Politický a veřejný život
Ve vedení a složení Městského národního
výboru v Kyjově nedošlo k změnám. Předsedou je Miroslav Marada,
místopředsedou Vítězslav Ingr a tajemníkem PhDr. Rudolf Strmiska. Sídlem národního
výboru je radnice, která po provedené přístavbě tomuto účelu plně vyhovuje.
Jednotlivé odbory a pracovníci se nezměnili. Úřední hodiny zůstávají, delším
pracovním dnem pro vyřizování záležitostí občanů po jejich pracovní době
zůstala zatím středa, ovšem od příštího roku se zvažuje již se čtvrtkem proto,
že středa bude delším dnem na ONV v Hodoníně a tak již ve čtvrtek si budou
moci občané některé věci vyřídit i na Městském národním výboru.
Schůze rady i pléna probíhaly podle plánu a tak bylo uskutečněno
všech 25 plánovaných schůzí rady a 6 schůzí pléna. Jednotlivé komise pracovaly
podle plánu, který byl pro rok 1983 stanoven a také při jednáních dodržen. Úkoly,
stanovené plánem nebo vzešlé z jednání byly řádně projednávány a
odpovědně i řešeny. V oblasti politicko organizátorské práce byl kladen
hlavní důraz na zvyšování aktivity poslanců v činnosti plenárních
zasedání, v komisích a občanských výborech. Po zhodnocení poslanců
v radě a na plenárním zasedání v závěru roku 1983 se jejich aktivita
zvýšila a účast na jednáních dosahovala v průměru 90 procent. Na přípravě
plenárních zasedání se podílejí poslanci v komisích i občanských výborech,
čímž je lépe informován i širší okruh občanů. I když se účast občanů na
plenárních zasedáních zvýšila na 305, přesto jsou ještě značné rezervy, jak
zapojit širší okruh občanů a závodů do činnosti Městského národního výboru a
tím napomáhat plnění programu Národní fronty. V této oblasti je třeba kladně
hodnotit činnost občanských výborů a činnost jejich předsedů na pravidelných
poradách s funkcionáři a vedoucími odborů. Občanské výbory se zapojují do
činnosti zejména při zvelebování vzhledu města, úzce spolupracují s poslanci
a pomáhají jim v jejich činnosti v příslušném volebním obvodě. Oblast
politicko výchovná je realizována podle úkolů Jednotného plánu kulturně výchovné
činnosti a úkoly, stanovené na rok 1983 byly ve všech ukazatelích splněny a hlavní
cíle tohoto plánu byly i realizovány.
A co bylo vykonáno v tomto roce na úseku výstavby města?
V roce 1983 pokračovaly dokončovací práce na zaostávající vybavenosti na
základní škole v sídlišti V.I. Lenina, hlavně pak terénní úpravy hřiště.
Tyto práce byly prakticky dokončeny, malé nedodělky budou odstraněny ještě v
prvním pololetí roku 1984.
Na úseku dokončování zbývajících objektů základní technické
vybavenosti k rodinným domkům byly zprovozněny elektrorozvody v lokalitě
Antonína Zápotockého a po stavební stránce byly dokončeny elektrorozvody
v lokalitě Koliba III a uvedeny do provozu a trvalého užívání. Okresním
stavebním podnikem byla dodavatelsky provedena přečerpávací stanice ve stejné
lokalitě, zbývá tedy ještě dokončit část technologického vybavení.
Na úseku základní technické vybavenosti k plánované
výstavbě rodinných domků je odborem výstavby MěstNV ve spolupráci s ONV
Hodonín zajišťována předprojektová a projektová příprava pro lokality tohoto
druhu výstavby v ulicích Polní a Za humny. V oblasti bytové výstavby byly
uvedeny do užívání 4 bytové jednotky JZD Družba Kyjov na ulici Boršovská a
zahájena výstavba 2 x 8 bytových jednotek SBD Hodoňan v lokalitě Nádražní pro
stabilizaci pracovníků OSP Kyjov. Výstavba v této lokalitě průběžně
pokračovala svépomocným způsobem a v roce 1984bude dokončeno 2 x 8 bytových
jednotek pro stabilizaci pracovníků Agrochemického podniku. Taktéž pro 5 x 8
bytových jednotek je předpoklad dokončení 3 bloků v lokalitě Koliba III (1 pro
ČSD, 2 pro ONV) v roce 1984, v tomto roce pak byla ještě zahájena výstavba
posledního bloku E, určeného pro Zemědělské stavby Kyjov. Na úseku individuální
výstavby rodinných domků byly plánované ukazatele jak v zahajování, tak i
v kolaudaci staveb splněny. V roce 1983 bylo povoleno 18 bytových jednotek,
kolaudováno pak 15 bytových jednotek. V příštích letech však dojde
k podstatnému snížení, neboť určená stanoviště (Polní, Růžová) nejsou
dosud po stránce technické vybavenosti připravena, tj. nejsou vybavena inženýrskými
sítěmi.
