Služby
Pojišťovna AMCICO
Od 1. října 1993 má v Kyjově Česká
pojišťovna konkurenci. Je jí První americko-česká pojišťovna, a.s. AMCICO. Byla
založena rozhodnutím ministerstva financí České republiky č.j. 103/57482/92 ze dne
14.10.1992. Právě v Kyjově byla zřízena první mimopražská kancelář,
jejímž vedoucím je Ing. Ivan Pařízek z Kyjova.
Slavnostního otevření kanceláře, která sídlí ve II. poschodí
Domu kultury, se kromě domácích (starosta města, ředitel České pojišťovny
v Kyjově Jaroslav Roznos, ředitelka Domu kultury) zúčastnili i vzácní hosté:
vedoucí distribuční sítě firmy Ing. Jitka Jakubcová a především generální
ředitel AMCICO Mark E. Hansen a jeho manželka.
Pojišťovna prozatím poskytuje základní služby – životní
pojištění dospělých a pojištění se spořením pro děti. Do budoucna se počítá
s rozšířením služeb.
Česká pojišťovna, a.s.
Česká pojišťovna, a.s., je přímým právním
nástupcem České státní pojišťovny (od 1.5.1992). Poté, co byl zrušen monopol
v pojišťovnictví, působí v současné době v České republice 21
tuzemských i zahraničních pojišťoven.
Kyjovská pobočka, která spravuje pojištění v okresech
Hodonín a Břeclav, zaměstnává 151 pracovníků v trvalém pracovním poměru a
využívá služeb asi 500 externích spolupracovníků (důvěrníků). Ředitelem
kyjovské pobočky je Jaroslav Roznos.
Druhy pojištění
Občanům regionu nabízí pojišťovna všechny druhy smluvního pojištění osob, majetku i odpovědnosti za škody, zákonné pojištění odpovědnosti z provozu motorových vozidel. Pobočka má v evidenci 351.284 pojistných smluv, jejich počet se oproti roku 1992 zvýšil o 4 %. Pojištěným občanům bylo vyřízeno 53.144 pojistných událostí a na náhradách vyplaceno 253.600.000 korun. Z fondu zábrany (fond tvořený určitým procentem z přijatého pojistného) poskytuje pojišťovna úvěry za velmi nízké úroky, a to především zdravotnickým zařízením. V roce 1993 to byly úvěry v celkové výši 1.800.000 Kč.
Česká spořitelna
Spořitelna patří mezi peněžní ústavy, které mají v našem státě mnohaletou tradici. Kyjovská pobočka, jejíž vedoucí je paní Ludmila Robková, poskytuje svým klientům celou řadu služeb:
- vkladové služby (spoření na různé typy vkladních knížek,
vedení finančních prostředků, např. sporožirových účtů,…)
- úvěrové služby, jež v sobě zahrnují jednotlivé formy půjček a úvěrů
- devizové služby (vedení devizových účtů, směnárenská služba – nákupy a
prodej valut v celé škále kursovního lístku, platební styk se zahraničím)
- pokladní služby
- depozitní služby (depozitní úschovna dokumentů, vkladních knížek, certifikátů,
k úschově cenných předmětů slouží bezpečnostní schránky)
Ke všem těm službám patří i prodej losů České státní loterie. Nové prostory otevřela spořitelna v 1. poschodí budovy, kde se poskytují úvěry.
Komerční banka
Když KB, expozitura Kyjov, zahajovala v roce 1990 svoji činnost, pracovalo zde 7 zaměstnanců. V současné době zajišťuje chod expozitury ve velmi stísněných podmínkách 22 pracovníků, kteří poskytují následující služby:
- přijímání vkladů od veřejnosti (osobní konta, termínované
vklady, bankokonta, certifikáty, podnikatelské účty, devizové účty)
- poskytování úvěrů
- investování do cenných papírů
- platební styk a zúčtování
- vydávání platebních prostředků, např. platebních karet, cestovních šeků,…
- poskytování záruk
- obstarávání inkasa
- obchodování s cennými papíry na burze
- účast na vydávání akcií
- obhospodařování cenných papírů klienta (portfolio)
- poskytování porad ve věcech podnikání
- směnárenská činnost
- poskytování bankovních informací
Automatizovaný systém
V průběhu roku 1993 přešla kyjovská expozitura na nový automatizovaný systém Branch power a byla propojena svými operacemi do jediného centra bankovního systému Dimension Internacional jako jedna z prvních v republice.
Expozitura vedla klientům celkem 3.854 účtů, z toho 1.260 účtů v cizí měně a 212 účtů úvěrových. Vzhledem ke stísněným podmínkám v současných prostorách banka zatím neuvažuje o výraznějším rozšiřování služeb, ale chtěla by se především orientovat na kvalitu poskytovaných služeb. Nutno podotknout, že je chvályhodné, že se pracovníci zamýšlejí nad kvalitou poskytovaných služeb. A že je v tomto směru co zlepšovat, jistě potvrdí nejeden zákazník KB. Bankovní operace trvají z hlediska potřeb podnikatelů dlouho, ani otevírací doba není zrovna ideální. Chybí noční trezory a bankomaty, protože podniky, které mají večerní nebo noční provoz (restaurace, kino, obchody…) nemají možnost odvést tržby ještě týž den.
Další služby
Ke službám, jež poskytují výše zmíněné instituce, patří rovněž síť různých opraven a dalších provozoven služeb, která v dostatečné míře pokrývá potřeby obyvatel našeho města. Některé z nich mají své sídlo v Domě služeb, hodně je jich rozmístěno v různých částech města, především v rodinných domech provozovatelů, jako např. opravna kol, ledniček, televizorů, pedikúra, kosmetika atd.
Dům služeb
Nad provozovnami v Domě služeb visí v současnosti Damoklův meč, zřejmě dojde k jejich přestěhování do jiných prostor, protože rozhodnutím městského zastupitelstva z 8. února 1993 byla budova od 1. ledna 1995 pronajata Komerční bance. Proti tomuto rozhodnutí vystoupili všichni dosavadní nájemci Domu služeb, ve městě proběhla proti pronájmu KB dokonce podpisová akce – celkem 1.142 podpisů ve prospěch zachování služeb.