Zemědělství a doprava
Letošní vrtkavé počasí ovlivnilo v mnoha
případech i úrodu a výsledky zemědělské produkce někde příznivě, jinde zase
nepříznivě. Podle hospodaření a jejich výsledků v posledním roce šesté
pětiletky je možno JZD Družba Kyjov hodnotit kladně, protože zde dokázali, že
dobrá organizace práce a obětavost pracovníků dokáže úspěšně bojovat proti
každodenním těžkostem, jichž bylo právě v roce 1980 velmi mnoho. Dobrým
splněním plánovaných úkolů vytvořilo si družstvo příznivý základ pro vstup do
nové pětiletky a posílilo sebevědomí pro přijetí ještě náročnějších úkolů
v příštím období. I když v důsledku abnormálního počasí nebyla zcela
splněna hrubá zemědělská produkce (jen 98 %), byly překročeny tržby
z výrobních činností a výkonů o 5.824.000 Kčs (110,4 %) a tím zajištěny
náklady i bilanční zisk. Tento byl oproti plánu vyšší o 1.274.000 Kčs a proto
také i rok 1980 skončil po finanční stránce úspěšně. Výsledek by napovídal, že
všechno je v pořádku, není ovšem plněna hrubá zemědělská produkce, ať jak
rostlinná, tak i živočišná výroba. U rostlinné výroby je to především zelenina,
hrozny a vojtěškové semeno, tedy plodiny náročné na teplé a slunečné počasí.
Situaci zachraňovaly vysoké výnosy obilovin, cukrovky, meruněk a broskví, které do
značné míry snížily výpadek u teplomilných rostlin. Obdobně v živočišné
výrobě schodek ve výrobě masa snížila produkce jednodenních kuřat, chovných
kuřic a jatečné drůbeže. Důležitou složkou se ukázala pomocná výroba i ostatní
pomocné činnosti, které i přes zvýšené čerpání nákladů velmi příznivě
ovlivnily celkovou tvorbu zisku.
Obilí, které je nosným programem zdejších družstev, letos
nezklamalo a i přes nepříznivé klimatické podmínky, kdy se počátek žní posunul
až na začátek srpna, bylo dosaženo rekordní sklizně. Na plán 700 hektarů byl
průměrný výnos 67,2 q zrna. Nezklamala ani kukuřice na siláž, ani cukrovka, kde
průměrný hektarový výnos 438 q byl letošku přiměřený.
Hrozny, které pro svůj vývin i dozrání potřebují hodně tepla i
světla, dozrály pozdě a sklízely se až v polovině října. Přitom hektarový
výnos 51 q a cukernatost 12 až 15 stupňů poznamenaly nejen kvalitu, ale i finanční
výnos hodně nepříznivě.
Jednotné zemědělské družstvo Družba vlastní i ovocnou školku,
která jako jediná v širokém okolí zajišťuje výsadbový materiál pro celý
okres, pro zemědělské podniky i jednotlivce a je jediným zdrojem stromků i pro cizí
okresy. Na stále rostoucí požadavky již kapacita školky nestačí a proto se zvažuje
v příštích letech její rozšíření a vybudování školkařského centra, což
vyřeší nynější nedostatek stromků.
Na úseku živočišné výroby dosáhlo družstvo úspěchu
v dojivosti a užitkovosti dojnic. Na plán výroby mléka 2.277.000 litrů bylo
dodáno 2.306.000 litrů a užitkovost na 1 dojnici dosáhla 3.382 litrů. Už
v polovině roku bylo konstatováno ředitelem Lacrumu Hodonín toto zlepšení,
neboť vzestup dodávek mléka o 12 procent oproti roku minulému byl pokládán za
pozoruhodný a hodný ocenění. V hodnocení čistoty dodávaného mléka se
družstvo umístilo na prvním místě v kraji.
Dodávkové úkoly masa celkem byly splněny především zásluhou
masa vepřového, hovězí bylo totiž splněno pouze na 87,2 % (plán 280, skutečnost
244 tun).
