %), byly překročeny tržby z výrobních činností a výkonů o 5.824.000 Kčs (110,4 %) a tím zajištěny náklady i bilanční zisk. Tento byl oproti plánu vyšší o 1.274.000 Kčs a proto také i rok 1980 skončil po finanční stránce úspěšně. Výsledek by napovídal, že všechno je v pořádku, není ovšem plněna hrubá zemědělská produkce, ať jak rostlinná, tak i živočišná výroba. U rostlinné výroby je to především zelenina, hrozny a vojtěškové semeno, tedy plodiny náročné na teplé a slunečné počasí. Situaci zachraňovaly vysoké výnosy obilovin, cukrovky, meruněk a broskví, které do značné míry snížily výpadek u teplomilných rostlin. Obdobně v živočišné výrobě schodek ve výrobě masa snížila produkce jednodenních kuřat, chovných kuřic a jatečné drůbeže. Důležitou složkou se ukázala pomocná výroba i ostatní pomocné činnosti, které i přes zvýšené čerpání nákladů velmi příznivě ovlivnily celkovou tvorbu zisku.
    Obilí, které je nosným programem zdejších družstev, letos nezklamalo a i přes nepříznivé klimatické podmínky, kdy se počátek žní posunul až na začátek srpna, bylo dosaženo rekordní sklizně. Na plán 700 hektarů byl průměrný výnos 67,2 q zrna. Nezklamala ani kukuřice na siláž, ani cukrovka, kde průměrný hektarový výnos 438 q byl letošku přiměřený.
    Hrozny, které pro svůj vývin i dozrání potřebují hodně tepla i světla, dozrály pozdě a sklízely se až v polovině října. Přitom hektarový výnos 51 q a cukernatost 12 až 15 stupňů poznamenaly nejen kvalitu, ale i finanční výnos hodně nepříznivě.
    Jednotné zemědělské družstvo Družba vlastní i ovocnou školku, která jako jediná v širokém okolí zajišťuje výsadbový materiál pro celý okres, pro zemědělské podniky i jednotlivce a je jediným zdrojem stromků i pro cizí okresy. Na stále rostoucí požadavky již kapacita školky nestačí a proto se zvažuje v příštích letech její rozšíření a vybudování školkařského centra, což vyřeší nynější nedostatek stromků.
    Na úseku živočišné výroby dosáhlo družstvo úspěchu v dojivosti a užitkovosti dojnic. Na plán výroby mléka 2.277.000 litrů bylo dodáno 2.306.000 litrů a užitkovost na 1 dojnici dosáhla 3.382 litrů. Už v polovině roku bylo konstatováno ředitelem Lacrumu Hodonín toto zlepšení, neboť vzestup dodávek mléka o 12 procent oproti roku minulému byl pokládán za pozoruhodný a hodný ocenění. V hodnocení čistoty dodávaného mléka se družstvo umístilo na prvním místě v kraji.
    Dodávkové úkoly masa celkem byly splněny především zásluhou masa vepřového, hovězí bylo totiž splněno pouze na 87,2 % (plán 280, skutečnost 244 tun).
    Mezi pracovníky se v průběhu roku rozvinulo soutěžové hnutí na všech úsecích. Toto velmi příznivě ovlivnilo i zájem vedení, které pro nejlepší kolektivy vyhlásilo přiměřené odměny, čímž se toto soutěžení zpopularizovalo a stalo se zajímavým. V rostlinné výrobě byla vyhlášena soutěž v 5 druzích prací a dotována částkou 7.200 Kčs, v mechanizaci ve 3 oborech celkovou částkou 2.800 Kčs a v živočišné výrobě odměnou 2.300 Kčs. Komise pracovní iniciativy organizačně zajistila zapojení kolektivu zahrady a přidružené výroby do soutěže o titul BSP a další kolektivy se již dnes pro vstup do soutěžení organizačně připravují.
