Politický a veřejný život


Městský národní výbor

    Ve vedení a složení Městského národního výboru v Kyjově nedošlo k změnám. Předsedou je Miroslav Marada, místopředsedou Vítězslav Ingr a tajemníkem PhDr. Rudolf Strmiska. Sídlem národního výboru je radnice, která po provedené přístavbě tomuto účelu plně vyhovuje. Jednotlivé odbory a pracovníci se nezměnili. Úřední hodiny zůstávají, delším pracovním dnem pro vyřizování záležitostí občanů po jejich pracovní době zůstala zatím středa, ovšem od příštího roku se zvažuje již se čtvrtkem proto, že středa bude delším dnem na ONV v Hodoníně a tak již ve čtvrtek si budou moci občané některé věci vyřídit i na Městském národním výboru.
    Schůze rady i pléna probíhaly podle plánu a tak bylo uskutečněno všech 25 plánovaných schůzí rady a 6 schůzí pléna. Jednotlivé komise pracovaly podle plánu, který byl pro rok 1983 stanoven a také při jednáních dodržen. Úkoly, stanovené plánem nebo vzešlé z jednání byly řádně projednávány a odpovědně i řešeny. V oblasti politicko organizátorské práce byl kladen hlavní důraz na zvyšování aktivity poslanců v činnosti plenárních zasedání, v komisích a občanských výborech. Po zhodnocení poslanců v radě a na plenárním zasedání v závěru roku 1983 se jejich aktivita zvýšila a účast na jednáních dosahovala v průměru 90 procent. Na přípravě plenárních zasedání se podílejí poslanci v komisích i občanských výborech, čímž je lépe informován i širší okruh občanů. I když se účast občanů na plenárních zasedáních zvýšila na 305, přesto jsou ještě značné rezervy, jak zapojit širší okruh občanů a závodů do činnosti Městského národního výboru a tím napomáhat plnění programu Národní fronty. V této oblasti je třeba kladně hodnotit činnost občanských výborů a činnost jejich předsedů na pravidelných poradách s funkcionáři a vedoucími odborů. Občanské výbory se zapojují do činnosti zejména při zvelebování vzhledu města, úzce spolupracují s poslanci a pomáhají jim v jejich činnosti v příslušném volebním obvodě. Oblast politicko výchovná je realizována podle úkolů Jednotného plánu kulturně výchovné činnosti a úkoly, stanovené na rok 1983 byly ve všech ukazatelích splněny a hlavní cíle tohoto plánu byly i realizovány.
    A co bylo vykonáno v tomto roce na úseku výstavby města? V roce 1983 pokračovaly dokončovací práce na zaostávající vybavenosti na základní škole v sídlišti V.I. Lenina, hlavně pak terénní úpravy hřiště. Tyto práce byly prakticky dokončeny, malé nedodělky budou odstraněny ještě v prvním pololetí roku 1984.
    Na úseku dokončování zbývajících objektů základní technické vybavenosti k rodinným domkům byly zprovozněny elektrorozvody v lokalitě Antonína Zápotockého a po stavební stránce byly dokončeny elektrorozvody v lokalitě Koliba III a uvedeny do provozu a trvalého užívání. Okresním stavebním podnikem byla dodavatelsky provedena přečerpávací stanice ve stejné lokalitě, zbývá tedy ještě dokončit část technologického vybavení.
    Na úseku základní technické vybavenosti k plánované výstavbě rodinných domků je odborem výstavby MěstNV ve spolupráci s ONV Hodonín zajišťována předprojektová a projektová příprava pro lokality tohoto druhu výstavby v ulicích Polní a Za humny. V oblasti bytové výstavby byly uvedeny do užívání 4 bytové jednotky JZD Družba Kyjov na ulici Boršovská a zahájena výstavba 2 x 8 bytových jednotek SBD Hodoňan v lokalitě Nádražní pro stabilizaci pracovníků OSP Kyjov. Výstavba v této lokalitě průběžně pokračovala svépomocným způsobem a v roce 1984bude dokončeno 2 x 8 bytových jednotek pro stabilizaci pracovníků Agrochemického podniku. Taktéž pro 5 x 8 bytových jednotek je předpoklad dokončení 3 bloků v lokalitě Koliba III (1 pro ČSD, 2 pro ONV) v roce 1984, v tomto roce pak byla ještě zahájena výstavba posledního bloku E, určeného pro Zemědělské stavby Kyjov. Na úseku individuální výstavby rodinných domků byly plánované ukazatele jak v zahajování, tak i v kolaudaci staveb splněny. V roce 1983 bylo povoleno 18 bytových jednotek, kolaudováno pak 15 bytových jednotek. V příštích letech však dojde k podstatnému snížení, neboť určená stanoviště (Polní, Růžová) nejsou dosud po stránce technické vybavenosti připravena, tj. nejsou vybavena inženýrskými sítěmi.
