Zemědělství a doprava


JZD Družba Kyjov

    Zemědělství bylo, je a určitě ještě velmi dlouho bude závislé na počasí. Také letos dosažené výsledky jsou do značné míry ovlivněny počasím a klimatickými podmínkami, které jsou pro každý druh poněkud jiné. Letošní podmínky měly příznivý dopad na speciální výrobu a obiloviny, což se včetně předstihu ve sklizni odráží na realizaci výrobků a tvorbě finančních výnosů, i když celková produkce splněna nebyla. Druhým rozhodujícím faktorem pro dosažení dobrých výsledků družstva je zvýšení produkce a dosažení výnosů živočišné výroby. Dostatečná zásoba kvalitních objemových krmiv se projevila v podstatném zvýšení a zlepšení výsledků v chovu skotu, především ve výrobě mléka a výkrmu skotu. Rovněž nárůst výkonů v přidružené výrobě a autodopravě přispěl k zvýšení celodružstevních výkonů i tvorbě hlavního ukazatele hospodaření – čistého zisku.
    Plnění zemědělské produkce, která byla překročena o 2.070.000 Kčs, je ovlivněno především zvýšenou produkcí živočišné výroby. Na překročení se podílí především živočišná výroba zvýšením produkce oproti plánu o 3.547.000 Kčs, zatímco výpadek v produkci rostlinné, zapříčiněný dlouhotrvajícím suchem v období vegetace, představuje 1.447.000 Kčs. Nepojistitelné škody v důsledku nedostatku vláhy se projevily především u jarních obilovin, kukuřice, luštěnin, cukrovky, krmných plodin, rajčat a kořenové zeleniny. Zvýšení tržeb u živočišné výroby, přidružené výroby a ostatních činností je ovlivněno především nárůstem produkce a služeb. U rostlinné výroby dochází vzhledem k úpravě ekonomických nástrojů k tzv. realizačním cenám a tedy k realizaci za vyšší ceny v důsledku předstihu sklizňové zralosti a tak přesto, že produkce rostlinné výroby nebyla splněna, tudíž nebyla předána ani k prodeji, došlo k překročení tržeb na tomto úseku téměř o 300.000 Kčs. Stalo se to proto, že některé výrobky byly v důsledku časového předstihu proti rokům minulým dodány o 2 až 3 týdny dříve. V případě letošním šlo hlavně o meruňky, jahody a rajčata. A tak celkové zvýšení finančních výnosů všech úseků ovlivňuje tvorbu čistého bilančního zisku téměř o 5.000.000 Kčs. Ovšem stejnou měrou se na tvorbě čistého zisku podílí i oblast nákladová, např. v oblasti spotřeby materiálových nákladů dochází k úspoře 4,8 %, přičemž hlavní podíl na této úspoře mají nevynaložené náklady na spotřebu nakupovaných hnojiv, chemikálií a výkony materiální povahy. Na druhé straně však došlo k překročení čerpání materiálových nákladů, především u spotřeby ostatního materiálu, pohonných hmot, paliv, nákladů na opravy a udržování budov a na mechanizace.
    Velmi problematickou oblastí je mzdový vývoj a čerpání mzdových prostředků. Absolutní překročení použitelného objemu mezd ve výši 1.706.000 Kčs je velmi vysoké a zvýšení oproti minulému roku představuje 10,9 procent, zatímco finanční výnosy se zvýšily jen o 7,1 % a produktivita práce stoupla jen o 2 %, čímž byl porušen základní ukazatel pro tvorbu fondu odměn. Proto také muselo být na zákrok nadřízeného orgánu provedeno krácení částky na podíly na hospodářských výsledcích v těch střediscích, které nemají hlavní ukazatele v souladu. A tak letošní průměrný výdělek 2.524 Kčs za měsíc je téměř o 200 Kčs vyšší než loni a je také nejvyšší ze všech okolních družstev.
    Na úseku živočišné výroby bylo dosaženo takových výsledků, že dnes je výroba mléka v rámci družstva a jeho zpeněžování nad průměrem okresu, přičemž hlavní podíl, téměř 93 procent, představuje mléko první jakostní třídy. I na úseku výkrmu skotu se denní přírůstek 845 gramů podstatně oproti minulým 505 gramům zvýšil a tak rok 1983 představuje dosud nejvyšší výrobu a i dobré perspektivy pro další léta.
