Služby
Česká spořitelna, a.s., pobočka Kyjov
Snad jedinou, ale velmi podstatnou a příjemnou
změnou v sortimentu služeb kyjovské pobočky spořitelny je zprovoznění peněžního
bankomatu, který je umístěný před vchodem do spořitelny. Bankomat byl uveden do
provozu 31. března a jeho používání skýtá uživatelům pohodlný výběr
uspořených peněz.
Co to vlastně peněžní bankomat je a kdo jeho služeb může
využívat? Je to zařízení, které vám bez dlouhých front ve spořitelně a
vyplňování tiskopisů na výběr peněz v krátké chvíli vydá část vašich úspor.
Klíčem k použití bankomatu je platební karta, která rovněž slouží k
bezhotovostnímu placení zboží a služeb v organizacích, které tyto karty
přijímají. Zatímco síť spořitelních bankomatů je v naší republice celkem
rozsáhlá a bankomat najdete už i v některých vesnicích (seznam míst, kde se
bankomaty nacházejí, dostane v malé kapesní brožurce každý majitel platební
karty), počet organizací, v nichž můžete platební karty použít, je zatím velmi
nízký. Abyste mohli získat kartu, musíte ovšem být majitelem sporožirového účtu.
Každá karta je proti zneužití chráněna tajným číslem (Personal Identification
Number - PIN, přeloženo do češtiny - osobní identifikační číslo), jehož znění
zná pouze majitel karty.
Samotný bankomat se pak obsluhuje velmi snadno. Do označeného otvoru
bankomatu se vloží karta s magnetickým proužkem, na němž jsou zakódovány
potřebné informace, na klávesnici si zvolíte své identifikační číslo, podle
nabídky se stisknutím příslušného tlačítka zvolíte výši částky, kterou chcete
vybrat, vyjmete kartu ze štěrbiny, a to velmi svižně poté, co vám bankomat kartu
“vyplivne”, jinak automat po 10 vteřinách kartu “spolkne”. Nakonec si v
přihrádce vyberete peníze. Když poprvé přijdete k bankomatu, zdá se vám, že se v
té spleti tlačítek ani nevyznáte, ale obsluha je opravdu jednoduchá, navíc Vám
obrazovka všechny úkony, které je nutné vykonat, sdělí.
Kartou z bankomatu můžete vybírat třeba denně až do výše
denního limitu sjednaného při uzavření smlouvy (činí buď 2 nebo 5 tisíc). Denní
limit je možné čerpat i několika dílčími výběry. Musíte si dát ale pozor,
abyste nepřekročili výši svého sporožirového účtu, jinak Vám bankomat kartu
“spolkne” a vrátí Vám ji až u spořitelní přepážky. Jedinou nevýhodou
bankomatů je, že si nemůžete přivolat okamžitý stav vašeho konta, kdy
potřebujete. Pokud si nevedete přehled o výběru jednotlivých částek, může se vám
stát, že v jednom měsíci snadno vyčerpáte celé sporožirové konto.
Ekoagrobanka, a.s. Ústí nad Labem, pobočka Kyjov
1. března zahájil provoz již třetí peněžní
ústav v Kyjově. Sídlí prozatím v prostorách bývalé restaurace Panorama, má 12
zaměstnanců a jeho ředitelem je pan Lubomír Herman (příloha 1 a 2).
Ekoagrobanka se zaměřuje především na malou a střední klientelu,
ale dveře se nezavírají ani klientům větším. Ze služeb, které nová banka
poskytuje, jsou to např. běžné účty, termínované vklady, pokladní a
směnárenská činnost, podnikatelské úvěry, devizové účty, operace s cennými
papíry, poradenská činnost a další. Ekoagrobanka nabízí dokonce některé služby
výhodněji než jiný peněžní ústav, má např. velmi nízké poplatky za
prováděné operace, dalším plus je v případě termínovaných vkladů fyzických
osob možnost předčasného výběru bez sankčních poplatků
Pošta Kyjov
Ve městě máme pouze jednu poštu, která je
označena jako pošta 1. Její vedoucí je paní Zdena Angerová. Další pošta,
označená jako Kyjov 3, se nachází v Bohuslavicích. Kyjovská pošta má asi 40
zaměstnanců, kteří jsou rozdělení do tří skupin: pracovníci přepážek,
poštovní doručovatelé a pracovníci přepravy.
Kromě tradičních poštovních služeb, tzn. podávání a
doručování listovních zásilek, balíků a poštovních poukázek zajišťuje pošta i
mnoho dalších. Patří k ním např. prodej losů, dálničních nálepek, pohlednic,
telefonních karet, kartónových obalů a kupónová privatizace. V budově pošty má
své sídlo a svou přepážku Investiční a poštovní banka (IPB), o jejíž služby se
letos zvýšil zájem, a to především na úseku vkladních knížek a postžirových
účtů.
Do okruhu služeb poskytovaných poštou už v současnosti nepatří
roznáška novin, telefonní služba a doručování telegramů. Distribucí novin a
časopisů se zabývá První novinová společnost a o telefony a telegraf se stará
akciová společnost TELECOM, která má, bohužel, v naší republice monopolní
postavení. Záměrně říkám bohužel, protože kvalita poskytovaných služeb této
společnosti není dosud na takové úrovni, jak bychom si jako zákazníci
představovali. Kvalita telefonního spojení bývá často velmi špatná, pokud se
vůbec napoprvé dovoláme. Telefonní linky jsou přetížené, velmi obtížné je
dovolat se např. do Prahy a mnohdy je mnohem snadnější dovolat se do New Yorku než do
Bzence. Také není snadné získat nový telefon. Někteří žadatelé na něj čekají
i více než pět let, jiní jej naopak získají téměř okamžitě. Pracovníci
Telecomu se pravděpodobně řídí heslem, komu chceme, dáme, komu nechceme ...
Ale vraťme se zpět k poště. K té naší patří rovněž
poštovní střediska v Sobůlkách, Vřesovicích a Labutech. Vlastními auty rozváží
a sváží kyjovští pošťáci zásilky pro 24 pošt na Kyjovsku. Pro pracovníky pošty
se stala práce zajímavější a atraktivnější, hlavně díky zavedení
počítačového systému APOST a připojení počítačové sítě ON-LINE pro příjem
sázenek a.s. Sazka. A ještě kolik toho pošťáci přijali a doručili? Za celý rok
1994 to bylo 145.000 ks doporučených zásilek, 26.500 ks balíků, přes 3 tuny
obyčejných poštovních zásilek a 120.000 ks poštovních poukázek, které přijali, a
128.000 ks doporučených a přes 6 tun obyčejných zásilek, 40.500 ks balíků a 39.000
ks důchodů, které roznesli.