    Na úseku investiční části akce “Z” byl splněn i povýšený plán tak, jak je uvedeno v tomto zápise v části “Plnění akce Z investičního charakteru”. Na úseku zajišťování předprojektové přípravy pro obchvatnou komunikaci Kyjov – Boršov se podařilo získat předběžný souhlas KNV Brno k vynětí potřebné plochy ze zemědělského půdního fondu. V roce 1984 by měly pokračovat za spolupráce s odborem dopravy ONV Hodonín další předprojektové práce na této akci. Nepodařilo se připravit zahájení první etapy výstavby hromadných garáží u vodojemu z důvodu nezajištěnosti výkupu pozemků, které jsou ve vlastnictví soukromníků. Došlo i k vyvlastňování pozemků, což mělo za následek nesplnění předpokládaných termínů zahájení výstavby. V lokalitě hromadných garáží “Stará vlkošská” je po stránce majetkoprávní i po stránce územní přípravy všechno připraveno k pokračování další výstavby těchto objektů.
    Na úseku vodního hospodářství předal Městský národní výbor do správy jihomoravských vodovodů a kanalizací skupinový vodovod trati “Močílky” Bohuslavice a dále zajistil dokumentaci pro rekonstrukci druhého skupinového vodovodu v Bohuslavicích v trati “Chrástka” a tato rekonstrukce by měla být zahájena již v roce 1984.
    Práce na bytovém úseku je neustále živá a proto i náročná. Postupně byly přidělovány náhradní byty občanům z důvodu výstavby části Kyjov – střed. Občanům, kteří jsou zapsáni v pořadníku v odděleném seznamu, kteří mají uvolnit byty z veřejného zájmu nebo v důsledku soudní výpovědi, se přidělují náhradní byty nebo náhradní ubytování průběžně. Neustále jsou sledovány a řešeny i byty nadměrné. Pokud uživatel neprovede jeho směnu za menší sám, je mu právo používat takový byt zrušeno. Členové komise bytové a místního hospodářství provádějí kontroly nebytových prostorů, hlavně pak opravy takových prostorů u socialistických organizací. Při řešení a projednávání žádostí o byty zaměstnanců organizací, které mají ve správě své vlastní byty, se v komisi bytové a místního hospodářství dodržuje zásada, aby tyto žádosti byly řešeny pořadníky příslušných organizací. Členové komise bytové, místního hospodářství, obchodu a cestovního ruchu prováděli kontroly bytů, požadovali však, aby se všech těchto kontrol zúčastňoval i zástupce Okresního podniku bytového hospodářství Kyjov.
    Na úseku bytového hospodářství OPBH byla z modernizace bytového fondu, zařazeného do volebního programu Národní fronty v roce 1983 provedena rekonstrukce 2 bytů ze čtvrté na druhou kategorii (náměstí Klementa Gottwalda 13), výměna rozvodů teplé a studené vody (Lidická 530 až 540), generální opravy střech a klempířských prvků a oprava fasád domů (Nerudova 1008 až 1014), generální oprava střech (náměstí 58 a 60), generální oprava fasády (Komenského 44) a výměna krytiny a oprava tesařských prvků (Komenského 589 a 590). Kromě uvedených akcí většího rozsahu provedl OPBH Kyjov běžné opravy střech, komínů, venkovní a vnitřní nátěry, opravy kotelen a topných kanálů a opravy některých plynospotřebičů. V tomto roce byla zpracována projektová dokumentace na modernizaci bytového fondu domu čp. 505 v Žižkově ulici a koncem roku byla i zahájena jeho modernizace. Nájemníkům v tomto domě byly zatím přiděleny byty náhradní. Touto provedenou modernizací budou pak získány další 2 byty. Modernizace bytového fondu bude pokračovat i v domě čp. 624 v Urbanově ulici, kde již bylo započato se stěhováním nynějších uživatelů bytů do bytů náhradních a rovněž i zde bylo již započato s předprojektovou dokumentací. Mimo volební program Národní fronty provedl OPBH opravu bytu v sídlišti V.I. Lenina čp. 1279, který vyhořel. Tuto opravu provedl dodavatelsky OSP Kyjov spolu s pracovníky OPBH, kteří na této opravě odpracovali 85 hodin. Dále OPBH provedl opravu fasád na náměstí Klementa Gottwalda na 15 domech, přičemž náklady na tyto opravy činily 320.000 Kčs.
