Zemědělství a doprava
Zemědělství bylo, je a určitě ještě velmi
dlouho bude závislé na počasí. Také letos dosažené výsledky jsou do značné míry
ovlivněny počasím a klimatickými podmínkami, které jsou pro každý druh poněkud
jiné. Letošní podmínky měly příznivý dopad na speciální výrobu a obiloviny,
což se včetně předstihu ve sklizni odráží na realizaci výrobků a tvorbě
finančních výnosů, i když celková produkce splněna nebyla. Druhým rozhodujícím
faktorem pro dosažení dobrých výsledků družstva je zvýšení produkce a dosažení
výnosů živočišné výroby. Dostatečná zásoba kvalitních objemových krmiv se
projevila v podstatném zvýšení a zlepšení výsledků v chovu skotu,
především ve výrobě mléka a výkrmu skotu. Rovněž nárůst výkonů
v přidružené výrobě a autodopravě přispěl k zvýšení
celodružstevních výkonů i tvorbě hlavního ukazatele hospodaření – čistého
zisku.
Plnění zemědělské produkce, která byla překročena o 2.070.000
Kčs, je ovlivněno především zvýšenou produkcí živočišné výroby. Na
překročení se podílí především živočišná výroba zvýšením produkce oproti
plánu o 3.547.000 Kčs, zatímco výpadek v produkci rostlinné, zapříčiněný
dlouhotrvajícím suchem v období vegetace, představuje 1.447.000 Kčs.
Nepojistitelné škody v důsledku nedostatku vláhy se projevily především u
jarních obilovin, kukuřice, luštěnin, cukrovky, krmných plodin, rajčat a kořenové
zeleniny. Zvýšení tržeb u živočišné výroby, přidružené výroby a ostatních
činností je ovlivněno především nárůstem produkce a služeb. U rostlinné výroby
dochází vzhledem k úpravě ekonomických nástrojů k tzv. realizačním cenám a
tedy k realizaci za vyšší ceny v důsledku předstihu sklizňové zralosti a
tak přesto, že produkce rostlinné výroby nebyla splněna, tudíž nebyla předána ani
k prodeji, došlo k překročení tržeb na tomto úseku téměř o 300.000
Kčs. Stalo se to proto, že některé výrobky byly v důsledku časového
předstihu proti rokům minulým dodány o 2 až 3 týdny dříve. V případě
letošním šlo hlavně o meruňky, jahody a rajčata. A tak celkové zvýšení
finančních výnosů všech úseků ovlivňuje tvorbu čistého bilančního zisku
téměř o 5.000.000 Kčs. Ovšem stejnou měrou se na tvorbě čistého zisku podílí i
oblast nákladová, např. v oblasti spotřeby materiálových nákladů dochází
k úspoře 4,8 %, přičemž hlavní podíl na této úspoře mají nevynaložené
náklady na spotřebu nakupovaných hnojiv, chemikálií a výkony materiální povahy. Na
druhé straně však došlo k překročení čerpání materiálových nákladů,
především u spotřeby ostatního materiálu, pohonných hmot, paliv, nákladů na
opravy a udržování budov a na mechanizace.
Velmi problematickou oblastí je mzdový vývoj a čerpání mzdových
prostředků. Absolutní překročení použitelného objemu mezd ve výši 1.706.000 Kčs
je velmi vysoké a zvýšení oproti minulému roku představuje 10,9 procent, zatímco
finanční výnosy se zvýšily jen o 7,1 % a produktivita práce stoupla jen o 2 %,
čímž byl porušen základní ukazatel pro tvorbu fondu odměn. Proto také muselo být
na zákrok nadřízeného orgánu provedeno krácení částky na podíly na
hospodářských výsledcích v těch střediscích, které nemají hlavní ukazatele
v souladu. A tak letošní průměrný výdělek 2.524 Kčs za měsíc je téměř o
200 Kčs vyšší než loni a je také nejvyšší ze všech okolních družstev.
Na úseku živočišné výroby bylo dosaženo takových výsledků,
že dnes je výroba mléka v rámci družstva a jeho zpeněžování nad průměrem
okresu, přičemž hlavní podíl, téměř 93 procent, představuje mléko první
jakostní třídy. I na úseku výkrmu skotu se denní přírůstek 845 gramů podstatně
oproti minulým 505 gramům zvýšil a tak rok 1983 představuje dosud nejvyšší výrobu
a i dobré perspektivy pro další léta.
