Školství


    Kde jsou ty doby, kdy v celém městě byly kromě gymnázia pouhé dvě školy, jedna dívčí a jedna chlapecká. Dnes, kdy se Kyjov rozrostl a do jeho působnosti přišly postupně i další obce, je zde školství poměrně rozsáhlé a úměrné době i velikosti města. Také výuka ve školách je v důsledku nového vzdělávacího pojetí náročná. Městský národní výbor i nadřízené složky věnují otázce školství značnou pozornost a tento zájem se postupně projevuje i v zlepšené práci škol samých, které se dostávají na vyšší úroveň jak po stránce výchovné, tak i pedagogické. Kladou se zvýšené nároky nejen na žáky, ale také na vyučující, kteří se museli vyrovnat s požadavkem specializace na práce v prvním a druhém ročníku i na práci v třetím a čtvrtém ročníku a museli se zaměřit i na získání větších praktických zkušeností pro práci na druhém stupni. Práce všech škol byla ovlivněna významnými výročími tohoto roku, hlavně pak sjezdy KSSS a KSČ a volbami do zastupitelských orgánů. O uskutečnění akcí bude pojednáno při rozboru činnosti jednotlivých škol detailněji. Jinak se pozornost zaměřila na orientaci žáků k volbě povolání v souladu s potřebami společnosti. Zkvalitnila se i kontrolní činnost a výchova k světovému názoru.
    V této části je rozebrána činnost základních škol, činnost škol ostatních, zejména pak středních je uvedena samostatně.

Základní škola, třída Pionýrů

    Ředitelkou školy je Marie Leciánová, zástupkyněmi Emílie Štanglerová a Růžena Koudelová. Na škole působí 23 učitelů, 4 vychovatelky a jedna skupinová vedoucí PO SSM. Je zde ještě dalších 11 provozních zaměstnanců, a to jedna administrativní pracovnice, 2 školníci a 8 uklizeček.

Organizace školy

ročník

počet tříd

počet žáků

1.-4.

11

346

5.

2

76

6.-9.

12

405

celkem

25

827

 

prospěch

žáků

%

  s vyznamenáním

127

25,9

  prospělo celkem

816

98,7

  neprospělo

11

1,3

chování

  1. stupeň

819

99,03

  2. stupeň

7

0,85

  3. stupeň

1

0,12

    Na škole pravidelně po celý školní rok pracovalo 12 oddělení nepovinných předmětů a 13 zájmových kroužků. V zájmových kroužcích mimo školu pracovalo 254 žáků, jednotlivé odbory LŠU navštěvovalo 131 žáků, oddíly tělovýchovných jednot pak 124 žáků. Vedle zapojení žáků v těchto pravidelných útvarech byli žáci angažováni při přípravě kulturních programů pro oslavy a akce ve škole a agitek v kyjovských závodech. Důležitým úkolem školního roku byla další postupná realizace nového projektu výchovně vzdělávací soustavy. Učitelé ve své práci věnovali hlavní pozornost všem složkám výchovy a uplatňovali ji v práci s žáky přímo ve vyučovacích hodinách, v zájmové činnosti, formou přednášek a besed s žáky ve spolupráci s městskou lidovou knihovnou, Socialistickou akademií, Českým Červeným křížem atd. Výuku náboženství ve škole v tomto školním roce navštěvovalo jen 21 žáků a pro další školní rok bylo přihlášeno 17 žáků.
    Hlavním úkolem práce do nového období bude zvýšená pozornost novému výchovně vzdělávacímu pojetí se zaměřením specializace vyučujících. Po stránce materiální bude i nadále pokračováno na přípravě plynofikace kotelny a v přístavbě školy.

Základní škola Komenského

    Ředitelkou školy je Marie Sukopová, zástupci Marie Jandová a Jaroslav Cuták. Škola má 37 učitelů, 5 vychovatelek ŠD a jednu skupinovou vedoucí PO SSM. Má 11 provozních zaměstnanců, z toho jednu administrativní pracovnici, 2 školníky a 8 uklizeček.

Organizace školy

ročník

počet tříd

počet žáků

1.-4.

12

391

5.

4

146

6.-9.