    O činnosti na úseku služeb, obchodu a cestovního ruchu i školství je pojednáváno samostatně. Určitě ale je nutno se zmínit o otázce sociální. Zde jsou úkoly volebního programu Národní fronty plněny dle zásad péče společnosti o staré občany, čímž je zabezpečováno a zkvalitňováno hmotné zajištění občanů, jímž je důchod jediným zdrojem jejich příjmů. V roce 1983 bylo vyplaceno na sociálních dávkách celkem 487.898 Kčs, z toho jako příspěvky na cukrovku 111.870 Kčs, běžné opakované příspěvky 121.840 Kčs, příspěvky na tbc 11.760 Kčs, jednorázové výpomoci 75.600 Kčs, stravné 2.776 Kčs, příspěvek klubu důchodců 11.304 Kčs, pohřebné 142.800 Kčs a na sociálních dávkách – péče o děti 9.950 Kčs.
    V dopravě byly použity sdružené prostředky na vybudování parkoviště u autobusového nádraží a komunikace Pod lipami v celkové hodnotě 411.419 Kčs. Ve stavebnictví byly ve spolupráci s odborem výstavby provedeny výkupy v lokalitě “Pod vodojemem” pro výstavbu garáží a svépomocnou výstavbu rodinných domků. Pro výstavbu komunikace k této zástavbě byla zajištěna a proplacena částka 512.333 Kčs za odnětí zemědělské půdy.
    V rámci plnění usnesení závěrů 6. plenárního zasedání ÚV KSČ rozšířil Městský národní výbor činnost své drobné provozovny. Z investičních prostředků bylo zakoupeno nákladní auto Avia, strojní pila a pásová bruska.
    Na úseku Technických služeb bylo vybudováno parkoviště u smuteční síně a odstavné plochy v sídlišti V.I. Lenina. Ve spolupráci s inspektory veřejného pořádku byla prováděna opatření k dodržování kázně řidičů pro parkování v obvodu města a v zájmu ochrany zelených ploch, nepoškozování chodníků a veřejné zeleně, zejména pak v sídlištích. Při plánování a zajišťování údržby a opravy místních komunikací i chodníků bylo pak přihlíženo k jejich technickému stavu a dopravní vytíženosti.
    Na úseku zeleně a životního prostředí byla v obvodu města prováděna údržba a postupná obnova zelených ploch, zejména v parku, jinak s přihlédnutím na velikost sídliště a frekventovanost částí města. Ve spolupráci s občanskými výbory bylo působeno na občany města k ochraně zelených ploch a k tomu, aby tyto nebyly poškozovány pošlapáváním nebo vyjížděním motorových vozidel, hlavně pak v sídlištích. Součástí životního prostředí je především čistota, ale tu rozhodně v našem městě postrádáme. Té docilujeme obvykle jen při národních směnách, jednou na jaře a jednou na podzim, a většinou jen na jeden den, protože už druhý den jsou na ulicích už zase papíry, krabičky, obaly, nedopalky cigaret apod., zejména pak na určitých místech, např. před obchody, restauracemi, ale i jinde, třeba před Svazarmem, bufetem apod. Staří i mladí jsou již na takový způsob likvidace malých odpadků doslova zvyklí a bylo by proto na čase, aby se kromě přesvědčování a bezvýsledného bázlivého vychovávání konečně přistoupilo i k účinným postihům, k nimž jednou stejně musí dojít. A uskuteční-li to Kyjov jako první, pak to celému městu i jeho vedení jenom prospěje, protože jinak očista města, která je hodně drahá, bude ještě dražší a zůstane i dále bez viditelných výsledků.
    A právě na úseku očisty města je práce stále obtížnější, protože harmonogram čistění a kropení města musel být přepracován z důvodu snížení limitu pohonných hmot a s přihlédnutím na dopravní frekvenci motorových vozidel i ostatních uživatelů komunikací a na technický stav a povrch vozovek. V tomto roce nebylo možno zajistit chodníkový zametač z důvodu nízkého limitu strojních investic. Z rozpočtu Městského národního výboru bylo v roce 1983 k dispozici jen 150.000 Kčs a z důvodů nutnější potřeby musel být nejprve zajištěn nový Kuka-vůz za 223.000 Kčs, k jehož úhradě byl původní limit zvýšen o 73.000 Kčs a tak na zajištění jiných mechanismů nebylo již dalších prostředků. Rovněž nebylo možno uskutečnit provoz čistícího vozu se stálou osádkou pro čistění kanalizačních vpustí a přípojek v obvodu města, poněvadž nebyl zvýšen limit pracovníků, ani mzdových fondů. V tomto roce bylo však pokračováno v asfaltování povrchů místních komunikací a vynaloženo na to 416.000 Kčs. Byly upraveny komunikace v ulici Pod zvonicí a zbytek v ulici Kostelecká a rozšířena komunikace v ulici Polní.
    Na úseku PDO (pevných domovních odpadků) a jejich likvidace byla vybudována příjezdová komunikace ke skládce v katastrálním území Nětčice napojením na okresní komunikaci Kyjov – Kostelec nákladem 190.000 Kčs. Rozšíření odvozu systémem BOBR nebylo možno v tomto roce provést pro nedostatek kontejnerů, jelikož jejich bilanci rozdělil Jihomoravský krajský národní výbor v Brně výhradně pro větší města.
