Školství
Kde jsou ty doby, kdy v celém městě byly
kromě gymnázia pouhé dvě školy, jedna dívčí a jedna chlapecká. Dnes, kdy se Kyjov
rozrostl a do jeho působnosti přišly postupně i další obce, je zde školství
poměrně rozsáhlé a úměrné době i velikosti města. Také výuka ve školách je
v důsledku nového vzdělávacího pojetí náročná. Městský národní výbor i
nadřízené složky věnují otázce školství značnou pozornost a tento zájem se
postupně projevuje i v zlepšené práci škol samých, které se dostávají na vyšší
úroveň jak po stránce výchovné, tak i pedagogické. Kladou se zvýšené nároky
nejen na žáky, ale také na vyučující, kteří se museli vyrovnat s požadavkem
specializace na práce v prvním a druhém ročníku i na práci v třetím a
čtvrtém ročníku a museli se zaměřit i na získání větších praktických
zkušeností pro práci na druhém stupni. Práce všech škol byla ovlivněna
významnými výročími tohoto roku, hlavně pak sjezdy KSSS a KSČ a volbami do
zastupitelských orgánů. O uskutečnění akcí bude pojednáno při rozboru činnosti
jednotlivých škol detailněji. Jinak se pozornost zaměřila na orientaci žáků
k volbě povolání v souladu s potřebami společnosti. Zkvalitnila se i
kontrolní činnost a výchova k světovému názoru.
V této části je rozebrána činnost základních škol,
činnost škol ostatních, zejména pak středních je uvedena samostatně.
Ředitelkou školy je Marie Leciánová, zástupkyněmi Emílie Štanglerová a Růžena Koudelová. Na škole působí 23 učitelů, 4 vychovatelky a jedna skupinová vedoucí PO SSM. Je zde ještě dalších 11 provozních zaměstnanců, a to jedna administrativní pracovnice, 2 školníci a 8 uklizeček.
Organizace školy
ročník |
počet tříd |
počet žáků |
1.-4. |
11 |
346 |
5. |
2 |
76 |
6.-9. |
12 |
405 |
celkem |
25 |
827 |
prospěch |
žáků |
% |
s vyznamenáním | 127 |
25,9 |
prospělo celkem | 816 |
98,7 |
neprospělo | 11 |
1,3 |
chování |
||
1. stupeň | 819 |
99,03 |
2. stupeň | 7 |
0,85 |
3. stupeň | 1 |
0,12 |
Na škole pravidelně po celý školní rok
pracovalo 12 oddělení nepovinných předmětů a 13 zájmových kroužků.
V zájmových kroužcích mimo školu pracovalo 254 žáků, jednotlivé odbory LŠU
navštěvovalo 131 žáků, oddíly tělovýchovných jednot pak 124 žáků. Vedle
zapojení žáků v těchto pravidelných útvarech byli žáci angažováni při
přípravě kulturních programů pro oslavy a akce ve škole a agitek v kyjovských
závodech. Důležitým úkolem školního roku byla další postupná realizace nového
projektu výchovně vzdělávací soustavy. Učitelé ve své práci věnovali hlavní
pozornost všem složkám výchovy a uplatňovali ji v práci s žáky přímo
ve vyučovacích hodinách, v zájmové činnosti, formou přednášek a besed
s žáky ve spolupráci s městskou lidovou knihovnou, Socialistickou akademií,
Českým Červeným křížem atd. Výuku náboženství ve škole v tomto školním
roce navštěvovalo jen 21 žáků a pro další školní rok bylo přihlášeno 17
žáků.
Hlavním úkolem práce do nového období bude zvýšená pozornost
novému výchovně vzdělávacímu pojetí se zaměřením specializace vyučujících. Po
stránce materiální bude i nadále pokračováno na přípravě plynofikace kotelny a
v přístavbě školy.
Ředitelkou školy je Marie Sukopová, zástupci Marie Jandová a Jaroslav Cuták. Škola má 37 učitelů, 5 vychovatelek ŠD a jednu skupinovou vedoucí PO SSM. Má 11 provozních zaměstnanců, z toho jednu administrativní pracovnici, 2 školníky a 8 uklizeček.
