Školství
Říká-li se o našem národě, že jsme národem Komenského, a že naše školství mělo a má i nyní vysokou úroveň, a že podle staré zásady dopřáváme vzdělání všem, kteří po něm touží, pak toto platí v neztenčené míře i o školství v našem městě. Vždyť pomineme-li školství pro ty nejmenší, školou ještě nepovinné, pak máme v Kyjově na školách všech stupňů včetně středních odborných učilišť tolik tříd, žáků a pedagogických pracovníků včetně vychovatelů, že jen málokdo by takové číslo připouštěl. Jistě stojí za zaznamenání současná situace, již uvádím v přehledu:
škola |
počet tříd |
počet žáků |
pedagogických pracovníků |
ZDŠ |
|||
Boršov | 2 |
43 |
2 |
Boršov pro nedoslýchavé | 6 |
52 |
7 |
Bohuslavice | 2 |
41 |
2 |
třída Pionýrů | 25 |
831 |
39 |
Komenského | 27 |
935 |
41 |
zvláštní | 6 |
75 |
7 |
Střední zdravotní škola |
8 |
248 |
21 |
Gymnázium |
16 |
535 |
30 |
SOU |
|||
sklářské | 15 |
371 |
41 |
zemědělské | 13 |
327 |
34 |
celkem |
120 |
3458 |
224 |
Základní úkol, který školy v městě
plnily a plní, je postupná realizace programu dalšího rozvoje československé
výchovně vzdělávací soustavy. Do tohoto programu je zahrnuta už i předškolní
výchova, pro niž je vytyčena základní charakteristika obsahu výchovné práce, je
stanoveno postavení předškolních zařízení ve výchovně vzdělávací soustavě i
podmínky realizace.
U základních škol je upřesněna funkce, jejich rozdělení na dva
stupně a zvýrazněn klíčový význam vyučování mateřskému jazyku a matematice,
které svým novým pojetím zabezpečují rozvoj logického myšlení. Je zvýrazněna
základní charakteristika obsahu a metod práce, pojetí výchovně vzdělávacího
procesu a stanoven učební plán. Velmi obsáhle je vysvětlena charakteristika
vyučovacích předmětů s uvedením cílů a předpokladem výsledků.
Obdobné směrnice jsou stanoveny i pro střední školy, jako
střední odborná učiliště, gymnázia, střední odborné školy, konzervatoře a
vysoké školy tak, aby postupné vzdělávání bylo usměrněno i podloženo znalostmi
ze školy předcházející.
Tato nová soustava začala v roce 1976 od první třídy a dnes
se podle ní začíná vyučovat již v pátých třídách, které jsou podle
projektu počítány již k druhému stupni základní školy. Nový projekt je
náročný jak pro žáky, tak i pedagogické pracovníky, kteří procházejí odborným
školením, kde se na tuto práci připravují po stránce pedagogické i metodické.
Musí být také středem pozornosti rodičů, neboť požadavky na žáky se zvyšují a
obecně je nutné, aby při výuce docházelo k individuálnímu přístupu učitelů
k jednotlivým žákům. To ovšem vyžaduje přiměřený počet žáků proto, aby
vyučující, zejména při přechodu z prvního do druhého stupně učivo zvládl.
A právě v těchto třídách je počet žáků největší a to velice práci
vyučujícího zhoršuje. Také nedostatek učebních prostorů a nemožnost provádět
výuku v patřičných odborných posluchárnách práci výrazně ztěžují.
Musíme doufat, že budova ZDŠ na sídlišti V.I. Lenina bude tento nedostatek výrazně
eliminovat a žáci i vyučující budou mít podmínky lepší než dosud, a že se toto
projeví i v lepších výsledcích. To, že do základních devítiletých škol
chodí v Kyjově celkem 1.902 žáků a v 62 třídách pracuje 91 pedagogických
pracovníků svědčí o tom, že v Kyjově je hodně dětí a zaslouží si, aby
podmínky pro jejich vyučování byly takové, aby zaručily nejlepší možnosti
dobrého vzdělání.
Významné postavení v projektu nové školské soustavy mají
odborná učiliště, jimiž prochází přes 50 procent mládeže. Tato učiliště
vychovávají své žáky převážně na dělnická povolání a v našem městě
jsou zastoupena oborem zemědělským a sklářským celkem o 28 třídách a 75
pedagogických pracovnících. Kromě toho máme v Kyjově středisko praktické
výuky středního odborného učiliště ČSAD, které zajišťuje výuku pro 171
učňů, v budoucnu však má zajišťovat výuku dokonce pro 650 učňů a počítá
se proto s výstavbou školy o 14 třídách.