Na úseku investiční části akce “Z” byl splněn i povýšený
plán tak, jak je uvedeno v tomto zápise v části “Plnění
akce Z investičního charakteru”. Na úseku zajišťování předprojektové
přípravy pro obchvatnou komunikaci Kyjov – Boršov se podařilo získat předběžný
souhlas KNV Brno k vynětí potřebné plochy ze zemědělského půdního fondu.
V roce 1984 by měly pokračovat za spolupráce s odborem dopravy ONV Hodonín
další předprojektové práce na této akci. Nepodařilo se připravit zahájení první
etapy výstavby hromadných garáží u vodojemu z důvodu nezajištěnosti výkupu
pozemků, které jsou ve vlastnictví soukromníků. Došlo i k vyvlastňování
pozemků, což mělo za následek nesplnění předpokládaných termínů zahájení
výstavby. V lokalitě hromadných garáží “Stará vlkošská” je po stránce
majetkoprávní i po stránce územní přípravy všechno připraveno
k pokračování další výstavby těchto objektů.
Na úseku vodního hospodářství předal Městský národní výbor
do správy jihomoravských vodovodů a kanalizací skupinový vodovod trati
“Močílky” Bohuslavice a dále zajistil dokumentaci pro rekonstrukci druhého
skupinového vodovodu v Bohuslavicích v trati “Chrástka” a tato
rekonstrukce by měla být zahájena již v roce 1984.
Práce na bytovém úseku je neustále živá a proto i náročná.
Postupně byly přidělovány náhradní byty občanům z důvodu výstavby části
Kyjov – střed. Občanům, kteří jsou zapsáni v pořadníku v odděleném
seznamu, kteří mají uvolnit byty z veřejného zájmu nebo v důsledku
soudní výpovědi, se přidělují náhradní byty nebo náhradní ubytování
průběžně. Neustále jsou sledovány a řešeny i byty nadměrné. Pokud uživatel
neprovede jeho směnu za menší sám, je mu právo používat takový byt zrušeno.
Členové komise bytové a místního hospodářství provádějí kontroly nebytových
prostorů, hlavně pak opravy takových prostorů u socialistických organizací. Při
řešení a projednávání žádostí o byty zaměstnanců organizací, které mají ve
správě své vlastní byty, se v komisi bytové a místního hospodářství
dodržuje zásada, aby tyto žádosti byly řešeny pořadníky příslušných
organizací. Členové komise bytové, místního hospodářství, obchodu a cestovního
ruchu prováděli kontroly bytů, požadovali však, aby se všech těchto kontrol
zúčastňoval i zástupce Okresního podniku bytového hospodářství Kyjov.
Na úseku bytového hospodářství OPBH byla z modernizace
bytového fondu, zařazeného do volebního programu Národní fronty v roce 1983
provedena rekonstrukce 2 bytů ze čtvrté na druhou kategorii (náměstí Klementa
Gottwalda 13), výměna rozvodů teplé a studené vody (Lidická 530 až 540),
generální opravy střech a klempířských prvků a oprava fasád domů (Nerudova 1008
až 1014), generální oprava střech (náměstí 58 a 60), generální oprava fasády
(Komenského 44) a výměna krytiny a oprava tesařských prvků (Komenského 589 a 590).
Kromě uvedených akcí většího rozsahu provedl OPBH Kyjov běžné opravy střech,
komínů, venkovní a vnitřní nátěry, opravy kotelen a topných kanálů a opravy
některých plynospotřebičů. V tomto roce byla zpracována projektová dokumentace
na modernizaci bytového fondu domu čp. 505 v Žižkově ulici a koncem roku byla i
zahájena jeho modernizace. Nájemníkům v tomto domě byly zatím přiděleny byty
náhradní. Touto provedenou modernizací budou pak získány další 2 byty. Modernizace
bytového fondu bude pokračovat i v domě čp. 624 v Urbanově ulici, kde již
bylo započato se stěhováním nynějších uživatelů bytů do bytů náhradních a
rovněž i zde bylo již započato s předprojektovou dokumentací. Mimo volební
program Národní fronty provedl OPBH opravu bytu v sídlišti V.I. Lenina čp. 1279,
který vyhořel. Tuto opravu provedl dodavatelsky OSP Kyjov spolu s pracovníky OPBH,