    Příznivé klimatické podmínky v průběhu zimního období daly možnost provádět některé pracovní operace v předstihu, na druhé straně se na jaře projevilo více chorob a škůdců a tak např. bylo nutno zaset znovu v některých případech cukrovku nebo věnovat větší pozornost ochraně proti škůdcům atp. Oproti minulým létům byla letošní sklizeň urychlena až o 14 dnů a tak výmlat obilí začal již 10. července. Sklizeň byla provedena kvalitně s minimálními ztrátami a veškeré polní práce po sklizni byly zvládnuty včas, i když s velkými potížemi vzhledem k letošnímu velkému suchu. Ozimá pšenice dala 56 q na hektar, splněna byla i produkce silážní kukuřice, nesplněna však zůstala výroba kukuřice na zrno. V poslední dekádě září byla zahájena sklizeň technické cukrovky, která po celou dobu vegetace trpěla letošním velkým suchem. A tak produkce bulev byla splněna jen na 62,6 procent, tedy na plán 7.800 tun bylo dodáno jen 4.884 tun a to ještě při nižší cukernatosti. Že letošní počasí bylo příznivé na pěstování a na dobrou cukernatost hroznů, dosvědčuje skutečnost, že místo plánovaných 510 tun bylo dodáno 614 tun a tržby plánované na 3.800.000 Kčs dosáhly ve skutečnosti 5.569.000 Kčs.
    Důležitou součástí družstva je přidružená výroba, která hlavně v době vegetačního klidu může zajistit práci těm členům, kteří pracují nejvíce jen v letní sezóně. Svými výkony ve výši 10.017.000 Kčs (proti plánovaným 8.500.000 Kčs) přispěla k lepším výsledkům celého družstva a má i v dalších letech předpoklady pro neustálý růst. A je potěšitelné, že se zde pracuje i na úseku elektroniky, např. měřící přístroje pro Teslu Brno, logické sondy a další výrobky, ale vyrábějí se zde i řezačky na papriku, připravuje se výroba řezaček okurek a další, přičemž dosavadní výroba pro Stavební podnik Brno se také rozšiřuje.
    Na úseku bezpečnosti práce pracuje komise bezpečnosti a ochrany zdraví při práci, která se zúčastňuje prověrek bezpečnosti práce a spolupracuje při šetření příčin pracovních úrazů. Je zjištěno, že více než 70 % všech pracovních úrazů je zaviněno nedodržením pracovní kázně a technologie, porušováním předpisů k zajištění bezpečnosti práce a mnohdy i vlastní nepozorností. V tomto roce se počet pracovních úrazů snížil o 3 případy (letos jen 15), zameškaných pracovních dnů je letos jen 475, zatímco loni jich bylo 836. Počet mimopracovních úrazů (53) zůstal na loňské úrovni, i počet zameškaných dnů z této příčiny je téměř stejný jako loni (loni 1.242, letos 1.229). Zameškaných dnů pro nemoc loni 8.668, letos 8.006. Nejčastějším pracovním úrazem je pohmožděnina. Na pracovních úrazech se podílelo největší měrou středisko živočišné výroby a opravárenství. Kladně lze hodnotit skutečnost, že se v průběhu celého roku nevyskytl ani smrtelný, ani těžký úraz.
    Komise sociální se stará o problémy jak pracovníků-družstevníků, tak i o problémy důchodců, s nimiž jsou ve styku, a na něž nezapomínají. V příštím roce budou vyřizovat i některé záležitosti členů, kteří mají odejít do důchodu. Spolu s vedením družstva zajišťují i otázky rekreace a zájezdů a vyplňují tak volný čas těch, kteří o tento druh zábavy a poučení mají zájem.
    Předsedou družstva je Richard Kundrata, který je však již delší dobu nemocen a zastupuje jej Vincenc Boltnar. Hlavním ekonomem je ing. František Brázda, hlavním zootechnikem je ing. Ladislav Petrjánoš a hlavním agronomem ing. Vojtěch Horehleď. Vedoucím přidružené výroby je Oldřich Kouřil.
    Kyjovské družstvo má rozhodně dobré přírodní a kádrové podmínky předběhnout okolní družstva a i nadále úspěšně rozvíjet své možnosti, zejména tehdy, když má ve svých řadách pracovníky, kteří jsou skutečně pracovití.