Ze středních škol je to dále gymnázium, ústav se starou a dobrou
tradicí, kde je dnes 16 tříd, 535 žáků a 30 vyučujících a střední zdravotnická
škola o 8 třídách, 248 žákyních a 21 vyučujících. Projekt nové školské
soustavy se dotýká obou škol, zejména však gymnázia. Nynější praxe, kdy se
studium na gymnáziu pokládá v některých případech za méně vhodné a
absolventi se velmi těžko uplatňují přímo v praxi samé, je rozhodně
nevhodná, neboť absolvent gymnázia je daleko lépe připraven zejména pro studium na
vysokých školách, než absolvent škol odborných, který většinou pokulhává ze
znalosti matematiky, řečí a klasických předmětů, které jsou mnohdy základem pro
logické myšlení v dalším studiu. Kyjovské gymnázium má i nadále nedostatek
místa pro výuku a proto se podle nového projektu začne učit mnohem později, než na
jiných gymnáziích, a to je právě ta velká škoda pro naše žáky. Vždyť do roku
1984, kdy je předpoklad zavedení nového projektu v Kyjově, vyjdou stovky žáků,
jimž bude odepřena výuka podle nejnovějších a nejmodernějších metod. Součástí
nového projektu školské soustavy na gymnáziu je nový předmět “základy výroby a
odborné přípravy”, který povede k polytechnickému charakteru školy a bude
napomáhat k vhodnému zaměření studentů k vysokým školám technického
směru. Tento nový předmět a jeho výuka se neobejde bez přímé pomoci kyjovských
závodů, které právě na tomto úseku musí sehrát rozhodující úlohu. Ovšem
z minulých let víme, že podniky a závody v Kyjově přistupovaly
k podobným akcím vždy ochotně a odpovědně a není proto důvodu k obavám,
že by se tak neprojevily i nyní.
V zápise kroniky uvádím podrobnější údaje o těch
nejdůležitějších školách, které jsou významné pro město a jeho okolí, a o
jejichž činnosti jsou údaje žádoucí.
Ústav s velkou tradicí, který patřil vždy
mezi nejlepší a k naší radosti patří mezi ně i nyní, má dosud nevyřešený
podstatný problém a tím je nedostatek vyučovacích prostorů. Sny, že tento ústav
bude mít vlastní vyhovující budovu, se zatím rozplývají, a i když její výstavba
byla přislíbena a schválena, nakonec zatím uskutečněna nebyla. A tak vyučující i
žáci našeho nejvyššího učiliště se tísní a ještě dlouho budou tísnit
v podnájmu budovy ZDŠ na třídě Pionýrů a budovy středního odborného
učiliště zemědělského (SOUZ), ačkoliv jako ústav s dlouholetou školskou
činností za dosahované výsledky by si vlastní budovu určitě zasloužil.
Školní rok 1979/80 trval od 3. září 1979 do 27. června 1980. Na
škole je 15 tříd, z toho 11 je umístěno na ZDŠ a 4 zbývající v budově
SOUZ, kterou sice ředitelství gymnázia převzalo do své správy, ale její podstatnou
část využívá nadále učiliště.
Výsledek společné práce vyučujících i žáků se odráží
v hodnocení, tedy ve vysvědčeních. Ke konci roku prospělo s vyznamenáním
131 žáků, což je 24,5 % a neprospěli jen 3 žáci. Maturitními zkouškami ukončilo
středoškolské studium 98 žáků, z nichž 33 s vyznamenáním, 34 velmi
dobře a ostatní všichni prospěli.
K dalšímu studiu na vysoké škole se přihlásilo 79 maturantů
a pouze jedna absolventka přešla přímo do zaměstnání. Stejně jako v minulých
ročnících se projevil menší zájem o studium technických směrů, což je dnes
příznačné v celém státě a převládá zájem o ostatní obory, hlavně však o
studium medicíny, která je pro mladé lidi atraktivní, a kde zájem o studium tohoto
oboru několikrát převyšuje skutečnou potřebu.