kteří na této opravě odpracovali 85 hodin. Dále OPBH provedl opravu fasád na
náměstí Klementa Gottwalda na 15 domech, přičemž náklady na tyto opravy činily
320.000 Kčs.
O činnosti na úseku služeb, obchodu a cestovního ruchu i školství
je pojednáváno samostatně. Určitě ale je nutno se zmínit o otázce sociální. Zde
jsou úkoly volebního programu Národní fronty plněny dle zásad péče společnosti o
staré občany, čímž je zabezpečováno a zkvalitňováno hmotné zajištění
občanů, jímž je důchod jediným zdrojem jejich příjmů. V roce 1983 bylo
vyplaceno na sociálních dávkách celkem 487.898 Kčs, z toho jako příspěvky na
cukrovku 111.870 Kčs, běžné opakované příspěvky 121.840 Kčs, příspěvky na tbc
11.760 Kčs, jednorázové výpomoci 75.600 Kčs, stravné 2.776 Kčs, příspěvek klubu
důchodců 11.304 Kčs, pohřebné 142.800 Kčs a na sociálních dávkách – péče o
děti 9.950 Kčs.
V dopravě byly použity sdružené prostředky na vybudování
parkoviště u autobusového nádraží a komunikace Pod lipami v celkové hodnotě
411.419 Kčs. Ve stavebnictví byly ve spolupráci s odborem výstavby provedeny
výkupy v lokalitě “Pod vodojemem” pro výstavbu garáží a svépomocnou
výstavbu rodinných domků. Pro výstavbu komunikace k této zástavbě byla
zajištěna a proplacena částka 512.333 Kčs za odnětí zemědělské půdy.
V rámci plnění usnesení závěrů 6. plenárního zasedání
ÚV KSČ rozšířil Městský národní výbor činnost své drobné provozovny.
Z investičních prostředků bylo zakoupeno nákladní auto Avia, strojní pila a
pásová bruska.
Na úseku Technických služeb bylo vybudováno parkoviště u
smuteční síně a odstavné plochy v sídlišti V.I. Lenina. Ve spolupráci
s inspektory veřejného pořádku byla prováděna opatření k dodržování
kázně řidičů pro parkování v obvodu města a v zájmu ochrany zelených
ploch, nepoškozování chodníků a veřejné zeleně, zejména pak v sídlištích.
Při plánování a zajišťování údržby a opravy místních komunikací i chodníků
bylo pak přihlíženo k jejich technickému stavu a dopravní vytíženosti.
Na úseku zeleně a životního prostředí byla v obvodu města
prováděna údržba a postupná obnova zelených ploch, zejména v parku, jinak
s přihlédnutím na velikost sídliště a frekventovanost částí města. Ve
spolupráci s občanskými výbory bylo působeno na občany města k ochraně
zelených ploch a k tomu, aby tyto nebyly poškozovány pošlapáváním nebo
vyjížděním motorových vozidel, hlavně pak v sídlištích. Součástí
životního prostředí je především čistota, ale tu rozhodně v našem městě
postrádáme. Té docilujeme obvykle jen při národních směnách, jednou na jaře a
jednou na podzim, a většinou jen na jeden den, protože už druhý den jsou na ulicích
už zase papíry, krabičky, obaly, nedopalky cigaret apod., zejména pak na určitých
místech, např. před obchody, restauracemi, ale i jinde, třeba před Svazarmem, bufetem
apod. Staří i mladí jsou již na takový způsob likvidace malých odpadků doslova
zvyklí a bylo by proto na čase, aby se kromě přesvědčování a bezvýsledného
bázlivého vychovávání konečně přistoupilo i k účinným postihům,
k nimž jednou stejně musí dojít. A uskuteční-li to Kyjov jako první, pak to
celému městu i jeho vedení jenom prospěje, protože jinak očista města, která je
hodně drahá, bude ještě dražší a zůstane i dále bez viditelných výsledků.
A právě na úseku očisty města je práce stále obtížnější,
protože harmonogram čistění a kropení města musel být přepracován z důvodu
snížení limitu pohonných hmot a s přihlédnutím na dopravní frekvenci motorových
vozidel i ostatních uživatelů komunikací a na technický stav a povrch vozovek.