    Přidružená výroba svou brigádu již vytvořila v provozu Bukovany a v roce 1981 ji předpokládá z dnešních 14 členů podstatně rozšířit a zapojit do ní co nejvíce pracovníků. Činnost přidružené výroby přispívá svými velmi dobrými výsledky k zlepšení ekonomického efektu družstva a své úkoly spolehlivě plní. Na plán tržeb 4.000.000 Kčs bylo dosaženo 6.094.000 Kčs, přitom je předpoklad dalšího postupného zvyšování, neboť práce, konaná pro dlouhodobé odběratele, převážně národní podniky, je zajištěna i pro příští období a počítá se dokonce s jejím nárůstem.
    Družstvo poskytuje a zajišťuje svým členům i kulturní vyžití. Nezapomíná se na oslavy MDŽ a letos, stejně jako každý rok, poděkovali ženám, ocenili jejich velkou a záslužnou práci a popřáli zdraví a spokojenosti. Byla uskutečněna řada rekreačních, zábavních i sportovních zájezdů, 26 členů bylo na zimní, 10 se podílelo na letní rekreaci a 55 dokonce na zahraniční rekreaci (SSSR, Bulharsko, Balaton).
    Nezapomíná se ani na ty, kteří po řadě let práce tráví již svůj zasloužený odpočinek. Vždyť pro ně bylo vyčleněno a vyplaceno celkem 152.000 Kčs jako příspěvky k důchodům.
    Nedílnou součástí pracovních podmínek je i životní prostředí a i toto bylo předmětem soutěže uvnitř okresu. Součástí tohoto soutěžení je např. vnitřní a vnější údržba budov, výsadba stromů a zeleně na farmách i čistota a údržba zpevněných vozovek a hodnotí se také kuchyně. Na celém tomto úseku je ale ještě hodně co dohánět: výsadba zeleně, terénní úpravy, úpravy příjezdových cest, pořádek v areálu družstva a řada dalších problémů. Zatím toho k chválení mnoho skutečně není, ale to, že se družstvo přihlásilo do soutěže “O nejlepší pracovní a životní prostředí”, svědčí o dobré snaze skutečně toto zlepšit a nechat se i kontrolovat.
    Ve vedení družstva nedošlo k podstatnějším změnám. V čele zůstává Richard Kundrata jako předseda, ekonomem je ing. Brázda, hlavním agronomem ing. Paseka a hlavním zootechnikem ing. Petrjánoš.
    Družstvo dosáhlo v roce 1980 dobrých výsledků a vstupuje do prvního roku sedmé pětiletky s poučením, že překážky a nepředvídané rozmary počasí nemohou udolat dobře organizovaný celek, který prokázal své kvality v tomto roce, který byl mezi posledními roky skutečně po stránce počasí abnormální. A pokud snad dojde k nějakým výkyvům, budou jistě společně operativně řešit úkoly k spokojenosti pracujících i prospěchu družstva tak, aby družstvo dobře reprezentovalo své město.

Železniční stanice Kyjov

    I přes rozšiřování jiných druhů dopravy zůstává tradiční železnice dopravcem největším a možno říci, že i nejspolehlivějším. V poslední době se právě kvalita práce železničářů velice zlepšila a nezaskočila je letos celkem ani zima. Zpoždění se zmenšilo a vyskytovalo se jen ojediněle. V čistotě vozů se udělal krok vpřed, ovšem na tomto úseku ještě není všechno v pořádku a stále je a bude co zlepšovat. Kyjovské nádraží, a to je potěšitelné, nabývá úrovně. Už to není ta stará ponurá budova, dnes svítí čistotou zvenku i uvnitř, vnitřní prostory přesunem některých zařízení jsou rozšířeny a slouží cestující veřejnosti daleko lépe, než tomu bývalo dříve. Přístavba nové jídelny nejen přispěla k rozšíření čekáren, ale umožnila i dokonalejší občerstvení veřejnosti i pravidelnému stravování zaměstnanců stanice, zajištění teplých jídel i nápojů, což je zvláště příznivě oceňováno v zimních měsících.