Rok 1980 je poznamenán řadou význačných výročí. Z těch
nejvýznamnějších to bylo 35. výročí osvobození naší vlasti Sovětskou armádou,
110. výročí narození V.I. Lenina a 35 let od znárodnění peněžnictví a
klíčového průmyslu. Kromě toho byla zde řada důležitých událostí a nad ostatní
vynikaly Československá spartakiáda 1980 v Praze a XXIII. letní olympijské hry
v Moskvě. K všem událostem byly uspořádány vhodné akce. Jako zvlášť
významnou možno označit celoškolskou akademii k 35. výročí osvobození, protože
tato měla vysokou úroveň uměleckou i politickou a byla velmi kladně ohodnocena
stranickými orgány města i okresu. Oslavy 110. narozenin V.I. Lenina, jichž se škola
zúčastnila, jsou popsány ve zvláštním zápisu této
kroniky. Rovněž o kyjovské okrskové spartakiádě, na níž z řad žáků a
profesorů cvičilo 227 účastníků, a kde členové profesorského sboru působili
v čelných řídících a organizátorských funkcích (předseda spartakiádního
štábu, vedoucí hromadných vystoupení, předseda programové komise) lze hovořit jako
o velmi zdařilé.
Výsledek výuky branné výchovy a civilní obrany byl předmětem
ministerské prověrky na závěr roku a jeho výsledek byl velmi příznivý. Také
plnění úkolů estetické výchovy vykázalo kvalitní vzestup. Mimo pěveckého
souboru, který vedl prof. Matula, byl ustaven i hudební soubor pod vedením prof.
Meisla, který poprvé vystoupil s úspěchem na středoškolské akademii. Práce
školní agitky se v průběhu školního roku projevila v aktivní účasti na
13 kulturních akcích.
Členy organizace SSM jsou všichni žáci a předsedou až do
pololetí byl žák Šohaj ze IV.C a pak žák Jančálek ze II.D. Organizace ustavila
hlídku “Reflektor mladých” s hlavním úkolem udržení čistoty ve škole,
jinak se zaměřila především na brigádnickou činnost a kulturní vyžití. Žáci
v podzimním období pracovali na různých zemědělských brigádách
v několika JZD našeho okresu (průměr 5 pracovních dnů na třídu),
v jarním období pak při drátkování chmele na Slánsku. Jejich denní výkon 200
až 300 procent normy byl zveřejněn v tisku a oceněn v dopise předsedy
družstva. Tedy ani zde se mladí lidé z Kyjova a okolí nezapřeli a projevili se
v práci tak, jak to zdejší lidé umějí, s chutí i fortelem.
Studenti se zúčastňovali i různých soutěží. Tak Elena Hátlová
z 2. ročníku zvítězila v ústředním kole literární soutěže, v krajské
olympiádě biologické soutěže získala Renata Hlaváčová druhé místo a
úspěšnými řešiteli krajských kol bylo dalších 5 žáků.
Ani po sportovní stránce nebylo gymnázium bez úspěchů. Hoši i
dívky zvítězili v okresním kole košíkové, v dalších kolech se však
dále nesoutěžilo, což bylo ke škodě našich gymnazistů, neboť právě zde se mohly
čekat právě ty největší úspěchy, vždyť zejména naše dívky patří právě
v tomto sportu mezi elitu v celém státě.
Chování kyjovských gymnazistů bylo zřejmě na úrovni, všichni
totiž byli po této stránce ohodnoceni tou nejlepší známkou. A to je nejen úspěch,
ale i předpoklad, že z těchto lidí vyrůstají a jistě vyrostou i dobří
občané.
Ředitelem gymnázia je i nadále prof. Mirko Kuba, kyjovský rodák,
jehož vřelý vztah k ústavu, kde sám kdysi studoval, je zárukou další dobré
práce.
Každá škola vychovává své žáky
k náročným úkolům, s nimiž se pak denně setkávají v dalším
životě a škola se proto snaží, aby je připravila co nejlépe, zejména však tehdy,
když jejich budoucí povolání bude na ně klást požadavky zvlášť vysoké. A naše
zdravotnická škola, která vychovává ošetřovatelky a dětské sestry má
v tomto směru nejlepší pověst a navštěvují ji žákyně nejen z našeho,
ale i okolních okresů. Připravují se zde na své krásné a velmi odpovědné
povolání, aby po absolvování odešly do zdravotnických zařízení okresu Hodonín,
Břeclav či Brno.
V tomto roce studovalo na této škole 249 žákyň, z toho
v oboru zdravotní sestra 129, v oboru dětská sestra pak 120 žákyň.
Odpovědný přístup ke studiu se projevil v celkově dosaženém průměru známek
a průměr 2,13 je lepší, než průměr dosahovaný dříve. Tradičně nejlepší jsou
čtvrté, nejslabší pak první ročníky. Odmaturovalo 30 nových sester zdravotních a
29 dětských, přičemž 12 jich bylo s vyznamenáním. Na lékařskou fakultu se
hlásilo 6 absolventek, žádná z nich nebyla však přijata. Všechny absolventky,
až na 9 na mateřské dovolené, nastoupily do různých zdravotnických zařízení a
sociálních ústavů, přičemž 22 jich zůstalo v okrese Hodonín.