Příznivé klimatické podmínky v průběhu zimního období
daly možnost provádět některé pracovní operace v předstihu, na druhé straně
se na jaře projevilo více chorob a škůdců a tak např. bylo nutno zaset znovu
v některých případech cukrovku nebo věnovat větší pozornost ochraně proti
škůdcům atp. Oproti minulým létům byla letošní sklizeň urychlena až o 14 dnů a
tak výmlat obilí začal již 10. července. Sklizeň byla provedena kvalitně
s minimálními ztrátami a veškeré polní práce po sklizni byly zvládnuty včas,
i když s velkými potížemi vzhledem k letošnímu velkému suchu. Ozimá
pšenice dala 56 q na hektar, splněna byla i produkce silážní kukuřice, nesplněna
však zůstala výroba kukuřice na zrno. V poslední dekádě září byla zahájena
sklizeň technické cukrovky, která po celou dobu vegetace trpěla letošním velkým
suchem. A tak produkce bulev byla splněna jen na 62,6 procent, tedy na plán 7.800 tun
bylo dodáno jen 4.884 tun a to ještě při nižší cukernatosti. Že letošní počasí
bylo příznivé na pěstování a na dobrou cukernatost hroznů, dosvědčuje
skutečnost, že místo plánovaných 510 tun bylo dodáno 614 tun a tržby plánované na
3.800.000 Kčs dosáhly ve skutečnosti 5.569.000 Kčs.
Důležitou součástí družstva je přidružená výroba, která
hlavně v době vegetačního klidu může zajistit práci těm členům, kteří
pracují nejvíce jen v letní sezóně. Svými výkony ve výši 10.017.000 Kčs
(proti plánovaným 8.500.000 Kčs) přispěla k lepším výsledkům celého
družstva a má i v dalších letech předpoklady pro neustálý růst. A je
potěšitelné, že se zde pracuje i na úseku elektroniky, např. měřící přístroje
pro Teslu Brno, logické sondy a další výrobky, ale vyrábějí se zde i řezačky na
papriku, připravuje se výroba řezaček okurek a další, přičemž dosavadní výroba
pro Stavební podnik Brno se také rozšiřuje.
Na úseku bezpečnosti práce pracuje komise bezpečnosti a ochrany
zdraví při práci, která se zúčastňuje prověrek bezpečnosti práce a spolupracuje
při šetření příčin pracovních úrazů. Je zjištěno, že více než 70 % všech
pracovních úrazů je zaviněno nedodržením pracovní kázně a technologie,
porušováním předpisů k zajištění bezpečnosti práce a mnohdy i vlastní
nepozorností. V tomto roce se počet pracovních úrazů snížil o 3 případy
(letos jen 15), zameškaných pracovních dnů je letos jen 475, zatímco loni jich bylo
836. Počet mimopracovních úrazů (53) zůstal na loňské úrovni, i počet
zameškaných dnů z této příčiny je téměř stejný jako loni (loni 1.242,
letos 1.229). Zameškaných dnů pro nemoc loni 8.668, letos 8.006. Nejčastějším
pracovním úrazem je pohmožděnina. Na pracovních úrazech se podílelo největší
měrou středisko živočišné výroby a opravárenství. Kladně lze hodnotit
skutečnost, že se v průběhu celého roku nevyskytl ani smrtelný, ani těžký
úraz.
Komise sociální se stará o problémy jak
pracovníků-družstevníků, tak i o problémy důchodců, s nimiž jsou ve styku, a
na něž nezapomínají. V příštím roce budou vyřizovat i některé
záležitosti členů, kteří mají odejít do důchodu. Spolu s vedením družstva
zajišťují i otázky rekreace a zájezdů a vyplňují tak volný čas těch, kteří o
tento druh zábavy a poučení mají zájem.