11

398

celkem

27

935

    Pedagogicko výchovná činnost se řídila celoročním pracovním plánem školy. Výchovné úsilí školy bylo zvláště ovlivněno politickými výročími a událostmi obdobně, jako u školy předcházející. Byly vytvářeny podmínky pro plynulý přechod žáků z prvního stupně na stupeň druhý. Maximální pozornost byla věnována přípravě na vyučování, práci s metodickými příručkami, osnovami, odbornými časopisy a materiály k novému pojetí. V oblasti světonázorové výchovy pracovaly na škole 2 kroužky, v nichž bylo zapojeno 52 žáků. Do náboženství bylo přihlášeno 47 žáků. Kladně možno hodnotit práci kroužků internacionální družby, kde 354 žáků si dopisuje s žáky ze SSSR.
    Velmi dobře pracovaly pěvecké soubory, které se zapojovaly do kulturně politických akcí ve škole i v městě. V okresní soutěži se tento soubor, vedený učitelem Cvrkalem, umístil na druhém místě. Rovněž úspěšná byla i činnost dalších sportovních a zájmových kroužků. V košíkové se dívky umístily v okrese na prvním, v kraji pak na třetím místě, ve volejbale dívky na druhém místě v okrese, v lyžařských soutěžích se 5 žáků umístilo v jednotlivých disciplínách na prvním až třetím místě (bylo dosaženo dvakrát prvního, třikrát druhého a dvakrát třetího místa) a v celostátním přeboru pak 6. místo ve sjezdu.
    Z celkového počtu žáků školy (935) neprospělo 10 žáků. 544 žáků 5. až 9. ročníku mělo mezi sebou 186 s vyznamenáním. Na konci školního roku obdrželi 3 žáci druhý a 3 žáci dokonce třetí stupeň z chování.
    Do nového školního roku vstoupili pracovníci školy s novými náročnými úkoly. Chtějí i nadále zabezpečovat nové pojetí vzdělávací soustavy a hlavní pozornost napřít do oblasti světonázorové výchovy. Věnují zvýšenou pozornost v oblasti zlepšování okolí a prostředí školy a u nové komunikace založí záhony tak, aby prostředí školy ožilo a zkrásnělo.

Základní škola Boršov

    Ředitelkou školy je Helena Lundová a pracuje zde ještě jedna učitelka. Škola má jen dvě třídy, a to 2. ročník, který navštěvuje 24 žáků a 4. ročník, který navštěvuje 18 žáků.
    Žáci ostatních tříd dojíždějí v rámci kooperace škol do ZŠ Kyjov – Bohuslavice. Přesto, že se jedná o školu velmi malou, bylo po celé období dosahováno dobrých vyučovacích a výchovných výsledků. I přes ztížené vyučovací podmínky, když třídy byly přestěhovány do bývalého internátu zvláštní školy, škola plnila své úkoly a zapojovala se do všech veřejných akcí, které byly uskutečněny v rámci významných výročích roku 1981. Nejdůležitější pro příští léta bude zaměřit se na plynulý přechod žáků 4. ročníku do 5. ročníku ZŠ v Kyjově. Počítá se s postupným převedením této školy do Kyjova, kde se otevřením nové školy v sídlišti V.I. Lenina vytvoří patřičné prostory. Zatím však, aby byla zabezpečena výuka podle nové koncepce, jsou učitelské kádry vhodně a řádně proškoleny.

Základní škola Kyjov – Bohuslavice

    Ředitelkou školy je Dana Selucká a kromě ní zde vyučuje ještě jedna učitelka. Škola se doplňuje se školou v Boršově a má 2 třídy: 1. třídu navštěvuje 23 žáků a 3. třídu navštěvuje 24 žáků. Škola dosahuje dobrých výsledků, všichni žáci prospěli a z chování nebyl udělen žádný nižší stupeň. Na této škole není prováděna výuka náboženství. Úkolem školy pro příští údobí je zabezpečit výuku podle nové koncepce, již obě vyučující dobře ovládají.