    Parkoviště aut u smuteční síně bylo dokončeno položením chodníků. Dodavatelské úpravy přímo ve smuteční síni se v tomto roce nepodařilo zajistit a dodavatelé Mechanika Prostějov a OSP Hodonín tyto práce provedou až v roce 1984.
    Na úseku provozním nebylo možno pro velký rozsah prací provést úpravy objektů v Havlíčkově ulici. Všechny provozní mechanismy sice tam byly již přestěhovány, ovšem správa se přestěhuje až po dokončení úprav v roce 1984. Byla provedena rekonstrukce malého bazénu koupaliště včetně terénních úprav přilehlých ploch a přívodu vody v katastrálním území Boršov. Zde bylo proinvestováno 533.000 Kčs. Technická odborná prověrka strojovny na letním koupališti byla pracovníky Královopolské strojírny Brno před zahájením provozu odložena, poněvadž tito pracovníci nemohli být z jiných provozních důvodů na tento termín uvolněni. Nebyla dokončena ani akce “Přívod vody na koupaliště” pro nedostatek finančních prostředků. V tomto úkolu bude pokračováno v roce 1984.
    Jak již bylo uvedeno, v oblasti politicko organizátorské práce je kladen hlavní důraz na zvyšování aktivity poslanců, a to zvyšováním jejich činnosti na plenárních zasedáních, v komisích a občanských výborech. Jejich práce je vyhodnocována pravidelně dvakrát do roka, stejně jako u členů komisí a občanských výborů. Činnost všech orgánů městského národního výboru se řídí vlastními plány jejich činnosti a tyto navazují na plán práce pléna i rady Městského národního výboru. V komisích pracuje celkem 75 poslanců, 62 volených členů a 43 aktivistů. Schůze komisí jsou pravidelně jednou v měsíci a řeší se na nich především úkoly vlastního plánu, rozpracovávají se usnesení plenárního zasedání, řeší se připomínky a vyjadřují se k zprávám, které předkládají radě MěstNV. Bezprostřední styk s radou MěstNV je udržován přes členy rady, kteří jsou garanty jednotlivých komisí. Při Městském národním výboru v Kyjově pracuje v současné době 20 občanských výborů s celkovým počtem 402 členů, kteří organizují účast občanů na řízení veřejných záležitostí, zejména pak při zvelebování vzhledu města, úzce spolupracují s poslanci a pomáhají jim v jejich činnosti ve volebním obvodě. V této činnosti mají důležitý podíl pravidelné porady předsedů občanských výborů s funkcionáři, vedoucími odborů a Technickými službami na plnění investičních i neinvestičních akcí i na řešení návrhů a podnětů jednotlivých občanských výborů. Dohody, uzavřené mezi občanskými výbory, Městským národním výborem i technickými službami jsou pravidelně kontrolovány a proto také i plněny. Zlepšení nynějšího stavu práce na tomto úseku předpokládá další zvyšování aktivity i prohloubení a zlepšení odborného řízení, posílení společenské kontroly a upevnění spojení národního výboru s lidem.
    Kalendářní rok skončil, ovšem práce novým rokem nezačíná a starým rokem nekončí. Ta je živá, nikde nezačíná, ani nekončí, ale je tu neustále, zejména pak v takové instituci, jako je národní výbor. A proto už dnes musí být připraven program i pro další rok či další léta. A tak je volební program Národní fronty již dále rozpracován ve svých jednotlivých úsecích a oblastech, ať už se jedná o oblast výstavby města, o úsek zemědělský, bytový, dopravní, školský či jiný. Jsou zpracovány akce pro zlepšení životního prostředí v neinvestiční části, tedy tam, kde se mají do práce zapojit především sami občané, aby přispěli k vzhledu svého okna, domu, ulice, sídliště a nakonec i celého města, které by mohlo a mělo být přece jen krásnější, než je tomu, přes veškerý pokrok za poslední léta, ještě dnes.
    Práce představitelů města není jistě záviděníhodná. Bylo, je a bude vždycky hodně nedostatků, které je vidět a které není možno přes noc a rázem vyřešit. Ovšem mnohé nedostatky vidí někteří občané jen ze svého pohledu a při jejich řešení se omezují jen na kritiku a na vlastní pomoc doslova zapomínají. A přece je na všech, tedy i na každém z nás, abychom podle svých možností národnímu výboru pomáhali a k řešení problému přispívali nejen s kritikou a slovy, ale především svou prací, a to vše k zlepšení dosavadního prostředí i k zkrášlení celého města.