Organizace školy
ročník |
počet tříd |
počet žáků |
1.-4. |
12 |
391 |
5. |
4 |
146 |
6.-9. |
11 |
398 |
celkem |
27 |
935 |
Pedagogicko výchovná činnost se řídila
celoročním pracovním plánem školy. Výchovné úsilí školy bylo zvláště
ovlivněno politickými výročími a událostmi obdobně, jako u školy
předcházející. Byly vytvářeny podmínky pro plynulý přechod žáků
z prvního stupně na stupeň druhý. Maximální pozornost byla věnována
přípravě na vyučování, práci s metodickými příručkami, osnovami,
odbornými časopisy a materiály k novému pojetí. V oblasti světonázorové
výchovy pracovaly na škole 2 kroužky, v nichž bylo zapojeno 52 žáků. Do
náboženství bylo přihlášeno 47 žáků. Kladně možno hodnotit práci kroužků
internacionální družby, kde 354 žáků si dopisuje s žáky ze SSSR.
Velmi dobře pracovaly pěvecké soubory, které se zapojovaly do
kulturně politických akcí ve škole i v městě. V okresní soutěži se
tento soubor, vedený učitelem Cvrkalem, umístil na druhém místě. Rovněž
úspěšná byla i činnost dalších sportovních a zájmových kroužků.
V košíkové se dívky umístily v okrese na prvním, v kraji pak na
třetím místě, ve volejbale dívky na druhém místě v okrese,
v lyžařských soutěžích se 5 žáků umístilo v jednotlivých
disciplínách na prvním až třetím místě (bylo dosaženo dvakrát prvního,
třikrát druhého a dvakrát třetího místa) a v celostátním přeboru pak 6.
místo ve sjezdu.
Z celkového počtu žáků školy (935) neprospělo 10 žáků.
544 žáků 5. až 9. ročníku mělo mezi sebou 186 s vyznamenáním. Na konci
školního roku obdrželi 3 žáci druhý a 3 žáci dokonce třetí stupeň
z chování.
Do nového školního roku vstoupili pracovníci školy s novými
náročnými úkoly. Chtějí i nadále zabezpečovat nové pojetí vzdělávací soustavy
a hlavní pozornost napřít do oblasti světonázorové výchovy. Věnují zvýšenou
pozornost v oblasti zlepšování okolí a prostředí školy a u nové komunikace
založí záhony tak, aby prostředí školy ožilo a zkrásnělo.
Ředitelkou školy je Helena Lundová a pracuje zde
ještě jedna učitelka. Škola má jen dvě třídy, a to 2. ročník, který
navštěvuje 24 žáků a 4. ročník, který navštěvuje 18 žáků.
Žáci ostatních tříd dojíždějí v rámci kooperace škol do
ZŠ Kyjov – Bohuslavice. Přesto, že se jedná o školu velmi malou, bylo po celé
období dosahováno dobrých vyučovacích a výchovných výsledků. I přes ztížené
vyučovací podmínky, když třídy byly přestěhovány do bývalého internátu
zvláštní školy, škola plnila své úkoly a zapojovala se do všech veřejných akcí,
které byly uskutečněny v rámci významných výročích roku 1981.
Nejdůležitější pro příští léta bude zaměřit se na plynulý přechod žáků 4.
ročníku do 5. ročníku ZŠ v Kyjově. Počítá se s postupným převedením
této školy do Kyjova, kde se otevřením nové školy v sídlišti V.I. Lenina
vytvoří patřičné prostory. Zatím však, aby byla zabezpečena výuka podle nové
koncepce, jsou učitelské kádry vhodně a řádně proškoleny.
Ředitelkou školy je Dana Selucká a kromě ní zde vyučuje ještě jedna učitelka. Škola se doplňuje se školou v Boršově a má 2 třídy: 1. třídu navštěvuje 23 žáků a 3. třídu navštěvuje 24 žáků. Škola dosahuje dobrých výsledků, všichni žáci prospěli a z chování nebyl udělen žádný nižší stupeň. Na této škole není prováděna výuka náboženství. Úkolem školy pro příští údobí je zabezpečit výuku podle nové koncepce, již obě vyučující dobře ovládají.