    Železniční stanice Kyjov patří mezi stanice druhého stupně, není tedy nijak malá a o tom přesvědčuje i její provoz. Za rok 1980 bylo zde naloženo 17.525¨vagónů a 209.000 tun zboží a vyloženo 21.341 vozů. Aby bylo možno tuto práci zvládnout bez poruch, zejména při podstavu 9 posunovačů, je nutno spolupracovat s význačnějšími přepravci, a to jsou Sklárny, Šroubárna, Mlýny a Chema. S nimi je uzavřen sdružený socialistický závazek, který oběma stranám vymezuje práva i povinnosti. Ze strany přepravců je to včasná vykládka a nakládka, ze strany stanice pak včasné předhlašování a přistavování vozů. Tato praxe se velmi osvědčila a vydatně pomohla splnit přepravní plán a úkoly stanice.
    Otázce bezpečnosti práce je věnována neustálá pozornost a ani za rok 1980 nebylo ve stanici pracovních úrazů nebo zranění ve službě. Tento úspěch lze přičíst i tomu, že ve stanici pracuje 16 kolektivů podle Basovovy metody, zaměřené na dodržování bezpečnostních předpisů. Je také podchycena iniciativa pracujících. Titul “Brigáda socialistické práce” obdržely již 2 kolektivy a další 2 o tento titul soutěží. Vnitropodniková soutěž, do níž je zapojeno 56 pracovníků, plní dobře svůj úkol a přispívá k zvýšení iniciativy a pracovního zájmu i k zvýšení bezpečnosti práce na stanici. Kolektiv pracovníků posunu soutěží o největší počet rozposunovaných vagónů bez nehody a poškození a takto rozposunoval letos 36.267 vozů.
    Úspěchy, jichž pracovníci železniční stanice Kyjov dosahují, vedly k tomu, aby v tomto roce byly uspořádány v Kyjově celodrážní oslavy Dne železničářů střední dráhy Olomouc v zdejším Domě kultury. Bylo to ocenění dlouhodobé poctivé práce všech zaměstnanců zdejší stanice, kteří pod vedením náčelníka stanice Miroslava Wolfa patří k nejlepším z těch, kteří se starají ve dne i v noci nepřetržitě po celý rok o plynulost naší dopravy.

Československá státní automobilová doprava, n.p., provozovna Kyjov

    Přehlížíme-li dnes s určitou pýchou rozsáhlé komplexy budov a garáží ČSAD Kyjov, nemůžeme nevzpomenout jejich skromných začátků. Zahájení veřejné dopravy v Kyjově bylo uskutečněno již v roce 1945, ovšem tehdy byla k dispozici jen 2 nákladní vozidla, která zajišťovala jak přepravu nákladů, tak i přepravu osob. Postupně se tato autospráva rozšiřovala a obstarávala přepravu prostřednictvím svých provozoven ve Veselí, Hodoníně, Hustopečích, Břeclavi, Slavkově, Koryčanech, Nemoticích a Strážnici a později i ve Vyškově. V roce 1949 bylo v rámci kyjovské autosprávy již 68 nákladních vozidel a 14 autobusů. V tomto období se rovněž zabezpečovalo přejímání soukromých dopravců formou jejich začleňování do národního podniku ČSAD, který byl v roce 1949 právně ustaven. V roce 1952 byly z tohoto poměrně velkého dopravního podniku vyčleněny a osamostatněny provozovny Veselí, Hodonín, Břeclav a Vyškov a činnost kyjovského ČSAD se omezila z větší části jen na působnost okresu. Později docházelo k dalším reorganizacím, byly ustaveny krajské podniky a v okresech byly jen dopravní závody. Dopravní závod 606 Kyjov byl v roce 1975 sloučen s dopravním závodem 616 Hodonín a sídlo závodu bylo stanoveno do Hodonína. Závod Kyjov přestal být závodem a stal se provozovnou dopravního závodu Hodonín a tento stav trvá i v současné době.
