Školství


    Kyjovské školství, jak již bylo uvedeno v dřívějších zápisech, má svou letitou tradici. Kyjov byl vždy kulturním střediskem širokého okolí a měl zřejmě i štěstí na dobré učitele, neboť z kyjovských škol všeho druhu vycházeli většinou jen dobří žáci, kteří se v životě obvykle dobře uplatnili. Např. kyjovské gymnázium mělo svého času nejen velmi dobrou úroveň, ale i pověst školy, kde se musel každý, kdo ji absolvoval, něčemu naučit a uplatnit se v praktickém životě. I dnes se na kyjovských školách projevuje snaha znovu navázat na starou tradici a v ní pokračovat, neboť staré úsloví “Škola – základ života” je stále aktuální, ba dokonce věčně pravdivé.
    O školu se však nestarají výlučně jen vyučující, jejich pomocníkem je i komise školství, která se problémy škol vážně zabývá a pomáhá je také i řešit. A proto si všimněme těch problémů nejpodstatnějších:

- spolupráce škol a předškolních zařízení s patronátními závody
- hodnocení výchovně vzdělávacích výsledků
- kulturně výchovná činnost na jednotlivých školách
- spolupráce škol s městskou lidovou knihovnou
- zájmová činnost žáků a práce Lidové školy umění
- zvyšování všestranné úrovně učitelů
- aktuální problémy škol a předškolních zařízení
- výchova k volbě povolání, atd.

    Není tedy těch úkolů a problémů nijak málo, zejména když výsledek činnosti této komise se musí projevit včas, aby byl skutečně účinný. Komise se proto za vedení svého předsedy Rostislava Smejkala scházela pravidelně každý měsíc a operativně řešila všechny předkládané problémy tak, aby se prospělo jak vyučujícím, tak i žákům k lepším podmínkám pro výuku a tím i k dosažení lepších výsledků. Závažnost a důležitost tohoto úseku bylo několikrát předmětem jednání městských orgánů a na zasedání rady MěstNV, konaném 26. srpna t.r., bylo hlavním bodem jednání hodnocení školního roku 1981/82 a projednání úkolů pro školní rok 1982/83. Na tomto zasedání byl také projednán stav na úseku mateřských škol a jeslí v novém školním roce a vytyčeny úkoly pro další práci na tomto úseku.

Mateřské školy a jesle

    Hlavním úkolem předškolních zařízení je zabezpečení a umístění co největšího počtu dětí tak, aby ženám byla dána možnost vrátit se do pracovního procesu. Do jeslí a mateřských škol jsou umisťovány děti matek, které pracují, ostatním dětem bude zabezpečena předškolní výchova již od 1. února 1983. Zvýšení počtu dětí v mateřských školách se uskutečňuje na základě rozhodnutí Jihomoravského krajského národního výboru proto, aby co největší část dětí byla co nejdříve umístěna v těchto zařízeních.
    V průběhu prázdnin byla provedena generální oprava mateřské školy III Boršov a potřebná pozornost v průběhu roku byla věnována i ostatním opravám v mateřských školách a jeslích, hlavně pak dokončovacím pracem na mateřské škole a jeselní třídě v sídlišti V.I. Lenina tak, že zařízení mohlo být dáno do provozu k 1. listopadu t.r.

    O tom, jak jsou naplněny mateřské školy a jesle, svědčí tento přehled:

mateřská škola

původní stav

zvýšený počet

skutečný stav

I

90

104

116

II

60

69

70

III

25

29

29

IV

120

138

104

V

90

98

102

VI

90

104

111

VII Leninova

120

120

138

VIII OBAS

60

69

69

IX Bohuslavice

30

35

35

celkem

685

766

774

MŠ při nemocnici: celkový stav 48 dětí.

Počet dětí v jeslích

jesle

původní stav

skutečný stav

U parku

35

35

MŠ V

20

22

MŠ VI

20

22

NsP

40

48

V.I. Lenina

20

20

celkem

135

147

    Od 1. září 1982 je otevřena nová jeselní třída na MŠ IV národního podniku Šroubárna Kyjov o celkovém počtu 20 dětí a současně tam byla zrušena jedna třída školy mateřské.
    Celkově bylo k 1. září v mateřských školách, kromě mateřské školy při nemocnici, umístěno 636 dětí a v jeslích 147 dětí. Zbývajících 56 dětí pro mateřské školy a 12 dětí pro jesle bylo umístěno dodatečně v objektu sídliště V.I. Lenina od 1. listopadu, takže všechny děti jsou již v těchto zařízeních umístěny.