Zvláštní škola Tato škola zajišťuje základní vzdělání
v omezeném rozsahu školou povinným dětem, byla letos rozšířena na plných 8
tříd a bylo na ní 97 žáků. Nižší počet žáků v jednotlivých třídách a
vyšší úroveň vyučujících zaručily větší možnost péče o kvalitní
přednesení učební látky i o její lepší pochopení, čímž se zvýšila jak
úroveň výuky, tak i konečných výsledků. Nejvyšší počet žáků je v 5. a 6.
třídě, a to po 14, v ostatních třídách se jejich počet pohybuje od 11 do 13.
Také učitelský sbor se rozšířil o další 3 členy, a to Janu Kockovou, Josefa
Kolaříka a Rudolfa Andrešiče.
Nepříjemná havárie na kotlu ústředního topení na začátku
školního roku zapříčinila nutnost vyučování v náhradních místnostech, a to
na Domě kultury, Domě pionýrů, v budově Lidové školy umění, v budově
ČSAD a v budově traťové distance. I přes toto neočekávané narušení nebyl
pracovní rytmus školy narušen a výsledky, plánované na první pololetí, byly
splněny.
Pro zlepšení vzhledu školy bylo započato s postavením
zděného plotu, v dalším období se počítá s plánovanou přístavbou
školy a jejím rozšířením o další dvě třídy a dvě učebny. Snahou vedení
školy je i provedení plynofikace kotelny, čímž by se odstranila řada dosavadních
potíží, vznikajících právě v topném období.
Velká pozornost se věnuje růstu odbornosti vyučujících. Byly
uskutečněny všechny pedagogické rady i metodická sdružení. Obzvláštní pozornost
byla věnována výchovně vzdělávacímu procesu školy, hodnocení plnění
celoročního plánu a upřesnění úkolů pro další období. Nezapomínalo se ani na
využívání didaktické techniky na škole, ani na nezdravou absenci, která se u
některých žáků projevovala v nežádoucí míře.
U příležitosti významných událostí a jubileí byly pořádány
besedy se soutěžemi a tyto akce obětavě zajišťovala učitelka Naděžda
Balaštíková a metodička městské lidové knihovny Jaroslava Klementová. O estetický
ráz a vysokou ideovost hlavní nástěnky vzorně pečuje učitelka Jana Kocková.
K volbám do zastupitelských orgánů připravila učitelka
Tomčalová výstavku prací žáků školy, kterou instalovala do výkladní skříně
tiskárny na náměstí. Výtvarné práce byly zaměřeny na téma “Budování
socialismu”, písemné práce pak k 60. výročí založení KSČ a k 36. výročí
osvobození republiky.
Dobrou tradici na škole má výchovné poradenství, které má na
starosti učitel Straka. Citlivým přístupem pomáhá překonat první kroky do života
žákům, kteří školu opouštějí. V letošním roce ukončilo školní docházku
celkem 19 žáků (13 dívek a 6 hochů) a z nich bylo 10 zařazeno do učebního
poměru, 8 přímo do pracovního procesu a jedna žákyně bude pokračovat ve školní
docházce do 9. postupného ročníku.
Spolupráce se svazem rodičů a přátel školy i přes veškerou
snahu nebyla na žádoucí výši, neboť i když schůze byly konány současně
s třídními schůzkami, účast rodičů byla malá. Někteří rodiče sice
ukázali svůj dobrý vztah ke škole i účastí na brigádách, těch však byla mizivá
menšina a ti ostatní projevovali zájem malý nebo žádný.
Snaha celého učitelského sboru i ředitele dr. Zdeňka Radiměře,
aby tato škola plnila své specifické úkoly, bude i v dalším období zaměřena
na zvýšení úrovně školy a na to, aby její žáci byli co nejlépe připraveni na
vstup do života.
Ředitelem školy je František Kudela. Škola má
dalších 12 pedagogických pracovníků, kteří vyučují celkem 377 žáků ve 3
oborech uměleckého směru, a to v hudebním (244 žáků), výtvarném (78 žáků)
a tanečním (55 žáků).