Mezi pracovníky se v průběhu roku rozvinulo soutěžové hnutí
na všech úsecích. Toto velmi příznivě ovlivnilo i zájem vedení, které pro
nejlepší kolektivy vyhlásilo přiměřené odměny, čímž se toto soutěžení
zpopularizovalo a stalo se zajímavým. V rostlinné výrobě byla vyhlášena
soutěž v 5 druzích prací a dotována částkou 7.200 Kčs, v mechanizaci ve 3
oborech celkovou částkou 2.800 Kčs a v živočišné výrobě odměnou 2.300 Kčs.
Komise pracovní iniciativy organizačně zajistila zapojení kolektivu zahrady a
přidružené výroby do soutěže o titul BSP a další kolektivy se již dnes pro vstup
do soutěžení organizačně připravují.
Přidružená výroba svou brigádu již vytvořila v provozu
Bukovany a v roce 1981 ji předpokládá z dnešních 14 členů podstatně
rozšířit a zapojit do ní co nejvíce pracovníků. Činnost přidružené výroby
přispívá svými velmi dobrými výsledky k zlepšení ekonomického efektu
družstva a své úkoly spolehlivě plní. Na plán tržeb 4.000.000 Kčs bylo dosaženo
6.094.000 Kčs, přitom je předpoklad dalšího postupného zvyšování, neboť práce,
konaná pro dlouhodobé odběratele, převážně národní podniky, je zajištěna i pro
příští období a počítá se dokonce s jejím nárůstem.
Družstvo poskytuje a zajišťuje svým členům i kulturní vyžití.
Nezapomíná se na oslavy MDŽ a letos, stejně jako každý rok, poděkovali ženám,
ocenili jejich velkou a záslužnou práci a popřáli zdraví a spokojenosti. Byla
uskutečněna řada rekreačních, zábavních i sportovních zájezdů, 26 členů bylo
na zimní, 10 se podílelo na letní rekreaci a 55 dokonce na zahraniční rekreaci (SSSR,
Bulharsko, Balaton).
Nezapomíná se ani na ty, kteří po řadě let práce tráví již
svůj zasloužený odpočinek. Vždyť pro ně bylo vyčleněno a vyplaceno celkem 152.000
Kčs jako příspěvky k důchodům.
Nedílnou součástí pracovních podmínek je i životní prostředí
a i toto bylo předmětem soutěže uvnitř okresu. Součástí tohoto soutěžení je
např. vnitřní a vnější údržba budov, výsadba stromů a zeleně na farmách i
čistota a údržba zpevněných vozovek a hodnotí se také kuchyně. Na celém tomto
úseku je ale ještě hodně co dohánět: výsadba zeleně, terénní úpravy, úpravy
příjezdových cest, pořádek v areálu družstva a řada dalších problémů.
Zatím toho k chválení mnoho skutečně není, ale to, že se družstvo
přihlásilo do soutěže “O nejlepší pracovní a životní prostředí”, svědčí
o dobré snaze skutečně toto zlepšit a nechat se i kontrolovat.
Ve vedení družstva nedošlo k podstatnějším změnám.
V čele zůstává Richard Kundrata jako předseda, ekonomem je ing. Brázda,
hlavním agronomem ing. Paseka a hlavním zootechnikem ing. Petrjánoš.
Družstvo dosáhlo v roce 1980 dobrých výsledků a vstupuje do
prvního roku sedmé pětiletky s poučením, že překážky a nepředvídané
rozmary počasí nemohou udolat dobře organizovaný celek, který prokázal své kvality
v tomto roce, který byl mezi posledními roky skutečně po stránce počasí
abnormální. A pokud snad dojde k nějakým výkyvům, budou jistě společně
operativně řešit úkoly k spokojenosti pracujících i prospěchu družstva tak,
aby družstvo dobře reprezentovalo své město.
I přes rozšiřování jiných druhů dopravy
zůstává tradiční železnice dopravcem největším a možno říci, že i
nejspolehlivějším. V poslední době se právě kvalita práce železničářů
velice zlepšila a nezaskočila je letos celkem ani zima. Zpoždění se zmenšilo a
vyskytovalo se jen ojediněle. V čistotě vozů se udělal krok vpřed, ovšem na
tomto úseku ještě není všechno v pořádku a stále je a bude co zlepšovat.