Základní škola Komenského ulice

    Zpráva a údaje o škole a jejich výchovně vzdělávacích výsledcích uvádí, že v uplynulém školním roce bylo na škole celkem 43 pedagogických pracovníků, z nichž bylo 38 učitelů I. a II. stupně, 4 vychovatelky ve školních družinách a jedna skupinová vedoucí SSM. Vzhledem k otevření nové školy v sídlišti V.I. Lenina se počet tříd, a tedy i učitelů, sníží a tak v novém školním roce vyučuje na této škole jen 37 pedagogických pracovníků. Kromě těchto pracovníků je zde 7 správních zaměstnanců a jedna administrativní pracovnice. Bylo-li v minulém školním roce na prvním stupni (1. až 4. třída) 13 tříd a 43 žáků, pak v novém školním roce, vzhledem k silnějšímu ročníku, je dokonce 14 tříd o 526 žácích. Snižuje se ovšem počet tříd na II. stupni z 15 na 12 a také počet žáků z 515 na 420.
    Úroveň školy, jejíž ředitelkou je Marie Sukopová, je na výši. Péče vyučujících je směrována nejen ke kvalitní výuce, ale nezapomíná se ani na ostatní složky výchovy a zájmovou činnost. Na I. stupni neprospělo jen 5 žáků (1,12 %), přitom známkou nedostatečná bylo ohodnoceno z českého jazyka 5 žáků a jeden z matematiky. Na druhém stupni neprospěli jen 4 žáci a nedostatečná se objevila ve 3 případech z českého jazyka, ve 4 z matematiky a po jedné z ruského jazyka a zeměpisu. Na druhém stupni bylo naopak 81 žáků a žákyň s vyznamenáním, což představuje pěkných 16 procent, a to není nijak málo. Nelze se nezmínit o závažných kázeňských problémech, jež se na škole vyskytly a musely být kázeňsky postiženy. Druhý stupeň z chování obdržel jeden žák na prvním stupni pro neplnění školního řádu a čtyři žáci na druhém stupni pro krádeže, toxikomanii a neplnění školního řádu, ovšem dvě žákyně rovněž na II. stupni byly ohodnoceny dokonce třetím stupněm z chování za toxikomanii. A to už je k vážnému zamyšlení, zejména pak proto, že se na škole věnuje velká pozornost právě mravní a estetické výchově. Světonázorová, ateistická a mravní výchova byla prohlubována prací ve světonázorových kroužcích, byla prováděna ateistická propaganda, přičemž obzvláštní pozornost v tomto směru byla věnována žákům pátých a šestých ročníků a práci kroužku internacionálního přátelství. V estetické výchově se práce pedagogů zaměřovala na činnost pěveckých souborů, péči o čistotu ve třídách, ochranu životního prostředí i návštěvu kulturních podniků. Rozumová výchova a modernizace výchovně vzdělávacího procesu se odrazila ve zvýšené pozornosti na výuku v 5. a 6. ročníku, na soutěže a olympiády. Výchova byla prohlubována sportovními a brannými soutěžemi, jež velkou měrou přispěly k stmelení třídních kolektivů.
    Zájmová činnost se projevila v řadě kroužků, jako světonázorový, zdravotnický, střelecký, letecko modelářský, pěvecký, recitační, přírodovědný, tělovýchovný, dopravní a další. V pionýrské organizaci SSM je zapojeno celkem 150 jisker, 484 mladších a 255 starších pionýrů, což představuje 86 procent organizovanosti. V letní činnosti byly uskutečněny 4 pionýrské tábory a také letní škola pro budoucí pionýrské pracovníky.
    Výuka náboženství na škole má klesající tendenci. V minulém školním roce navštěvovalo vyučování náboženství 8,62 % žáků, zatímco nyní jen 7,56 %, tedy 52 žáků ze 687 druhého až sedmého postupného ročníku.
    Učitelé i žáci se zapojili do brigádnické činnosti. Učitelé odpracovali 394 hodin, z toho na směně Národní fronty 134, žáci pak 3.477 hodin, z toho pak na směně Národní fronty 1.797 hodin. I ve sběru byli žáci velmi aktivní. Sebralo se více než 60 tun železa, 48 tun starého papíru, 1.320 kg kaštanů a žaludů, 40 kg šípků a 1 kg hluchavky.
    Do budování školního hřiště v areálu dvora se zapojují nejen učitelé a žáci, ale i rodiče svými brigádami. Upravují se i sklepní prostory na šatny a škola se modernizuje.
    O tom, že úroveň vyučování a tedy i znalosti žáků jsou skutečně na výši, svědčí skutečnost, že při přijímacích pohovorech na jiné školy či učební obory s maturitou uspělo všech 81 uchazečů a z nich bylo 75 skutečně přijato.
    Okresní národní výbor, odbor školství prováděl rozbor přijímacích pohovorů a škola byla sledována v matematice osmých tříd. Z 32 sledovaných žáků složilo zkoušku 15 na výbornou, 16 na chvalitebnou a jen jeden na dobrou, což bylo velmi kladně hodnoceno.
    Škola splnila tedy všechny úkoly, stanovené ročním plánem, včetně soutěží, přednášek, vlastních akcí i angažovanosti učitelů. V novém období čeká všechny vyučující ještě hodně práce, zejména pak na poli výchovy, kde spolu s rodiči musí ještě hodně působit na utváření osobnosti mladého člověka.