    Provozovna Kyjov má 403 pracovníků a učňovské středisko, které je řízeno dopravním závodem Hodonín. Doprava je zajišťována 155 nákladními vozidly a 95 vozidly osobní dopravy.
    Nákladní doprava se člení na dopravu valníkovou, sklápěcí, sběrnou službu a zahraniční nákladní dopravu. V roce 1980 bylo přepraveno celkem 503.000 tun a téměř 47.000.000 tkm. Celkem ujela vozidla nákladního motorového parku 4.825.000 km. Kromě vnitrostátní dopravy byla prováděna i přeprava zahraniční, a to vozidly TIR. Přeprava byla uskutečňována do všech evropských států kromě Španělska a Portugalska a také do Iráku a Sýrie.
    Kromě pravidelné dopravy zajišťovala autobusová doprava i přepravu nepravidelnou zvláštními zájezdy jak v ČSSR, tak i do zahraničí. V pravidelné přepravě zajišťuje provozovna osobní dopravu na 28 tratích a celkový počet spojů na těchto tratích není zrovna malý. Představuje totiž 1.286 spojů denně. Nemalý je i počet přepravených osob. V roce 1980 to bylo 11.656.000 a bylo dosaženo 135.736.000 oskm a ujeto přes 4.000.000 kilometrů.
    Základním ekonomickým ukazatelem v roce 1980 byly výnosy v tržbách. Tržby nákladní dopravy byly splněny na 100,6 %, což vyjádřeno absolutní částkou představuje 36.821.000 Kčs. Tržby autobusové dopravy byly splněny na 100,7 % a bylo dosaženo tržby ve výši 17.568.000 Kčs. V materiálových nákladech bylo dosaženo úspory 684.000 Kčs a ve spotřebě pohonných mot na základě závazku řidičů bylo uspořeno přes 60.000 litrů.
    V rámci socialistické soutěže bylo v roce 1980 zapojeno 96,4 % zaměstnanců. Ve svém středu mají nositele 7 státních a 86 rezortních vyznamenání. V brigádách socialistické práce je zapojeno celkem 56 řidičů, kteří jsou nositeli bronzových a stříbrných odznaků. BSP zájezdových řidičů autobusové dopravy je nositelem odznaků zlatých. Při úpravách provozovny a v akci a v akci “Z” bylo odpracováno zaměstnanci přes 6.000 brigádnických hodin a našemu zdravotnictví darovalo zdarma krev více než 40 zaměstnanců. V soutěži “Jezdím bez nehody” překročil do konce roku řidič Antonín Mezihorák hranici 1.500.000 km, 11 řidičů 1.250.000 km, 45 řidičů má ujeto více než 1.000.000 km, 49 více než 750.000 km a více než 500.000 km ujelo 44 řidičů bez nehody z vlastní viny.
    V rámci investiční výstavby bylo započato s budováním nové opravny, do níž po dokončení bude převedena veškerá opravárenská činnost ze starého provozu u nádraží. V další etapě se počítá s vybudováním části odstavných ploch a kryté stání pro autobusy. V současné době se buduje pro učňovské školství střední odborné učiliště, které má mít v roce 1985 vytvořeny nejlepší podmínky pro 650 učňů.
    Je zřejmé, že ani skutečnost, že v Kyjově je pouze provozovna ČSAD, neovlivnila živou činnost a snahu jejich dnešních pracovníků. Agilní a pružné vedení i snaha všech se projevuje ve zdokonalení služeb i dalším rozvoji provozovny, jejíž práce zůstává pořád na špičkové výši. Pod vedením odborníků a za pomoci představitele vedení provozu Jakuba Vašíčka i složek lze předpokládat další zlepšení práce tohoto kolektivu, s jehož službami se setkáváme každý den a bez nichž si ani nemůžeme představit normální den našeho života.


pokračuj