Kyjovské nádraží, a to je potěšitelné, nabývá úrovně. Už to není ta stará
ponurá budova, dnes svítí čistotou zvenku i uvnitř, vnitřní prostory přesunem
některých zařízení jsou rozšířeny a slouží cestující veřejnosti daleko lépe,
než tomu bývalo dříve. Přístavba nové jídelny nejen přispěla
k rozšíření čekáren, ale umožnila i dokonalejší občerstvení veřejnosti i
pravidelnému stravování zaměstnanců stanice, zajištění teplých jídel i nápojů,
což je zvláště příznivě oceňováno v zimních měsících.
Železniční stanice Kyjov patří mezi stanice druhého stupně,
není tedy nijak malá a o tom přesvědčuje i její provoz. Za rok 1980 bylo zde
naloženo 17.525¨vagónů a 209.000 tun zboží a vyloženo 21.341 vozů. Aby bylo možno
tuto práci zvládnout bez poruch, zejména při podstavu 9 posunovačů, je nutno
spolupracovat s význačnějšími přepravci, a to jsou Sklárny, Šroubárna,
Mlýny a Chema. S nimi je uzavřen sdružený socialistický závazek, který oběma
stranám vymezuje práva i povinnosti. Ze strany přepravců je to včasná vykládka a
nakládka, ze strany stanice pak včasné předhlašování a přistavování vozů. Tato
praxe se velmi osvědčila a vydatně pomohla splnit přepravní plán a úkoly stanice.
Otázce bezpečnosti práce je věnována neustálá pozornost a ani za
rok 1980 nebylo ve stanici pracovních úrazů nebo zranění ve službě. Tento úspěch
lze přičíst i tomu, že ve stanici pracuje 16 kolektivů podle Basovovy metody,
zaměřené na dodržování bezpečnostních předpisů. Je také podchycena iniciativa
pracujících. Titul “Brigáda socialistické práce” obdržely již 2 kolektivy a
další 2 o tento titul soutěží. Vnitropodniková soutěž, do níž je zapojeno 56
pracovníků, plní dobře svůj úkol a přispívá k zvýšení iniciativy a
pracovního zájmu i k zvýšení bezpečnosti práce na stanici. Kolektiv
pracovníků posunu soutěží o největší počet rozposunovaných vagónů bez nehody a
poškození a takto rozposunoval letos 36.267 vozů.
Úspěchy, jichž pracovníci železniční stanice Kyjov dosahují,
vedly k tomu, aby v tomto roce byly uspořádány v Kyjově celodrážní
oslavy Dne železničářů střední dráhy Olomouc v zdejším Domě kultury. Bylo
to ocenění dlouhodobé poctivé práce všech zaměstnanců zdejší stanice, kteří
pod vedením náčelníka stanice Miroslava Wolfa patří k nejlepším z těch,
kteří se starají ve dne i v noci nepřetržitě po celý rok o plynulost naší
dopravy.
Přehlížíme-li dnes s určitou pýchou
rozsáhlé komplexy budov a garáží ČSAD Kyjov, nemůžeme nevzpomenout jejich
skromných začátků. Zahájení veřejné dopravy v Kyjově bylo uskutečněno již
v roce 1945, ovšem tehdy byla k dispozici jen 2 nákladní vozidla, která
zajišťovala jak přepravu nákladů, tak i přepravu osob. Postupně se tato autospráva
rozšiřovala a obstarávala přepravu prostřednictvím svých provozoven ve Veselí,
Hodoníně, Hustopečích, Břeclavi, Slavkově, Koryčanech, Nemoticích a Strážnici a
později i ve Vyškově. V roce 1949 bylo v rámci kyjovské autosprávy již 68
nákladních vozidel a 14 autobusů. V tomto období se rovněž zabezpečovalo
přejímání soukromých dopravců formou jejich začleňování do národního podniku
ČSAD, který byl v roce 1949 právně ustaven. V roce 1952 byly z tohoto
poměrně velkého dopravního podniku vyčleněny a osamostatněny provozovny Veselí,
Hodonín, Břeclav a Vyškov a činnost kyjovského ČSAD se omezila z větší
části jen na působnost okresu. Později docházelo k dalším reorganizacím, byly
ustaveny krajské podniky a v okresech byly jen dopravní závody. Dopravní závod
606 Kyjov byl v roce 1975 sloučen s dopravním závodem 616 Hodonín a sídlo
závodu bylo stanoveno do Hodonína. Závod Kyjov přestal být závodem a stal se
provozovnou dopravního závodu Hodonín a tento stav trvá i v současné době.