Základní škola třída Pionýrů

    I přesto, že tato škola vlastní největší a nejmodernější školní budovu, potýká se neustále s nedostatkem místa hlavně proto, že byla nucena uvolnit řadu místností pro zdejší gymnázium. Této situaci ulehčuje od nového školního roku skutečnost, že byla konečně dobudována a dána do provozu nová základní škola v sídlišti V.I. Lenina, kam je předána i část žáků, takže se dosavadní ztížené podmínky aspoň částečně zlepší.
    Na škole je celkem 39 pedagogických pracovníků, z toho je 33 učitelů, jedna skupinová vedoucí a 5 vychovatelek školních družin. Počet žáků v tomto roce oproti minulému znatelně poklesl, stejně tak i počet tříd. Bylo-li v minulém roce ve škole celkem 25 tříd, pak v tomto roce je jich pouze 19. Počet žáků se snižuje ještě podstatněji. V minulém školním roce navštěvovalo školu celkem 869, v tomto roce jen 646, tedy méně o 223 žáků.
    Výchova vychází z celoročního plánu práce školy a je rozpracována podle jednotlivých složek do konkrétní podoby. Jsou vytvořeny kroužky světonázorové výchovy, kroužky internacionální a jiné, probíhá celoroční mezitřídní soutěž v ideově estetické výtvarné výzdobě tříd a je rozvíjeno soustavné estetické cítění žáků a dosahováno výrazných výsledků v soutěžích ve výtvarné oblasti.
    Určité nedostatky v chování žáků byly řešeny průběžně třídními učiteli, výchovným poradcem a vedením školy, např. pozváním rodičů nebo návštěvou přímo v rodině. Za neomluvené hodiny, agresivní chování k spolužákům, neúmyslné zranění, nevhodné chování k dospělým či soustavné porušování školního řádu a vnitřního režimu školy byl udělen druhý stupeň z chování celkem deseti žákům (2 z I. a 8 z II. stupně) a jednomu žáku z 5. až 9. postupného ročníku dokonce stupeň třetí.
    Školní rok ukončilo s vyznamenáním celkem 110 žáků, což je 24,2 % všech žáků 5. až 9. postupného ročníku, neprospělo celkem 12 žáků a z nich jeden z 1. až 4. postupného ročníku.
    V pionýrské organizaci SSM je organizováno 125 jisker, 376 mladších a 326 starších pionýrů a procento organizovanosti 90,7 je vyšší, než na škole v Komenského ulici.
    Výuku náboženství navštěvovalo v předcházejícím školním roce 20, letos pak 22 žáků včetně těch, kteří odcházejí na ZŠ v sídlišti V.I. Lenina. V tomto směru se projevuje činnost třídních učitelů v uskutečňování pohovorů s rodiči žáků, přihlášených k výuce náboženství a přednášek pro žáky i rodiče spolu s výborem SRPŠ.
    Velmi čilá je zájmová činnost a soutěže. V současné době pracuje při škole 13 kroužků, z nichž 8 je naukových. V rámci školy se žáci zúčastnili všech olympiád, ve sportovních, zdravotnických, výtvarných, literárních a pěveckých soutěžích dosáhli vesměs velmi dobrého umístění. Největším úspěchem je umístění na prvním místě v okrese ve výtvarné soutěži “Děti, mír a umění” a trojnásobné první místo v jednotlivých kategoriích rovněž ve výtvarné soutěži “V našem JZD”, když právě v této soutěži si vybojovali postup do celonárodního kola.
    I mimo vyučování byla kulturně politická činnost velmi čilá. Pěvecký sbor vystupoval při konferencích občanských výborů, při návštěvě družební školy v Myjavě a jiných kulturních či politických událostech. Kulturní agitky účinkovaly v kyjovských závodech nebo na zasedáních SRPŠ. Pionýři se zúčastňovali brigád na pionýrské vesničce, na úpravě okolí školy a parku školy i sběru druhotných surovin.
    Pedagogové této školy, pod vedením ředitelky Marie Leciánové, mají před sebou v novém roce řadu závažných úkolů, zejména v oblasti výchovného působení na mravní a brannou výchovu. V oboru údržby a výstavby bude třeba vybudovat odborné učebny a i dále pokračovat v přístavbě školy tak, aby byla ještě krásnější a mohla plnit náročné úkoly dnešní doby.

Základní škola sídliště V.I. Lenina

    Dne 27. srpna 1982 byla konečně předána do užívání nová škola, která má aspoň na přechodnou dobu vyřešit nedostatek tříd a umožnit tak zvýšení kvality výuky. Zvýšeným úsilím všech, kteří se na výstavbě a zařízení školy podíleli, se podařilo zajistit všechny dokončovací řemeslnické práce a předat do jednotlivých tříd a kabinetů potřebný nábytek a tak připravit školu pro její první školní rok. A tak dnem 1. září byla na škole slavnostně zahájena výuka přivítáním prvních žáků. Na nové škole, jejímž ředitelem je František Hofr, je po 6 třídách prvního a druhého stupně a dva oddíly školní družiny. Vyučuje zde 6 učitelů na prvním a 9 na druhém stupni.
    Otevření školy neznamená, že byly zcela dokončeny všechny práce jak uvnitř školy, tak i práce venkovní. Ty se dokončují takzvaně za pochodu, ale hlavní věcí je to, že se ve škole vyučuje, a že k dokončení zbytku prací je zdravá chuť a nadšení.
    A tak již v příštím zápise bude moci být zaznamenána zpráva o činnosti a prvních výsledcích této školy, na niž jsme hodně dlouho čekali.

