Nový závod v Kyjově
Ve středu 23. prosince 1988 ve starobylé radnici
města přivítal předseda Městského národního výboru Jiří Vinca člena
předsednictva ÚV KSČ, předsedu výboru pro stranickou práci v ČSR Karla
Urbánka, člena PÚV KSČ, předsedu vlády ČSR Františka Pitru, kandidáta
předsednictva ÚV KSČ, vedoucího tajemníka Jihomoravského KV KSČ Vladimíra Hermana,
ministra výstavby a stavebnictví ČSR Jaroslava Vávru spolu s dalšími
představiteli veřejného života, kteří přijeli k zahájení zkušebního
provozu nové výrobny betonové střešní krytiny. Přítomni byli představitelé
okresu Hodonín v čele s vedoucím tajemníkem OV KSČ Františkem Kyzlinkem.
Po prohlídce historické budovy radnice seznámil předseda MěstNV
přítomné s historií a současností města Kyjova a jeho budováním
v rámci volebních programů Národní fronty. Po desáté hodině odjeli hosté do
nového závodu Hodonínských cihelen na území Kyjova, kde je přivítal podnikový
ředitel ing. Stanislav Javornický. Seznámil je s průběhem výstavby, která byla
v říjnu 1987 demolicí závodu, bývalé cihelny. V lednu 1988 bylo započato
s výstavbou nového závodu, která si vyžádala nákladu 86 milionů korun a byla
realizována v krátkém čase 12 měsíců.
Spolu s hodonínskými cihláři se na vybudování tohoto nového
závodu podíleli stavbaři Průmyslových staveb Gottwaldov, Vodohospodářské stavby,
Elektromont, Stavební strojírenství Brno a další subdodavatelé. Ve zkušebním
provozu má v roce 1989 závod v plánu vyrobit 640.000 metrů čtverečních
krytiny a v dalších letech má dosáhnout 1.200.000 m2 a spolu se
závodem Bzenec ročně vyrábět přes 2.500.000 m2 krytiny. A to převážně
pro individuelní stavebníky. Betonová krytina se kvalitou vyrovná vypalovaným a má
ještě různé výhody.
Dobrou organizaci práce a vzájemnou spolupráci při výstavbě
ocenili pak na aktivu v Domě kultury ROH předseda vlády ČSR s. František Pitra a
ministr stavebnictví Jaroslav Vávra. Poděkovali všem za solidní dílo, vybudované
v poměrně krátkém čase.
Území, na kterém stojí Jiráskova ulice, bývala
zamokřenou nížinou. Proto sem celou řadu let blízká sklárna vyvážela popel –
odpad z generátorů. První domky zde byly stavěny kolem roku 1910, dál po I.
světové válce, podle tehdejšího způsobu a k tomu na měkkém podkladě.
V roce 1950 byla nedaleko ústí ulice vybudována Šroubárna. Výstavbou a
následnou dopravou tisíců tun výrobků trpěla a trpí komunikace i domky. Povrch
cesty nebyl desítky let obnoven, mimo provizorní “látání” děr.
V loňském roce, po zbourání staré cihelny, započal n.p.
Hodonínské cihelny stavět nový závod, jak je uvedeno v první části zápisu.
Stavbu prováděl Průmstav, n.p. Gottwaldov. Mezi ním a MěstNV bylo ujednáno, že bude
pro dopravu vybudována zkratka (300 m) ke vhodné silnici Kyjov – Milotice. Ke stavbě
této cesty bylo nutné povolení k vynětí zemědělské půdy, což se
protahovalo, ale bylo nutno s výstavbou závodu pokračovat. Kromě tohoto stavební
podnik nerespektoval ujednání s MěstNV, cestu v ulici neudržoval a
nečistil. Tyto skutečnosti byly předmětem diskuse a dotazů občanů na veřejné
schůzi, které se zúčastnil investor a zástupce Průmstavu, ale odpovědi byly
neuspokojivé.
Konečně se splní to, co město dávno potřebuje – směrem na jih
od města bude postavena čistička vody. A jedna z alternativ navrhuje, že sběrný
kanál odpadní vody povede Jiráskovou ulicí…