V tomto roce nebylo možno zajistit chodníkový zametač z důvodu nízkého
limitu strojních investic. Z rozpočtu Městského národního výboru bylo
v roce 1983 k dispozici jen 150.000 Kčs a z důvodů nutnější potřeby
musel být nejprve zajištěn nový Kuka-vůz za 223.000 Kčs, k jehož úhradě byl
původní limit zvýšen o 73.000 Kčs a tak na zajištění jiných mechanismů nebylo
již dalších prostředků. Rovněž nebylo možno uskutečnit provoz čistícího vozu
se stálou osádkou pro čistění kanalizačních vpustí a přípojek v obvodu
města, poněvadž nebyl zvýšen limit pracovníků, ani mzdových fondů. V tomto
roce bylo však pokračováno v asfaltování povrchů místních komunikací a
vynaloženo na to 416.000 Kčs. Byly upraveny komunikace v ulici Pod zvonicí a
zbytek v ulici Kostelecká a rozšířena komunikace v ulici Polní.
Na úseku PDO (pevných domovních odpadků) a jejich likvidace byla
vybudována příjezdová komunikace ke skládce v katastrálním území Nětčice
napojením na okresní komunikaci Kyjov – Kostelec nákladem 190.000 Kčs. Rozšíření
odvozu systémem BOBR nebylo možno v tomto roce provést pro nedostatek kontejnerů,
jelikož jejich bilanci rozdělil Jihomoravský krajský národní výbor v Brně
výhradně pro větší města.
Parkoviště aut u smuteční síně bylo dokončeno položením
chodníků. Dodavatelské úpravy přímo ve smuteční síni se v tomto roce
nepodařilo zajistit a dodavatelé Mechanika Prostějov a OSP Hodonín tyto práce
provedou až v roce 1984.
Na úseku provozním nebylo možno pro velký rozsah prací provést
úpravy objektů v Havlíčkově ulici. Všechny provozní mechanismy sice tam byly
již přestěhovány, ovšem správa se přestěhuje až po dokončení úprav v roce
1984. Byla provedena rekonstrukce malého bazénu koupaliště včetně terénních úprav
přilehlých ploch a přívodu vody v katastrálním území Boršov. Zde bylo
proinvestováno 533.000 Kčs. Technická odborná prověrka strojovny na letním
koupališti byla pracovníky Královopolské strojírny Brno před zahájením provozu
odložena, poněvadž tito pracovníci nemohli být z jiných provozních důvodů na
tento termín uvolněni. Nebyla dokončena ani akce “Přívod vody na koupaliště”
pro nedostatek finančních prostředků. V tomto úkolu bude pokračováno
v roce 1984.
Jak již bylo uvedeno, v oblasti politicko organizátorské práce
je kladen hlavní důraz na zvyšování aktivity poslanců, a to zvyšováním jejich
činnosti na plenárních zasedáních, v komisích a občanských výborech. Jejich
práce je vyhodnocována pravidelně dvakrát do roka, stejně jako u členů komisí a
občanských výborů. Činnost všech orgánů městského národního výboru se řídí
vlastními plány jejich činnosti a tyto navazují na plán práce pléna i rady
Městského národního výboru. V komisích pracuje celkem 75 poslanců, 62
volených členů a 43 aktivistů. Schůze komisí jsou pravidelně jednou v měsíci
a řeší se na nich především úkoly vlastního plánu, rozpracovávají se usnesení
plenárního zasedání, řeší se připomínky a vyjadřují se k zprávám, které
předkládají radě MěstNV. Bezprostřední styk s radou MěstNV je udržován
přes členy rady, kteří jsou garanty jednotlivých komisí. Při Městském národním
výboru v Kyjově pracuje v současné době 20 občanských výborů
s celkovým počtem 402 členů, kteří organizují účast občanů na řízení
veřejných záležitostí, zejména pak při zvelebování vzhledu města, úzce
spolupracují s poslanci a pomáhají jim v jejich činnosti ve volebním
obvodě. V této činnosti mají důležitý podíl pravidelné porady předsedů
občanských výborů s funkcionáři, vedoucími odborů a Technickými službami na
plnění investičních i neinvestičních akcí i na řešení návrhů a podnětů
jednotlivých občanských výborů. Dohody, uzavřené mezi občanskými výbory,
Městským národním výborem i technickými službami jsou pravidelně kontrolovány a
proto také i plněny. Zlepšení nynějšího stavu práce na tomto úseku předpokládá
další zvyšování aktivity i prohloubení a zlepšení odborného řízení, posílení
společenské kontroly a upevnění spojení národního výboru s lidem.