Zvláštní škola

    Když snad někdy před osmou hodinou půjdete Nádražní ulicí, setkáte se s dětmi, které jdou právě do školy. Budete snad trochu i překvapeni, že řada z nich, vás neznámého, pozdraví a těch, které pozdraví, je mnohem více, než je tomu u dětí jiných škol. A budete doslova udiveni, když se dozvíte, že tyto děti jsou právě ze zvláštní školy.
    Jejich výuku a výchovu provádí 10 učitelů za vedení ředitele dr. Zdeňka Radiměře, který dbá o to, aby pro tuto obzvlášť náročnou výuku měli všichni potřebnou kvalifikaci. Ve škole je 8 tříd, z toho 3 třídy pro první až čtvrtý ročník a 5 tříd pro pátý až devátý ročník. Počet žáků kolísá kolem stovky, v současné době je jich 96.
    Stejně jako na jiných školách i na této škole se výchova řídí jednotným programem. V tomto roce bylo započato v rozumové výchově s výukou nové koncepce ve 4. postupném ročníku, ovšem výuka je ztížena tím, že dosud nebyly vydány učebnice. Velký důraz je kladen na individuální přístup k žákům, učitelé zavádějí novou pedagogickou diagnostiku, ve školní práci využívají nové metody a formy při modernizaci výuky. V estetické výchově pracuje na škole výtvarný kroužek dovedných rukou. Žáci se zúčastnili soutěže “Děti, mír a umění”, jsou vedeni k ochraně životního prostředí i k zlepšování vlastního pracovního prostředí. V oboru pracovní výchovy je kladen zvlášť velký důraz na zlepšení pracovního vyučování, zejména na prohlubování socialistického vztahu k práci, vytváření uvědomělé pracovní morálky a rozvíjení polytechnického charakteru vzdělání. A proto v rámci seznámení se s dělnickými profesemi byly pro žáky zajištěny exkurse do závodu Mlýny a těstárny Kyjov a do n.p. Svit Veselí nad Moravou. Tělesná a branná výchova byla pro mnohé žáky atraktivním předmětem a pro vyučující dobrým pomocníkem při výchově. Pro žáky zvláštních škol byl uspořádán Dukelský závod branné zdatnosti a kromě toho zde proběhlo i okresní kolo běhu Mladé fronty. Žáci se zúčastnili několika dalších akcí, např. lehkoatletického čtyřboje, turnaje v malé kopané, sáňkářských závodů a 10 žáků i dopravní soutěže, uspořádané v Hodoníně.
    Po kázeňské stránce se v průběhu roku projevily nedostatky a přestupky, které v několika případech byly šetřeny i orgány Veřejné bezpečnosti. Jednalo se o zbití spolužáka, vykrádání zahradních chat, krádež peněz a záškoláctví. Proto také bylo hodnoceno z chování 5 žáků stupněm druhým a 2 dokonce stupněm třetím. Jejich přestupky byly projednány s rodiči, se školskou komisí a národním výborem, přičemž oba žáci, kteří dostali třetí stupeň z chování, byli navrženi do internátní školy.
    Po stránce prospěchu bylo na konci školního roku 24 žáků s pochvalou, neprospěli jen 2 žáci (po jednom na prvním a na druhém stupni), takže celkem prospělo 94 žáků. Pionýrská organizace SSM na této škole není, náboženství se nevyučuje, přihlášen nebyl a není žádný žák.
    V zájmové činnosti pracuje na škole 5 kroužků a v nich je zapojeno 36 žáků, přičemž všechny kroužky vedou učitelé. Ve výtvarné soutěži “Děti, mír a umění” získali žáci školy první a druhé místo. Škola se zapojila do kulturně výchovné činnosti mimo vyučování a dvakrát uspořádala výstavku výtvarných prací v Domě kultury.
    Dosud nebyla realizována přístavba školy a plynofikace kotelny pro nedostatek kapacit stavebního podniku a toto ztěžuje pracovní výchovu žáků. Pro dílenské vyučování chybí vyhovující učebna, strojovna a sklad materiálu, kteréžto nedostatky lze odstranit pouze přístavbou školy. Rovněž není možné v plném rozsahu vyučovat pěstitelské práce pro velmi malou plochu pozemku a pro chybějící místnost pro tzv. přípravné práce a tento nedostatek lze odstranit jen získáním dalšího pozemku.
    O důležitosti a nutnosti zvláštní školy se nedá pochybovat a jistě by bylo vhodné, aby se podmínky pro její ještě úspěšnější činnost co nejdříve zlepšily.

Základní škola Boršov

    O boršovské škole se v této kronice provádí skutečně poslední zápis, neboť tato škola se od školního roku 1982/83 ruší a žáci přecházejí do základní školy v Komenského ulici. A tak dnes rekapitulujeme činnost této školy za poslední rok její existence, kdy na škole kromě ředitelky Heleny Lundové působila ještě jedna učitelka. Vyučovalo se zde v 2 třídách, ve druhé a čtvrté třídě a v každé bylo po 22 žácích. Obě vyučující využívaly v maximální výši didaktické techniky a rozhlasového i televizního vysílání pro školy a obě projevovaly ve své práci velkou iniciativu. Tak např. byla uskutečněna ve spolupráci s mateřskou školou beseda s rodiči předškolních dětí, ve spolupráci s městskou lidovou knihovnou beseda o knize a další. Dobrá byla i spolupráce se SRPŠ. Rodiče pomáhali při drobných opravách školy, zorganizovali sportovní odpoledne a pomohli i s organizací školního výletu.
    Po kázeňské stránce se závady nevyskytly a žádný z žáků neměl sníženou známku z chování. Do vyšší třídy postoupili všichni žáci, přičemž průměr známek z hlavních předmětů se pohyboval kolem 2.
    Pionýrská organizace SSM měla 42 žáků, což je 93,19 % celkového počtu. Do náboženství nebyl přihlášen žádný žák a stejně tomu bylo i v roce předcházejícím.
    Ve zdravotnickém kroužku pracovalo 17 žáků, do pěveckého a recitačního kroužku se zapojilo 20 žáků, kteří vystupovali příležitostně na veřejných schůzích, při slibu pionýrů a na veřejných oslavách. Dětský odznak zdatnosti splnilo 39 žáků.
    Rozloučily-li se obě učitelky se svým dosavadním pracovištěm, na němž měly nesporné úspěchy, nelze jinak, než jim aspoň v duchu popřát, aby si je i na dalších pracovištích zopakovaly.

Základní škola Bohuslavice

    Stejný osud, jaký postihl školu v Boršově, stihl letos i školu v Bohuslavicích, která školním rokem 1981/82 ukončila svou činnost a její žáci jsou přemístěni na základní školu v ulici Komenského v Kyjově. V tomto školním roce pracovaly na škole 2 učitelky s aprobací pro 1. až 4. ročník, ředitelkou byla Danuše Selucká. Školu navštěvovalo celkem 43 žáků, z toho 22 v prvním a 21 v třetím ročníku. Stanovené úkoly byly splněny a postoupili všichni žáci. Na škole dobře pracovala pionýrská organizace, v níž bylo 41 žáků, což představuje více než 95 procent žáků. Recitační kroužek se svými 16 členy se zaměřoval na nacvičování kulturních programů a uskutečnil 7 vystoupení při různých oslavách. Někteří žáci navštěvovali LŠU v Kyjově, 2 žáci se učili na hudební nástroj. Okrskového kola běhu Mladé fronty se zúčastnilo 6 žáků a nejlepší z nich se umístil na 4. místě. Škola uskutečnila i zdařilou výstavu ovoce a zeleniny, která byla doplněna výtvarnou soutěží žáků na téma “Pohybem ke zdraví”. Činnost SRPŠ se projevila kromě jiného i v zajištění bezplatných mléčných svačin pro všechny žáky.
    I u této školy lze vyzvednout obětavou činnost obou učitelek a popřát jim, aby i v novém zařízení pokračovaly v dosavadní aktivitě a iniciativě.