Práce ve škole se prolínala s činností mimoškolní. Vedle
tradiční činnosti, jako je pečovatelská služba, spolupráce s dětskými
domovy, aktivita v rámci SSM a SČSP, se projevil velký zájem o spartakiádní
cvičení. Pod vedením prof. Kaňovské nacvičovalo 40 žákyň a 13 nejlepších
cvičilo i na Strahově.
Ředitelem školy zůstává i nadále prof. Květoslav Popelka. Po
řadě let působení na škole odešli do důchodu externě vyučující primáři dr.
Aleš Bednář, gynekolog a dr. Josef Soldán, internista, kteří dlouholetou činností
přispěli k výchově zdravotnických kádrů.
Kyjov je jedním z mála míst, kde je škola tohoto typu.
Vidíme-li mladé dívky, které chodí do této školy, musíme je bezděčně obdivovat
proto, že se rozhodly dobrovolně a s radostí sloužit těm, kteří jejich péče
potřebují a bez ní by se mnohdy vůbec neobešli. A takových mladých lidí, kteří
mají cit pro druhého, je v naší době hodně zapotřebí.
Zemědělské školství v Kyjově má svou
dlouholetou tradici. Okres v minulém století byl prakticky výlučně
zemědělský, poměrně úrodná půda dávala slušné výnosy. Zkušenosti,
přenášené z generace na generaci, přestávaly ale stačit a zemědělci se
snažili poznat něco nového, co by jim přineslo lepší výsledky jejich práce. A Tak
již v roce 1884 se zde zakládá Rolnicko hospodářský spolek, který si jako
hlavní cíl vytkl zvýšení zemědělské úrovně. Svou úlohu ve své době plnil
velmi odpovědně a své snažení vyvrcholil v roce 1907, kdy za přispění města
Kyjova a tehdejšího ministerstva orby založil odbornou školu hospodářskou a
zemědělskou poradnu v Kyjově. Na tehdejší dobu to byl čin doslova průkopnický
a škola za své trvání vychovala velký počet dobrých hospodářů. Postupně
s přibývajícími nároky socialistického zemědělství byla zde zřízena
střední zemědělská technická škola, která byla v roce 1977 změněna na
zemědělské odborné učiliště a od školního roku 1979/80 na střední odborné
učiliště zemědělské.
První školní rok tohoto nového učiliště byl slavnostně zahájen
dne 3. září 1979 za přítomnosti řady hostů z řad stranických, školských a
městských orgánů. V současné době škola vychovává své žáky ve 3 oborech:
- operátor zemědělské techniky, 3 ročníky, 88 žáků,
z toho 13 dívek
- chovatel hospodářských zvířat, 3 ročníky, 150 žáků, z toho 115 dívek
- zedník, 2 ročníky, 44 učňů
Celkem tedy 282 žáků a učňů, z toho pak
128 dívek, což nasvědčuje tomu, že počet dívek, které se chtějí věnovat práci
v zemědělství, není nijak malý a představuje více než 45 procent
z celkového počtu všech žáků.
Kromě normální výuky jsou žákům umožňovány různé exkurze na
výstavy i do zemědělských závodů proto, aby si rozšířili svůj rozhled a
zvýšili zájem o svou práci. Tak 6. září 1979 navštívili výstavu “30 let
socialistického zemědělství” v Uherském Hradišti a 18. září pak i
mezinárodní strojírenský veletrh v Brně se zvláštním zaměřením na novou
zemědělskou techniku.
Jako každý rok, tak i v letošním roce vypomáhali při
podzimních pracích v zemědělských závodech okresu. A že to byla práce dobrá,
o tom svědčí řada písemných poděkování. A ti nejlepší učni druhých ročníků
dostali týdenní zimní rekreaci v Praze za své úspěchy v učení i za
dobré chování i vystupování.
Oslavy VŘSR, Vítězného února i 1. máje byly jako vždy důstojné
a byly také hojně navštíveny. Úroveň přednášek i projevů byla na výši a byly
proto i se zájmem vyslechnuty.
Dne 1. dubna 1980 probíhaly v budově školy přijímací
zkoušky čtyřletého učebního poměru “operátor zemědělské techniky pro
živočišnou výrobu”. Toto řízení proběhlo za účasti ústředního inspektora
ing. Zdeňka Salajky a okresního inspektora s. Vejpravy a do prvního ročníku tohoto
nového čtyřletého studia bylo přijato celkem 51 žáků.
