Nový závod v Kyjově


    Ve středu 23. prosince 1988 ve starobylé radnici města přivítal předseda Městského národního výboru Jiří Vinca člena předsednictva ÚV KSČ, předsedu výboru pro stranickou práci v ČSR Karla Urbánka, člena PÚV KSČ, předsedu vlády ČSR Františka Pitru, kandidáta předsednictva ÚV KSČ, vedoucího tajemníka Jihomoravského KV KSČ Vladimíra Hermana, ministra výstavby a stavebnictví ČSR Jaroslava Vávru spolu s dalšími představiteli veřejného života, kteří přijeli k zahájení zkušebního provozu nové výrobny betonové střešní krytiny. Přítomni byli představitelé okresu Hodonín v čele s vedoucím tajemníkem OV KSČ Františkem Kyzlinkem.
    Po prohlídce historické budovy radnice seznámil předseda MěstNV přítomné s historií a současností města Kyjova a jeho budováním v rámci volebních programů Národní fronty. Po desáté hodině odjeli hosté do nového závodu Hodonínských cihelen na území Kyjova, kde je přivítal podnikový ředitel ing. Stanislav Javornický. Seznámil je s průběhem výstavby, která byla v říjnu 1987 demolicí závodu, bývalé cihelny. V lednu 1988 bylo započato s výstavbou nového závodu, která si vyžádala nákladu 86 milionů korun a byla realizována v krátkém čase 12 měsíců.
    Spolu s hodonínskými cihláři se na vybudování tohoto nového závodu podíleli stavbaři Průmyslových staveb Gottwaldov, Vodohospodářské stavby, Elektromont, Stavební strojírenství Brno a další subdodavatelé. Ve zkušebním provozu má v roce 1989 závod v plánu vyrobit 640.000 metrů čtverečních krytiny a v dalších letech má dosáhnout 1.200.000 m2 a spolu se závodem Bzenec ročně vyrábět přes 2.500.000 m2 krytiny. A to převážně pro individuelní stavebníky. Betonová krytina se kvalitou vyrovná vypalovaným a má ještě různé výhody.
    Dobrou organizaci práce a vzájemnou spolupráci při výstavbě ocenili pak na aktivu v Domě kultury ROH předseda vlády ČSR s. František Pitra a ministr stavebnictví Jaroslav Vávra. Poděkovali všem za solidní dílo, vybudované v poměrně krátkém čase.

    Území, na kterém stojí Jiráskova ulice, bývala zamokřenou nížinou. Proto sem celou řadu let blízká sklárna vyvážela popel – odpad z generátorů. První domky zde byly stavěny kolem roku 1910, dál po I. světové válce, podle tehdejšího způsobu a k tomu na měkkém podkladě. V roce 1950 byla nedaleko ústí ulice vybudována Šroubárna. Výstavbou a následnou dopravou tisíců tun výrobků trpěla a trpí komunikace i domky. Povrch cesty nebyl desítky let obnoven, mimo provizorní “látání” děr.
    V loňském roce, po zbourání staré cihelny, započal n.p. Hodonínské cihelny stavět nový závod, jak je uvedeno v první části zápisu. Stavbu prováděl Průmstav, n.p. Gottwaldov. Mezi ním a MěstNV bylo ujednáno, že bude pro dopravu vybudována zkratka (300 m) ke vhodné silnici Kyjov – Milotice. Ke stavbě této cesty bylo nutné povolení k vynětí zemědělské půdy, což se protahovalo, ale bylo nutno s výstavbou závodu pokračovat. Kromě tohoto stavební podnik nerespektoval ujednání s MěstNV, cestu v ulici neudržoval a nečistil. Tyto skutečnosti byly předmětem diskuse a dotazů občanů na veřejné schůzi, které se zúčastnil investor a zástupce Průmstavu, ale odpovědi byly neuspokojivé.
    Konečně se splní to, co město dávno potřebuje – směrem na jih od města bude postavena čistička vody. A jedna z alternativ navrhuje, že sběrný kanál odpadní vody povede Jiráskovou ulicí…


pokračuj