Kalendářní rok skončil, ovšem práce novým rokem nezačíná a
starým rokem nekončí. Ta je živá, nikde nezačíná, ani nekončí, ale je tu
neustále, zejména pak v takové instituci, jako je národní výbor. A proto už
dnes musí být připraven program i pro další rok či další léta. A tak je volební
program Národní fronty již dále rozpracován ve svých jednotlivých úsecích a
oblastech, ať už se jedná o oblast výstavby města, o úsek zemědělský, bytový,
dopravní, školský či jiný. Jsou zpracovány akce pro zlepšení životního
prostředí v neinvestiční části, tedy tam, kde se mají do práce zapojit
především sami občané, aby přispěli k vzhledu svého okna, domu, ulice,
sídliště a nakonec i celého města, které by mohlo a mělo být přece jen
krásnější, než je tomu, přes veškerý pokrok za poslední léta, ještě dnes.
Práce představitelů města není jistě záviděníhodná. Bylo, je
a bude vždycky hodně nedostatků, které je vidět a které není možno přes noc a
rázem vyřešit. Ovšem mnohé nedostatky vidí někteří občané jen ze svého pohledu
a při jejich řešení se omezují jen na kritiku a na vlastní pomoc doslova
zapomínají. A přece je na všech, tedy i na každém z nás, abychom podle svých
možností národnímu výboru pomáhali a k řešení problému přispívali nejen
s kritikou a slovy, ale především svou prací, a to vše k zlepšení
dosavadního prostředí i k zkrášlení celého města.
Původní rozpočet na rok 1983, sestavený
v rámci ukazatelů a finančních limitů, daných Okresním národním výborem a
schválený radou i plénem Městského národního výboru v celkové výši
15.192.000 Kčs byl v průběhu roku zvýšen mimořádnými dotacemi a příděly do
fondů jednotlivými odbory ONV o 6.260.000 Kčs na celkových 21.452.000 Kčs. Rozpočet
v této výši zajišťoval potřebné ekonomické a finanční podmínky pro to, aby
Městský národní výbor a jeho orgány a organizace jím řízené mohly na všech
úsecích veřejného života řádně plnit své úkoly, vyplývající ze zákona čís.
69/67 Sb. Kontrola hospodaření podle rozpočtu byla prováděna ve finanční komisi a
radě MěstNV měsíčně ústními informacemi, čtvrtletně pak písemnými zprávami
plánovacího a finančního odboru.
Příjmy z činnosti rozpočtových organizací byly splněny beze
zbytku. Zde byla provedena vlastní rozpočtová změna u položky “Příjmy školního
stravování a LŠU” o 606.000 Kčs. Tyto příjmy ovlivnily nově otevřené mateřské
školy a základní škola na sídlišti V.I. Lenina a stále vzrůstající počet
dětí, účastnívších se školního stravování. Úsek daní a poplatků byl splněn
na 107 procent. U této položky byla rovněž provedena rozpočtová změna ve formě
zvýšení o 18.800 Kčs vzhledem k vysokým dodávkám hroznů. Všechny druhy daní
byly zaplaceny a není u nich žádných nedoplatků.
Výdajová část rozpočtu byla rovněž dodržena. V průběhu
roku byly zvýšeny výdaje v kapitole “Vodní hospodářství” dotací ONV o
30.500 Kčs, na zdravotnictví o 45.000 Kčs a na kulturu o 125.000 Kčs. Rozpočet
školství byl posílen dotací na provoz a mimořádnou údržbu dokonce o 3.400.000
Kčs. Tato dotace pokryla náklady nově otevřených mateřských škol, základní
školy a jídelen V.I. Lenina a vysoké náklady na topení plynem. Na úseku mimořádné
údržby bylo prostavěno 1.969.000 Kčs na rekonstrukci kotelny na plyn a 1.143.000 Kčs
na přístavbu školní jídelny a učeben v ZŠ třída Pionýrů, 432.000 Kčs na
pokračování generální opravy (oprava komínů) v základní škole Komenského,
32.000 Kčs na přístavbu zvláštní školy, 63.000 Kčs na rekonstrukci kotelny
v mateřské škole II a 205.000 Kčs na stavební práce a zabudování
lyžařského vleku v pionýrském táboře Hutisko – Solanec. Prostředky na
kulturu ve výši 285.000 Kčs byly rozděleny takto: po 60.000 Kčs na tzv. statutární
činnost, tj. na osvětovou práci pro Městský národní výbor a na snížení
věcných nákladů při Slováckém roku 1983, 85.000 Kčs na zájmovou uměleckou
činnost a 80.000 Kčs jako příspěvek na osvětovou činnost na rok 1984.