Předsedou družstva je Richard Kundrata, který je však již delší
dobu nemocen a zastupuje jej Vincenc Boltnar. Hlavním ekonomem je ing. František
Brázda, hlavním zootechnikem je ing. Ladislav Petrjánoš a hlavním agronomem ing.
Vojtěch Horehleď. Vedoucím přidružené výroby je Oldřich Kouřil.
Kyjovské družstvo má rozhodně dobré přírodní a kádrové
podmínky předběhnout okolní družstva a i nadále úspěšně rozvíjet své
možnosti, zejména tehdy, když má ve svých řadách pracovníky, kteří jsou
skutečně pracovití.
I když v dnešní době nabývá čím dál
většího významu doprava silniční a rozšiřuje se i doprava po vodě, jako
skutečně nejekonomičtější, přesto zůstává hlavním dopravcem doprava
železniční, která se vzhledem k neustále vzrůstající průmyslové výrobě i
nadále rozšiřuje. V posledních letech se na železnici zvýšila nejen kulturnost
cestování, ale i její celková spolehlivost, takže železniční doprava zase získala
důvěru cestujících i přepravců. Doprava po železnici se zrychlila a jízdní řády
přitom jsou dodržovány.
Kyjovská stanice, jak již bylo řečeno v dřívějších
zápisech, patří mezi stanice střední. O provozu na ní svědčí, že přímo
z této stanice je vypravováno denně 13 osobních a 13 nákladních vlaků a
stanicí projíždí 29 osobních a 31 nákladních vlaků. Ve stanici končí každý den
13 osobních a 12 nákladních vlaků a to dosvědčuje, že ruch ve stanici po celý den
prakticky neustává. Za tento rok bylo zde naloženo téměř 244.000 tun různých
výrobků, což v průměru denně představuje 667 tun. Přepočteno na vozové
jednotky to znamená za rok více než 21.000 vozových jednotek, tedy 57 vozových
jednotek za den při nakládce a 39 vozových jednotek při vykládce. Celkem za tento rok
bylo vyloženo téměř 429.000 tun surovin a materiálu.
Největším přepravcem v Kyjově je Sklárna, která loží
denně průměrně 40 vozových jednotek sklářskými výrobky. Následují Mlýny a
těstárny, odkud odchází denně 10 vagónů, naložených moukou a potravinářskými
výrobky a Šroubárna Kyjov z níž denně odchází 7 vagónů hutních výrobků.
O tom, že osobní doprava je na vzestupu, svědčí i počet
prodaných jízdenek. V tomto roce jich bylo prodáno 251.000 kusů, tedy průměrně
687 za den. Připočteme-li k tomu ještě jízdenky týdenní, měsíční a
ostatní časové či režijní, pak zjistíme, že služeb dráhy používá hodně
cestujících. Pro zajímavost uvádím, že jen obilí a uhlí bylo v tomto roce
vyloženo téměř 78.000 tun a k tomu bylo třeba vyložit 3.156 vozových jednotek.
Jedním z předpokladů dobré práce na železnici je bezpečnost
zaměstnanců při jejich namáhavé a odpovědné práci. Tomuto problému byla
v tomto roce věnována zvláštní pozornost a výsledkem je, že nedošlo
k žádnému většímu úrazu a také počet reklamací za poškozené vozy byl
zanedbatelný. Soutěžení na železnici je již dnes vlastně pravidlem a tak
v kyjovské stanici soutěží pod vedením výpravčích 4 kolektivy a každý
z nich je dnes držitelem stříbrného odznaku Brigády socialistické práce.
Ve vedení stanice nedošlo k změnám a náčelníkem je i
nadále Jan Procházka, přitom jak řídící, tak i výkonní pracovníci jsou zárukou
další dobré práce i v příštích obdobích.