Celostátní spartakiády v Praze se zúčastnilo 21 učňů
z tříletého učebního poměru, což svědčí o tom, že se toto učiliště
velmi úspěšně podílelo na této velmi důležité sportovní a společenské akci.
Od 16. do 24. června 1980 probíhaly závěrečné učňovské
zkoušky oboru “chovatel hospodářských zvířat”. Všech 26 učňů u zkoušek
prospělo, což svědčí o svědomitosti a píli nejen žáků, ale i vyučujících,
kteří je na toto povolání dobře připravili. A tak naše zemědělství dostává
neustále mladé, odborně vyškolené pracovníky, kteří svými znalostmi jistě
přispějí k jeho dalšímu postupnému zlepšování.
Budova bývalého gymnázia a budova bývalé
chlapecké školy vytvářejí dnešní školní areál, v němž se učí mládež
od 6 do 15 let. Je jich tam také nejvíce, celkem 935, je to tedy počtem největší
škola v Kyjově. Vejdete-li do této školy, stanete se svědkem toho, jak se tu
stále něco opravuje, upravuje, bourá i znovu staví tak, aby staré budovy byly
zrestaurovány a vyhovovaly dnešním požadavkům. Přestavuje se hlavní vchod a
sklepní prostory se upravují na šatny pro žáky. Při současném nedostatku
pracovních sil je to práce poměrně zdlouhavá a bude proto pokračovat i
v příštím roce.
V tomto školním roce vstoupilo v platnost nové pojetí
československé výchovně vzdělávací soustavy a tím bude ukončen první stupeň
základní školy. Na tomto úseku čeká učitele nejodpovědnější kus práce, a tím
je příprava pro pátý postupný ročník druhého stupně základní školy. Výchovně
vzdělávací práce i osobnost učitele budou ovlivněny dokumenty a závěry
celostátní konference učitelů z roku 1979, která vytyčila další směr pro
základní školy. V delegaci okresu na této konferenci byla i učitelka zdejší
školy Drahomíra Kreplová.
Ve vedení školy nedošlo ke změnám. Ředitelkou je i nadále Marie
Sukopová, zástupkyní pro 1. až 5. ročník Marie Jandová a zástupcem pro 6. až 9.
ročník pak Jaroslav Cuták. Na škole je celkem 41 pedagogických pracovníků.
Projevuje se značný nedostatek učitelů pro nižší třídy a tak 5 učitelů
s vyšší aprobací vyučuje přechodně na nižším stupni.
V tomto roce bylo na škole 27 tříd a 4 oddělení školní
družiny. V prvních až pátých třídách (celkem 14) bylo 456 žáků (221
chlapců a 235 dívek), v šestých až devátých třídách pak 455 žáků,
z toho 224 chlapců a 231 dívek. Vedoucí vychovatelkou družiny je Věra
Vodáková, vychovatelkami Anna Heclová, Mária Vavřinová a Zdeňka Pelková.
Hodnocení prospěchu i chování je nadále prováděno jak
v pololetí, tak i na konci školního roku. Vyznamenáním jsou hodnoceni žáci až
od páté třídy. V pololetí bylo s vyznamenáním celkem 183, na konci
školního roku pak 210 žáků.
Nám, kteří jsme navštěvovali školu před několika desetiletími,
se zdá tento počet neúměrně vysoký, ovšem když z vlastní zkušenosti dnes
víme, že naše děti a hlavně naši vnuci znají daleko více, než jsme znali kdysi
my, že dnešní požadavky na učení jsou nepoměrně vyšší, pak si můžeme jen
blahopřát k takovým výsledkům. Vždyť z celkového počtu žáků
neprospělo pouhých 5, a to představuje jen půl procenta, což svědčí o tom, že
vyučující i žáci přistupují k svým povinnostem s plnou vážností a
odpovědností.
Chování žáků v 1. až 5. ročníku bylo po celý rok bez závad,
závady se projevují až u těch starších a tak na konci roku bylo nutno ohodnotit
chování 2 žáků druhým a jednu žákyni dokonce třetím stupněm. V tomto
případě se jednalo o žákyni, která o učení projevila naprostý nezájem,
absentovala 385 hodin a propadla ze 3 předmětů. Tento případ byl však naprosto
ojedinělý a nelze předpokládat, že by se někdy vůbec opakoval.