Provozovna Kyjov má 403 pracovníků a učňovské středisko, které
je řízeno dopravním závodem Hodonín. Doprava je zajišťována 155 nákladními
vozidly a 95 vozidly osobní dopravy.
Nákladní doprava se člení na dopravu valníkovou, sklápěcí,
sběrnou službu a zahraniční nákladní dopravu. V roce 1980 bylo přepraveno
celkem 503.000 tun a téměř 47.000.000 tkm. Celkem ujela vozidla nákladního
motorového parku 4.825.000 km. Kromě vnitrostátní dopravy byla prováděna i přeprava
zahraniční, a to vozidly TIR. Přeprava byla uskutečňována do všech evropských
států kromě Španělska a Portugalska a také do Iráku a Sýrie.
Kromě pravidelné dopravy zajišťovala autobusová doprava i
přepravu nepravidelnou zvláštními zájezdy jak v ČSSR, tak i do zahraničí.
V pravidelné přepravě zajišťuje provozovna osobní dopravu na 28 tratích a
celkový počet spojů na těchto tratích není zrovna malý. Představuje totiž 1.286
spojů denně. Nemalý je i počet přepravených osob. V roce 1980 to bylo
11.656.000 a bylo dosaženo 135.736.000 oskm a ujeto přes 4.000.000 kilometrů.
Základním ekonomickým ukazatelem v roce 1980 byly výnosy
v tržbách. Tržby nákladní dopravy byly splněny na 100,6 %, což vyjádřeno
absolutní částkou představuje 36.821.000 Kčs. Tržby autobusové dopravy byly
splněny na 100,7 % a bylo dosaženo tržby ve výši 17.568.000 Kčs.
V materiálových nákladech bylo dosaženo úspory 684.000 Kčs a ve spotřebě
pohonných mot na základě závazku řidičů bylo uspořeno přes 60.000 litrů.
V rámci socialistické soutěže bylo v roce 1980 zapojeno
96,4 % zaměstnanců. Ve svém středu mají nositele 7 státních a 86 rezortních
vyznamenání. V brigádách socialistické práce je zapojeno celkem 56 řidičů,
kteří jsou nositeli bronzových a stříbrných odznaků. BSP zájezdových řidičů
autobusové dopravy je nositelem odznaků zlatých. Při úpravách provozovny a
v akci a v akci “Z” bylo odpracováno zaměstnanci přes 6.000
brigádnických hodin a našemu zdravotnictví darovalo zdarma krev více než 40
zaměstnanců. V soutěži “Jezdím bez nehody” překročil do konce roku řidič
Antonín Mezihorák hranici 1.500.000 km, 11 řidičů 1.250.000 km, 45 řidičů má
ujeto více než 1.000.000 km, 49 více než 750.000 km a více než 500.000 km ujelo 44
řidičů bez nehody z vlastní viny.
V rámci investiční výstavby bylo započato s budováním
nové opravny, do níž po dokončení bude převedena veškerá opravárenská činnost
ze starého provozu u nádraží. V další etapě se počítá s vybudováním
části odstavných ploch a kryté stání pro autobusy. V současné době se buduje
pro učňovské školství střední odborné učiliště, které má mít v roce
1985 vytvořeny nejlepší podmínky pro 650 učňů.
Je zřejmé, že ani skutečnost, že v Kyjově je pouze
provozovna ČSAD, neovlivnila živou činnost a snahu jejich dnešních pracovníků.
Agilní a pružné vedení i snaha všech se projevuje ve zdokonalení služeb i dalším
rozvoji provozovny, jejíž práce zůstává pořád na špičkové výši. Pod vedením
odborníků a za pomoci představitele vedení provozu Jakuba Vašíčka i složek lze
předpokládat další zlepšení práce tohoto kolektivu, s jehož službami se
setkáváme každý den a bez nichž si ani nemůžeme představit normální den našeho
života.