Zvláštní škola

    Tato škola zajišťuje základní vzdělání v omezeném rozsahu školou povinným dětem, byla letos rozšířena na plných 8 tříd a bylo na ní 97 žáků. Nižší počet žáků v jednotlivých třídách a vyšší úroveň vyučujících zaručily větší možnost péče o kvalitní přednesení učební látky i o její lepší pochopení, čímž se zvýšila jak úroveň výuky, tak i konečných výsledků. Nejvyšší počet žáků je v 5. a 6. třídě, a to po 14, v ostatních třídách se jejich počet pohybuje od 11 do 13. Také učitelský sbor se rozšířil o další 3 členy, a to Janu Kockovou, Josefa Kolaříka a Rudolfa Andrešiče.
    Nepříjemná havárie na kotlu ústředního topení na začátku školního roku zapříčinila nutnost vyučování v náhradních místnostech, a to na Domě kultury, Domě pionýrů, v budově Lidové školy umění, v budově ČSAD a v budově traťové distance. I přes toto neočekávané narušení nebyl pracovní rytmus školy narušen a výsledky, plánované na první pololetí, byly splněny.
    Pro zlepšení vzhledu školy bylo započato s postavením zděného plotu, v dalším období se počítá s plánovanou přístavbou školy a jejím rozšířením o další dvě třídy a dvě učebny. Snahou vedení školy je i provedení plynofikace kotelny, čímž by se odstranila řada dosavadních potíží, vznikajících právě v topném období.
    Velká pozornost se věnuje růstu odbornosti vyučujících. Byly uskutečněny všechny pedagogické rady i metodická sdružení. Obzvláštní pozornost byla věnována výchovně vzdělávacímu procesu školy, hodnocení plnění celoročního plánu a upřesnění úkolů pro další období. Nezapomínalo se ani na využívání didaktické techniky na škole, ani na nezdravou absenci, která se u některých žáků projevovala v nežádoucí míře.
    U příležitosti významných událostí a jubileí byly pořádány besedy se soutěžemi a tyto akce obětavě zajišťovala učitelka Naděžda Balaštíková a metodička městské lidové knihovny Jaroslava Klementová. O estetický ráz a vysokou ideovost hlavní nástěnky vzorně pečuje učitelka Jana Kocková.
    K volbám do zastupitelských orgánů připravila učitelka Tomčalová výstavku prací žáků školy, kterou instalovala do výkladní skříně tiskárny na náměstí. Výtvarné práce byly zaměřeny na téma “Budování socialismu”, písemné práce pak k 60. výročí založení KSČ a k 36. výročí osvobození republiky.
    Dobrou tradici na škole má výchovné poradenství, které má na starosti učitel Straka. Citlivým přístupem pomáhá překonat první kroky do života žákům, kteří školu opouštějí. V letošním roce ukončilo školní docházku celkem 19 žáků (13 dívek a 6 hochů) a z nich bylo 10 zařazeno do učebního poměru, 8 přímo do pracovního procesu a jedna žákyně bude pokračovat ve školní docházce do 9. postupného ročníku.
    Spolupráce se svazem rodičů a přátel školy i přes veškerou snahu nebyla na žádoucí výši, neboť i když schůze byly konány současně s třídními schůzkami, účast rodičů byla malá. Někteří rodiče sice ukázali svůj dobrý vztah ke škole i účastí na brigádách, těch však byla mizivá menšina a ti ostatní projevovali zájem malý nebo žádný.
    Snaha celého učitelského sboru i ředitele dr. Zdeňka Radiměře, aby tato škola plnila své specifické úkoly, bude i v dalším období zaměřena na zvýšení úrovně školy a na to, aby její žáci byli co nejlépe připraveni na vstup do života.