Lidová škola umění

    Tato kyjovská škola vychovala a dále vychovává mnoho těch, kteří mají zájem o hru na různé nástroje nebo o výtvarné umění. O to, aby se mladí lidé mohli na této škole naučit tomu, oč mají zájem, se stará 11 učitelů hudby a jeden učitel výtvarné výchovy. V současné době má škola celkem 340 žáků, z toho 222 je zařazeno v různých nástrojových skupinách a 50 jich prochází přípravným obdobím. Nejvíce zájemců je o hru na klavír, a to 72, následuje pak 42 zájemců o hru na housle, 36 na zobcovou flétnu, 35 na akordeon a nejméně z nich, pouze po jednom žáku, projevuje zájem o hru na lesní roh a elektrofonické varhany. Učitelé jsou na svou funkci dokonale vyškoleni, jsou vesměs absolventy konzervatoře a učitel výtvarného oboru Miroslav Bravenec je absolventem Akademie výtvarných umění. Škola je umístěna v budově starého kyjovského zámečku a jejím ředitelem je František Kudela, rovněž absolvent konservatoře, který vystudoval obor varhany a na škole vyučuje klavíru.
    Škola má žáky nejen z Kyjova, ale i z dalších 25 obcí a měst ze 3 okresů, a to Hodonín, Uherské Hradiště a Kroměříž. Žáci i učitelé se velmi aktivně podílejí na činnosti školy k různým výročím či oslavám a v oblasti estetické rozšířili svou činnost založením lidové muziky, estrádního a tanečního souboru a položením základu k vzniku souboru dechového. Lidová muzika již pracuje na škole pod vedením učitele Pavla Petrů, který podchytil schopnosti a temperament žáků a na škole založil malou a velkou cimbálovou muziku. Utvořením těchto kroužků se mají podchytit i absolventi školy, aby v hudební činnosti pokračovali a tím i dále rostli, aby jejich umění bylo využito ve prospěch kultury. Na škole pracuje již několik let akordeonový soubor, který však pro svou činnost nenachází dostatek společenského uplatnění, a i když je složen vesměs z velmi dobrých žáků, není plně využíván k potřebné propagaci školy.
    Kontrola praktických znalostí žáků se provádí třikrát ve školním roce při třídních přehrávkách a zde, za přítomnosti rodičů, předvádí každý učitel svou třídu tak, jak ji za uplynulé období připravil. Vyvrcholením jsou ovšem absolventské koncerty, kde se projevují již konečné výsledky práce žáků i učitelů. Je pravidlem, že hudební obor s úspěchem dokončí zhruba polovina žáků, přijatých do prvních ročníků a to potvrzuje, že ne všichni, kteří byli do LŠU přijati, mají dostatek talentu i vůle.
    Výtvarný obor obeslal letos 3 soutěže, a to “Alšova země”, “Děti, mír a umění” a “Naše JZD”. Nejvyšší ocenění získali žáci v soutěži “Naše JZD”, kde získaly první tři místa. Práce žáků jsou vystavovány pravidelně v kině Panorama, kde byla také uspořádána závěrečná absolventská výstava.
    Učitelé spolu s žáky uskutečňují v průběhu roku pravidelně 6 koncertů pro veřejnost, účinkují při různých akcích a v některých obcích spolupracují s osvětovou besedou. Obzvlášť významná spolupráce je uskutečňována s Domem kultury Kyjov, kde se učitelé podílejí na vystoupeních při vernisážích, scénické hudbě loutkového divadla a významně hudebně spolupracují se souborem Kyjovánek. V každém případě se tato škola zapojila do kulturního dění města, pro jehož život je cenným přínosem.

Střední odborné učiliště sklářské

    Učiliště je umístěno v Havlíčkově ulici čp. 1223 a jeho úkolem je vychovávat pro podnik, v první řadě pro mateřský podnik Sklárny Moravia Kyjov, mladé dělníky, všestranně vzdělané a s vysokou kulturní úrovní, pro práci a život v naší společnosti. K dosažení tohoto cíle byly proto rozpracovány úkoly v celoročním plánu práce na všechny úseky včetně práce výchovné. O tom, že toto učiliště není nijak malým zařízením, svědčí skutečnost, že počet osob, které se podílejí na úseku výuky teoretických předmětů, praktického vyučování, výchovy a ostatních služeb je poměrně vysoký a dosahuje celkem 53 osob. Z toho je 18 učitelů, 11 mistrů, 9 vychovatelů a ostatní patří do jiných úseků, jako je úsek přípravy práce, ekonomika a další. A přitom na úseku teoretického vyučování chyběl jeden učitel všeobecně vzdělávacích předmětů, protože nebyl odborem školství JmKNV v Brně pro učiliště zajištěn. Určitým, ale závažným nedostatkem, je nižší kvalifikace vyučujících, neboť z 15 interně vyučujících je jen 5 plně kvalifikovaných a jeden si vzdělání doplňuje, takže 9, tedy plných 60 procent, nemá požadovanou kvalifikaci.
    V učilišti je celkem 393 žáků, z toho v prvním ročníku 160, v druhém 119 a v třetím ročníku 114. Oproti jiným školám je prospěch i chování na nižší úrovni, což vyjadřuje i tato tabulka:

ročník

počet žáků

s vyznamenáním

neprospělo

stupeň chování

. . . .