O dobré práci pedagogického sboru svědčí řada úspěchů, jichž
během tohoto školního roku dosáhli žáci. Jako největší je možno označit
výsledek žákyně 8.C Jarmily Tesaříkové, která v Puškinově památníku
získala první místo v okrese a druhé místo v kraji a složila zkoušky na
konzervatoř v Brně, kam také byla přijata na obor zpěv a klavír. Řada
dalších žáků se zúčastnila okresních olympiád, umístila se vesměs na předních
místech a někteří si vedli dobře i v krajských kolech. V zeměpise obsadili
dokonce první a třetí místo, což je nejlepší výsledek a úspěch školy vůbec.
Podařilo se probudit zájem i o soutěže výtvarné, literární a
zdravotnické. Vždyť do výtvarné soutěže “Děti, mír, umění” bylo odesláno
54 prací. Ve spolupráci se ZDŠ třídy Pionýrů byla z prací žáků obou škol
uskutečněna i výstavka pro veřejnost a tato byla přijata s velkým pochopením.
Žáci pracují celkem ve 14 zájmových kroužcích a nejagilněji si počínali
v internacionálním a dvou světonázorových kroužcích.
Velkým přínosem pro školu je skutečnost, že pionýrská
organizace SSM má skupinovou vedoucí z povolání, a to Danu Hulatovou. Tato
organizace dosáhla řady úspěchů, jako získání titulu “Pionýrská organizace 30.
výročí založení PO” a získala stuhy od ústřední rady PO SSM. Ve skupině je
registrováno 798 jisker a pionýrů, pracuje 36 oddílů, z toho 7 oddílů na
okolních školách, neboť skupinová vedoucí řídí ještě další 3 školy, a to
ZDŠ Boršov, Bukovany a Bohuslavice. Na škole působí 85 pionýrských pracovníků,
z toho 41 instruktorů z řad studentů. Skupina má celkem 5 patronů, kteří
jí podle potřeby poskytují příslušnou pomoc.
Největší sportovní událostí pro mladé bylo uskutečnění
Československé spartakiády 1980 a tato našla příznivou odezvu jak mezi žáky, tak i
učiteli. Nácvik a vystoupení na veřejnosti probíhaly s nadšením a 20 žáků
s učitelkou Věrou Konečnou vystoupilo i v Praze na Strahově. Velmi aktivně
pracovali učitelé Kovář a Cvrkal, kteří byli vedoucími okrskových vystoupení a
s žáky se zúčastnili místních i okrskových spartakiád.
Družební styk byl udržován jak se Zvolenem, tak i s Myjavou.
Ve Zvolenu obě školy společně zorganizovaly slavnostní akademii pro rodiče i
veřejnost, v Kyjově se u příležitosti Dne učitelů uskutečnila beseda a
nakonec i sportovní utkání. Kromě toho k 35. výročí osvobození Kyjova
zorganizovala myjavská škola besedu o Kyjově.
Ve škole pracuje řada organizací. V čele ZO KSČ je učitelka
M. Fuchsová, ROH Drahomíra Kreplová, SČSP J. Vaverková, SSM J. Hofr a SRPŠ V.
Válka.
Z 233 vycházejících žáků odchází 77 na studium střední
školy, 4 na učební obory s maturitou, jeden na střední vojenskou školu, 9 na
zemědělskou školu, 15 do stavebnictví, 41 na jiné obory a ostatní do učebního
poměru.
Škola má velmi dobrou úroveň i perspektivu, že bude plnit i
nadále svůj hlavní úkol, to jest vychovávat mladé lidi pro jejich další
úspěšný život a umožnit jim co nejsnadnější přechod do praktického života.
Základní devítiletá škola na Újezdě, jak se
této škole ze setrvačnosti ještě dnes říká, hostí ve svých prostorech i
gymnázium a proto obě tyto školy narážejí na problém nedostatku místa, o němž je
zmínka v zápise o gymnáziu.
V tomto školním roce měla tato škola celkem 25 tříd a 4
oddělení školní družiny. Ředitelkou školy se stala po odchodu Zdenky
Ovčáčíkové do důchodu Marie Leciánová, jejími zástupkyněmi pak Emílie
Štanglerová pro první a Růžena Koudelová pro druhý stupeň.
Práce školy byla ovlivněna význačnými výročími tohoto roku,
jichž bylo využito pro výchovu žáků, a k nimž byla uspořádána řada akcí.
Zvlášť třeba je vyzvednout školní akademii k 35. výročí osvobození
Československa Sovětskou armádou, protože tato akademie měla vysokou ideovou a
kulturní úroveň.