Lidová škola umění

    Ředitelem školy je František Kudela. Škola má dalších 12 pedagogických pracovníků, kteří vyučují celkem 377 žáků ve 3 oborech uměleckého směru, a to v hudebním (244 žáků), výtvarném (78 žáků) a tanečním (55 žáků).
    V hudebním oboru, kde je největší zájem o studium vůbec, převládá hra na klavír. V oborech výtvarných je hlavní pozornost zaměřena na obor grafický technik a práce s materiálem na hrnčířském kruhu. Kromě toho jsou žáci zapojeni v klubech různých společenských organizací, kde jsou činni ve skupinách a souborech amatérské činnosti lidové umělecké tvorby. Zapojení učitelů v mimoškolní činnosti je různorodé. Téměř všichni učitelé se zapojují do činnosti sboru pro občanské záležitosti, účinkují při smutečních a svatebních obřadech apod. Žáci i učitelé se zapojují do mimoškolní činnosti k oslavám či politickým výročím jak ve výtvarném, tak i hudebním oboru a tato činnost v roce 1981 představuje celkem 1.448 hodin.
    Do nového období si škola vytyčuje nové a hodně odvážné úkoly, a to:

- vybudovat na škole velkou lidovou muziku pro doprovod dětského národopisného souboru Kyjovánek, kterou bude řídit P. Petrů a J. Hašková
- vybudovat žákovský estrádní soubor
- ve výtvarném oboru rozšířit výuku o oddělení keramiky a filmu
- stabilizovat na LŠU práci tanečního oboru

Mateřské školy a jesle

    V oblasti školství je pozornost všech orgánů zaměřena na zabezpečení umístění dětí v předškolním zařízení tak, aby byla dána ženám co největší možnost vrátit se zpět do pracovního procesu. Do jeslí a mateřských škol jsou přednostně umisťovány děti matek, které pracují, ovšem všem ostatním bude zabezpečována tato předškolní výchova ve větším rozsahu už od února 1982.
    Kapacita mateřských škol a jeslí byla v minulých letech postupně zvyšována a odpovídá dnešní potřebě tak, že počty dětí, které nemohou být v těchto zařízeních umístěny, se neustále snižují a vytvářejí se postupně předpoklady, aby již v dohledné době bylo možno uspokojit všechny žadatele. Velká pozornost se věnuje i oblasti údržby předškolních zařízení a možno říci, že v tomto roce byla uskutečněna oprava nebo aspoň větší údržba prakticky ve všech mateřských školách s výjimkou nových budov.
    V současné době je v Kyjově v provozu celkem 10 mateřských škol, a to:

- MŠ I Jungmannova ulice. Ředitelkou školy je Emílie Dobešová a pracuje zde dalších 6 učitelek. Ve 3 třídách je celkem 107 dětí.

- MŠ II Nětčice. Ředitelka Marie Kouřilová s dalšími 3 učitelkami pečují o 69 dětí ve 2 třídách

- MŠ III Boršov. Ředitelka Jarmila Školudová a jedna učitelka se zde starají o 29 dětí v jedné třídě.

- MŠ IV Obránců míru. Je současně největší školou tohoto druhu v Kyjově. Ředitelka Božena Slezáková a 7 učitelek mají na starosti 130 dětí, které jsou rozděleny do 4 tříd. Škola je v péči n.p. Šroubárna Kyjov.

- MŠ V Za stadionem. Pod vedením ředitelky Dany Cichrové a dalších pěti učitelek je zde soustředěno ve 3 třídách 98 dětí.

- MŠ VI Nádražní ulice. Ředitelka Marta Pštrosová a dalších 5 učitelek odpovídají za péči o 107 dětí.

- MŠ VII n.p. Sklárna Kyjov je umístěna v Boršově a má ve 2 třídách celkem 66 dětí. Školu vede ředitelka Hana Vráblíková se 3 učitelkami.

- MŠ Bohuslavice má jen jednu třídu a v ní 35 dětí, které vede ředitelka Hedvika Svobodová a jedna učitelka.

- MŠ při nemocnici má rovněž jen jednu třídu a ředitelka Marie Michalčíková spolu s dalšími 3 učitelkami mají na starosti 48 dětí.

    Mimo tyto školy je ještě v Boršově škola pro nedoslýchavé, ovšem tato po stránce správy a řízení nepodléhá městskému národnímu výboru. Kromě mateřských škol patří do předškolního zařízení i jesle, určené pro ty nejmenší, a to:

- jesle U parku, kde je umístěno 38 dětí. Vedoucí jeslí je Růžena Součková a spolu s ní se o děti starají 4 zdravotní sestry.

- jesle v Nádražní ulici. Zde se o 24 dětí stará Květoslava Klímová a dvě zdravotní sestry.