V hudebním oboru, kde je největší zájem o studium vůbec,
převládá hra na klavír. V oborech výtvarných je hlavní pozornost zaměřena na
obor grafický technik a práce s materiálem na hrnčířském kruhu. Kromě toho
jsou žáci zapojeni v klubech různých společenských organizací, kde jsou činni
ve skupinách a souborech amatérské činnosti lidové umělecké tvorby. Zapojení
učitelů v mimoškolní činnosti je různorodé. Téměř všichni učitelé se
zapojují do činnosti sboru pro občanské záležitosti, účinkují při smutečních a
svatebních obřadech apod. Žáci i učitelé se zapojují do mimoškolní činnosti
k oslavám či politickým výročím jak ve výtvarném, tak i hudebním oboru a
tato činnost v roce 1981 představuje celkem 1.448 hodin.
Do nového období si škola vytyčuje nové a hodně odvážné
úkoly, a to:
- vybudovat na škole velkou lidovou muziku pro doprovod dětského
národopisného souboru Kyjovánek, kterou bude řídit P. Petrů a J. Hašková
- vybudovat žákovský estrádní soubor
- ve výtvarném oboru rozšířit výuku o oddělení keramiky a filmu
- stabilizovat na LŠU práci tanečního oboru
V oblasti školství je pozornost všech
orgánů zaměřena na zabezpečení umístění dětí v předškolním zařízení
tak, aby byla dána ženám co největší možnost vrátit se zpět do pracovního
procesu. Do jeslí a mateřských škol jsou přednostně umisťovány děti matek, které
pracují, ovšem všem ostatním bude zabezpečována tato předškolní výchova ve
větším rozsahu už od února 1982.
Kapacita mateřských škol a jeslí byla v minulých letech
postupně zvyšována a odpovídá dnešní potřebě tak, že počty dětí, které
nemohou být v těchto zařízeních umístěny, se neustále snižují a
vytvářejí se postupně předpoklady, aby již v dohledné době bylo možno
uspokojit všechny žadatele. Velká pozornost se věnuje i oblasti údržby
předškolních zařízení a možno říci, že v tomto roce byla uskutečněna
oprava nebo aspoň větší údržba prakticky ve všech mateřských školách
s výjimkou nových budov.
V současné době je v Kyjově v provozu celkem 10
mateřských škol, a to:
- MŠ I Jungmannova ulice. Ředitelkou školy je Emílie Dobešová a pracuje zde dalších 6 učitelek. Ve 3 třídách je celkem 107 dětí.
- MŠ II Nětčice. Ředitelka Marie Kouřilová s dalšími 3 učitelkami pečují o 69 dětí ve 2 třídách
- MŠ III Boršov. Ředitelka Jarmila Školudová a jedna učitelka se zde starají o 29 dětí v jedné třídě.
- MŠ IV Obránců míru. Je současně největší školou tohoto druhu v Kyjově. Ředitelka Božena Slezáková a 7 učitelek mají na starosti 130 dětí, které jsou rozděleny do 4 tříd. Škola je v péči n.p. Šroubárna Kyjov.
- MŠ V Za stadionem. Pod vedením ředitelky Dany Cichrové a dalších pěti učitelek je zde soustředěno ve 3 třídách 98 dětí.
- MŠ VI Nádražní ulice. Ředitelka Marta Pštrosová a dalších 5 učitelek odpovídají za péči o 107 dětí.
- MŠ VII n.p. Sklárna Kyjov je umístěna v Boršově a má ve 2 třídách celkem 66 dětí. Školu vede ředitelka Hana Vráblíková se 3 učitelkami.
- MŠ Bohuslavice má jen jednu třídu a v ní 35 dětí, které vede ředitelka Hedvika Svobodová a jedna učitelka.
- MŠ při nemocnici má rovněž jen jednu třídu a ředitelka Marie Michalčíková spolu s dalšími 3 učitelkami mají na starosti 48 dětí.
Mimo tyto školy je ještě v Boršově škola pro nedoslýchavé, ovšem tato po stránce správy a řízení nepodléhá městskému národnímu výboru. Kromě mateřských škol patří do předškolního zařízení i jesle, určené pro ty nejmenší, a to:
- jesle U parku, kde je umístěno 38 dětí. Vedoucí jeslí je Růžena Součková a spolu s ní se o děti starají 4 zdravotní sestry.
- jesle v Nádražní ulici. Zde se o 24 dětí stará Květoslava Klímová a dvě zdravotní sestry.