A že pedagogické činnosti učitelů bylo věnováno hodně úsilí,
o tom svědčí i výsledky. Více než 17,5 procent žáků bylo s vyznamenáním a
neprospělo jen 5 žáků. V průběhu roku se prospěch postupně zlepšoval a
příznivě se i projevila systematická práce v doučovacích skupinách a
v individuální doučování slabších žáků. Rovněž se zlepšilo chování
žáků, jen 6 žáků má chování druhého stupně a jen jeden stupně třetího.
Snížené známky byly uděleny za vyšší počet neomluvených vyučovacích hodin a za
soustavné porušování školního řádu.
Rozmisťování žáků probíhalo zhruba ve stejném poměru jako
v roce loňském. Ke studiu na střední škole bylo přijato 22 žáků
z devátých a 40 žáků z osmých tříd, když přijímací zkoušky složilo
92 procent všech přihlášených. Jelikož někteří žáci osmých tříd byli
přijati do učebních oborů, do devátého ročníku nastupuje jen 46 žáků.
Pozornost byla věnována i předmětům nepovinným. Činnost
vyvíjelo 6 oddělení pohybových her, 3 oddělení sportovních her a po jednom
oddělení francouzštiny, češtiny, matematiky a fyziky. Na škole pak pracuje dalších
11 zájmových kroužků a kromě toho jsou žáci zapojeni i do přípravy kulturních
programů pro oslavy a akce ve škole, vystoupení agitek na závodech apod. Řada žáků
pracuje kromě toho i v řadě zájmových kroužků, jako Svazarm, tělovýchova,
LŠU a jinde.
Československá spartakiáda 1980, která byla součástí oslav 35.
výročí osvobození, byla nejen sportovní, ale i politickou událostí a proto se na
její přípravě podílel i pedagogický sbor školy. Skladbu žen nacvičovaly 4
učitelky, skladbu rodičů s dětmi jedna učitelka. V žákovských skladbách
cvičilo 282 žáků a všichni se zúčastnili okrskové spartakiády v Kyjově i
okresní spartakiády v Hodoníně, starší žáci cvičili i ve Veselí nad
Moravou. Skupina deseti starších žákyň s učitelkou Seidlovou vystupovala i na
Strahově. A o výborné práci na tomto úseku svědčí i hodnocení: vždy bylo
výborné.
K význačným dnům byla uspořádána i řada dalších akcí a
škola se i aktivně zapojila do řady soutěží, organizovaných pro žáky těchto
škol. V celonárodní výtvarné soutěži “V našem JZD” dosáhla
nejvýraznějšího úspěchu žákyně Ivana Tihlaříková, která za svou práci byla
oceněna třetím místem. I v rámci okresu se žáci školy umístili v první
desítce olympiády matematické, fyzikální, biologické a ruské, a také i
v dopravní soutěži.
Pokračovalo i další rozvíjení družby s i. ZDŠ Myjava a u
příležitosti oslav osvobození Myjavy byla uskutečněna návštěva zástupců školy.
Byla obnovena i patronátní smlouva se závodem Zemědělské stavby. Tento svazek škole
velmi prospívá, neboť tento podnik má řadu odborníků, kteří provádějí
preventivní prohlídky a zajišťují nejnutnější drobné opravy. Žáci a pionýři
školy pak na oplátku podle potřeby či na požádání závodu účinkují
v kulturním programu při různých příležitostech, jako MDŽ, výroční schůze
apod.
Práce výboru SRPŠ a jeho komisí je účinná a přináší
oboustranný prospěch. Stranická organizace zůstává společná s gymnáziem a
funkci předsedy vykonává prof. Oldřich Fuchs, zástupce ředitele gymnázia. Také
místní organizace ROH je významným pomocníkem vedení školy a obě tyto organizace
se plně věnovaly problematice zavádění projektu nové československé vzdělávací
soustavy, vyjadřovaly se a spolurozhodovaly při řešení významných úkolů a
problémů a věnovaly pozornost brigádě socialistické práce pracovnic školní
jídelny, které soutěží o stříbrný odznak.
Dobře pracovala i místní organizace SČSP, která za předsednictví
učitele Josefa Kolaříka organizovala a uskutečnila školní kolo soutěže “O zemi,
kde zítra…” a vykonala hodně práce v propagaci a návštěvnosti sovětského
filmu.
Pionýrská organizace Zoji Kosmoděmjanské sdružuje 89 jisker, 348
mladších a 322 starších pionýrů, což představuje organizovanost 92,6 %. Pionýři
a jiskry pracují v 19 všeobecných a 6 zájmových oddílech. Uvážíme-li, že funkci
skupinové vedoucí vykonává v rámci vedlejší pracovní činnosti učitelka
Ludmila Zavadilová, pak musíme ocenit její práci i lásku k mladé generaci.