- jesle při nemocnici zajišťují péči o 46 dětí. Vedoucí jeslí Ludmila Macková pečuje ve spolupráci s 5 zdravotními sestrami na plný a jednou důchodkyní na poloviční úvazek o jejich výchovu.

- jesle Za stadionem pro 23 dětí vede Blanka Fuchsová a jedna zdravotní sestra na plný a jedna na poloviční úvazek.

    Nepočítáme-li mateřskou školu při nemocnici, je v mateřských školách umístěno celkem 641 dětí a dosud není umístěno jen 88 dětí, z nich pak 25 předškolních. V jeslích je umístěno 131 a neumístěno 54 dětí.
    Jak jsem uvedl dříve, tato situace se má už v příštím roce podstatně zlepšit a lze předpokládat, že brzy bude pro všechny ty nejmenší v našich předškolních zařízeních dostatek místa.

Střední odborné učiliště zemědělské

    Tato škola, která je důstojnou pokračovatelkou kyjovského zemědělského školství, patří svou odborností, počtem žáků i zájemců o studium mezi největší svého oboru v našem kraji. V současné době na ní probíhá studium ve 3 směrech, a to:

- čtyřleté s maturitou v oboru operátor zemědělské techniky
- tříleté v učebním oboru chovatelství hospodářských zvířat
- tříleté v učebním oboru zedník

    V tomto školním roce navštěvovalo toto odborné učiliště celkem 328 žáků v tomto rozdělení podle jednotlivých oborů a tříd:

operátor zemědělské techniky

134

z toho

1. ročník (2 třídy)

49

2. ročník (1 třída)

31

3. ročník (1 třída)

28

4. ročník (1 třída)

26

učební obor chovatel

120

z toho

1. ročník (1 třída)

30

2. ročník (2 třídy)

47

3. ročník (3 třídy)

43

učební obor zedník

74

z toho

1. ročník

32

2. ročník

22

3. ročník

20

    Letos se uskutečnily první maturity v oboru “operátor zemědělské techniky” a byly zaměřeny na část písemnou, praktickou a ústní. Zkoušce se podrobilo celkem 25 žáků, jeden byl nemocen a ve všech částech bylo dosaženo velmi dobrých známek, a to 32 s vyznamenáním, 26 chvalitebných a jen 17 bylo dobrých.
    Uskutečnily se i závěrečné zkoušky v oboru “chovatel” a podrobilo se jim 41 žáků a žákyň. Z nich jsou 4 s vyznamenáním, 19 s velmi dobrým a zbývajících 18 s dobrým prospěchem.
    Slavnostní vyřazení s předáním maturitních vysvědčení a výučních listů se uskutečnilo v obřadní síni MěstNV v Kyjově za účasti zástupců školství a veřejných představitelů a bylo důstojným zakončením učení i studia. Nejlepší žáci byli odměněni knižním darem a 3 nejlepší učni, Jana Tomanová, Marie Pavlíková a Jiří Kotík obdrželi poukaz na zahraniční rekreaci.
    Určitým zpestřením současné činnosti během školního roku byla zajímavá soutěž “Víš, znáš, dovedeš?”, která se uskutečnila z iniciativy učiliště Skláren Moravia. Této soutěže se zúčastnili vždy 4 zástupci gymnázia, zdravotní školy, učiliště skláren a učiliště zemědělského. Zajímavá soutěž skončila úspěchem soutěžících ze zemědělského učiliště, což bylo nejen příjemným překvapením, ale potvrdilo i vysokou úroveň znalostí žáků tohoto učiliště a tím i samotné školy. Rovněž soutěž místního kola dovednosti učňů bylo pro toto učiliště velmi úspěšné, jeho zástupci obsadili první a třetí místo a v dívkách byla zástupkyně učiliště druhá.
    V pedagogickém sboru, v jehož čele je ředitel ing. Tomáš Ondroušek, došlo k určitým změnám. Odešel zástupce ředitele ing. Vladimír Rajsigl a na jeho místo byl jmenován ing. Bohuslav Žižlavský, předseda základní organizace KSČ.
    Jako každý rok, tak i letos se žáci a učni zúčastnili řady zemědělských brigád, hlavně při sklizních a jejich dobrá práce byla oceněna řadou děkovných dopisů od představitelů jednotných zemědělských družstev. Zvlášť potěšující bylo uznání, projevené předsedou JZD Družba Kyjov učni druhého ročníku Jaroslavu Svorovi, jehož přístup k práci i pracovní morálka byly vynikající, což svědčí i o velmi dobré výchovné práci učiliště.
    Důležitost zemědělské práce nebyla u nás řadu let doceňována a byly i doby, kdy se vše doslova jen točilo kolem průmyslu. Ovšem dnes je již v této otázce hodně jasno, vždyť nejen průmyslové výrobky, ale hlavně potraviny se staly důležitou strategickou surovinou a jejich dostatek je i zárukou spokojenosti celé společnosti. A proto je nutno zemědělskou základnu neustále zvyšovat a zkvalitňovat a k tomu potřebujeme lidi, stejně vzdělané jako jsou v průmyslu, ba dokonce někdy i lepší, neboť tito pracují a rozhodují za měnících se podmínek, hlavně povětrnostních. A právě o výchovu takových se stará kyjovské učiliště.