V oblasti sociálního rázu se jedná o příspěvky na cukrovku, IDP, TBC, o
jednorázové výpomoci, pohřebné a na údržbu klubu důchodců. Rozpočet Technických
služeb ve výdajové části byl zvýšen o 305.100 Kčs, z toho pak 100.000 Kčs na
provoz městských očistných lázní, 150.000 Kčs na řešení skládek PDO (úprava
komunikace) a 55.100 Kčs na pojištění.
Vcelku možno konstatovat, že v průběhu roku 1983 nebylo
v rozpočtovém hospodaření Městského národního výboru žádných
závažnějších problémů a finanční kázeň byla dodržována. Příjmy
21.452.770,14 Kčs odpovídají výdajům, což znamená, že plán byl na obou stranách
splněn.
Na závěr roku se pravidelně provádí inventarizace majetku
Městského národního výboru a všech jeho rozpočtově řízených organizací. Na
příkaz rady MěstNV byla ustanovena hlavní inventarizační komise ve složení
Vítězslav Ingr jako předseda, Miroslav Daněček, Anna Jurutková a Anna Bystřická
jako členové komise. Tato komise zahájila svou činnost 3. listopadu 1983 vydáním
písemných pokynů pro dílčí inventarizační komise, které k provedení těchto
inventur byly jmenovány, a to pro majetek správy MěstNV, pro akci “Z”, pro drobnou
provozovnu a pro požární sbor. K provedení inventury v Technických
službách, ve školách, ve školních jídelnách a v městské knihovně zmocnila
hlavní komise jmenovat dílčí komise přímo ředitele těchto organizací.
Přímými inventurami byl zjištěn stav majetku Městského
národního výboru, škol, jeslí a požárního sboru:
položka |
Kčs |
základní prostředky |
69 027 406,88 |
z toho budovy |
64 770 180,00 |
předměty krátkodobé spotřeby |
7 941 548,57 |
materiál akce "Z" |
1 212 723,94 |
celkem |
78 181 679,39 |
Technické služby: | . |
základní prostředky |
27 289 040,65 |
předměty krátkodobé spotřeby |
609 185,67 |
materiál na skladě |
1 484 950,17 |
celkem |
29 383 176,49 |
Z tohoto přehledu vysvítá, že hodnota majetku, obhospodařovaného Městským národním výborem a jeho organizacemi má hodnotu přes 107.000.000 Kčs, což je částka skutečně vysoká, vyžadující odpovědného hospodaření, ale i občasné kontroly. Lze však konstatovat, že řízení je v rukou odpovědných pracovníků, kteří dbají, aby tak velký majetek byl řádně spravován.
Plnění akce “Z” investiční části Na rok 1983 byl schválen odborem výstavby a ÚP
Okresního národního výboru Hodonín původní plán, vycházející z upraveného
volebního programu Národní fronty. Tento plán obsahoval celkem 4 akce o celkové
hodnotě díla 2.193.000 Kčs při finančních nákladech 1.963.000 Kčs. Z těchto
4 akcí přecházely 3 akce jako rozestavěné z let minulých, a to Tělovýchovné
zařízení, Bukovanský potok a technické vybavení koupaliště v Bohuslavicích a
jen jediná akce byla pro tento rok zařazena jako nová, a to Městská knihovna.
V průběhu roku došlo k červencové úpravě plánu u akce Městská knihovna
příslušným zvýšením finančních prostředků, jakož i zařazením nové akce
“OZ Turany”, takže celkový finanční limit byl zvýšen na 3.579.000 Kčs hodnoty
díla a 2.396.000 Kčs finančních nákladů. Dne 30. září byla provedena další
úprava plánu investiční akce “Z”opětným zvýšením finančních prostředků u
akce “Městská knihovna”, čímž plán akce “Z” dostal konečnou podobu
v objemu prací 3.959.000 Kčs při finančním limitu 2.682.000 Kčs. Proti
původnímu plánu došlo tedy v průběhu tohoto roku k zvýšení o částku
1.046.000 Kčs v hodnotě díla a o 719.000 Kčs ve finančním limitu.
Skutečnost plnění investiční části akce “Z” za rok 1983
činila celkem 3.979.000 Kčs v hodnotě díla při finančních nákladech 2.687.000
Kčs, což vyjádřeno v procentech představuje 100,5 procent celoročního plánu.
Podrobnější údaje jsou uvedeny v přehledné tabulce.