- jesle při nemocnici zajišťují péči o 46 dětí. Vedoucí jeslí Ludmila Macková pečuje ve spolupráci s 5 zdravotními sestrami na plný a jednou důchodkyní na poloviční úvazek o jejich výchovu.
- jesle Za stadionem pro 23 dětí vede Blanka Fuchsová a jedna zdravotní sestra na plný a jedna na poloviční úvazek.
Nepočítáme-li mateřskou školu při nemocnici,
je v mateřských školách umístěno celkem 641 dětí a dosud není umístěno jen
88 dětí, z nich pak 25 předškolních. V jeslích je umístěno 131 a
neumístěno 54 dětí.
Jak jsem uvedl dříve, tato situace se má už v příštím roce
podstatně zlepšit a lze předpokládat, že brzy bude pro všechny ty nejmenší
v našich předškolních zařízeních dostatek místa.
Tato škola, která je důstojnou pokračovatelkou kyjovského zemědělského školství, patří svou odborností, počtem žáků i zájemců o studium mezi největší svého oboru v našem kraji. V současné době na ní probíhá studium ve 3 směrech, a to:
- čtyřleté s maturitou v oboru operátor zemědělské
techniky
- tříleté v učebním oboru chovatelství hospodářských zvířat
- tříleté v učebním oboru zedník
V tomto školním roce navštěvovalo toto odborné učiliště celkem 328 žáků v tomto rozdělení podle jednotlivých oborů a tříd:
operátor zemědělské techniky |
134 |
z toho |
|
1. ročník (2 třídy) |
49 |
2. ročník (1 třída) |
31 |
3. ročník (1 třída) |
28 |
4. ročník (1 třída) |
26 |
učební obor chovatel |
120 |
z toho |
|
1. ročník (1 třída) |
30 |
2. ročník (2 třídy) |
47 |
3. ročník (3 třídy) |
43 |
učební obor zedník |
74 |
z toho |
|
1. ročník |
32 |
2. ročník |
22 |
3. ročník |
20 |
Letos se uskutečnily první maturity v oboru
“operátor zemědělské techniky” a byly zaměřeny na část písemnou, praktickou a
ústní. Zkoušce se podrobilo celkem 25 žáků, jeden byl nemocen a ve všech částech
bylo dosaženo velmi dobrých známek, a to 32 s vyznamenáním, 26 chvalitebných a
jen 17 bylo dobrých.
Uskutečnily se i závěrečné zkoušky v oboru “chovatel” a
podrobilo se jim 41 žáků a žákyň. Z nich jsou 4 s vyznamenáním, 19
s velmi dobrým a zbývajících 18 s dobrým prospěchem.
Slavnostní vyřazení s předáním maturitních vysvědčení a
výučních listů se uskutečnilo v obřadní síni MěstNV v Kyjově za
účasti zástupců školství a veřejných představitelů a bylo důstojným
zakončením učení i studia. Nejlepší žáci byli odměněni knižním darem a 3
nejlepší učni, Jana Tomanová, Marie Pavlíková a Jiří Kotík obdrželi poukaz na
zahraniční rekreaci.
Určitým zpestřením současné činnosti během školního roku byla
zajímavá soutěž “Víš, znáš, dovedeš?”, která se uskutečnila
z iniciativy učiliště Skláren Moravia. Této soutěže se zúčastnili vždy 4
zástupci gymnázia, zdravotní školy, učiliště skláren a učiliště
zemědělského. Zajímavá soutěž skončila úspěchem soutěžících ze
zemědělského učiliště, což bylo nejen příjemným překvapením, ale potvrdilo i
vysokou úroveň znalostí žáků tohoto učiliště a tím i samotné školy. Rovněž
soutěž místního kola dovednosti učňů bylo pro toto učiliště velmi úspěšné,
jeho zástupci obsadili první a třetí místo a v dívkách byla zástupkyně
učiliště druhá.
V pedagogickém sboru, v jehož čele je ředitel ing.
Tomáš Ondroušek, došlo k určitým změnám. Odešel zástupce ředitele ing.
Vladimír Rajsigl a na jeho místo byl jmenován ing. Bohuslav Žižlavský, předseda
základní organizace KSČ.