Prakticky všichni pedagogičtí pracovníci jsou zapojeni do funkcí
nebo jiných činností, řada z nich dokonce na více úsecích. Čtyři jsou
funkcionáři KSČ, čtyři mají funkce v Českém svazu žen, deset je zapojeno do
práce v Revolučním odborovém hnutí, sedm ve svazu československo-sovětského
přátelství, jeden poslanec NV a další v jiných organizacích.
Pro realizaci projektu nové československé vzdělávací soustavy
byla ukončena příprava učitelů 1. až 4. ročníku základních škol. Přímo na
škole byla organizována všeobecná pedagogická a psychologická příprava učitelů
druhého stupně pro 5. až 8. ročník základních škol a učitelé podle své aprobace
absolvovali odbornou přípravu pro 5. ročník. Tím, že nové pojetí výchovně
vzdělávací práce postoupilo do 4. ročníku, je ukončen první stupeň základní
školy a podle dosavadních zkušeností lze právem předpokládat další zvýšení
kvality výsledků hlavně proto, že nové pojetí vede žáky k větší aktivitě,
samostatnosti i logickému myšlení. Větší náročnost na žáky a skutečnost, že
tito získávají za kratší dobu více vědomostí a dovedností, je dobrým příslibem
a zárukou, že nový projekt je v souladu se zvýšeným požadavkem na vzdělání
mladé generace. A to je hlavním úkolem dnešní školy.
Historie této školy, která zajišťuje základní
vzdělání v omezeném rozsahu dětem školou povinným, není dlouhá. Právě
před 20 lety byla zřízena v Kyjově jedna její třída jako pobočka zvláštní
školy internátní v Nenkovicích. Třída byla umístěna v budově ZDŠ
v Komenského ulici a v prvním roce navštěvovalo tuto školu 13 žáků
prvního až pátého postupného ročníku. První učitelkou byla Ludmila Křemečková
a až do roku 1965 nepřekročil počet žáků hranici 20, přičemž žáci byli
výlučně z Kyjova. V roce 1965 byly zřízeny dvě, od roku 1966 pak tři
třídy a územní obvod se rozšířil i na přilehlé obce a počet žáků přesáhl
již hranici 50. V tomto roce dostává škola vlastní budovu v Husově ulici.
V roce 1969 se škola dále rozšiřuje a dnes má škola již 5 tříd, 69 žáků a
6 vyučujících. Ve školním roce 1979/80 dochází k dalšímu jejímu
rozšíření na 6 tříd, 75 žáků a 7 vyučujících s předpokladem jejího
dalšího rozšíření již v příštím roce. Všichni učitelé mají učitelské
vzdělání pro základní školy a v nástavbovém studiu se připravují pro
vyučování žáků na speciální škole. Již dnes má 80 % učitelů předepsané
vzdělání a všichni mají snahu, aby své znalosti a zkušenosti předali v míře
co největší žákům, kteří po absolvování školy přecházejí do zvláštních
odborných učilišť, kde mají možnost vyučit se vybraným povoláním podle svých
možností a zálib.
Splnění těchto úkolů vyžaduje hodně trpělivé a vysoce odborné
pedagogické práce i vhodného přístupu. Kolektiv vyučujících v čele
s novým ředitelem školy PhDr. Zdeňkem Radiměřem přistupuje k úkolům
odpovědně, a to nejen k samotné pedagogické práci, ale i úpravě prostředí,
které má napomáhat i k lepším výsledkům pedagogickým. Byla provedena renovace
celého objektu, vyčleněn školní areál a uskutečněna řada stavebních úprav. Byly
doplněny školní pomůcky, zajištěn potřebný školní nábytek a tím vytvořeny
vnější i vnitřní podmínky pro další zlepšení práce s dětmi. Byl
zkvalitněn učitelský sbor, zainteresován rodičovský aktiv, který se stal dobrým
pomocníkem školy. Za tohoto stavu jsou vytvářeny dobré předpoklady pro stále
vyšší úroveň vzdělávací práce a plány, které si škola pro příští léta
ukládá, tuto snahu jistě potvrdí. Plány jsou smělé, skoro až odvážné, jejich
realizace je ale v dohlednu. Jedná se mezi jiným o přístavbu školní budovy, o
vnitřní stavební úpravy, o zlepšení dnešního objektu i celkového prostředí
školy. Další perspektiva školy je totiž podmíněna dalším prostorovým vybavením
a proto výstavba je pro školu i žáky životně důležitá.
Žáci, kteří z této školy vyjdou, musí být pro život
dobře připraveni a za to budou jistě své škole celý život vděčni.