Doprava
České dráhy, železniční stanice Kyjov
Za nejvýznamnější změnu na železnici v r. 1994
lze označit první transformační kroky Českých drah. Po jejich rozdělení na čtyři
divize (divize obchodně přepravní, divize provozní, divize dopravní cesty a divize
privatizace a majetkového podnikání) došlo i v kyjovské stanici k oddělení
obchodně přepravní činnosti od činnosti provozní. Od 1. července 1994 byly ve
stanici Kyjov vytvořeny Železniční stanice přepravní Kyjov a Železniční stanice
provozní Kyjov, každá s přiděleným atrakčním obvodem dalších stanic. Do obvodu
přepravní stanice byly přiděleny po stránce obchodu a přepravy zboží a osob
stanice Koryčany, Nemotice, Bohuslavice u Kyjova, Svatobořice, Dubňany, Vlkoš, Vracov
a Bzenec. Do obvodu provozní stanice patří Koryčany, Nemotice, Bohuslavice a
Svatobořice. Přednostou provozní stanice je Ing. Pavel Fridrich, přednostou
přepravní stanice Pavel Grufík.
Dalším transformačním krokem na železnici bylo vytvoření nových
výkonných jednotek, tzv. Správ dopravních cest, což znamenalo ukončení dlouholeté
činnosti Traťové distance Kyjov k 31. prosinci 1994. Celý atrakční obvod bývalé
Traťové distance Kyjov přešel pod řízení Správy dopravní cesty v Přerově.
Nyní trochu konkrétních čísel. Za celý letošní rok bylo
odbaveno téměř čtvrtmilionu cestujících (přesně to bylo 228.810 prodaných
jízdenek) a celkové tržby z přepravy cestujících dosáhly 2.871.713 korun. Co se
týká nákladní dopravy, tak zde nám čísla říkají Následující: 9.480
nákladních vozů, což je 316 nákladních vlaků po 30 vozech, přemístilo celkem
144.000 tun zboží.
ČSAD, a.s. Kyjov
Protože je při každoročních zápisech
zbytečné a pro případného čtenáře i nezáživné opakovat to, co je pro danou
oblast neměnné, zaznamenávám proto jenom to, co se během roku změnilo. První
změnou, které jsem si všimla hned při vstupu do areálu ČSAD, bylo zpřísnění
dozoru na vrátnici. Nyní se již návštěvník nemůže pohybovat v závodě, jak se mu
namane, ale musí se ohlásit na vrátnici, dostane kartičku a teprve potom je vpuštěn.
Toto zpřísnění je jistě na místě, protože jak mi potom řekl ředitel Ing. Pavel
Dufek, docházelo právě při neohlášených a neregistrovaných návštěvách ke
krádežím náhradních dílů, nářadí nebo pohonných hmot.
I když pravidelná osobní doprava autobusy zůstala ve srovnání s
loňskem zachována v plném rozsahu, do popředí zájmu akciové společnosti se
dostává nákladní automobilová doprava, protože právě ona přináší akciové
společnosti finanční efekt. Pro posílení nákladní dopravy investovala akciová
společnost v r. 1994 9.422.000 Kč. Z této částky zakoupena nová vozidla zn. LIAZ,
ASKO, PANAV a KAROSA, návěsy a přívěsy, kterých bude použito především pro
mezinárodní dopravu.
K nákupu nových autobusů letos nedošlo, ale generálními opravami
prošlo 8 autobusů a některé z nich dostaly klimatizaci a další vybavení, které
přispěje k pohodlnějšímu cestování potencionálních zákazníků.
Z vlastních zdrojů bylo pořízeno strojní zařízení pro
opravárenskou a servisní činnost, jako např. měřící a testovací zařízení ABS
Bosch, přístroj na měření emisi, mycí zařízení BITIMEC a vybavení pneuservisu.
Ke změnám došlo také v personální a mzdové politice. V závodě
je oproti loňskému roku zaměstnáno méně pracovníků - letos je to 303 lidí. Mzdy
naopak vzrostly o 11,9 %, takže průměrná mzda činí 6.671 korun.
TASA
Informaci o firmě TASA zařazuji sice do kapitoly Doprava a spoje, ale její činnost je mnohem širší a zasahuje i do jiných oblastí než je doprava. TASA vznikla sloučením dvou kyjovských firem, nestátní zdravotní služby SANPRIV a RADIOTAXI, a zahájila svou činnost 29. Září. Firma prozatím disponuje dvěma velkými transportéry a jedním vozem zn. Forman pro přepravu nemocných a čtyřmi vozy taxislužby. Kromě dispečinku pro zdravotní službu a taxi zajišťují pracovnici firmy i služby Hornické zaměstnanecké zdravotní pojišťovny. Jako doplňkový program nabízí TASA papírový nábytek Rollpa, umělé květiny a aranžérské práce. Majitelé p. Gruzska a Košulič umístili svou firmu do prostor salonku bývalé kavárny Panorama (příloha).