Pro rok 1984 se na tomto úseku nepočítá s žádnou novou akcí
a mají jen pokračovat práce na akcích dosavadních, tedy na tělovýchovném
zařízení, na technickém vybavení koupaliště v Bohuslavicích a na městské
knihovně, z nichž tělovýchovné zařízení a koupaliště v Bohuslavicích
mají být konečně dokončeny.
akce | náklady celkem |
plán 1983 |
plnění 1983 |
zůstatek 31.12.1983 |
||||
. | HD |
FL |
HD |
FL |
HD |
FL |
HD |
FL |
1 |
5084 |
3558 |
1270 |
893 |
1274 |
896 |
1023 |
770 |
2 |
1682 |
1177 |
643 |
420 |
640 |
423 |
. |
. |
3 |
889 |
621 |
300 |
200 |
315 |
210 |
168 |
127 |
4 |
4852 |
3396 |
1280 |
936 |
1240 |
907 |
3612 |
2409 |
5 |
466 |
233 |
466 |
203 |
502 |
251 |
. |
. |
Vysvětlivky:
Akce: 1 – Tělovýchovné zařízení, 2 – úprava toku Bukovanský, 3 – koupaliště Bohuslavice, 4 – Knihovna, 5 – OZ Turany. HD – hodnota díla, FL – finanční limit.
Sbor pro občanské záležitosti Dvanáct schůzí v tomto roce a na nich
stoprocentní účast. Snad už toto konstatování by mělo stačit na to, aby bylo
možno zhodnotit práci této důležité občanské složky, jejíž členky plně
pochopily vážnost této práce a při plnění úkolů projevily i nesmírnou osobní
obětavost. A snad proto jsou i výsledky jejich práce tak přesvědčující.
Mezi základní obřady činnosti sboru patří vídání dětí do
života. Kromě členek sboru pro občanské záležitosti a národního výboru se na
jeho úrovni podílejí i žáci základních škol, mateřské školy a učitelé jak
základních škol, tak i Lidové školy umění. V tomto roce bylo ze 180 dětí
uvítáno celkem 155, ostatní budou uvítány na začátku roku 1984.
Aktivistkami sboru jsou i sestry zdravotního střediska, které si
k svým pracovním povinnostem přibraly osobní pozvání rodičů na vítání
nových občánků při slavnostním aktu na radnici.
Sbor pro občanské záležitosti věnuje velkou pozornost organizaci a
provádění občanských sňatků. Tyto obřady mají vysokou úroveň a podle
vyjádření zástupců odboru kultury na KNV v Brně patří v celém
jihomoravském kraji k špičkovým. V roce 1983 bylo uzavřeno 200 sňatků,
tedy o 31 více, než v roce předešlém a z toho bylo v kostele
opakovaných 22.
V roce 1983 připravil sbor také 4 zlaté svatby: 4. června
manželům Josefu a Ludmile Zabloudilovým, 27. srpna Františkovi a Marii Jungovým, 8.
října Ladislavu a Marii Vašíčkovým a 12. listopadu Josefu a Vladimíře
Novoměstským. Těchto aktů se zúčastnili nejen rodinní příslušníci a přátelé
jednotlivých manželských dvojic, ale i zástupci občanských výborů a zástupci ROH.
Součástí práce sboru je i péče o staré občany. Pro občany
našeho města, kteří se dožili 75 let, byla uspořádána ve velké zasedací síni
MěstNV beseda za účasti zástupců Městského národního výboru s pěkným
kulturním programem a pohoštěním. Každého z jubilantů přišly na tuto besedu
pozvat osobně členky sboru. Slavnosti se zúčastnilo celkem 50 občanů a zbývajícím
17 občanům, kteří se ze zdravotních důvodů nemohli besedy zúčastnit, byl
přinesen dárek s blahopřáním členkou sboru až do bytu. Účastníci tohoto
setkání kladně hodnotili to, že i představitelé Městského národního výboru se
těchto besed pravidelně zúčastňují a ve svých projevech oceňují práci těchto
občanů, kteří jsou dnes již na odpočinku.
Pro osamělé občany je každoročně připravována předvánoční
dárková akce. Členky sboru navštěvují tyto občany osobně, poblahopřejí jim a
předají jim dárkový balíček.
Převzetí občanského průkazu je pro každého mladého člověka
významnou událostí a proto se toto provádí ve spolupráci se školami. V tomto
roce byly předány nové občanské průkazy 152 žákům za účasti 125 rodičů a
hostů. Kulturní program pro tuto příležitost zajistila základní škola
v Komenského ulici.
Sbor zajišťuje také besedu s vojáky při jejich výmazu
z vojenské evidence. Letos se tohoto vyřazení zúčastnilo 118 mužů. Stejně
jako v minulých letech byly i letos o Vánocích zaslány blahopřejné dopisy
nováčkům, jichž je letos 40.