1

2

3

I

160

8

25

153

5

2

II

119

2

8

112

4

3

III

114

6

2

108

4

2

celkem

393

16

35

373

13

7

    U žáků se známkou 3. stupně z chování byl podán návrh na jejich vyloučení z učiliště, protože bylo nutno vytvořit předpoklady, aby se závažné přestupky v dalších letech neopakovaly. Celkový prospěchový průměr je daleko pod průměrem škol ostatních a dosáhl jen 2,64, ovšem i přesto tento celkem nepříznivý průměr znamená oproti roku minulému zlepšení o 0,06 stupně. Prospěch a chování, jakož i pracovní disciplina, byly pravidelně projednávány, ovšem i tak dosahované výsledky neodpovídají vynaloženému úsilí učitelů, mistrů a vychovatelů. S pochopením se nesetkala ani přijatá opatření a doučovací kroužky a nebylo dosaženo výraznějšího zlepšení v kázni i prospěchu. U žáků se projevuje nižší motivace pro skutečně kvalitní vyučení ve zvoleném oboru a zůstává na vyučujících, aby na úseku výchovně vzdělávacího procesu přehodnotili přístup a působení na žáky tak, aby již v příštím roce dosáhli lepších výsledků, než je tomu dosud.
    Na učilišti dosud nejsou zavedeny učební obory s maturitou, ovšem o jejich zavedení se zvažuje a to určitě přispěje i k nutnosti zvýšení kvalifikace vyučujících.
    Zájmová činnost je čilá a svědčí o dobré organizátorské práci. Je zajišťována různými formami a rozdělena do řady úseků. Zajišťují se různé druhy přednášek, akce ve spolupráci s městským výborem SSM a jinými organizacemi, jsou pořádány soutěže, besedy, pohovory a jiné akce. Velmi úspěšné jsou “Malé učňovské akademie” a soutěž “Co znáš, víš, umíš, dokaž”. Nezapomíná se ani na výchovu estetickou či zájmovou tělesnou a brannou výchovu. Kladně možno hodnotit veřejně prospěšnou práci učňů i ostatních pracovníků, neboť se zúčastnili řady akcí, na nichž odpracovali žáci celkem 16.248, ostatní pracovníci pak 739 hodin a vytvořili hodnotu více než 136.000 Kčs. Jednalo se o práci v zemědělství v organizovaných brigádách v mimoškolní době, o práce při plnění volebního programu i o práce pro mateřský závod. Kulturně politických akcí bylo uskutečněno celkem 8, počítaje v to i účast v prvomájovém průvodě.
    Účast žáků v soutěžích kolísala podle zájmu. Největší zájem byl o sportovní a branné disciplíny, kde bylo 160 až 240 soutěžících, ale i o soutěž “Co víš o SSSR”, jíž se zúčastnilo 150 zájemců a i ostatní soutěže byly dobře obsazeny. Do brigádnické činnosti se spolu s žáky zapojili i učitelé a v areálu učiliště vybudovali ruské kuželky a hřiště na badminton, provedli úpravu okolí učiliště a údržbu sportoviště. Také se zapojili do skupiny bezplatných dárců krve, což je jistě skutek záslužný a hodný následování.
    Základní organizace SSM na učilišti se zaměřuje nejen na brigádnickou činnost hlavně pro svůj mateřský závod a TJ Jiskra, ale ve spolupráci s okresním oddělením Veřejné bezpečnosti v Hodoníně uspořádala i velkou potřebnou přednášku o kriminalitě mládeže. Kromě jiných akcí uspořádala pro pionýry čtvrtých tříd i pro děti zaměstnanců závodu u příležitosti Mezinárodního dne dětí branný závod a branný den. V učilišti dobře pracuje i základní organizace Svazarmu, kde je organizováno 38 učňů. Tito pracují ve 2 kroužcích, střeleckém a motoristickém. V obou kroužcích je hodně aktivity, což svědčí o tom, že mládež tíhne k určité atraktivnosti a soutěživosti a to je známkou zdravé ctižádosti a snaze po vyniknutí.
    Není toho málo, co se v učilišti dělá. Snaha, jak je uvedeno v předcházející části, neodpovídá zatím výsledkům, i když určité, byť jen nepatrné zlepšení tu je. Bude-li snažení pokračovat i nadále a bude-li podepřena určitou znalostí a zkušeností, není důvod, aby se po čase nedostavily i výsledky, úměrné této snaze. A o tyto výsledky bude celý kolektiv pracovníků učiliště, vedený ředitelem Františkem Dufkem, jistě i nadále usilovat.