Jako každý rok, tak i letos se žáci a učni zúčastnili řady
zemědělských brigád, hlavně při sklizních a jejich dobrá práce byla oceněna
řadou děkovných dopisů od představitelů jednotných zemědělských družstev.
Zvlášť potěšující bylo uznání, projevené předsedou JZD Družba Kyjov učni
druhého ročníku Jaroslavu Svorovi, jehož přístup k práci i pracovní morálka
byly vynikající, což svědčí i o velmi dobré výchovné práci učiliště.
Důležitost zemědělské práce nebyla u nás řadu let doceňována
a byly i doby, kdy se vše doslova jen točilo kolem průmyslu. Ovšem dnes je již
v této otázce hodně jasno, vždyť nejen průmyslové výrobky, ale hlavně
potraviny se staly důležitou strategickou surovinou a jejich dostatek je i zárukou
spokojenosti celé společnosti. A proto je nutno zemědělskou základnu neustále
zvyšovat a zkvalitňovat a k tomu potřebujeme lidi, stejně vzdělané jako jsou
v průmyslu, ba dokonce někdy i lepší, neboť tito pracují a rozhodují za
měnících se podmínek, hlavně povětrnostních. A právě o výchovu takových se
stará kyjovské učiliště.
Tento, dnes už tradiční ústav, těsně spjatý
s městem, neměl letos pro svou činnost právě nejlepší podmínky. Vynucená
generální oprava elektroinstalace v budově školy, prováděná až do května,
zasáhla nepříznivě do učebního procesu, protože bylo nutno převést výuku do
náhradních prostorů. Využilo se proto místností v Domově mládeže a výuka
tělesné výchovy byla uskutečňována mimo školu.
Uskutečňováním generální opravy nevznikaly však jenom potíže,
této situace bylo využito pro provedení nutné reorganizace v samotné školní
budově. Dalo se konečně bez velkých problémů provést přemístění odborných
učeben a kabinetů tak, aby ještě lépe vyhovovaly svému účelu. Bylo provedeno
soustředění kanceláří i pracoven do jednoho bloku, čímž bylo dosaženo lepšího
i pružnějšího styku ředitele s členy vyučujícího sboru. Touto opravou doznal
interiér školy značného zlepšení a jeho dnešní vzhled odpovídá i kulturnosti
práce této školy.
V pracovním kolektivu došlo v průběhu roku
k menším změnám, jež ale nevybočují z obvyklého normálu, a to jak u
interních, tak i externích vyučujících. Někteří odcházejí pro věk, jiní, ti
mladší, z řady ostatních důvodů, u žen to bývají především mateřské
povinnosti.
Počet žákyň zůstává zhruba na úrovni let předcházejících,
tedy kolem 250 žákyň v 8 třídách. Letos jich bylo skutečně na začátku roku 250,
ovšem v průběhu školního roku 2 žákyně od studia odstoupily a další 2
žákyně přerušily studium pro mateřství a tedy ke konci školního roku jich bylo
246. Celkem 28 žákyň skončilo s vyznamenáním, 99 jich bylo s velmi dobrým
prospěchem, 112 prospělo prostě, jedna žákyně neuspěla a klasifikováno nebylo
šest žákyň. Poněkud zaráží skutečnost, že chování, jak by se předpokládalo u
středního zdravotnického personálu, nebylo vždy stoprocentní a tak druhý stupeň
z chování obdržely 3 žákyně.
Značná absence, jejíž průměr se nepodařilo snížit a tento
dokonce podstatně ještě vzrostl až na 105,48 hodin na jednu žákyni, je způsobena
především mateřskými dovolenými a častou nepřítomností z důvodů infekce,
s níž žákyně přicházejí do styku ve zdravotnických zařízeních při
pravidelné praxi. Nedobrý vliv na jejich zdravotní stav mají i nepříliš příznivé
klimatické podmínky zdejší oblasti.
Maturitní zkoušky proběhly letos jako obvykle začátkem června. Z
33 žákyň 4. ročníku zdravotních sester odmaturovalo 29, z toho 4
s vyznamenáním, 10 velmi dobře, 14 prostě a jedna neprospěla. Z nich 27
nastoupilo přímo do zdravotnických zařízení a 6 na mateřskou dovolenou.