Ve spolupráci se Společností přátel žehu byla 1. listopadu
uspořádána pietní vzpomínka na zesnulé. Této vzpomínky, která byla uskutečněna
ve smuteční síni, se zúčastnilo 140 občanů. Nezapomnělo se ani na prvňáčky a
jejich uvítání do prvních tříd se členky sboru rovněž zúčastnily.
Členky sboru navštěvují všechny spoluobčany v den dožití
jejich 80, 85, 90 a více let. V letošním roce se dožily dvě kyjovské občanky
plného sta let, a to paní Marie Drábková a paní Marie Haldová. Navštíven byl i
občan Josef Večeř, který oslavil letos již své 101. narozeniny.
Mezi nejsložitější a také nejcitlivější obřady patří
občanské pohřby. Celou organizaci občanských pohřbů zařizují matrikářky, které
přicházejí jako první do styku s pozůstalými. Z celkového počtu obřadů
ve smuteční síni bylo ryze občanských pohřbů 107, z toho pak 100 kremací a 7
pohřbů do země. Podle názoru veřejnosti mají tyto obřady velmi dobrou úroveň a
v poslední době se tato úroveň ještě zvyšuje stejně jako zájem o vykonání
tohoto obřadu v naší smuteční síni i z okolních obcí.
Domnívám se, že takový přístup k práci, již většina
členek vykonává ve svém volném čase bez nároku na jakoukoliv odměnu a jen proto,
aby sloužily jiným, si uznání zaslouží. A proto je třeba poděkovat nejen
předsedkyni tohoto sboru Marii Sukopové a tajemnici Ludmile Šimečkové, které tuto
práci řídí a organizují, ale skutečně všem členkám a aktivistkám tohoto sboru.
A je třeba konstatovat, že kdyby všichni pracovali s takovým nadšením a
obětavostí, jistě by bylo u nás daleko lépe.
V současné době stojí před představiteli
Národní fronty řada důležitých úkolů. Národní fronta sjednocuje všechny
občany, třídy a skupiny pro jeden program a sjednocuje jejich individuální zájmy
v jeden zájem společný. Národní fronta je nestátní orgán politického
systému a její úkol je koordinující. Pod dojmem jednoty je třeba znát a pochopit
mezinárodní politiku strany, vytvářet povědomí socialistického společenství a
ideu boje za trvalý mír. Dále je to prohlubování solidarity s pokrokovými
stranami v ostatním světě, projednávání ekonomicko sociálních otázek a
zapojování občanů do veřejného a politického života. Význam této organizace
tkví v tom, že jsou do ní zapojeni prostřednictvím delegátů, především
předsedů, všechny politické i společenské organizace, které do Národní fronty
přicházejí s iniciativními návrhy. Organizace Národní fronty není podřízena
národnímu výboru, i když se zúčastňuje společných zasedání a spolu souhlasně
postupují při všech veřejných akcích, např. společně organizují veřejné
schůze, hovory s mládeží, různé oslavy apod.
Schůze městského výboru Národní fronty v Kyjově se konají
pravidelně každý měsíc a zabývají se vesměs aktuálními problémy, jako je
plnění volebního programu, problematika služeb, obchodu, spojů, plněním plánů,
kvalitou výrobků i ochranou životního prostředí a kriminalitou. Předsedové
společenských organizací předkládají nejméně jednou v roce zprávy o
činnosti svých organizací, čímž je také prováděna kontrola jejich práce.
Pozornost je věnována činnosti a rozvoji tělesné výchovy, zejména pak základní
tělesné výchově. Nezapomíná se ani na mládež, její výchovu, organizovanost
v SSM i letní činnost. Městský výbor Národní fronty aktivně spolupracuje i
při zajišťování jarní a podzimní Národní směny i při organizování
politických či kulturních oslav, zejména oslavu 1. máje.
Pod vedením Národní fronty se zvyšuje aktivita řady organizací,
v ní sdružených a tak dnes většina z nich pracuje velmi dobře. Mezi
nejpočetnější a nejlépe pracující patří např. myslivci, zahrádkáři,
chovatelé, včelaři, Český svaz žen, Český červený kříž, družstevní rolníci
a samozřejmě Svazarmovci, kteří pro svou atraktivnost práce mají i dostatek
mládeže.
Předsedou městského výboru Národní fronty je profesor Oldřich
Fuchs, místopředsedy Vítězslav Ingr, místopředseda MěstNV a Jan Svoboda, člen
strany českých socialistů.