Střední odborné učiliště zemědělské

    Toto učiliště vychovává odborné pracovníky pro důležitý sektor našeho národního hospodářství, pro zemědělství. O důležitosti zemědělství, zejména pak v dnešní době, není pochyb. Ještě před několika desítkami let byl náš kraj převážně zemědělský, byl krajem dobrých, a někdy i vynikajících hospodářů a v tomto směru jsme měli i štěstí, že kyjovské zemědělské školství této vysoké úrovni hospodaření skutečně napomáhalo. Dnešní kyjovské učiliště zajišťuje čtyřletou výuku operátorů zemědělské techniky, zakončenou maturitní zkouškou a tříletou výuku v oborech chovatel a další, dnes velmi důležitý obor, zedník, což je povolání pro zemědělství, které se neustále rozvíjí a buduje proto nové kapacity, neméně důležité.
    V tomto roce odmaturovalo celkem 28 nových operátorů zemědělské techniky, z toho byly 4 dívky. Z nich byli 4 s absolutním vyznamenáním, tedy průměr 1,00. Na vysokou školu se přihlásilo celkem 8 žáků, z toho jeden na veterinární fakultu, jeden na vysokou školu zemědělskou, dva měli zájem o zootechniku, čtyři na zemědělskou provozně ekonomickou fakultu a jeden dokonce na fakultu pedagogickou. Tříletý obor chovatelů ukončilo letos 13 žáků, kteří vesměs odešli do praxe. Do praxe odešlo i 21 vyučenců v oboru zedník.
    Ředitelem školy zůstává i nadále ing. Tomáš Ondroušek, kádr vyučujících je bez větších změn, jako noví vyučující přišli Václav Paleček a inženýr Břetislav Hanák.
    Učiliště plní svůj úkol a připravuje na důležité poslání mladé lidi, kteří spolu s řadou těch starších se budou starat o zabezpečení naší výživy. Tato dnes velmi náročná práce si vyžaduje lépe a odborněji připravené pracovníky, kteří dík svým znalostem pomohou zajistit vyšší růst zemědělské produkce. A toto je právě tím nejdůležitějším úkolem učiliště.

Střední zdravotnická škola

    V organizaci školy, která vychovává zdravotní a dětské sestry, došlo v tomto roce k určité změně, když na přechodnou dobu je otevřena třída abiturientského studia oboru dětská sestra pro uchazečky jihomoravského kraje a tak škola má 9 tříd denního studia. Školu navštěvovalo 278 žákyň, z toho prospělo 42 s vyznamenáním, 132 velmi dobře, 100 prospělo dobře, 2 žákyně neprospěly a 2 nebyly klasifikovány. Celkový průměr známek 2,02 není jistě špatný a možno konstatovat, že i na úseku rozumové výchovy bylo dosaženo uspokojivých výsledků. Dosažené výsledky svědčí o svědomitosti jak vyučujících, tak i samotných žákyň.
    Dalším úkolem tohoto školního roku bylo prohlubování komunistické výchovy ve všech jejich složkách, a to nejen ve vyučovacím procesu, ale i v mimoškolní činnosti. Pro splnění tohoto úkolu byly vytvořeny patřičné předpoklady a byla mu věnována pravidelná pozornost.
    Škola má vlastní budovu a také domov mládeže. Jejich pravidelná každoroční běžná údržba je nezbytně nutná a byla provedena i letos. V rámci rozpočtových možností byla letos provedena výměna nábytku jak v samotné škole, tak i v domově mládeže. V tomto roce bylo i započato s projekční přípravou nadstavby budovy školy a autorem projektu je brněnské středisko Projektového ústavu svazu výrobních družstev.
    V pedagogickém kolektivu došlo k menším změnám, když do funkcí odborných učitelek nově nastoupily Hana Švehlová a Eliška Dubná a z externích vyučujících nově začali výuku MUDr. Jiřina Bartošová, MUDr. Libor Křístek, MUDr. Miloš Smetka, Marie Kudělková a Karel Fiala místo těch, kteří jako externisté vyučovat přestali.
    Počet žákyň, jak je již uvedeno dříve, se zvýšil o jednu třídu na celkový počet 278. Zarážející však je, že u řady z nich je konstatována nízká fyzická zdatnost, způsobená značnou nadváhou, u některých pak až obezitou, zejména pak u žákyň druhých ročníků. Bere-li se v úvahu jejich budoucí povolání, které klade na psychickou i fyzickou zdatnost zhruba stejné požadavky, je nutno domyslit, že i po této stránce se bude muset věnovat již při příštích přijímacích zkouškách i této otázce větší pozornost.
    V životě školy se odrazily i běžné oslavy a výročí, které zaznamenala naše společnost. Pozoruhodné bylo závazkové hnutí mezi dospělými, motivované X. všeodborovým sjezdem a mezi žákyněmi III. sjezdem SSM. Dotýkalo se různých činností, ať už to byla činnost brigádnická, šetření energií, sběr surovin či studium nebo činnost výchovně vzdělávací.
    Práce školy byla kontrolována a v tomto roce proběhly metodicko kontrolní návštěvy pracovníků Krajského ústavu národního zdraví v Brně, zejména pak odboru zdravotnického školství.
    Zmínil-li jsem se v předcházejících zápisech, že tato škola je důležitá pro nás všechny, že její absolventky, pokud vykonávají a budou vykonávat svou práci tak, jak jsme zvyklí, tedy s největším pochopením a obětavostí, pak mohu s klidem napsat, že jsme rádi, že tuto školu máme právě u nás v Kyjově. A jsme také rádi, že škola má své dobré jméno, a že činnost všech vyučujících, za vedení ředitele Květoslava Popelky, dbá o její vysokou úroveň.