Rozpočet

    Původní rozpočet na rok 1983, sestavený v rámci ukazatelů a finančních limitů, daných Okresním národním výborem a schválený radou i plénem Městského národního výboru v celkové výši 15.192.000 Kčs byl v průběhu roku zvýšen mimořádnými dotacemi a příděly do fondů jednotlivými odbory ONV o 6.260.000 Kčs na celkových 21.452.000 Kčs. Rozpočet v této výši zajišťoval potřebné ekonomické a finanční podmínky pro to, aby Městský národní výbor a jeho orgány a organizace jím řízené mohly na všech úsecích veřejného života řádně plnit své úkoly, vyplývající ze zákona čís. 69/67 Sb. Kontrola hospodaření podle rozpočtu byla prováděna ve finanční komisi a radě MěstNV měsíčně ústními informacemi, čtvrtletně pak písemnými zprávami plánovacího a finančního odboru.
    Příjmy z činnosti rozpočtových organizací byly splněny beze zbytku. Zde byla provedena vlastní rozpočtová změna u položky “Příjmy školního stravování a LŠU” o 606.000 Kčs. Tyto příjmy ovlivnily nově otevřené mateřské školy a základní škola na sídlišti V.I. Lenina a stále vzrůstající počet dětí, účastnívších se školního stravování. Úsek daní a poplatků byl splněn na 107 procent. U této položky byla rovněž provedena rozpočtová změna ve formě zvýšení o 18.800 Kčs vzhledem k vysokým dodávkám hroznů. Všechny druhy daní byly zaplaceny a není u nich žádných nedoplatků.
    Výdajová část rozpočtu byla rovněž dodržena. V průběhu roku byly zvýšeny výdaje v kapitole “Vodní hospodářství” dotací ONV o 30.500 Kčs, na zdravotnictví o 45.000 Kčs a na kulturu o 125.000 Kčs. Rozpočet školství byl posílen dotací na provoz a mimořádnou údržbu dokonce o 3.400.000 Kčs. Tato dotace pokryla náklady nově otevřených mateřských škol, základní školy a jídelen V.I. Lenina a vysoké náklady na topení plynem. Na úseku mimořádné údržby bylo prostavěno 1.969.000 Kčs na rekonstrukci kotelny na plyn a 1.143.000 Kčs na přístavbu školní jídelny a učeben v ZŠ třída Pionýrů, 432.000 Kčs na pokračování generální opravy (oprava komínů) v základní škole Komenského, 32.000 Kčs na přístavbu zvláštní školy, 63.000 Kčs na rekonstrukci kotelny v mateřské škole II a 205.000 Kčs na stavební práce a zabudování lyžařského vleku v pionýrském táboře Hutisko – Solanec. Prostředky na kulturu ve výši 285.000 Kčs byly rozděleny takto: po 60.000 Kčs na tzv. statutární činnost, tj. na osvětovou práci pro Městský národní výbor a na snížení věcných nákladů při Slováckém roku 1983, 85.000 Kčs na zájmovou uměleckou činnost a 80.000 Kčs jako příspěvek na osvětovou činnost na rok 1984. V oblasti sociálního rázu se jedná o příspěvky na cukrovku, IDP, TBC, o jednorázové výpomoci, pohřebné a na údržbu klubu důchodců. Rozpočet Technických služeb ve výdajové části byl zvýšen o 305.100 Kčs, z toho pak 100.000 Kčs na provoz městských očistných lázní, 150.000 Kčs na řešení skládek PDO (úprava komunikace) a 55.100 Kčs na pojištění.
    Vcelku možno konstatovat, že v průběhu roku 1983 nebylo v rozpočtovém hospodaření Městského národního výboru žádných závažnějších problémů a finanční kázeň byla dodržována. Příjmy 21.452.770,14 Kčs odpovídají výdajům, což znamená, že plán byl na obou stranách splněn.
    Na závěr roku se pravidelně provádí inventarizace majetku Městského národního výboru a všech jeho rozpočtově řízených organizací. Na příkaz rady MěstNV byla ustanovena hlavní inventarizační komise ve složení Vítězslav Ingr jako předseda, Miroslav Daněček, Anna Jurutková a Anna Bystřická jako členové komise. Tato komise zahájila svou činnost 3. listopadu 1983 vydáním písemných pokynů pro dílčí inventarizační komise, které k provedení těchto inventur byly jmenovány, a to pro majetek správy MěstNV, pro akci “Z”, pro drobnou provozovnu a pro požární sbor. K provedení inventury v Technických službách, ve školách, ve školních jídelnách a v městské knihovně zmocnila hlavní komise jmenovat dílčí komise přímo ředitele těchto organizací.
    Přímými inventurami byl zjištěn stav majetku Městského národního výboru, škol, jeslí a požárního sboru:

položka

Kčs

základní prostředky

69 027 406,88

z toho budovy

64 770 180,00

předměty krátkodobé spotřeby

7 941 548,57

materiál akce "Z"

1 212 723,94

celkem

78 181 679,39

Technické služby:

.

základní prostředky

27 289 040,65

předměty krátkodobé spotřeby

609 185,67

materiál na skladě

1 484 950,17

celkem

29 383 176,49

    Z tohoto přehledu vysvítá, že hodnota majetku, obhospodařovaného Městským národním výborem a jeho organizacemi má hodnotu přes 107.000.000 Kčs, což je částka skutečně vysoká, vyžadující odpovědného hospodaření, ale i občasné kontroly. Lze však konstatovat, že řízení je v rukou odpovědných pracovníků, kteří dbají, aby tak velký majetek byl řádně spravován.

Plnění akce “Z” investiční části

    Na rok 1983 byl schválen odborem výstavby a ÚP Okresního národního výboru Hodonín původní plán, vycházející z upraveného volebního programu Národní fronty. Tento plán obsahoval celkem 4 akce o celkové hodnotě díla 2.193.000 Kčs při finančních nákladech 1.963.000 Kčs. Z těchto 4 akcí přecházely 3 akce jako rozestavěné z let minulých, a to Tělovýchovné zařízení, Bukovanský potok a technické vybavení koupaliště v Bohuslavicích a jen jediná akce byla pro tento rok zařazena jako nová, a to Městská knihovna. V průběhu roku došlo k červencové úpravě plánu u akce Městská knihovna příslušným zvýšením finančních prostředků, jakož i zařazením nové akce “OZ Turany”, takže celkový finanční limit byl zvýšen na 3.579.000 Kčs hodnoty díla a 2.396.000 Kčs finančních nákladů. Dne 30. září byla provedena další úprava plánu investiční akce “Z”opětným zvýšením finančních prostředků u akce “Městská knihovna”, čímž plán akce “Z” dostal konečnou podobu v objemu prací 3.959.000 Kčs při finančním limitu 2.682.000 Kčs. Proti původnímu plánu došlo tedy v průběhu tohoto roku k zvýšení o částku 1.046.000 Kčs v hodnotě díla a o 719.000 Kčs ve finančním limitu.
    Skutečnost plnění investiční části akce “Z” za rok 1983 činila celkem 3.979.000 Kčs v hodnotě díla při finančních nákladech 2.687.000 Kčs, což vyjádřeno v procentech představuje 100,5 procent celoročního plánu. Podrobnější údaje jsou uvedeny v přehledné tabulce.
    Pro rok 1984 se na tomto úseku nepočítá s žádnou novou akcí a mají jen pokračovat práce na akcích dosavadních, tedy na tělovýchovném zařízení, na technickém vybavení koupaliště v Bohuslavicích a na městské knihovně, z nichž tělovýchovné zařízení a koupaliště v Bohuslavicích mají být konečně dokončeny.

akce

náklady celkem

plán 1983

plnění 1983

zůstatek 31.12.1983

.