V třídě dětských sester maturovalo všech 29 žákyň, z nich 8
s vyznamenáním, 4 velmi dobře, 15 prostě a 2 neprospěly. Z této třídy
nastoupilo 26 žákyň přímo do zdravotnictví a jedna na vysokou školu, obor
psychologie a péče o nemocné. Žákyně obou tříd, které v době maturit byly
na mateřské dovolené nebo při maturitní zkoušce neprospěly, odmaturovaly
v podzimním termínu.
Žákyně byly zapojeny i do brigádnické činnosti. Zvlášť nutno
vyzvednout jejich výpomoc při úklidových pracích v budově školy, do níž se
zapojily velmi ochotně a pomohly tak uspíšit výuku v opravených místnostech.
Při této příležitosti nelze přehlédnout činnost SSM, který při řešení
složitých akcí v době oprav vedení školy účinně pomáhal.
Letošní přijímací řízení mělo hodně nového v tom, že
poprvé byly na školu přijímány i žákyně osmých tříd základních škol a tak se
na dvě plánované třídy sešlo 153 přihlášek z celého kraje.
O důležitosti a nutnosti této školy nemůže být pochybností.
Její absolventky konají velmi záslužnou práci, provádějí praktickou zdravotnickou
péči všem, od nejmladších až po ty nejstarší. Výchova žákyň je náročná a
odpovědná a proto tato škola je předmětem řady odborných i administrativních
revizí. V letošním roce jich bylo 6 a nebylo shledáno vážnějších závad
v žádném oboru. A i to je dokladem, že vedení školy v čele s jejím
ředitelem Květoslavem Popelkou je na výši a je i zárukou dalších úspěchů.
Úroveň kyjovského gymnázia je tradičně vysoká
a absolventi byli vždy dobře připraveni ať už na další studium nebo na vlastní
povolání. I dnes se taková praxe na tomto ústavu prosazuje a pokud absolventi
odcházejí na vysokou školu, obyčejně ji absolvují s úspěchem.
V současné době je na gymnáziu 16 tříd s 531 žáky a 30 vyučujícími,
z toho je 17 mužů a 13 žen. Určitou nevýhodou je skutečnost, že gymnázium je
umístěno i nadále ve 2 budovách, což ztěžuje práci vyučujících a nedostatek
prostorů není příznivý ani požadavkům na výuku.
Jubilea významných akcí v tomto roce vedla vyučující i
žáky k zvýšené společenské aktivitě, přičemž rozhodující pozornost byla
věnována XVI. sjezdu KSČ a volbám do zastupitelských orgánů. K těmto
významným dnům bylo uspořádáno celkem 58 výchovných akcí. Největší akcí byla
akademie pro veřejnost, uskutečněná při odhalení pomníku V.I. Lenina. Kulturní a
tělovýchovný program, v němž vystoupilo 106 žáků, připravili prof.
Uhlířová, Krejčová, Matulová, Matula a Meisl. Zdařilou společenskou událostí byl
i školní ples s kulturním programem, který nacvičila prof. Trubačíková.
Pásmo “Žáci darebáci” bylo připraveno s využitím literární čítanky pro
první ročník a vycházelo ze staročeské literatury. Kulturní agitka školy
uspořádala 12 vystoupení, jejichž vyvrcholením byla činnost v předvolebním
období. Manifestační volbě žáků gymnázia předcházely besedy s kandidáty na
poslance, uskutečněné ve třídách a společná beseda s tajemníkem MěstNV
PhDr. Rudolfem Strmiskou.
Prospěch žáků byl v tomto roce celkem na úrovni, i když
oproti minulým rokům vykazuje sestupnější tendenci. S vyznamenáním prospělo
19,7 % žáků, s velmi dobrým prospěchem pak 44,4 % a jen 8 žáků propadlo, ve
všech případech jim ale byla povolena opravná zkouška. Nám, kteří jsme na tomto
ústavě maturovali před několika desítkami let, se ale zdá počet žáků
s vyznamenáním i s velmi dobrým prospěchem neúměrně vysoký a máme
dojem, že dnešní kritéria jsou mnohem blahovolnější, než tomu bývalo kdysi.