Gymnázium

    Na kyjovském gymnáziu bylo v tomto roce 15 tříd a z toho jen 3 třídy prvního ročníku. Z 517 žáků je jen 215 hochů, což svědčí o tom, že o studium na ústavě gymnaziálního charakteru mají zájem především dívky, zatímco chlapci se zřejmě více zaměřují na školy odborné.
    Ředitelem této školy je i nadále Mirko Kuba a jeho zástupcem Oldřich Fuchs. Na škole je celkem 29 vyučujících a k větším změnám ve složení sboru nedošlo. V mladém věku 33 let zemřel profesor Štěpán Koudela, člověk, který pro své dobré vlastnosti i povahu byl jak mezi učitelským sborem, tak i mezi žáky velmi oblíben.
    Vyučování se i nadále provádí ve dvou budovách, a to v budově základní školy třídy Pionýrů a ve vlastní budově na náměstí Julia Fučíka, jejíž převážnou část ale má obsazenou Střední odborné učiliště zemědělské, takže gymnázium má i nadále nedostatek vyučovacích prostorů a dochází zákonitě k přecházení vyučujících i značné ztrátě času.
    Spojení školy se životem socialistické společnosti se během roku projevovalo v uskutečňování společenských shromáždění studentů s poslanci zastupitelských sborů s cílem seznámit žáky s volebními programy Národní fronty, na nichž se žáci svou prací během roku podíleli. Školní agitka uskutečnila řadu vystoupení, s nimiž se představila nejen na školních a celoměstských oslavách, ale i v kyjovských závodech. Pozornost byla věnována i ateistické výchově. Na toto téma byla organizována i pedagogická rada a ateistický kroužek uskutečnil i řadu besed, ovšem vliv působení školy se projevuje jen velmi pomalu. Podařilo se zvýšit kázeň ve škole, nedaří se ovšem ještě ovlivňovat chování žáků mimo školu.
    Prospěch zůstává na úrovni roku loňského. Na škole je 20,4 % studentů s vyznamenáním, na závěr školního roku jich propadlo 13, z toho 11 mělo povolenou opravnou zkoušku a při ní uspělo celkem 7 těchto žáků. Maturitním zkouškám se podrobilo 140 žáků, neprospěli 3, kteří spolu s jednou studentkou, která zkoušku nekonala z důvodu mateřství, odmaturovali až v září. Maturitní zkoušky vykonalo s vyznamenáním 38 studentů. Na vysoké školy se přihlásilo 115 abiturientů, z toho pak více než polovina se hlásila na humanistický směr.
    V tomto roce se věnovala velká pozornost talentovaným studentům, jimž bylo umožněno soutěžení ve vzdělávacím, tělovýchovném a branném směru. V kategorii vzdělávacích soutěží se zúčastnilo 242, v kategorii tělovýchovné a branné pak 262 žáků. Ve studentské odborné soutěži z 18 přihlášených pak 12 postoupilo do krajského kola. V celostátní soutěži obsadil Petr Troubil z III.B 4. až 8. místo svou prací z astronomie. Ve fyzikální olympiádě se v celostátním kole umístil z 80 účastníků Jaromír Kučera ze IV.D na 21. místě, když předtím v kategorii kraje obsadil pěkné druhé místo. Dobré umístění dosáhli i Vladimír Slabák v biologické olympiádě kategorie A a Jiří Jančálek v chemické olympiádě kategorie A. Oba se umístili na šestém místě.
    Tělovýchově je v posledních letech na gymnáziu přáno a proto se dostavují i úspěchy. V krajském kole košíkové dívek je kyjovské gymnázium na druhém a v lehké atletice dosáhly dívky na místo šesté, tedy v každém případě se umístily daleko lépe, než chlapci. V branných disciplínách byla věnována pozornost kroužku lyžařskému a střeleckému, který se zúčastňoval i pravidelných soutěží v okrese, kde skončil na třetím místě. Branný kurz se prováděl na středisku Hutník v Radějově pod vedením ing. Stanislava Koudely a žáci III. ročníků si v týdenním školení prověřili své znalosti.
    Činnost SSM, jehož předsedou je Ivo Hartl, se projevila ve zlepšení celkové práce. Jsou organizovány výchovné pořady, brigády, sportovní i kulturní soutěže a věnuje se i zvýšená pozornost prospěchu žáků. Pionýrskými vedoucími je 202 svazáků a výbor SSM se stará o svou patronátní skupinu při ZŠ třídy Pionýrů.
    Brigádnická výpomoc je zaměřena na spolupráci s JZD Kyjov a JZD Šardice. Žáci během roku odpracovali v době vyučování na brigádách 12.000 hodin, ve volném čase 2.234, o prázdninách pak 28.469 hodin, přitom celková odměna za prázdninové brigády představuje částku 259.853 Kčs.
    I činnost SRPŠ, jehož předsedou je Jan Štangler, je čilá. Výbor má 15 členů a 3 členy revizní komise a všichni velmi dobře pracují s pedagogickými pracovníky ve výchovné práci, když zajišťují besedy, vedou svazácká školení apod. Pomáhají vedení školy při zajišťování vybavenosti i údržby a jejich zásluhou je pořádán každoročně společenský ples, který má dobrou kulturní i společenskou úroveň.
    Škola se připravuje na výuku základů výroby a odborné přípravy. V současné době se připravují ve spolupráci s místními podniky podmínky pro tuto výuku a na ni se připravují i učitelé. Tak ing. Koudela absolvoval dvouroční studium na ZTE, profesorka Eleonora Kührová a profesor Miroslav Malec kurs programování. Na škole pracují 2 technické kroužky, základy techniky vede ing. Josef Hlaváč, programování dr. Svatava Horáková-Stašková z výpočetního střediska národního podniku Šroubárna Kyjov.
    Tím, že škola bude mít tuto technickou větev, zmizí konečně názor, jakoby absolvent gymnázia byl méně schopným či méně připraveným pro život, než absolvent jiné odborné školy. Škola je základ, na němž se má stavět a pokud základ není pevný, nedá se stavět nic většího. A absolventi kyjovského gymnázia měli ten základ vždy solidní.
    Věnoval-li jsem tomuto zápisu o našem školství poměrně hodně místa, je to skutečně záměrné, neboť pokládám školu za základ života, za dobu, v níž se ten mladý člověk musí naučit hodně pro život. A proto si jistě a každý rok zaslouží jak pozornost, tak i obšírnější záznam pro léta příští.


pokračuj