Střední zdravotnická škola

    Tento, dnes už tradiční ústav, těsně spjatý s městem, neměl letos pro svou činnost právě nejlepší podmínky. Vynucená generální oprava elektroinstalace v budově školy, prováděná až do května, zasáhla nepříznivě do učebního procesu, protože bylo nutno převést výuku do náhradních prostorů. Využilo se proto místností v Domově mládeže a výuka tělesné výchovy byla uskutečňována mimo školu.
    Uskutečňováním generální opravy nevznikaly však jenom potíže, této situace bylo využito pro provedení nutné reorganizace v samotné školní budově. Dalo se konečně bez velkých problémů provést přemístění odborných učeben a kabinetů tak, aby ještě lépe vyhovovaly svému účelu. Bylo provedeno soustředění kanceláří i pracoven do jednoho bloku, čímž bylo dosaženo lepšího i pružnějšího styku ředitele s členy vyučujícího sboru. Touto opravou doznal interiér školy značného zlepšení a jeho dnešní vzhled odpovídá i kulturnosti práce této školy.
    V pracovním kolektivu došlo v průběhu roku k menším změnám, jež ale nevybočují z obvyklého normálu, a to jak u interních, tak i externích vyučujících. Někteří odcházejí pro věk, jiní, ti mladší, z řady ostatních důvodů, u žen to bývají především mateřské povinnosti.
    Počet žákyň zůstává zhruba na úrovni let předcházejících, tedy kolem 250 žákyň v 8 třídách. Letos jich bylo skutečně na začátku roku 250, ovšem v průběhu školního roku 2 žákyně od studia odstoupily a další 2 žákyně přerušily studium pro mateřství a tedy ke konci školního roku jich bylo 246. Celkem 28 žákyň skončilo s vyznamenáním, 99 jich bylo s velmi dobrým prospěchem, 112 prospělo prostě, jedna žákyně neuspěla a klasifikováno nebylo šest žákyň. Poněkud zaráží skutečnost, že chování, jak by se předpokládalo u středního zdravotnického personálu, nebylo vždy stoprocentní a tak druhý stupeň z chování obdržely 3 žákyně.
    Značná absence, jejíž průměr se nepodařilo snížit a tento dokonce podstatně ještě vzrostl až na 105,48 hodin na jednu žákyni, je způsobena především mateřskými dovolenými a častou nepřítomností z důvodů infekce, s níž žákyně přicházejí do styku ve zdravotnických zařízeních při pravidelné praxi. Nedobrý vliv na jejich zdravotní stav mají i nepříliš příznivé klimatické podmínky zdejší oblasti.
    Maturitní zkoušky proběhly letos jako obvykle začátkem června. Z 33 žákyň 4. ročníku zdravotních sester odmaturovalo 29, z toho 4 s vyznamenáním, 10 velmi dobře, 14 prostě a jedna neprospěla. Z nich 27 nastoupilo přímo do zdravotnických zařízení a 6 na mateřskou dovolenou. V třídě dětských sester maturovalo všech 29 žákyň, z nich 8 s vyznamenáním, 4 velmi dobře, 15 prostě a 2 neprospěly. Z této třídy nastoupilo 26 žákyň přímo do zdravotnictví a jedna na vysokou školu, obor psychologie a péče o nemocné. Žákyně obou tříd, které v době maturit byly na mateřské dovolené nebo při maturitní zkoušce neprospěly, odmaturovaly v podzimním termínu.
    Žákyně byly zapojeny i do brigádnické činnosti. Zvlášť nutno vyzvednout jejich výpomoc při úklidových pracích v budově školy, do níž se zapojily velmi ochotně a pomohly tak uspíšit výuku v opravených místnostech. Při této příležitosti nelze přehlédnout činnost SSM, který při řešení složitých akcí v době oprav vedení školy účinně pomáhal.
    Letošní přijímací řízení mělo hodně nového v tom, že poprvé byly na školu přijímány i žákyně osmých tříd základních škol a tak se na dvě plánované třídy sešlo 153 přihlášek z celého kraje.
    O důležitosti a nutnosti této školy nemůže být pochybností. Její absolventky konají velmi záslužnou práci, provádějí praktickou zdravotnickou péči všem, od nejmladších až po ty nejstarší. Výchova žákyň je náročná a odpovědná a proto tato škola je předmětem řady odborných i administrativních revizí. V letošním roce jich bylo 6 a nebylo shledáno vážnějších závad v žádném oboru. A i to je dokladem, že vedení školy v čele s jejím ředitelem Květoslavem Popelkou je na výši a je i zárukou dalších úspěchů.