Jak jsem se již zmínil v předešlých
zápisech, je v Kyjově dnes jen provozovna závodu ČSAD Hodonín, do něhož jsou
kromě Kyjova začleněny i provozovny další, a to Hodonín a Veselí nad Moravou.
Z těchto 3 provozoven je po všech stránkách největší právě provozovna Kyjov,
jejímž vedoucím je i nadále Jakub Vašíček. V mnohých ukazatelích právě
výkony kyjovské provozovny jsou rozhodující pro splnění příslušných ukazatelů
celého závodu, který má více než tisícovku zaměstnanců. Tržba vyšší než
145.000.000 Kčs, dosažená v tomto roce, je splněna na 100,1 procent a přispěla
i k vytvoření celkového zisku, který však nebyl zcela splněn hlavně proto, že
v průběhu roku došlo k zvýšení ceny motorové nafty, která tím zisk
ovlivnila.
Důležitou složkou je nákladní doprava a tedy i tržby za tyto
služby. I když kyjovská provozovna vykazuje oproti minulému roku snížení, přesto
z celkového objemu tržeb závodu za tyto služby více než 97.000.000 Kčs sama
dosáhla přes 35.000.000 Kčs, tedy více než 36 procent. O tom, že právě nákladní
doprava je rozhodující, svědčí i to, že tržba osobní, tedy autobusové dopravy,
představuje celkem jen něco přes 46.000.000 Kčs. O rozsáhlosti nákladů svědčí,
že tento rok bylo přepraveno více než 730.000 tun různého zboží a bylo ujeto
4.342.000 kilometrů. A že se zde spotřebuje i velké množství pohonných hmot, o tom
svědčí i letošní spotřeba, vyjádřena nákladem téměř 12.000.000 Kčs za naftu a
přes 600.000 Kčs za oleje.
Práce řidičů není mnohdy časově omezena a to se projevuje
nakonec i v dosahovaných výkonech. A tak řidiči nákladní dopravy dosáhli
v tomto roce v kyjovské provozovně průměrného měsíčního výdělku 3.561
Kčs, opraváři 3.025 Kčs, řidiči autobusů dokonce 3.667 Kčs. Kyjovská provozovna
má i největší počet autobusů, a to 70, zatímco Hodonín 63 a Veselí jen 39.
Autobusy ve správě kyjovské provozovny ujely za tento rok téměř 4.000.000 kilometrů
a přepravily 9.684.000 osob. Průměrná denní provozní doba je poměrně vysoká,
představuje 13,5 hodin a jejich využití dosahuje více než 56 procent, ovšem i
využívání nákladního parku je stejně vysoké.
Kromě otázky úspory pohonných hmot, která je promítnuta již do
ukazatelů plánu a v celkové výši byla skutečně dodržena, byla věnována
pozornost maximální snížení nehodovosti. I přes veškerou snahu bylo však letos 13
dopravních nehod oproti 9 v minulém roce a z toho dokonce 6 zaviněných.
Malých nehod bylo letos 26 oproti 14 loňským. Při těchto nehodách vznikly škody na
technice, ovšem větší škody způsobila zranění, která postižené vyřadila
z práce na 1.688 pracovních dnů.
Zajímavé je i porovnání tržeb na 1 litr spotřebované nafty,
které u nákladní dopravy jsou 21,96 Kčs, u dopravy autobusové jen 13,51 Kčs,
z čehož je zřejmé, že osobní doprava v porovnání s dopravou
nákladní je méně výnosná, ovšem představíme-li si, že ceny dělnických a
žákovských jízdenek jsou velmi nízké, pak je to samozřejmé.
Kyjovská automobilová doprava, tedy ČSAD, jak se jí všeobecně
říká, provozuje svou činnost nejen uvnitř svého okresu, kraje či státu, ale
dopravuje náklady prakticky do všech států Evropy, ale i do některých států
asijských, hlavně do Turecka, Sýrie a Iráku. Jejich služby jsou vysoko hodnoceny a
kyjovští řidiči mají tam své dobré jméno. A to je jistě moc potěšující.