ČSD Kyjov

    I když v dnešní době nabývá čím dál většího významu doprava silniční a rozšiřuje se i doprava po vodě, jako skutečně nejekonomičtější, přesto zůstává hlavním dopravcem doprava železniční, která se vzhledem k neustále vzrůstající průmyslové výrobě i nadále rozšiřuje. V posledních letech se na železnici zvýšila nejen kulturnost cestování, ale i její celková spolehlivost, takže železniční doprava zase získala důvěru cestujících i přepravců. Doprava po železnici se zrychlila a jízdní řády přitom jsou dodržovány.
    Kyjovská stanice, jak již bylo řečeno v dřívějších zápisech, patří mezi stanice střední. O provozu na ní svědčí, že přímo z této stanice je vypravováno denně 13 osobních a 13 nákladních vlaků a stanicí projíždí 29 osobních a 31 nákladních vlaků. Ve stanici končí každý den 13 osobních a 12 nákladních vlaků a to dosvědčuje, že ruch ve stanici po celý den prakticky neustává. Za tento rok bylo zde naloženo téměř 244.000 tun různých výrobků, což v průměru denně představuje 667 tun. Přepočteno na vozové jednotky to znamená za rok více než 21.000 vozových jednotek, tedy 57 vozových jednotek za den při nakládce a 39 vozových jednotek při vykládce. Celkem za tento rok bylo vyloženo téměř 429.000 tun surovin a materiálu.
    Největším přepravcem v Kyjově je Sklárna, která loží denně průměrně 40 vozových jednotek sklářskými výrobky. Následují Mlýny a těstárny, odkud odchází denně 10 vagónů, naložených moukou a potravinářskými výrobky a Šroubárna Kyjov z níž denně odchází 7 vagónů hutních výrobků.
    O tom, že osobní doprava je na vzestupu, svědčí i počet prodaných jízdenek. V tomto roce jich bylo prodáno 251.000 kusů, tedy průměrně 687 za den. Připočteme-li k tomu ještě jízdenky týdenní, měsíční a ostatní časové či režijní, pak zjistíme, že služeb dráhy používá hodně cestujících. Pro zajímavost uvádím, že jen obilí a uhlí bylo v tomto roce vyloženo téměř 78.000 tun a k tomu bylo třeba vyložit 3.156 vozových jednotek.
    Jedním z předpokladů dobré práce na železnici je bezpečnost zaměstnanců při jejich namáhavé a odpovědné práci. Tomuto problému byla v tomto roce věnována zvláštní pozornost a výsledkem je, že nedošlo k žádnému většímu úrazu a také počet reklamací za poškozené vozy byl zanedbatelný. Soutěžení na železnici je již dnes vlastně pravidlem a tak v kyjovské stanici soutěží pod vedením výpravčích 4 kolektivy a každý z nich je dnes držitelem stříbrného odznaku Brigády socialistické práce.
    Ve vedení stanice nedošlo k změnám a náčelníkem je i nadále Jan Procházka, přitom jak řídící, tak i výkonní pracovníci jsou zárukou další dobré práce i v příštích obdobích.