Gymnázium

    Úroveň kyjovského gymnázia je tradičně vysoká a absolventi byli vždy dobře připraveni ať už na další studium nebo na vlastní povolání. I dnes se taková praxe na tomto ústavu prosazuje a pokud absolventi odcházejí na vysokou školu, obyčejně ji absolvují s úspěchem. V současné době je na gymnáziu 16 tříd s 531 žáky a 30 vyučujícími, z toho je 17 mužů a 13 žen. Určitou nevýhodou je skutečnost, že gymnázium je umístěno i nadále ve 2 budovách, což ztěžuje práci vyučujících a nedostatek prostorů není příznivý ani požadavkům na výuku.
    Jubilea významných akcí v tomto roce vedla vyučující i žáky k zvýšené společenské aktivitě, přičemž rozhodující pozornost byla věnována XVI. sjezdu KSČ a volbám do zastupitelských orgánů. K těmto významným dnům bylo uspořádáno celkem 58 výchovných akcí. Největší akcí byla akademie pro veřejnost, uskutečněná při odhalení pomníku V.I. Lenina. Kulturní a tělovýchovný program, v němž vystoupilo 106 žáků, připravili prof. Uhlířová, Krejčová, Matulová, Matula a Meisl. Zdařilou společenskou událostí byl i školní ples s kulturním programem, který nacvičila prof. Trubačíková. Pásmo “Žáci darebáci” bylo připraveno s využitím literární čítanky pro první ročník a vycházelo ze staročeské literatury. Kulturní agitka školy uspořádala 12 vystoupení, jejichž vyvrcholením byla činnost v předvolebním období. Manifestační volbě žáků gymnázia předcházely besedy s kandidáty na poslance, uskutečněné ve třídách a společná beseda s tajemníkem MěstNV PhDr. Rudolfem Strmiskou.
    Prospěch žáků byl v tomto roce celkem na úrovni, i když oproti minulým rokům vykazuje sestupnější tendenci. S vyznamenáním prospělo 19,7 % žáků, s velmi dobrým prospěchem pak 44,4 % a jen 8 žáků propadlo, ve všech případech jim ale byla povolena opravná zkouška. Nám, kteří jsme na tomto ústavě maturovali před několika desítkami let, se ale zdá počet žáků s vyznamenáním i s velmi dobrým prospěchem neúměrně vysoký a máme dojem, že dnešní kritéria jsou mnohem blahovolnější, než tomu bývalo kdysi.
    Letos odmaturovalo celkem 110 žáků, z toho 32 s vyznamenáním, 35 s velmi dobrým výsledkem a jedna žačka propadla. Dvěma žákyním byla maturitní zkouška odsunuta na podzimní termín z důvodů těhotenství. Na vysoké školy se přihlásilo 70 procent absolventů, což je oproti minulým rokům počet daleko nižší.
    Do soutěží různého druhu bylo zapojeno celkem 227 studentů. Za zmínku stojí 6. místo Richarda Juříka v matematické a sedmá místa Renaty Hlaváčové a Vlasty Vlachovské v biologické olympiádě. Martin Kuřil z 2.B si vedl úspěšně v televizní soutěži “Za 50 minut kolem světa” a postoupil do závěrečných kol, která budou probíhat v příštím školním roce. I v ostatních soutěžích byli žáci gymnázia úspěšní, ať už to byly olympiády v různých oborech či jiné akce, jako Puškinův památník, Malá společenská maturita a jiné. Ve sportovních soutěžích se dívky umístily v kraji na třetím místě v košíkové, v atletice pak byly sedmé. Umístění v košíkové bylo velkým zklamáním, neboť ve školním družstvu jsou dvě juniorské reprezentantky ČSSR (Domanská a Gottwaldová) a ostatní hrají košíkovou závodně za Jiskru Kyjov, která se v přeboru ČSSR jako celek umístila na druhém místě.
