Služby


Česká spořitelna, a.s., pobočka Kyjov

    Snad jedinou, ale velmi podstatnou a příjemnou změnou v sortimentu služeb kyjovské pobočky spořitelny je zprovoznění peněžního bankomatu, který je umístěný před vchodem do spořitelny. Bankomat byl uveden do provozu 31. března a jeho používání skýtá uživatelům pohodlný výběr uspořených peněz.
    Co to vlastně peněžní bankomat je a kdo jeho služeb může využívat? Je to zařízení, které vám bez dlouhých front ve spořitelně a vyplňování tiskopisů na výběr peněz v krátké chvíli vydá část vašich úspor. Klíčem k použití bankomatu je platební karta, která rovněž slouží k bezhotovostnímu placení zboží a služeb v organizacích, které tyto karty přijímají. Zatímco síť spořitelních bankomatů je v naší republice celkem rozsáhlá a bankomat najdete už i v některých vesnicích (seznam míst, kde se bankomaty nacházejí, dostane v malé kapesní brožurce každý majitel platební karty), počet organizací, v nichž můžete platební karty použít, je zatím velmi nízký. Abyste mohli získat kartu, musíte ovšem být majitelem sporožirového účtu. Každá karta je proti zneužití chráněna tajným číslem (Personal Identification Number - PIN, přeloženo do češtiny - osobní identifikační číslo), jehož znění zná pouze majitel karty.
    Samotný bankomat se pak obsluhuje velmi snadno. Do označeného otvoru bankomatu se vloží karta s magnetickým proužkem, na němž jsou zakódovány potřebné informace, na klávesnici si zvolíte své identifikační číslo, podle nabídky se stisknutím příslušného tlačítka zvolíte výši částky, kterou chcete vybrat, vyjmete kartu ze štěrbiny, a to velmi svižně poté, co vám bankomat kartu “vyplivne”, jinak automat po 10 vteřinách kartu “spolkne”. Nakonec si v přihrádce vyberete peníze. Když poprvé přijdete k bankomatu, zdá se vám, že se v té spleti tlačítek ani nevyznáte, ale obsluha je opravdu jednoduchá, navíc Vám obrazovka všechny úkony, které je nutné vykonat, sdělí.
    Kartou z bankomatu můžete vybírat třeba denně až do výše denního limitu sjednaného při uzavření smlouvy (činí buď 2 nebo 5 tisíc). Denní limit je možné čerpat i několika dílčími výběry. Musíte si dát ale pozor, abyste nepřekročili výši svého sporožirového účtu, jinak Vám bankomat kartu “spolkne” a vrátí Vám ji až u spořitelní přepážky. Jedinou nevýhodou bankomatů je, že si nemůžete přivolat okamžitý stav vašeho konta, kdy potřebujete. Pokud si nevedete přehled o výběru jednotlivých částek, může se vám stát, že v jednom měsíci snadno vyčerpáte celé sporožirové konto.

Ekoagrobanka, a.s. Ústí nad Labem, pobočka Kyjov

    1. března zahájil provoz již třetí peněžní ústav v Kyjově. Sídlí prozatím v prostorách bývalé restaurace Panorama, má 12 zaměstnanců a jeho ředitelem je pan Lubomír Herman (příloha 1 a 2).
    Ekoagrobanka se zaměřuje především na malou a střední klientelu, ale dveře se nezavírají ani klientům větším. Ze služeb, které nová banka poskytuje, jsou to např. běžné účty, termínované vklady, pokladní a směnárenská činnost, podnikatelské úvěry, devizové účty, operace s cennými papíry, poradenská činnost a další. Ekoagrobanka nabízí dokonce některé služby výhodněji než jiný peněžní ústav, má např. velmi nízké poplatky za prováděné operace, dalším plus je v případě termínovaných vkladů fyzických osob možnost předčasného výběru bez sankčních poplatků

Pošta Kyjov

    Ve městě máme pouze jednu poštu, která je označena jako pošta 1. Její vedoucí je paní Zdena Angerová. Další pošta, označená jako Kyjov 3, se nachází v Bohuslavicích. Kyjovská pošta má asi 40 zaměstnanců, kteří jsou rozdělení do tří skupin: pracovníci přepážek, poštovní doručovatelé a pracovníci přepravy.
    Kromě tradičních poštovních služeb, tzn. podávání a doručování listovních zásilek, balíků a poštovních poukázek zajišťuje pošta i mnoho dalších. Patří k ním např. prodej losů, dálničních nálepek, pohlednic, telefonních karet, kartónových obalů a kupónová privatizace. V budově pošty má své sídlo a svou přepážku Investiční a poštovní banka (IPB), o jejíž služby se letos zvýšil zájem, a to především na úseku vkladních knížek a postžirových účtů.
    Do okruhu služeb poskytovaných poštou už v současnosti nepatří roznáška novin, telefonní služba a doručování telegramů. Distribucí novin a časopisů se zabývá První novinová společnost a o telefony a telegraf se stará akciová společnost TELECOM, která má, bohužel, v naší republice monopolní postavení. Záměrně říkám bohužel, protože kvalita poskytovaných služeb této společnosti není dosud na takové úrovni, jak bychom si jako zákazníci představovali. Kvalita telefonního spojení bývá často velmi špatná, pokud se vůbec napoprvé dovoláme. Telefonní linky jsou přetížené, velmi obtížné je dovolat se např. do Prahy a mnohdy je mnohem snadnější dovolat se do New Yorku než do Bzence. Také není snadné získat nový telefon. Někteří žadatelé na něj čekají i více než pět let, jiní jej naopak získají téměř okamžitě. Pracovníci Telecomu se pravděpodobně řídí heslem, komu chceme, dáme, komu nechceme ...
    Ale vraťme se zpět k poště. K té naší patří rovněž poštovní střediska v Sobůlkách, Vřesovicích a Labutech. Vlastními auty rozváží a sváží kyjovští pošťáci zásilky pro 24 pošt na Kyjovsku. Pro pracovníky pošty se stala práce zajímavější a atraktivnější, hlavně díky zavedení počítačového systému APOST a připojení počítačové sítě ON-LINE pro příjem sázenek a.s. Sazka. A ještě kolik toho pošťáci přijali a doručili? Za celý rok 1994 to bylo 145.000 ks doporučených zásilek, 26.500 ks balíků, přes 3 tuny obyčejných poštovních zásilek a 120.000 ks poštovních poukázek, které přijali, a 128.000 ks doporučených a přes 6 tun obyčejných zásilek, 40.500 ks balíků a 39.000 ks důchodů, které roznesli.


pokračuj