HD

FL

HD

FL

HD

FL

HD

FL

1

5084

3558

1270

893

1274

896

1023

770

2

1682

1177

643

420

640

423

.

.

3

889

621

300

200

315

210

168

127

4

4852

3396

1280

936

1240

907

3612

2409

5

466

233

466

203

502

251

.

.

Vysvětlivky:

    Akce: 1 – Tělovýchovné zařízení, 2 – úprava toku Bukovanský, 3 – koupaliště Bohuslavice, 4 – Knihovna, 5 – OZ Turany. HD – hodnota díla, FL – finanční limit.

Sbor pro občanské záležitosti

    Dvanáct schůzí v tomto roce a na nich stoprocentní účast. Snad už toto konstatování by mělo stačit na to, aby bylo možno zhodnotit práci této důležité občanské složky, jejíž členky plně pochopily vážnost této práce a při plnění úkolů projevily i nesmírnou osobní obětavost. A snad proto jsou i výsledky jejich práce tak přesvědčující.
    Mezi základní obřady činnosti sboru patří vídání dětí do života. Kromě členek sboru pro občanské záležitosti a národního výboru se na jeho úrovni podílejí i žáci základních škol, mateřské školy a učitelé jak základních škol, tak i Lidové školy umění. V tomto roce bylo ze 180 dětí uvítáno celkem 155, ostatní budou uvítány na začátku roku 1984.
    Aktivistkami sboru jsou i sestry zdravotního střediska, které si k svým pracovním povinnostem přibraly osobní pozvání rodičů na vítání nových občánků při slavnostním aktu na radnici.
    Sbor pro občanské záležitosti věnuje velkou pozornost organizaci a provádění občanských sňatků. Tyto obřady mají vysokou úroveň a podle vyjádření zástupců odboru kultury na KNV v Brně patří v celém jihomoravském kraji k špičkovým. V roce 1983 bylo uzavřeno 200 sňatků, tedy o 31 více, než v roce předešlém a z toho bylo v kostele opakovaných 22.
    V roce 1983 připravil sbor také 4 zlaté svatby: 4. června manželům Josefu a Ludmile Zabloudilovým, 27. srpna Františkovi a Marii Jungovým, 8. října Ladislavu a Marii Vašíčkovým a 12. listopadu Josefu a Vladimíře Novoměstským. Těchto aktů se zúčastnili nejen rodinní příslušníci a přátelé jednotlivých manželských dvojic, ale i zástupci občanských výborů a zástupci ROH.
    Součástí práce sboru je i péče o staré občany. Pro občany našeho města, kteří se dožili 75 let, byla uspořádána ve velké zasedací síni MěstNV beseda za účasti zástupců Městského národního výboru s pěkným kulturním programem a pohoštěním. Každého z jubilantů přišly na tuto besedu pozvat osobně členky sboru. Slavnosti se zúčastnilo celkem 50 občanů a zbývajícím 17 občanům, kteří se ze zdravotních důvodů nemohli besedy zúčastnit, byl přinesen dárek s blahopřáním členkou sboru až do bytu. Účastníci tohoto setkání kladně hodnotili to, že i představitelé Městského národního výboru se těchto besed pravidelně zúčastňují a ve svých projevech oceňují práci těchto občanů, kteří jsou dnes již na odpočinku.
    Pro osamělé občany je každoročně připravována předvánoční dárková akce. Členky sboru navštěvují tyto občany osobně, poblahopřejí jim a předají jim dárkový balíček.
    Převzetí občanského průkazu je pro každého mladého člověka významnou událostí a proto se toto provádí ve spolupráci se školami. V tomto roce byly předány nové občanské průkazy 152 žákům za účasti 125 rodičů a hostů. Kulturní program pro tuto příležitost zajistila základní škola v Komenského ulici.
    Sbor zajišťuje také besedu s vojáky při jejich výmazu z vojenské evidence. Letos se tohoto vyřazení zúčastnilo 118 mužů. Stejně jako v minulých letech byly i letos o Vánocích zaslány blahopřejné dopisy nováčkům, jichž je letos 40.
    Ve spolupráci se Společností přátel žehu byla 1. listopadu uspořádána pietní vzpomínka na zesnulé. Této vzpomínky, která byla uskutečněna ve smuteční síni, se zúčastnilo 140 občanů. Nezapomnělo se ani na prvňáčky a jejich uvítání do prvních tříd se členky sboru rovněž zúčastnily.
    Členky sboru navštěvují všechny spoluobčany v den dožití jejich 80, 85, 90 a více let. V letošním roce se dožily dvě kyjovské občanky plného sta let, a to paní Marie Drábková a paní Marie Haldová. Navštíven byl i občan Josef Večeř, který oslavil letos již své 101. narozeniny.
    Mezi nejsložitější a také nejcitlivější obřady patří občanské pohřby. Celou organizaci občanských pohřbů zařizují matrikářky, které přicházejí jako první do styku s pozůstalými. Z celkového počtu obřadů ve smuteční síni bylo ryze občanských pohřbů 107, z toho pak 100 kremací a 7 pohřbů do země. Podle názoru veřejnosti mají tyto obřady velmi dobrou úroveň a v poslední době se tato úroveň ještě zvyšuje stejně jako zájem o vykonání tohoto obřadu v naší smuteční síni i z okolních obcí.
    Domnívám se, že takový přístup k práci, již většina členek vykonává ve svém volném čase bez nároku na jakoukoliv odměnu a jen proto, aby sloužily jiným, si uznání zaslouží. A proto je třeba poděkovat nejen předsedkyni tohoto sboru Marii Sukopové a tajemnici Ludmile Šimečkové, které tuto práci řídí a organizují, ale skutečně všem členkám a aktivistkám tohoto sboru. A je třeba konstatovat, že kdyby všichni pracovali s takovým nadšením a obětavostí, jistě by bylo u nás daleko lépe.