    Činnost SSM se v tomto období zkvalitnila. Hlavní úsilí se zaměřilo na rozvoj kulturní činnosti a brigádnickou výpomoc. Pod patronát převzali dva kyjovské parky, podílejí se na budování sportovní haly a pionýrské vesničky. Téměř polovina svazáků je pionýrskými vedoucími a instruktory a aktivně pracují ve svazáckých organizacích na vesnicích.
    V brigádnické činnosti odpracovali žáci ve vyučovací době 17.500 hodin a v době mimoškolní 5.250 hodin, ve svých obcích pak při veřejně prospěšných akcích dalších 6.300 hodin. Smlouvu o výpomoci uzavřelo ředitelství gymnázia s JZD Šardice, Kyjov a Žádovice. Studenti vypomáhali při sklizni ovoce, hroznů, cibule a cukrovky a jejich práce byla pochvalně ohodnocena představiteli družstev i v okresních novinách. O prázdninách se v rámci svazácké aktivity zúčastnilo 401 žáků různých brigád, při nichž bylo odpracováno celkem přes 50.800 hodin.
    Maturantům byly na závěr studií na slavnostním shromáždění v hudebním sále předány upomínkové listy na studium na gymnáziu. Této slavnosti se zúčastnili téměř všichni rodiče maturantů a také předseda MěstV KSČ Ludvík Šigut. S odcházejícími maturanty se rozloučil ředitel gymnázia a předseda SSM.
    Kyjovské gymnázium vstupuje do dalšího roku své plodné činnosti a lze si jen přát, aby i další roky byly stejně úspěšné a prospěšné.

    Úmyslně se letos v kronice nezmiňuji o dalších dvou učilištích. V první řadě je to učiliště sklářské. Pojednání o něm v letošní kronice neuvádím proto, že skláři budou brzy slavit sté výročí založení podniku a pokládám za vhodné, abych k této příležitosti zhodnotil jejich činnost za delší období a nikoliv jen za jeden rok. Domnívám se, že zhodnocení bude pak komplexnější, více vyčerpávající i více říkající. Obdobně tomu bude i u učiliště ČSAD, které se rozšiřuje a připravuje na náročnější výuku.
    A jak uzavřít tuto kapitolu jinak, než konstatováním, že školství se u nás věnuje stále větší pozornost. Vždyť připravuje a vychovává právě ty nejmladší, kteří jednou zákonitě přijdou na místa těch starších a postupně přeberou odpovědnost za další rozvoj společnosti. A proto je tato pozornost ze strany státu i města nejen důležitá, ale i vyloženě nutná. Vždyť je známo, že každý čerpá po celý svůj život převážně z toho základu, jejž dostal ve svém ranném mládí. A právě proto musí být tento základ hodnotný.


pokračuj