Letos odmaturovalo celkem 110 žáků, z toho 32
s vyznamenáním, 35 s velmi dobrým výsledkem a jedna žačka propadla. Dvěma
žákyním byla maturitní zkouška odsunuta na podzimní termín z důvodů
těhotenství. Na vysoké školy se přihlásilo 70 procent absolventů, což je oproti
minulým rokům počet daleko nižší.
Do soutěží různého druhu bylo zapojeno celkem 227 studentů. Za
zmínku stojí 6. místo Richarda Juříka v matematické a sedmá místa Renaty
Hlaváčové a Vlasty Vlachovské v biologické olympiádě. Martin Kuřil z 2.B si
vedl úspěšně v televizní soutěži “Za 50 minut kolem světa” a postoupil do
závěrečných kol, která budou probíhat v příštím školním roce. I
v ostatních soutěžích byli žáci gymnázia úspěšní, ať už to byly
olympiády v různých oborech či jiné akce, jako Puškinův památník, Malá
společenská maturita a jiné. Ve sportovních soutěžích se dívky umístily
v kraji na třetím místě v košíkové, v atletice pak byly sedmé.
Umístění v košíkové bylo velkým zklamáním, neboť ve školním družstvu
jsou dvě juniorské reprezentantky ČSSR (Domanská a Gottwaldová) a ostatní hrají
košíkovou závodně za Jiskru Kyjov, která se v přeboru ČSSR jako celek
umístila na druhém místě.
Činnost SSM se v tomto období zkvalitnila. Hlavní úsilí se
zaměřilo na rozvoj kulturní činnosti a brigádnickou výpomoc. Pod patronát převzali
dva kyjovské parky, podílejí se na budování sportovní haly a pionýrské vesničky.
Téměř polovina svazáků je pionýrskými vedoucími a instruktory a aktivně pracují
ve svazáckých organizacích na vesnicích.
V brigádnické činnosti odpracovali žáci ve vyučovací době
17.500 hodin a v době mimoškolní 5.250 hodin, ve svých obcích pak při veřejně
prospěšných akcích dalších 6.300 hodin. Smlouvu o výpomoci uzavřelo ředitelství
gymnázia s JZD Šardice, Kyjov a Žádovice. Studenti vypomáhali při sklizni
ovoce, hroznů, cibule a cukrovky a jejich práce byla pochvalně ohodnocena
představiteli družstev i v okresních novinách. O prázdninách se v rámci
svazácké aktivity zúčastnilo 401 žáků různých brigád, při nichž bylo
odpracováno celkem přes 50.800 hodin.
Maturantům byly na závěr studií na slavnostním shromáždění
v hudebním sále předány upomínkové listy na studium na gymnáziu. Této
slavnosti se zúčastnili téměř všichni rodiče maturantů a také předseda MěstV
KSČ Ludvík Šigut. S odcházejícími maturanty se rozloučil ředitel gymnázia a
předseda SSM.
Kyjovské gymnázium vstupuje do dalšího roku své plodné činnosti
a lze si jen přát, aby i další roky byly stejně úspěšné a prospěšné.
Úmyslně se letos v kronice nezmiňuji o
dalších dvou učilištích. V první řadě je to učiliště sklářské.
Pojednání o něm v letošní kronice neuvádím proto, že skláři budou brzy
slavit sté výročí založení podniku a pokládám za vhodné, abych k této
příležitosti zhodnotil jejich činnost za delší období a nikoliv jen za jeden rok.
Domnívám se, že zhodnocení bude pak komplexnější, více vyčerpávající i více
říkající. Obdobně tomu bude i u učiliště ČSAD, které se rozšiřuje a
připravuje na náročnější výuku.
A jak uzavřít tuto kapitolu jinak, než konstatováním, že
školství se u nás věnuje stále větší pozornost. Vždyť připravuje a vychovává
právě ty nejmladší, kteří jednou zákonitě přijdou na místa těch starších a
postupně přeberou odpovědnost za další rozvoj společnosti. A proto je tato pozornost
ze strany státu i města nejen důležitá, ale i vyloženě nutná. Vždyť je známo,
že každý čerpá po celý svůj život převážně z toho základu, jejž dostal
ve svém ranném mládí. A právě proto musí být tento základ hodnotný.