Národní fronta

    V současné době stojí před představiteli Národní fronty řada důležitých úkolů. Národní fronta sjednocuje všechny občany, třídy a skupiny pro jeden program a sjednocuje jejich individuální zájmy v jeden zájem společný. Národní fronta je nestátní orgán politického systému a její úkol je koordinující. Pod dojmem jednoty je třeba znát a pochopit mezinárodní politiku strany, vytvářet povědomí socialistického společenství a ideu boje za trvalý mír. Dále je to prohlubování solidarity s pokrokovými stranami v ostatním světě, projednávání ekonomicko sociálních otázek a zapojování občanů do veřejného a politického života. Význam této organizace tkví v tom, že jsou do ní zapojeni prostřednictvím delegátů, především předsedů, všechny politické i společenské organizace, které do Národní fronty přicházejí s iniciativními návrhy. Organizace Národní fronty není podřízena národnímu výboru, i když se zúčastňuje společných zasedání a spolu souhlasně postupují při všech veřejných akcích, např. společně organizují veřejné schůze, hovory s mládeží, různé oslavy apod.
    Schůze městského výboru Národní fronty v Kyjově se konají pravidelně každý měsíc a zabývají se vesměs aktuálními problémy, jako je plnění volebního programu, problematika služeb, obchodu, spojů, plněním plánů, kvalitou výrobků i ochranou životního prostředí a kriminalitou. Předsedové společenských organizací předkládají nejméně jednou v roce zprávy o činnosti svých organizací, čímž je také prováděna kontrola jejich práce. Pozornost je věnována činnosti a rozvoji tělesné výchovy, zejména pak základní tělesné výchově. Nezapomíná se ani na mládež, její výchovu, organizovanost v SSM i letní činnost. Městský výbor Národní fronty aktivně spolupracuje i při zajišťování jarní a podzimní Národní směny i při organizování politických či kulturních oslav, zejména oslavu 1. máje.
    Pod vedením Národní fronty se zvyšuje aktivita řady organizací, v ní sdružených a tak dnes většina z nich pracuje velmi dobře. Mezi nejpočetnější a nejlépe pracující patří např. myslivci, zahrádkáři, chovatelé, včelaři, Český svaz žen, Český červený kříž, družstevní rolníci a samozřejmě Svazarmovci, kteří pro svou atraktivnost práce mají i dostatek mládeže.
    Předsedou městského výboru Národní fronty je profesor Oldřich Fuchs, místopředsedy Vítězslav Ingr, místopředseda MěstNV a Jan Svoboda, člen strany českých socialistů.


pokračuj