Doprava
Taxi
Pro kyjovské občany novou formou přemisťování se z místa na místo zajišťují osobní automobily taxislužby. Provozováním taxíků se zabývají v Kyjově dvě firmy: QUATRO, jejímž majitelem je Petr Šrahůlek, a L & N, kterou vlastní Stanislav Lunga a Drahomír Nenička. Zajišťují přepravu osob jak na území naší republiky, tak také do zahraničí.
Železniční stanice
Leží na poměrně frekventované trati Brno – Trenčianská Teplá. Ze stanice pak vede další trať do Mutěnic. Pod železniční stanici Kyjov patří zastávka Kyjov (u šroubárny), která není personálně obsazena pro odbavování cestujících, a zastávka Svatobořice, která je obsazena zaměstnancem pro odbavení cestujících a má i výpravní oprávnění pro vozové zásilky. K 1. lednu 1993 byla zrušena samostatná železniční stanice Bohuslavice a jako “HRADLO – zastávka” byla přidělena železniční stanici Kyjov, která má nyní 43 zaměstnanců. Přednostou stanice je Ing. Pavel Fridrich.
Nakládka
Kromě odbavování cestujících, vozových a kusových zásilek je ve stanici zřízena také soustředěná nakládka a vykládka uhlí, obilí a písku pro různé přepravce dle smluvního ujednání. Právě tato nakládka působí železničářům nejednu vrásku, protože obyvatelé domů v přilehlých ulicích si neustále stěžují na prašnost a hlučnost. I když byly ze strany Českých drah učiněny kroky ke snížení prašnosti (stavební úprava násypek), spor o provozování nebo zrušení nakládky není stále dořešen.
Železniční vlečky
Železniční stanice provozuje také 7 vleček: do Elektrosvitu Svatobořice, do Chema, do šroubárny, do sklárny, do skladů Jednoty, do zemědělského nákupu a zásobování a do kyjovských mlýnů, přičemž největším přepravcem je sklárna.
Technické vybavení stanice je asi nejtvrdším oříškem mezi problémy, které musí vedení stanice řešit. Dosud je v provozu zabezpečovací zařízení, které pamatuje “pravěk” železnic, např. výhybky se dosud obsluhují ručně.
ČSAD, a.s.
Ředitelem akciové společnosti ČSAD Kyjov je Ing. Pavel Dufek, jeho zástupcem je Ing. Evžen Klimek. Společnost zajišťuje širokou škálu služeb v oblasti silniční dopravy:
- vnitrostátní nákladní dopravu
- mezinárodní kamionovou dopravu
- pravidelnou autobusovou přepravu cestujících na jednotlivých linkách
- zájezdovou autobusovou dopravu
- spediční službu
- sběrnou službu
Kromě toho má ČSAD vlastní pneuservis a
cestovní kancelář KTA (Kyjovská turistická agentura), která má své sídlo
v kulturním domě. ČSAD vlastní i rekreační středisko DOPRAVÁK na Smraďavce,
které využívá jak pro rekreaci svých zaměstnanců, tak pro rekreaci “cizích”.
Středisko s koupalištěm, tenisovými kurty a fotbalovým hřištěm je
k dispozici po celý rok. Mimo hlavní prázdninovou sezónu ji využívají
základní školy pro školy v přírodě (stálým zákazníkem je Školský úřad
v Děčíně) nebo sportovci pro soustředění apod.
Veškeré služby se daří zajišťovat 313 zaměstnancům pomocí 69
linkových autobusů, 8 zájezdových autobusů, 73 nákladních aut a 56 přípojných
vozidel (návěsy, přívěsy).
Jízdné v autobusech
Velmi diskutovanou otázkou bylo neustále se zvyšující jízdné v linkových autobusech. Sami dopravci výši jízdného ovlivnit nemohli, to bylo v pravomoci Ministerstva financí ČR. Již v roce 1992 bylo zrušeno 10 % spojů, a to spojů posilových. Tento stav přetrval i v roce 1993. Linka jako taková dosud nebyla zrušena žádná.
Kromě tohoto největšího kyjovského dopravce existuje ve městě i několik soukromých firem, které se zabývají jak osobní, tak nákladní přepravou.