Československá automobilová doprava

    Jak jsem se již zmínil v předešlých zápisech, je v Kyjově dnes jen provozovna závodu ČSAD Hodonín, do něhož jsou kromě Kyjova začleněny i provozovny další, a to Hodonín a Veselí nad Moravou. Z těchto 3 provozoven je po všech stránkách největší právě provozovna Kyjov, jejímž vedoucím je i nadále Jakub Vašíček. V mnohých ukazatelích právě výkony kyjovské provozovny jsou rozhodující pro splnění příslušných ukazatelů celého závodu, který má více než tisícovku zaměstnanců. Tržba vyšší než 145.000.000 Kčs, dosažená v tomto roce, je splněna na 100,1 procent a přispěla i k vytvoření celkového zisku, který však nebyl zcela splněn hlavně proto, že v průběhu roku došlo k zvýšení ceny motorové nafty, která tím zisk ovlivnila.
    Důležitou složkou je nákladní doprava a tedy i tržby za tyto služby. I když kyjovská provozovna vykazuje oproti minulému roku snížení, přesto z celkového objemu tržeb závodu za tyto služby více než 97.000.000 Kčs sama dosáhla přes 35.000.000 Kčs, tedy více než 36 procent. O tom, že právě nákladní doprava je rozhodující, svědčí i to, že tržba osobní, tedy autobusové dopravy, představuje celkem jen něco přes 46.000.000 Kčs. O rozsáhlosti nákladů svědčí, že tento rok bylo přepraveno více než 730.000 tun různého zboží a bylo ujeto 4.342.000 kilometrů. A že se zde spotřebuje i velké množství pohonných hmot, o tom svědčí i letošní spotřeba, vyjádřena nákladem téměř 12.000.000 Kčs za naftu a přes 600.000 Kčs za oleje.
    Práce řidičů není mnohdy časově omezena a to se projevuje nakonec i v dosahovaných výkonech. A tak řidiči nákladní dopravy dosáhli v tomto roce v kyjovské provozovně průměrného měsíčního výdělku 3.561 Kčs, opraváři 3.025 Kčs, řidiči autobusů dokonce 3.667 Kčs. Kyjovská provozovna má i největší počet autobusů, a to 70, zatímco Hodonín 63 a Veselí jen 39. Autobusy ve správě kyjovské provozovny ujely za tento rok téměř 4.000.000 kilometrů a přepravily 9.684.000 osob. Průměrná denní provozní doba je poměrně vysoká, představuje 13,5 hodin a jejich využití dosahuje více než 56 procent, ovšem i využívání nákladního parku je stejně vysoké.
    Kromě otázky úspory pohonných hmot, která je promítnuta již do ukazatelů plánu a v celkové výši byla skutečně dodržena, byla věnována pozornost maximální snížení nehodovosti. I přes veškerou snahu bylo však letos 13 dopravních nehod oproti 9 v minulém roce a z toho dokonce 6 zaviněných. Malých nehod bylo letos 26 oproti 14 loňským. Při těchto nehodách vznikly škody na technice, ovšem větší škody způsobila zranění, která postižené vyřadila z práce na 1.688 pracovních dnů.
    Zajímavé je i porovnání tržeb na 1 litr spotřebované nafty, které u nákladní dopravy jsou 21,96 Kčs, u dopravy autobusové jen 13,51 Kčs, z čehož je zřejmé, že osobní doprava v porovnání s dopravou nákladní je méně výnosná, ovšem představíme-li si, že ceny dělnických a žákovských jízdenek jsou velmi nízké, pak je to samozřejmé.
    Kyjovská automobilová doprava, tedy ČSAD, jak se jí všeobecně říká, provozuje svou činnost nejen uvnitř svého okresu, kraje či státu, ale dopravuje náklady prakticky do všech států Evropy, ale i do některých států asijských, hlavně do Turecka, Sýrie a Iráku. Jejich služby jsou vysoko hodnoceny a kyjovští řidiči mají tam své dobré jméno. A to je jistě moc potěšující.


pokračuj